• 0

TNT Webcare - Leer van hun fouten

Webcare…we doen er allemaal aan in meer of mindere mate.

Iedereen die een bericht op internet tegenkomt over zijn onderneming of over zichzelf zal dat met meer dan gemiddelde aandacht lezen.

 

Logisch, want het gaat over jou. Over jouw bedrijf.

De neiging om op negatieve berichtgeving te reageren is sterk. Vooral als je het idee hebt dat het onterecht is. Het eerste wat je wilt doen is het misverstand, of de onjuiste informatie, rechtzetten.

 

Aangezien bedrijfs- en productreviews een steeds grotere invloed hebben op de koopbeslissing van jouw klanten is het noodzakelijk, hoe klein je ook bent, even na te denken over webcare en de manier waarop je het toepast.

 

De grote bedrijven die al wat langer met webcare/ customercare/ etc. bezig zijn, zijn door schade en schande wijs geworden.

Je komt er niet met een enkel los berichtje met het verzoek e.e.a. via de mail verder af te handelen.

 

De belangrijkste eigenschap van social media is namelijk dat het transparant moet zijn. Op het moment dat je de online confrontatie met je klanten aangaat moet er de wil achter zitten om die klant tevreden te stellen, of, indien dat niet mogelijk is helder uit te leggen waarom het in dit geval niet kan.

Social Media is interactie met je klanten en allang niet meer eenrichtingsverkeer, en dat geldt dus ook voor webcare.

 

Webcare kan een aantal doelen dienen:

 

[*] Verhelpen van misverstanden over je merk

[*] Informatie verstrekken

[*] Negatieve ervaringen proberen om te buigen in positieve

[*] Input voor nieuwe producten of diensten verkrijgen vanuit je potentiële klantenkring (crowdsourcing)

[*] Verbetering van de merkbeleving

[*] Sympathie voor je persoon of bedrijf opwekken (kleinere bedrijven die persoonlijk reageren onder eigen naam)

 

Als je het zo leest gaat webcare dus in wezen over het bewaken of managen van jouw REPUTATIE op internet.

 

Het sleutelwoord: Reputatie

 

Het kan geen kwaad eens wat langer over dat woord na te denken. Wat is jouw reputatie op dit moment? Zowel online als offline? En is dat de reputatie die je wilt hebben?

Hoe moet de reputatie van jouw bedrijf volgend jaar zijn? En over 3 jaar?

 

De reputatie van je bedrijf is niet alleen afhankelijk van de manier waarop je je op internet manifesteert. Is niet alleen maar afhankelijk van je twitter-, forum- en blogactiviteit. Reputatie gaat over jou. Hoe benader je je klanten en leveranciers, hoe handel je orders af, hoe ga je om met garantie, storingen, problemen en ken je je klanten nog als ze na een half jaar weer eens een keer mailen of bellen. Vertrouw je je klanten, en kunnen ze jou vertrouwen?

 

De ervaringen van je klanten in het offline proces worden versterkt vertaald naar internet.

 

Als je geen antwoord op voorgaande vragen hebt, en niet 100% kunt stellen dat je het in principe goed voor elkaar hebt, dan is webcare het laatste waar je aan moet denken. Eerst maar eens de boel op de rit krijgen.

 

Het probleem is namelijk dat beginnen met webcare zonder de achterliggende problemen in je organisatie structureel op te lossen dodelijk kan zijn. Windowdressing. De buitenkant ziet er mooi uit, de binnenkant is rot.

En daar wordt gewoon snel doorheen geprikt.

 

Dat is precies wat er ook hier op HigherLevel gebeurt. En niet bij de minste organisaties

Diverse vormen van webcare mochten we hier al begroeten. Bedrijven die zogenaamd tevreden klanten aan het woord laten terwijl ze het zelf blijken te zijn, bedrijven die reageren op negatieve ervaringen met hun product, zoals allebedrijveninnederland.nl, of bedrijven die offline de onschuldige berichtenplaatser onder druk zetten zoals Companeo, maar ook grote ondernemingen zoals TNT.

 

….En TNT doet het fout.

