• 0

Ex-zusterorganisatie van ex-werkgever beroept zich op mijn concurrentiebeding

Hallo,

 

Enige tijd geleden was ik werkzaam bij werkgever X. Destijds bestond er een zusterorganisatie Y. Met mijn ex-werkgever had ik een arbeidsovereenkomst met een concurentiebeding. In dat concurrentiebeding staat o.a. dat ik geen activiteiten mag verrichten binnen de periode van 1 jaar en wordt tevens verwezen naar de activiteiten van Y. Ik had echter geen werkgever-werknemer relatie met Y, heb die ook nooit gehad en ook heeft Y het contract niet mede ondertekend. Inmiddels zijn X en Y ook geen zusterorganisaties meer. Kan Y mij nu eigenlijk wel aanspreken op mijn concurrentiebeding? Los van het feit of ik concurrerende activiteiten heb verricht (dat heb ik m.i. niet, maar dat is ook niet mijn vraag), vraag ik me dus voornamelijjk af of Y als belanghebbende mij uberhaupt wel kan aanspreken op mijn concurrentiebeding uit de overeenkomst met X?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of Y hier zelf iets mee kan doen, zal afhankelijk zijn van de overeenkomst die je hebt gesloten: Is Y daarbij contractspartij of niet? Vermoedelijk had je een overeenkomst met X, waarbij Y verder geen partij is. Dat zou betekenen dat je je tegenover X verplicht hebt om niet te concurreren met Y. Tegenover Y ben je de verplichting niet aangegaan - althans, dat zou dan uit de overeenkomst moeten blijken. Dan kan Y alleen via X proberen om je aan het concurrentiebeding te houden.

 

Een manier waarop Y wel een rechtstreeks belang zou kunnen hebben, is als de overeenkomst ook andere concernonderdelen als contractspartij aanmerkt. Dan kun je nog onderzoeken of de overeenkomst dan nog wel op Y ziet, omdat Y geen onderdeel van het concern meer uitmaakt.

 

Zo zie ik het in ieder geval.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.