• 0

Beginnersvragen voor import uit Zuid Amerika

Goedendag iedereen,

 

Ik ben niet iemand die veel gebruik maakt van fora, omdat ik altijd zelf iets probeer uit te zoeken. Echter heb ik nu niemand in mijn kennissenkring die mij hierbij kan helpen. Daarnaast heb ik mijzelf suf gezocht op websites van de KvK, EvD, Douane, en uiteraard dit forum. Echter komt voor een leek zoals ik, dit soort informatie heel erg abstract over. Het is te “theoretisch”.

 

Daarom heb ik meerdere vragen en hopelijk zijn jullie vriendelijk genoeg om hier antwoord op te willen geven. Ik zal de vragen via punten stellen.

 

Ik wil graag schoenen importeren (waarschijnlijk op maandelijkse basis een doos of 1 keer in de zoveel tijd een veel grotere lading) uit Zuid Amerika o.a. Colombia, Peru, Bolivia. Echter ga ik deze producten inkopen bij lokale bedrijven. Deze bedrijven regelen geen export van de producten, daar moet ik zelf voor zorgen.

 

1. Wat is wijsheid? Een Zuid Amerikaanse exporteur inschakelen of een Nederlandse importeur die producten voor mij kan bundelen en kan laten importeren en daarmee alle papieren regelt.

2. Zo ja? Heeft iemand een adres voor mij?

3. Gaat dit mij veel geld kosten? Kan iemand een dergelijke schatting geven (als hier meer informatie voor nodig is dan zal ik die uiteraard met plezier verschaffen).

4. Is het mogelijk dat ik dit allemaal zelf ga regelen of is dit erg moeilijk en is dit beter om aan experts over te laten?

 

Ik heb nog wel meer vragen, maar dat voor later. In ieder geval heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn (beginners) vragen!

 

 

P.S. is het niet handig om een sticky te maken voor beginners?

 

Knowledge speaks, but wisdom listens

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen ervaring met Zuid Amerika, wel met andere landen en tussenhandelaar. Een tussenhandelaar die in Zuid Amerika actief is lijkt mij persoonlijk beter dan een Nederlandse, aangezien:

- de persoon het cultuur ook echt kent. Niet alleen dat hij dan makkelijker leveranciers weet te vinden, beter kan onderhandelen, maar ook dat ze 'goedkoper' zijn waardoor het voor jou minder duur uitvalt.

 

Hoe je eentje kan vinden weet ik zelf niet, de mijne heb ik via www.alibaba.com gevonden. Misschien kan je ook eens bellen naar de ambassade, kijken of zij adressen weten?

 

Hoeveel geld het kost zal wel sterk varieren. Bij mij valt het heel erg mee, aangezien hij zelf beter kan onderhandelen en al snel de betere (goedkoop maar wel goede kwaliteit) leveranciers weet te vinden. De kosten verdien je dan dus snel genoeg terug. Ook kwaliteitscontrole, artikelen van verschillende leveranciers via 1 zending verzonden, etc. Het scheelt echt veel geregel.

 

Het is vast ook mogelijk zelf rechtstreeks in te kopen zonder tussenhandelaar. Het lijkt me alleen wel veel meer werk met veel meer risico, vooral als je bij veel verschillende bedrijven moet inkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor de snelle reactie en info! Ik heb zelf (schoon) familie wonen in Zuid Amerika, en kom er ook zeker 1 keer per jaar, dus de landen ken ik redelijk goed en ik spreek zelf ook Spaans. Omdat de prijzen nou eenmaal heel erg stijgen als je uit Europa komt, laat ik mijn schoon familie de zaken regelen.

 

Als ik een tussenhandelaar uit Zuid Amerika neem, blijf ik dan niet het feit houden dat ik hier met allemaal douane papieren etc aan de slag moet? Iedereen importeert hier bijna uit China, dus vandaar dat het ook zo lastig is om goede import informatie te vinden over landen uit Zuid Amerika… Hopelijk kan ik via dit forum nog wat meer informatie krijgen en dat jullie mij wat meer wegwijs willen maken in het import wereldje.

 

Knowledge speaks, but wisdom listens

Link naar reactie
  • 0

Oh in dat geval weet ik niet of je nog een tussenhandelaar nodig zal hebben. Het is ook maar net bij hoeveel verschillende leveranciers je wil inkopen enzo, hoeveel tijd zij ervoor hebben, etc.