 

Leer daarvan mijn waarde mede-hl-ers

 

TNT heeft de beginselen van webcare niet begrepen. Wel berichten posten maar geen follow-up (account aangemaakt op 21 mei, laatste keer online op 31 mei). Wel aangeven dat je een webcareteam bent, maar niet doen wat je van een webcareteam mag verwachten.

 

Het enige wat men ogenschijnlijk wil bereiken is windowdressing. Snel negatieve berichten proberen te ontkrachten, maar vergeten dat dat meer vraagt dan een deeltijd typemiep achter een PC die wat ongestructureerd reageert op diverse fora en blogs.

 

Ik denk dat TNT de organisatie achter het webcareteam niet op orde heeft. TNT Webcare zelf doet wellicht wat ze kan maar is aan handen en voeten gebonden.

 

Zou TNT wel beseffen dat ze door eerst eenmalig te reageren en vervolgens iedere oproep tot reactie te negeren, de negatieve ervaring in het TNT-topic alleen maar versterkt worden?

 

Zelfde met ING-webcare. Ze laten merken de oproep tot actie gelezen te hebben, maar reageren vervolgens niet meer op een ontevreden klant.

 

Kwalijk, en het gevolg is dat onze leden eraan te pas komen met suggesties om voor ING negatieve media-aandacht te genereren.

 

Door de ontwikkelingen op het gebied social media worden klanten steeds machtiger en brokkelt de arrogantie van de macht van grote ondernemingen af.

 

Klanten zullen tevens machtiger en georganiseerder blijven worden,

Het is voor jou zaak er eens over na te denken hoe je als leverancier met die veranderde machtsverhoudingen omgaat in de interactie met je klanten op internet.

 

Het kan namelijk best slecht uitpakken met die vervelende mondige consumenten

 

Als je, nadat je je organisatie op orde hebt, aan de slag gaat met het versterken van je online reputatie houd dan een paar eenvoudige regels in je achterhoofd:

[*] Blijf feitelijk

[*] Laat je niet tot welles/nietes online discussies verleiden

[*] Kies zorgvuldig welke info je online zet en welke via mail/telefoon met de klant besproken wordt/moet worden.

[*] Maak de cirkel rond. Eenmaal gereageerd op een ervaring? Meldt dan ook de afloop van het verhaal zodat meelezers een compleet beeld krijgen. Het mooiste is als je klant dat zelf al doet, maar zorg dat een van tweeen reageert

[*] Onder eigen naam reageren kan een voordeel zijn als je ook onder die naam bereikbaar bent bij je bedrijf, en op die manier bereikbaar wilt zijn. Een eigen naam kan vertrouwen scheppen. Wil je dat niet, kies dan een forumnaam die overal hetzelfde is en die meteen helder is

[*]Ga niet zelf alle fora lopen scannen op reacties waarin je bedrijf voorkomt maar gebruik bijvoorbeeld een paar intelligente meldingen in Google Alerts

 

Online werken aan je reputatie kan een succesvolle en structurele manier zijn om informatie uit je doelgroep te krijgen en/of omzet te vergroten, maar ook een enorme valkuil als je meer belooft dan je waar kan maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat je bij webcare het onderscheid moet maken tussen (middel-)grote en kleine bedrijven.

 

Bij de eerste groep is er een afdeling die is opgezet, en die zichzelf ook webcareteam noemt, om op internet te speuren naar berichten over hun bedrijf.

 

Voor alles is het van belang dat die groep de middelen/gereedschappen in handen gegeven wordt om daadwerkelijk iets te kunnen doen. Als dat niet gebeurt, de backup vanuit de organisatie ontbreekt, dan faalt een dergelijk team in goede bedoelingen. Iets wat o.a. (maar zeker niet alleen) bij TNT aan de hand lijkt te zijn. Dan nog kan het geen kwaad om als webcareteam openlijk toe te geven dat je geen oplossing kunt bieden.

 

Toegeven dat je niet alles kan oplossen is nog altijd beter dan helemaal niet meer reageren.

 

Bij kleinere bedrijven zijn die lijnen vele malen korter en kan in principe sneller en adequater gereageerd worden. De backup is sneller geregeld, stappen kunnen sneller genomen worden en in theorie zou een klein bedrijf naar mijn mening dus een voordeel hebben in zijn reputatiemanagement t.o.v. de grotere organisaties.

