• 0

Deelnemersvrijstelling door aandelen prive + holding

Hallo,

 

Ik ben aandeelhouder in een werkmaatschappij. Privé heb ik 10% aandelen, en later heeft mijn holding (100% eigenaar) ook 4% aandelen gekocht.

 

Nou vertelde mijn boekhouder dat mijn 4% aandelen in de holding niet genoeg zijn voor deelnemersvrijstelling. Hierdoor zou ik over uitgekeerd dividend alsnog VpB moeten afdragen.

 

Ik heb de belastingdienst deze vraag proberen te stellen, en zij stelden dat mijn holding wel deelnemersvrijstelling heeft door een meetrek- of meesleepregeling. Er werd gesproken over een artikel 14 (geen idee uit welk boek).

 

Ik weet niet zeker of de vraag die ik aan de belastingdienst heb gesteld duidelijk genoeg was, en of het wel klopt. Mijn boekhouder is van mening dat het alleen andersom mogelijk is. Weet iemand hier het fijne van? Op internet is niks praktisch te vinden over deze regelingen.

 

Bedankt,

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jeroen

 

De boekhouder heeft gelijk, zei het dat ik op basis van jouw info niet stellig kan zijn. Het gaat inderdaad om de meetrekregeling.

 

Jouw holding kan de deelnemingsvrijstelling voor positieve resultaten uit de werk BV toepassen, ook al is het belang op zichzelf geen deelneming (want < 5%), op grond van de volgende voorwaarde:

 

Jij privé moet minimaal 33% van de aandelen in de holding hebben (check) EN jij moet privé dan minimaal 33% van de aandelen in de werk BV houden (niet check, want je hebt 10%).

 

Echter, rechtstreekse belangen van jouw partner en minderjarige (pleeg)kinderen in de werk BV worden opgeteld bij jouw 10%. Als je dan wel min. 33% haalt in de werk BV, dan mag de holding alsnog de deelnemingsvrijstelling toepassen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kan ik hieruit concluderen dat deelnemingsvrijstelling er voor mijn holding niet in zit? Ik heb immers in totaal maar 14%.

 

Betekent dit dat ik nu VpB moet betalen over dividend van werkmaatschappij naar holding? Zijn er nog meer gevolgen te noemen?

Link naar reactie
  • 1

het gaat erom hoeveel jij privé houdt + evt. partner en kinderen in de werk BV. Het belang van jouw holding in de werk BV is niet relevant voor de optelsom tot 33%.

 

Maak wel even onderscheid tussen jouw belang in de werk BV en het belang van de holding in de werk BV.

 

Privé

Jij hebt 10% in de werk BV en daarmee een aanmerkelijk belang. Als de werk BV aan jou privé dividend uitkeert, houdt de werk BV 15% dividendbelasting in. Jij geeft in box 2 van de IB aangifte dat dividend bruto op als inkomen. Dan wordt 25% geheven aan inkomstenbelasting, maar wordt de reeds ingehouden 15% dividendbelasting weer verrekend.

 

Holding BV

De holding heeft dus (ook niet via de meetrekregeling) geen recht op de deelnemingsvrijstelling. Als de werk BV dividend uitkeert aan de holding dan wordt dat bij de holding belast. Een procentje erbij lost dat dus op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dan blijf je met een nutteloze holding zitten en moet de holding nog afrekenen over de 'koerswinst' op de aandelen.

 

Verkoop dan 1% van privé aan de holding BV. Let er wel op dat je dan in privé 25% IB betaalt over het verschil tussen de verkrijgingsprijs van die 1% aandelen en de overdrachtsprijs (die zakelijk moet zijn).

 

Of dit overigens nuttig en fiscaal voordelig is, kan ik vanaf hier uiteraard niet beoordelen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oke..

 

Moet een aandelenoverdracht tussen twee aandeelhouders dezelfde BV ook een zakelijke waarde zijn? Of zou ik voor een 'vriendenprijsje een privé aandeel kunnen verkopen, waarna hij een aandeel aan mijn BV verkoopt? Of denk ik nu te makkelijk? :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.