 

Ik weet niet of het om grote orders per boot of kleine orders per vliegtuig zal gaan? De basis is in ieder geval hetzelfde, ongeacht uit welk land, namelijk dat je het op een bepaalde manier laat vervoeren en dat je het door een bedrijf laat melden bij de douane waarna je dus eventueel invoerrechten moet betalen. Het verschild wel per product/land wat je zoal nodig hebt. Daar kan ik niet uitgebreid advies over geven. Weet alleen dat je bij bepaalde producten extra documenten nodig hebt. Verder kan je bij hele arme landen een form a regelen waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen. Het verzenden zelf is op zich eenvoudig, moet alleen erg opletten dat alles goed gedaan wordt. Ik heb geen ervaring met schoenen ;) maar heb wel keer gelezen dat ze kleding op speciale manieren vervoeren omdat het vaak erg vochtig is in de container.

 

Je kan eventueel eens naar http://www.evd.nl/home/index.asp kijken. Ze hebben overigens ook 'n tijdschrift die je gratis kan ontvangen, altijd leuk om te lezen wat anderen zoal doen en wat erbij komt kijken.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sandra,

 

Ik ben van plan om naast schoenen ook tassen, sieraden etc te importeren. Ik wil dit uiteraard zo goedkoop mogelijk doen, tijd maakt niet erg veel uit.

 

Het versturen van producten vanuit Zuid-Amerika kan ik goedkoper maken door ladingen in te kopen in vliegtuigen/schepen toch? Daarvoor heb ik neem ik aan wel contact nodig met importeurs/exporteurs die dit voor mij kunnen regelen, of zie ik dat verkeerd? Als ik dan uiteindelijk toch besluit om het allemaal zelf te regelen in zuid amerika, hoe moet ik dan de papieren hier in orde krijgen? Kan ik een bedrijf in Nederland laten doen en hoe?

 

Zuid Amerika is een arm continent... zou dat betekenen dat ik geen invoerrechten hoef te betalen, of korting kan krijgen? Iemand die dat weet of waar ik die info kan verkrijgen?

 

Alvast bedankt voor de nuttige info!

 

PS: ik ben al geabonneerd op het EvD magazine. Erg leuk en inspirerend, maar helaas weinig info over HOE het importeren te werk gaat.

Knowledge speaks, but wisdom listens

Link naar reactie
  • 1

...

Het versturen van producten vanuit Zuid-Amerika kan ik goedkoper maken door ladingen in te kopen in vliegtuigen/schepen toch?..

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar kort samengevat zijn er 2 mogelijkheden:

1) je leverancier verstuurd het per boot naar Rotterdam. Je betaald deze verzendkosten aan hem. Je regelt zelf een bedrijf die het inklaart voor douane en zorgt dat het vanaf Rotterdam naar jou komt. Dit noemen ze de FOB methode.

2) Je kan datzelfde bedrijf (die dus inklaart enzo) ook de verzending laten regelen. Dan betaal je aan je leverancier geen verzendkosten (behalve misschien verzendkosten van hun naar de haven in hun land). Dit laatste is vooral handig als je het ook verzekerd laat versturen.

 

Wat ikzelf vooral geleerd heb is dat je veel zelf moet uitzoeken en dat aan het bedrijf moet doorgeven. Ze gaan niet zelf uitgebreid voor je uitzoeken wat het goedkoopst uitpakt. Een tijd terug gold er nog voor China dat je geen invoerrechten hoefde te betalen als je een form A (bewijs dat het in dat land is gemaakt) had. Tegen de tijd dat ik daar zelf achterkwam ging het al beter met China en was het dus voorbij. Zo had ik ook dat ze de ene keer onder categorie a inklaarde met 4% invoerrechten en de andere keer onder categorie b met 6% invoerrechten. Bij grote orders kan het verschil hoog oplopen. Ik geef dus altijd door onder welke categorie ik het ingeklaard wil hebben en als ze een fout maken zorg ik dat ze het corrigeren.

 

Kortom het is op zich wel makkelijk, je moet alleen goed opletten dat ze het zo efficient mogelijk doen. Vraag ook bv bij meerdere bedrijven een offerte aan, soms lopen de prijsverschillen best hoog op. En verder erg goed opletten dat het op de juiste manier verstuurd wordt....Ik heb bv 'n keer houten buddha's ingekocht. Door een grote vochtsverschil zijn ze nu gebarsten waardoor ik het niet kan verkopen.

