• 0

investering aftrekbaar?

Hllo allemaal,

 

Dit is mijn eerste post en misschien niet gelijk een slimme vraag maar ik weet niets van belastingen. Ik wil graag een studio beginnen. Nu moet ik daarvoor investeren. Kan ik die investering in mijn belastingaangifte aftrekken van mijn inkomen. Ik heb daarnaast nog een parttime baan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je wel kan doen is als je nu al koopt (tijdens de opstart periode van je bedrijf) de BTW terug krijgen op je eerste BTW aangifte formulier.

Welke andere manieren van belastingvoordeel aanwezig zijn weet ik zo niet.

 

Ik heb zelf veel geleerd van "Handboek Ondernemen", deze wordt gratis door de belastingdienst uitgegeven. Wel moet je het ophalen, ze versturen het niet.

 

Succes,

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Ha Trebla, het is geen domme vraag die je steld.

 

Het is handig om sowieso een "bedrijf" te beginnen. Schrij je in als eenmanszaak bij de kamer van koophandel. Kosten kan je direct van je winst aftrekken, investeringen moet je "activeren en afschrijven". De afschrijvingen kun je ook van je winst aftrekken. De winst of verlies van je onderneming en je inkomen worden bij elkaar opgeteld voor de inkomsten belasting.

 

Dus ja, je investeringen kun je aftrekken van je inkomen, maar dat moet wél op een bepaalde manier en onder bepaalde voorwaarden. Kijk ook op www.belastingdienst.nl onder startende ondernemers.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wat is afschrijven?

Bij het bepalen van de winst houdt je rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: je trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag je niet alle kosten van de opbrengsten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet je afschrijven. Dat houdt in dat je de kosten verdeelt over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. In elk jaar kunt je dus een deel van de kosten van de opbrengsten aftrekken

Op bedrijfsmiddelen die u minder kosten dan € 450, hoeft je niet af te schrijven. Je mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf.

 

De mate waarin je investeringen als aftrek of afschrijvingspost opvoert in je balans is bepalende voor de mate van de belastingen en is dus ook medebepalend voor de balanstechische groei van je bedrijf.

Bijv. een investering van 1000.- euro schrijf je af in 3 jaar. De investering wordt dus "geactiveerd" en komt als waarde op je balans te staan, waardoor je bedrijf wat "rijker" geworden is.

Je zou dit bedrag ook in een keer kunnen afschrijven door het op te voeren als kosten (e.e.a. is afhankelijk van de aard vd investering) Het bedrag wordt nu als kosten geboekt. (Je bent nu in je balans niet rijker geworden.)

De keuze die je hierin maakt is afhankelijk van je winst verwachting.

 

Daarnaast heb je natuurlijk ook de mogelijkheid gebruik te maken van de investeringsaftrek. zie tabel

 

meer dan niet meer dan Investeringsaftrek (2003)

€ 2.000 € 33.000 25%

€ 33.000 € 64.000 22%

€ 64.000 € 93.000 19%

€ 93.000 € 124.000 16%

€ 124.000 € 155.000 13%

€ 155.000 € 186.000 11%

€ 186.000 € 217.000 8%

€ 217.000 € 248.000 5%

€ 248.000 € 279.000 3%

€ 279.000 -- 0%

 

Succes.

Johh

Link naar reactie
  • 0

Maar pas op. Als starter mag je in de eerste drie jaar investeringen in bedrijfsmiddelen vrij afschrijven, dus ook in een jaar!!!!!

 

Je behoud het recht op investeringsaftrek.

 

Deze regeling telt niet voor goodwill en dat soort van investeringen.

 

Groet Raoul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.