 

Waar je, zoals ik eerder al schreef, voor moet waken is dat je webcare niet effectiever wordt dan je reguliere klantenservice/aftersales. Die moet minimaal op hetzelfde niveau zijn.

Is dat niveau lager dan hebben je klanten vrij snel door dat ze beter niet meer kunnen bellen, maar direct hun grieven twitteren om aandacht te krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Verder is het in mijn ogen ook niet van belang of iemand al dan niet anoniem reageert zoals Peter stelt. Je zult er toch iets mee moeten doen, en een discussie online beginnen is een onbegonnen zaak. Of men anoniem is of niet: Blijf feitelijk, meld geen privegegevens en ga discussies in principe uit de weg. Winnen van een boze klant is namelijk uitermate lastig en biedt andere lezers geen meerwaarde.

Bij de KVK kun je niet anoniem inschrijven, logisch, maar op het forum van de KVK kun je wel een anoniem account aanmaken. Toeval?

 

Tenslotte: Webcare omvat niet alleen het reageren op klachten, maar kan in mijn ogen ook gebruikt worden om input voor nieuwe producten of diensten te krijgen. Hoe zouden jullie dit inzetten, doe je dat al, en kan het waardevol zijn?

Denk bijvoorbeeld aan een enquete onder je twittervolgers, prijsvraag in je hyves, etc.?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu TNT zou vertegenwoordigen, zou ik me nooit laten verleiden om met "gemaskerde" figuren in discussie te gaan. Dat is een ongelijke verhouding, waarin de gemaskerde kan beweren wat hij wil. Niet serieus te nemen dus.

[/quote

 

.

wel met mij (waarvan mijn gegevens gewoon bekend zijn) wilde ze kennelijk ook niet in discussie. pas na paar keer aandringen kreeg ik prive een reactie en daarna enige tijd later gewoon een brief dat ik telaat was met mijn klacht (mijn klacht liep al 1 1/2 jaar lang en wordt zelfs behandeld door incasso bureau.

 

Enige dat TNT webcare dus gedaan heeft is een manier zoeken om de klacht af te wijzen en er verder niet inhoudelijk op in te gaan.

 

Enige dat de klachten afhandeling van TNT bij mij bereikt heeft is dat ik kleine klachten waarvan ik weet dat ze toch niet opgelost zullen worden voortaan niet eens meer bij TNT zelf gemeld zullen gaan worden maar dat ik ze rechtstreeks als klacht het internet op gooi.

Link naar reactie
  • 0

Daar sla je de spijker op z'n kop.

 

Overigens moeten mijn reacties niet persoonlijk worden opgevat. Het gevaar van sociale media is, dat mensen situaties en voorvallen kunnen verzinnen om een bedrijf in diskrediet te brengen. Als dat wordt gedaan door mensen, die niet identificeerbaar zijn, is dat een idiote ontwikkeling. Het medium (fora, twitter e.d.) waarop dit gebeurt, kan niet vaststellen of de berichten juist zijn of niet en trekt de handen terug van enige verantwoordelijkheid. Ik denk dat het verstandig is, om erover na te denken, of het wel gewenst is dat je forum voor deze zaken wordt gebruikt. Gebruiken kan immers heel snel doorslaan in misbruiken.

Link naar reactie
  • 0

veel ervarings sites lossen dat heel goed op.

Daar zijn de gegevens van de klager voor bezoekers niet zichtbaar (kan door klager ingesteld worden wie het mag zien, maar het bedrijf waarover het gaat mag het altijd zien) maar kan het bedrijf waarover geklaagd wordt deze gegevens wel zien zodat ze weten naar wie ze kunnen reageren als ze een klacht opgelost willen hebben.

 

Ik moet zeggen ik heb enige tijd terug ook op diverse plekken op internet een klacht geplaatst over een bedrijf waar ik met het bedrijf zelf niet uit kon komen.

had die klachten annoniem geplaatst vanwege bedrijfsnaam en zoekresultaten.

Wel heb ik daarop een fax aan het bedrijf waarover die klachten gingen gestuurd met dat ik die klachten geplaatst ahd en dat ik er nog meer zou plaatsen als het probleem nu niet eindelijk eens opgelost zou worden.