 

Wat ikzelf in het begin heb gedaan is een workshop importeren volgen bij KVK. Verder veel oude topics doorlezen op bv dit forum zodat je leert van andermans ervaringen. En stel gerust allerlei vragen aan het bedrijf die de verzending voor je regelt. Het komt niet allemaal meteen aanwaaien maar als je genoeg aan hun vraagt krijg je zeker veel info.

Link naar reactie
  • 0

Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor!

 

"1) je leverancier verstuurd het per boot naar Rotterdam. Je betaald deze verzendkosten aan hem. Je regelt zelf een bedrijf die het inklaart voor douane en zorgt dat het vanaf Rotterdam naar jou komt. Dit noemen ze de FOB methode."

 

Ik denk dat dit voor mij niet gaat gelden aangezien ik met verschillende leveranciers ga werken. Ik ben bang dat ik dan het overzicht verlies.

 

"2) Je kan datzelfde bedrijf (die dus inklaart enzo) ook de verzending laten regelen. Dan betaal je aan je leverancier geen verzendkosten (behalve misschien verzendkosten van hun naar de haven in hun land). Dit laatste is vooral handig als je het ook verzekerd laat versturen."

 

Heb jij misschien een adres van een bedrijf waar jij goede ervaringen mee hebt? Kost dit veel geld? Is dit aan te raden om zelf te doen? Of is dat erg ingewikkeld?

 

Ik zit er ook aan te denken om een import cursus te volgen bij de KvK. Hopelijk is het praktijkgericht en niet alleen gespitst op Azie. Wat was jouw ervaring?

 

In ieder geval duizend bedankjes voor de nuttige informatie!

 

 

 

Knowledge speaks, but wisdom listens

Link naar reactie
  • 0

Of het veel geld kost is relatief, ik vind het wel meevallen....Het hangt af van de volume en of je 'n eigen volle container neemt of een gedeelde. Je kunt altijd een indicatie geven aan een bedrijf dan mailen ze al snel een offerte.

 

De kvk cursus heb ik iets van 6 jaar geleden gevolgd dus kan zijn dat het inmiddels anders is en ik kan het ook niet meer zo precies herinneren. ;) Het ging wel voornamelijk om basisinformatie, zoals welke manier van versturen (fob/lcd/etc) en wat daar de voor/nadelen van is en wat er zoal mogelijk is. Stel je koopt voor +- 100.000 dollar in dan kan het bv de moeite zijn extra regelingen te treffen om zeker te weten dat het goed is. Zo heb je dus heel veel mogelijkheden waarvan je zelf moet bepalen wat bij jezelf van toepassing is. Voor mijn gevoel was het daarna nog steeds wel uitzoekwerk maar dan heb je iig een begin. De prijs valt wel mee en is maar een paar uur dus veel geld/tijd kost het niet.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sandra,

 

Ik zit er aan te denken om die cursus bij de KvK te gaan volgen, omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van importeren. Ik ben meer thuis in de juridische wereld.

 

In ieder geval met jouw hulp begin ik het steeds meer te begrijpen. Het traject vanuit Rotterdam/Amsterdam naar mijn huis is me nu duidelijk. Alleen moet ik nu gaan bedenken hoe ik dat ga doen in Zuid Amerika zelf. Als ik het bij losse leveranciers ga inkopen, wat is dan wijsheid? Om het via 1 centraal punt te laten exporteren naar Nederland?

Knowledge speaks, but wisdom listens

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annubis,

 

als je bij verschillende leveranciers gaat kopen kan je aan een Expediteur in Nederland vragen het te bundelen en als 1 te verzenden, dit scheelt je wel geld. De leveranciers leveren dan bij de loods van de Expediteur of zijn agent in Zuid-Amerika. Let op dat ze wel uit 1 en het zelfde land dienen te komen... Mocht dat niet het geval zijn, vraag 2 prijzen aan je leveranciers, 1 FOB zeehaven of FOB luchthaven en een prijs voor CIF Rotterdam/Amsterdam Airport. Dan kan je altijd nog een expediteur bellen om te vragen wat de verzendkosten zijn FOB tot aan deur geleverd. Heb je een vergelijk.

Als je het aan de Expediteur overlaad, kan hij je ook informeren welke extra documenten er bij moeten, oorsprongsverklaring bijvoorbeeld, gezondheidscertificaat (uit m'n hoofd gezegd is dit nodig voor echte leren prodcuten) of andere eventuele documenten.

 

Mocht je nog vragen of iets hebben, schroom niet om ze lost e laten.

 

Laurens

Thiermann Forwarding B.V.

