• 0

Arbeidsbeloning en winstverdeling

Hallo,

 

Ik heb een vraag m.b.t. de arbeidsbeloning en winstverdeling in een vof met 4 vennoten.

 

Mag je de arbeidsbeloning jaarlijks als een percentage van de winst achteraf vaststellen adhv ieders inbreng van arbeid over het afgelopen jaar?

 

En hoe zit het met de winstverdeling?

 

Eigenlijk willen we jaarlijks achteraf bepalen wat ieders deel is wat hem/haar toe komt.

 

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie.

 

Ik vroeg me af of je jaarlijks de arbeidsbeloning kan aanpassen en of de fiscus dan niet moeilijk gaat doen over staking.

 

Kunnen we bij een winst van 100.000 in jaar X gewoon zeggen van: vennoot 1 krijgt dit jaar 30.000, vennoot 2 30.000 vennoot 3 30.000 en vennoot 4 10.000.

 

Bij een winst van 120.000 in jaar X+1:

vennoot 1: 30.000

vennoot 2: 40.000

vennoot 3: 10.000

vennoot 4: 40.000

 

hierbij heb ik het puur over arbeidsbeloning. En zou die arbeidsbeloning ook niet gewoon een % van de winst kunnen zijn die je dan jaarlijks opnieuw vaststelt? Een winstverdeling hebben we dan niet.

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen

 

Daar ben je vrij in, mits de verhouding zakelijk is. Alle vennoten zullen hun uren bijhouden i.v.m. de zelfstandigenaftrek en dus zal een arbeidsbeloning de verhoudingen in die uren ook moeten laten zien, tenzij iemands werk duidelijk van ondersteunende aard is of iemand aantoonbaar bijzonder gepresteerd heeft voor de VOF.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hmmm,

Mijn accountant vertelt me (na overleg met fiscalist) dat de arbeidsbeloning nooit een percentage mag zijn omdat, wanneer deze percentages wijzigen t.o.v. voorgaand jaar, de fiscus dit ziet als staking.

 

Dus als ik jou goed begrijp Joost, kunnen we qua arbeidsbeloning doen wat we willen mits het zakelijk te onderbouwen is / in verhouding staat tot de geleverde arbeid. Een winstverdeling hoeven we helemaal niet te hebben dus?

 

Dank zover!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Theoretisch heeft je accountant gelijk.

 

Dit kun je heel gemakkelijk voorkomen door in de winstverdeling onderscheid te maken tussen de normale winstverdeling en de winstverdeling bij liquidatie. Als je de winstverdeling bij liquidatie vastlegt, kun je met de normale winstverdeling elk jaar schuiven, zonder dat er sprake is van staking.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn accountant vertelt me (na overleg met fiscalist) dat de arbeidsbeloning nooit een percentage mag zijn omdat, wanneer deze percentages wijzigen t.o.v. voorgaand jaar, de fiscus dit ziet als staking.

 

 

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik doelde ook echt niet op percentages, maar met het woord verhoudingen doelde ik op de interne verhoudingen tussen de vennoten onderling in het kader van hun inzet/omzet/etc.

 

Odeons oplossing is een prima handelswijze.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar de arbeidsbeloning kun je dus jaarlijks opnieuw bepalen. Als het maar overeen komt met de gewerkte uren. Als iemand het volgende jaar minder uren maakt wordt dat dus niet als staking gezien.

 

Als de winstverdeling wisselt dan kan dat wel als staking gezien worden. tenzij je dus de oplossing van Odeon toepast.

 

Sorry dat ik er zo op door ga maar wil het helemaal helder voor mijzelf hebben.

 

Groet,

Jeroen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.