• 0

Tijdelijke nieuwe wet: 4 contracten over 4 jaar voor bepaalde tijd - jongeren<27

Interessant voor de werkgever die werknemers jonger dan 27 jaar in dienst hebben met arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd:

 

 

Normaliter mag u uw werknemer 3 contracten voor bepaalde tijd aanbieden en maximaal 3 jaar lang. Blijft uw werknemer hierna nog in dienst, dan is dit voor onbepaalde tijd.

 

Er is een nieuwe tijdelijke wet per 9 juli 2010 in werking getreden. Hierdoor is het nu mogelijk om uw werknemer een 4e arbeidsovereenkomst of maximaal 4 jaar lang arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te bieden. Dit geldt alleen voor werknemers jonger dan 27 jaar. Deze wet is aangenomen om de arbeidsparticipatie onder jongeren te bevorderen in de huidige economische omstandigheden.

 

Vooralsnog geldt de wet tot 1 januari 2012. Indien u dus vanaf 9 juli 2010 tot en met 31 december 2011 een werknemer onder de 27 reeds 3 jaar of 3 arbeidsovereenkomst (voor bepaalde tijd) in dienst heeft, dan kunt u hiervan gebruik maken. Deze vierde arbeidsovereenkomst en/of deze arbeidsovereenkomst die de drie jaren termijn overschrijdt loopt dan gewoon van rechtswege af, ook indien dit contract eindigt na 1 januari 2012.

 

De naam van de wet is:

"Wet van 30 juni 2010 tot tijdelijke verruiming van de mogelijkheid in artikel 668a van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek om arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan in verband met het bevorderen van de arbeidsparticipatie van jongeren."

U kunt de officiële bekendmaking lezen op de website www.officielebekendmakingen.nl . De wet is bekend gemaakt op 8 juli 2010.

 

Luuk van Galen RPP - LinkedIn

 

http://www.easysalary.nl/ - Salarisadministratie. Bereken uw besparing direct online op onze website.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opdracht voor een nieuw kabinet: hef die beperking in tijd en aantal malen verlenging nu 's helemaal op.

En het fenomeen "vaste baan" afschaffen?

 

Nee, een vaste baan is iets anders dan een tijdelijke baan. Maar zoals de meesten hier weten, ben ik wel een voorstander van het veranderen van het ontslagrecht zodat de werkgever een evenlange opzegtermijn heeft als de werknemer, en er geen verplichting tot ontslagvergoeding bestaat. De werknemer betaalt immers ook geen ontslagvergoeding aan de werkgever als de werknemer zelf ontslag neemt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou dit niet een subtiele poging tot een eerste stap zijn, "zonder dat het grote publiek het merkt", naar flexibilisering van de arbeidsmarkt? Nu kan de politiek gemakkelijk en met weinig risico's eens kijken hoe de publieksreactie hierop is. En daarna geleidelijk aan vijf verlengingstermijn toestaan, en daarna zes...

Link naar reactie
  • 0

Zou dit niet een subtiele poging tot een eerste stap zijn, "zonder dat het grote publiek het merkt", naar flexibilisering van de arbeidsmarkt? Nu kan de politiek gemakkelijk en met weinig risico's eens kijken hoe de publieksreactie hierop is. En daarna geleidelijk aan vijf verlengingstermijn toestaan, en daarna zes...

 

Ik denk dat bij 27 de publieke opinie het wel in de gaten gaat krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Zou dit niet een subtiele poging tot een eerste stap zijn, "zonder dat het grote publiek het merkt", naar flexibilisering van de arbeidsmarkt? ...

Zou heel mooi zijn als het zo was maar ben zelf bang van niet. Ze hebben overigens ook een zogenaamde kleine banenregeling. Deze geldt voor werknemers van 22 jaar en jonger. Scheelt misschien niet zo heel veel maar ik kan me voorstellen dat het de drempel soms net wat lager maakt. En daar zal deze tijdelijke wet ook wel voor bedoeld zijn.

Link naar reactie
  • 0

Nee, een vaste baan is iets anders dan een tijdelijke baan. Maar zoals de meesten hier weten, ben ik wel een voorstander van het veranderen van het ontslagrecht zodat de werkgever een evenlange opzegtermijn heeft als de werknemer, en er geen verplichting tot ontslagvergoeding bestaat. De werknemer betaalt immers ook geen ontslagvergoeding aan de werkgever als de werknemer zelf ontslag neemt.

Versoepeling van het ontslagrecht is in mijn ogen heel iets anders dan het maar ongelimiteerd oprekken van termijnen voor tijdelijke contracten. Nu worden jonge mensen nog langer onnodig aan het lijntje gehouden. Na al die tijdelijke contracten moeten ze er vaak alsnog uit. Niet vanwege slecht functioneren, maar vanwege gebrek aan commitment van de werkgever, die de positie diezelfde week nog opvult met een ander.

Link naar reactie
  • 1
Na al die tijdelijke contracten moeten ze er vaak alsnog uit. Niet vanwege slecht functioneren, maar vanwege gebrek aan commitment van de werkgever, die de positie diezelfde week nog opvult met een ander

Hetgeen dus niet zou hoeven als er van rechtswege niet na 3,4 of 27 tijdelijke contracten een contract voor onbepaalde tijd onstond met vervolgens absurde eisen en kosten om bij disfunctioneren of om economische reden het contract weer te kunnen beëindigen. Met een soepeler ontslagrecht zou deze hele stoelendans niet nodig zijn!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Na al die tijdelijke contracten moeten ze er vaak alsnog uit. Niet vanwege slecht functioneren, maar vanwege gebrek aan commitment van de werkgever, die de positie diezelfde week nog opvult met een ander

Hetgeen dus niet zou hoeven als er van rechtswege niet na 3,4 of 27 tijdelijke contracten een contract voor onbepaalde tijd onstond met vervolgens absurde eisen en kosten om bij disfunctioneren of om economische reden het contract weer te kunnen beëindigen. Met een soepeler ontslagrecht zou deze hele stoelendans niet nodig zijn!

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook voorstander van het versoepelen van het ontslagrecht, maar wat je al aangeeft, op deze manier komen we daar niet dichterbij. Ik ging in op de reactie van Christine die, ondanks dat ze ook vóór versoepeling van het ontslagrecht is, wel voorstander is van deze maatregel. Daar kan ik dus niet helemaal bij.

Link naar reactie
  • 0

Christine die, ondanks dat ze ook vóór versoepeling van het ontslagrecht is, wel voorstander is van deze maatregel. Daar kan ik dus niet helemaal bij.

 

Het herhaald aannemen van een werknemer op een tijdelijk contract is een surrogaatversie van het versoepelde ontslagrecht. Als je iemand niet kan ontslaan, neem ze dan maar aan op 6 maand of 12 maand contract, dan ben je in ieder geval binnen afzienbare tijd weer van ze af als het nodig is. Als het ontslagrecht redelijk was, dan zouden jongeren gewoon op een normaal contract worden aangenomen en zouden er helemaal geen tijdelijke contracten meer zijn. In feite is een arbeidscontract dan niet meer "vast", maar altijd "tot nader order". In de VS werken mensen niet op een arbeidscontract, maar op een "employment agreement". Dat is gewoon een brief met afspraken, die op ieder moment door zowel werkgever als werknemer kan worden opgezegd. Als je in de VS solliciteert kun je dus maar beter vragen om een 12 maands contract, dan heb je meer zekerheid dan met een "vaste baan".

 

Het afschaffen van het ontslagrecht zorgt onmiddellijk voor heel veel meer banen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.