• 0

Marktonderzoek, welke gegevens heb ik nodig

Beste allemaal,

 

Ik loop al een aantal dagen rond op dit forum en heb zojuist besloten om een account aan te maken omdat ik toch met een brandende vraag zit. Ik loop al een aantal weken met een idee rond, zonder er nu al te veel over te zeggen een paar details. Ik wil mijn idee namelijk niet nu al op straat zetten. Ik hoop dat u dat begrijpt.

 

Het gaat om een product wat door iemand in het buitenland is ontworpen en wat ik als een service wil aanbieden.

 

Ik kan aan het product komen zonder daar een investering voor te doen. Een soort luxe positie. Het is een duur product (rond de €10.000) dus wil ik het niet voor niks laten komen. Ik heb me voorgenomen om een ondernemingsplan op te zetten.

 

Hiertoe ben ik al langere tijd bezig om een marktonderzoek te doen. Ik ben echter nog steeds bij punt 1: Wat wil je onderzoeken?

 

Eigenlijk wil je onderzoeken of er behoefte is aan je product en hoeveel is men bereid om ervoor te betalen. Maar dit zijn redelijk lastig te onderzoeken dingen. Zeker als het gaat om zaken die niet een primaire levensbehoefte maar luxe goederen zijn.

 

Mijn vraag is dus welke gegevens moet je hebben om een vraag of er behoefte is aan een product te kunnen beantwoorden.

 

Ik zie altijd dat mensen gaan kijken naar geografische cijfers en bestedingsgedrag van mensen. Maar ik ben bang dat ik daar niet ver mee kom.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je doel is bepalen of er vraag is naar je product, en zo ja, hoeveel men bereid is ervoor te betalen.

 

Waar je dan zou kunnen beginnen is uitdenken hoe de markt nu in elkaar zit. Zijn er vergelijkbare producten? Zijn er substitutie-opties? Wat kosten die, en hoeveel worden die afgenomen? Heeft het product unieke eigenschappen? Zijn die geld waard? Kun je dat hard maken?

 

Door jezelf systematisch dit soort vragen te stellen en deze te onderzoeken, zul je zien dat je al denkend, onderzoekend en schrijvend steeds meer vragen bedenkt waarop je antwoord zou willen hebben. En uiteindelijk stuit je op vragen die je niet zelf kunt beantwoorden, en die je aan je doelgroep zult moeten voorleggen. Díe vragen zijn dan de basis voor een marktonderzoek waarin je gericht vragen kunt stellen die je inzicht geven in het koopgedrag van je beoogde doelgroep.

 

Ik hoop dat dit je wat verder helpt!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zelf vaak doe is een profiel maken van de ideale klant, geef hem / haar een naam en persoonlijkheid en zorg dat je weet wat z'n hobbies, favoriete vakantie plek, gewoontes etc. zijn. Schrijf het allemaal op zodat je later nog eens terug kan kijken.

 

voorbeeld:

 

Jan is een kalende veertiger met een eigen zaak (in keukenapparatuur). Hij is getrouwd met Marjolein en heeft een dochter van 8 jaar (dochter heet Sandra en is gek op paarden). Sommige maanden van het jaar gaan de zaken goed en komt er veel geld binnen (en geven Jan en z'n gezin veel geld uit), andere maanden gaan de zaken echter minder en dan doen ze ff wat rustiger aan....

 

Dit verhaal kan je zover uitbreiden als je maar wilt, en uiteindelijk ben je heel veel teweten gekomen over je ideale klant en zijn uitgave patroon. Op dit moment is het de moeite waard om denkbeeldig met hem in gesprek gaan om te kijken wat hij van je produkt denkt.

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Marktonderzoek is veel meer dan vragen stellen aan je potentiële klant. Het is desk-research waarbij je gegevens verzamelt van je markt, en meningen en alles wat los en vast zit. Je kan observeren: wat doen mensen? Je kan praten met experts, inclusief concurrenten (ervaringsexperts). Je kan gedragsgegevens kopen. Uiteindelijk maken enquetes maar een klein deel uit van marktonderzoek, en dat deel is overgewaardeerd. Want mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen.

 

Voor een luxeproduct dat als service aangeboden wordt (vakantie, cursus, etentje) kun je naar vergelijkbare aanbiedingen kijken. Hoeveel mensen gaan duiken, diepzeevissen, golfen, uit eten, schilderen in exotische lokaties? Wat typeert deze groep: oud en welstandig, jong en avontuurlijk? Waar kopen ze? Wanneer kopen ze? Hoe kopen ze? Etc.

 

Wellicht kun je ook 'een beetje beginnen'. Test een theorie over je markt door 'm uit te proberen. Die een leden/lezersactie in je doelgroep, samen met een club of een blad. Begin het balletje te rollen en zie waar het uitkomt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.