"for all your logistic question marks"

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Een expediteur inschakelen lijkt me in dit geval het beste.

inderdaad de im-en export documentatie kan worden opgemaakt.

zoals echtheidscertificaten e.d.,

 

heb je nog meer vragen over hoe dit het beste kan dan hoor ik het graag,

Ik kan je er mee helpen namelijk.

 

Met Vriendelijke Groet

Jan-Rens van den Herik

Jan-Rens van den Herik

Directeur A&O CargaTrans

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anubiss,

 

Ik woon zelf in Ecuador, af en toe stuur ik wat babykleding naar Nederland, gaat hier om kleine hoeveelheden, 10, 20 kilo. mijn ervaring is dat de kleine hoeveelheden je gewoon met de post kunt sturen, dat is het goedkoopste, je hoeft geen invoerrechten te betalen vanuit, Ecuador, Peru, Colombia, alleen inklaringskosten.

 

Voor grotere hoeveelheden kun je contact opnemen met de gargo-agencies (is het handigst), vaak hebben deze weer een contact in Nederland die de papieren daar regelt. Dus jou leverancier hoeft het alleen af te leveren bij een cargo-agency, en de rest gaat ¨vanzelf¨. grotere hoeveelheden zijn idd voordeliger per schipcontainer ook dit is te regelen bij de cargo´s. Voor grotere hoeveelheden heb je (afhankelijk van je product) sowieso een A form, (certificate of origine) nodig, deze kosten hier in Ecuador bijvoorbeeld,13 dollar, dus dat doet´m niet.

 

Tis echt allemaal zelf uitpluizen, welke is het goedkoopste, snelste etc. en eigenlijk uitproberen hoe stom dat ook klinkt, ik heb zelf ook met de kvk gesproken, de bank, de douane etc. je wordt er niet echt wijzer van als leek. Probeer een beetje te googelen, op gargueras america del sur, Lan airlines, Lan Cargo,

G&G Cargo Services, cargo agencies south america etc.

 

Als ik verder kan helpen of meer vragen etc, dan hoor ik het wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mensen,

 

Hierbij even een vraag van mijn kant..als niet weter op dit gebied.

Ik ben benaderd via een zuid amerikaanse kennis (venezuela) om wat producten uit Nederland naar hem toe te sturen. Hij wil dit daar gaan verkopen.

Nu ben ik wel thuis in de logistieke wereld, maar ik heb nog niet eerder te maken gehad met Latijns Amerika. De opzet zal waarschijnlijk zo zijn dat ik eigenaar ben van het product..en het dus in Nederland moet gaan kopen. En dit vervolgens naar hem toe versturen en te verkopen.

Nu ben ik wel benieuwd tegen welke problemen ik allemaal aan zou kunnen lopen.

1.Ik heb geen eigen bedrijf; Is het dan wel mogelijk om deze handel te mogen doen? Of moet je hiervoor een bedrijf hebben?

2.Zijn er bijvoorbeeld producten die niet naar Zuid Amerika verstuurd mogen worden? Dan bedoel ik vooral bepaalde levensmiddelen of dranken?

3.Zijn er nog andere beren op de weg waar ik rekening mee moet houden? Wat betreft de douane/documenten e.d.?

 

Ik hoop dat ik wat waardevolle tips zou kunnen krijgen...

Link naar reactie
  • -1

Voor alle mensen die hier een bericht geplaatst hebben,; wij kunnen ondersteunen met export vanuit Peru. Als export manager ben ik eind verantwoordelijk voor alle export activiteiten van Cedres Export en hierbij een aantal interessante punten om bij stil te staan bij import vanuit Peru.

 

Geen betaling van invoerrechten nodig

Wij exporteren hoofdzakelijk textielproducten en vele andere Peruaanse producten waar mensen in Europa interesse in hebben. Door gunstige handels overeenkomsten met Nederland, hoeft voor het gros van Peruaanse producten geen invoerrecht betaalt te worden.

Dit wordt getriggert door bestaande handelsovereenkomsten met Peru. Peruaanse producten worden over het algemeen onder een zgn. "preferentieel invoerrecht" ingevoerd, waardoor invoerrechten vaak tot 0% worden gereduceerd

Om dit te ondersteunen, zenden wij bij al onze orders een preferentieel Certificate of Origin mee (oorspronkelijksheidsbewijs, ook wel Form A genoemd). Vraag een exporteur altijd om dit document mee te zenden om invoerrechten te reduceren!

 

Om een indicatie te krijgen van de hoogte van invoerrechten, bezoek : http://gebruikstarief.douane.nl/

Als je van plan bent om kleding te importeren vanuit China of India, dan stijgen de invoerkosten nogal, aangezien met deze landen qua textiel bijvoorbeeld niet (meer) een preferentieel invoerrecht bestaat. invoer vanuit deze landen zorgt voor een inverrecht van 12% over de orderwaarde.

 

Levercondities

Wij fungeren als contactpunt om Peruaanse producten te importeren in Nederland. Alle orders worden via internationale standaarden afgehandeld, conform INCO 2000 terms.

Voor de kleinere orders hanteren wij luchtvracht, onder de INCO term DDU (Delivery Duty Unpaid) . Hierbij wordt een order op de deur afgeleverd, waarbij alleen BTW en, afhankelijk van de douane, inklaarkosten voor rekening van de klant komen. Het normale invoer tarief van 12% hoeft niet te worden betaalt door het meegezonden Certificate of Origin).

 

Voor grotere orders verschepen wij via forwarders ons orders via zeevracht naar Rotterdam. Dit wordt onder de term FCA, (Free Carrier) of FOB (Free on Board) gedaan. het verschil tussen deze 2 is

- het afleveren op een haven zodat de order in de container en op het schip geladen kan worden (FCA). Dit wordt metname gebruikt door klanten die al een transporteur in de hand hebben die voor hun de order oppikt.

- het afleveren van de order a. op de boot in de haven van peru (FOB), of b. op de boot in de haven van rotterdam (FOB Rotterdam). De laatste optie is waarschijnlijk het meest verstandige voor de personen die voor het eerst importeren. Zie eerdere commentaren in dit onderwerp om het afhalen juist te regelen.

 

Veilige betalingen

Voor kleinere orders is het vrij gewoon om het gehele bedrag vooruit te betalen, productie af te wachten en het product toegestuurd te krijgen. Voor grotere orders wordt veelal gebruik gemaakt van een down payment en na verificatie wordtde rest van het bedrag overgemaakt. Voor Peru geldt dat een oorspronkelijheids certificaat alleen verkregen wordt als er een factuur aanwezig is. Daarnaast wordt een Bill of Lading document alleen afgegeven als de producten aanwezig ijn voor zee vervoer. Deze twee documenten zijn handige indicatoren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk inderdaad betaalt voor wat er gevraagd is.

 

Ik hoo dat jullie dit een beetje verder kan helpen. Neem contact met me op als je andere specifieke vragen over het EXPORT proces hebt vanuit Peru. Ik help je graag verder. Of neem een kijkje op ons website om meer te leren over lever mogelijkheden, prijzen en producten vanuit Peru: http://export.cedresperu.org

 

Gr.

Peter

Peter Nieuwhof

Export Manager

 

Skype cedres.export

T +51 (1) 964 356 929

@ export@cedresperu.org

W http://export.cedresperu.org

 

Cedres Export

RUC 20524395232

Av. San Luis 2735

San Borja, Lima, Peru

Link naar reactie
  • 0

Even wat aanpassingen op het verhaal hierboven:

 

Quote

preferentieel Certificate of Origin mee (oorspronkelijksheidsbewijs, ook wel Form A genoemd).

 

Dit zijn twee verschillende dingen FORM A en CVO. Alleen met een FORM A kun je een verlaagd tarief toepassen.

 

Quote

Voor grotere orders verschepen wij via forwarders ons orders via zeevracht naar Rotterdam. Dit wordt onder de term FCA, (Free Carrier) of FOB (Free on Board) gedaan. het verschil tussen deze 2 is

- het afleveren op een haven zodat de order in de container en op het schip geladen kan worden (FCA). Dit wordt metname gebruikt door klanten die al een transporteur in de hand hebben die voor hun de order oppikt.

- het afleveren van de order a. op de boot in de haven van peru (FOB), of b. op de boot in de haven van rotterdam (FOB Rotterdam). De laatste optie is waarschijnlijk het meest verstandige voor de personen die voor het eerst importeren. Zie eerdere commentaren in dit onderwerp om het afhalen juist te regelen.

 

FOB Rotterdam is een onmogelijkheid wanneer we praten over import. FOB is Free on Board betekend dus dat de shipper betaald en verantwoordelijk is tot en met het op de boot zetten van de container.

 

FCA is Free carrier dit is eigenlijk alleen van toepassing op luchtvracht en betekend het zelfde als FOB.

 

Groeten,

 

Roy Blous

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Roy, dank voor de versterking van de genoemde punten.

 

Betreffende Form A de volgende nuance; in Peru wordt er in het algemeen gerefereerd aan een

A. Preferentieel Certificate of Origin - dit is eigenlijk Form A

B. Non-preferentieel Certificaat of Origin

 

Wat Roy opmerkt is geheel waar; alleen met een Form A kan reductie op invoerrechten toegepast worden

 

Met betrekking tot de INCO termen ben ik het niet 100% met je eens. Dit komt ook doordat de interpretatie van de INCO 2000 termen veel speelruimte laat voor een praktische invulling. Veel organisaties nemen een INCO term en passen hierop vervolgens regels vanuit hun voorwaardem op toe, zodat een generieke INCO term vrij specifiek per organisatie wordt en daardoor ook verschilt van bedrijf tot bedrijf. Dit zorgt voor veel verwarring.

 

FCA kan inderdaad zowel voor lucht als zeevracht worden gebruikt, zoals Roy noemt. Wij bij Cedres Export kiezen er echter expliciet voor dit alléén voor zeevracht toe te passen. FCA heeft geen betrekking op het laden van de vracht in container(s) en op de boot. Dit is een belangrijk verschil met FOB, aangezien een klant hiervoor kosten moet afdragen aan de schipper.

Al deze kosten en activiteiten dient de klant met de transporteur te beregelen - nogmaals; deze FCA term is ons interpretatie die ook hier in Peru met regelmaat wordt gebruikt..

 

M.b.t. FOB gebruiken wij 2 varianten.

Variant 1 is de generieke FOB term - wij zijn verantwoordelijk voor het plaatsen van de vracht/container op het schip en op dit punt wordt de verantwoordelijkheid voor de order overgedragen. De kosten die worden ge-quote, zijn inclusief het laden op de boot/in de container.

Het internationale transport + verantwoordelijkheid hierover, het lossen en het inklaren zijn voor rekening van de klant en niet inbegrepen in de prijs

 

De 2e variant, "FOB Rotterdam", verschilt van variant 1 omdat de verantwoordelijkheid over de order tot aan de haven in Rotterdam voor de exporteur zijn, in plaats van tot de haven in Peru (bij FOB)

De exporteur kan de vracht verzekeren om de verantwoordelijkheid over de order naar de transporteur over te dragen. De ge-quote prijs zal inclusief internationaal transport en verzekering zijn - maar exclusief het lossen en inklaren.

 

Houd goed in gedachten dat ALS er iets gebeurt ten tijde van zee transport dat het verschil FOB en FOB Rotterdam een groot verschil maakt; wie heeft de verzekering betaalt en wie int dit om herproductie/herzending te starten....

Peter Nieuwhof

Export Manager

 

Skype cedres.export

T +51 (1) 964 356 929

@ export@cedresperu.org

W http://export.cedresperu.org

 

Cedres Export

RUC 20524395232

Av. San Luis 2735

San Borja, Lima, Peru

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

De Incoterms 2010 zijn de meest recente dus die van 2000 zijn niet helemaal meer up to date.

 

FOB Rotterdam kan bij inkomende lading niet dit zou dan CNF/C&F zijn of wanneer er van verzekering sprake is zou het CIF Rotterdam kunnen zijn. FOB kan alleen met de POL samen genoemd worden niet met de POD.

 

Ik heb voor de duidelijkheid een mooi overzicht van internet geplukt om zo wat meer beeld/picto te geven aan dit verhaal.

 

http://www.iccwbo.org/incoterms/wallchart/wallchart.pdf

 

Groeten,

 

Roy Blous

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Annubis,

Ik ben nieuwsgierig of het gelukt is met het importeren van spulletjes uit Zuid Amerika.

Je hebt vast inmiddels al veel ervaring opgedaan. Ik ben beginnend marktverkoper en wil graag buitenlandse stijlvolle spullen verkopen. Ik ben zelf in Zuid Amerika geweest en ik heb daar zoveel mooie spullen gezien.

Misschien heb je tips voor mij, hoe ik aan deze spullen kan komen.

Is er misschien ook een geschikte groothandel in Nederland?

Ik ben ook geinteresseerd in stijlvolle spullen uit Azië.

Alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Fer133,

 

Ik heb jouw bijdrage op dit ruim zes jaar oude topic verborgen, jouw reactie mist na al die tijd elk doel. Het topic voldoet inmiddels ook niet meer aan de forumregels, die in de loop der tijd ietwat zijn aangepast.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.