 

Ben daarop benaderd door bedrijfs jurist die eiste dat ik alles direct zou verwijderen en dat ze hoge schade vergoeding zouden eisen als ik dat niet zou doen.

Uiteindelijk bonden ze in en werd mijn klacht alsnog volledig opgelost.

Is echter van de zotte dat je zo een openbare druk moet uitoeffenen om een terechte klacht opgelost te krijgen.

 

Kennelijk geld voor veel grote bedrijven (waaronder TNT dus: Maling hebben aan de klant totdat het slechte publiciteit gaat opleveren. Daarna gaan we eerst proberen de klant met grof geschut de mond te snoeren en als ook dat niet lukt gaan we pas eens kijken of we de klacht niet gewoon moeten oplossen.

Link naar reactie
  • 0

ik hoop dat het daar is aangekomen maar heb 2 berichten naar ze gestuurd met dat er klachten zijn over de afhandeling van klachten en ze nog eens op dit topic en het oudere topic gewezen.

 

Ben een twitter niwit dus hoop dat goed is aangekomen, heb een tweet geplaats in de vorm van @TNTPostWebcare - bericht....

Link naar reactie
  • 0

Gezien de hoeveelheid klanten die we hebben met Clipit, maken de meeste top 500 organisaties in Nederland wel gebruik van een online of social monitoring dienst. Hoe ze als bedrijf omgaan met de social media is nog een hele uitdaging. Is zwijgen goud? Of juist positief om de discussie aan te gaan. Wel benieuwd hoeveel van de regeerders van HL zelf gebruik maken van een Google Alerts of Clipit achtige dienst? :-)

Link naar reactie
  • 0

misschien wat offtopic maar een vraag... hoe werken dat soort alerts?

 

begrijp ik het goed dat je ergens kan instellen dat je een alert wil ontvangen als ergens op internet over een bepaald woord ofzo gesproken wordt?

 

Dus dat je kan instellen dat zodra ergens over mijn bedrijfsnaam of website adres gesproken wordt ik een alert ontvang en zo direct kan meelezen?

 

Lijkt me super nuttig zoiets dus zou graag horen hoe dat precies werkt (misschien meer iets voor apart draadje??)

Link naar reactie
  • 0

In basis kan het hiermee:

http://www.google.nl/alerts

 

Verder kan je specifieke tools gebruiken maar vaak zit het ook in customer support / marketing software zoals: http://salesforce.com en http://zendesk.com

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik zelf google alerts.

 

zie hier

 

Als je een google account hebt worden de melding met een interval naar keuze naar je toegestuurd.

 

Werkt vrij eenvoudig en binnen een alert/zoekopdracht kun je ook AND en OR gebruiker om te combineren

 

Andere vraag vossie: Je geeft nu ervaringen als benadeelde partij t.o.v. TNT. Hoe en hoe vaak reageer je zelf op ervaringen met jouw producten of jouw webshop?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

oke bedankt, ga daar eens naar kijken, lijkt me reuze handig.

 

Andere vraag vossie: Je geeft nu ervaringen als benadeelde partij t.o.v. TNT. Hoe en hoe vaak reageer je zelf op ervaringen met jouw producten of jouw webshop?

 

niert vaak omdat ik het niet vaak tegen kom, zoek af en toe wel op google, maar er wordt niet veel over mij gesproken of ik vind het niet (hopelijk met bovenstaande tools straks wel).

 

laatste keer dat ik reageerde was op een bericht dat mijn shop een klote shop zou zijn en dat diegene al een jaar op een terugbetaling zat te wachten.

heb daarop in het topic aangegeven dat ik geen order kon vinden op naam van de poster en dat ik graag haar gegevens per e-mail of pm zou ontvangen om het na te kijken. Dit ook nog per e-mail gestuurd via 2 websites waarvan ik via het forum kon zien dat ze eigenaar was verzonden.

 

Hierop echter geen reactie ontvangen van betreffende persoon.

Na ongeveer een week waarin ik kon zien dat ze wel veelvuldig online was geweest op o.a. dat forum) heb ik nog een terugkoppeling in het topic geplaatst dat ik helaas geen verdere reactie van de klaagster had ontvangen en zodoende dus ook niet kon controleren of er inderdaad een probleem was en dat als de klaagster alsnog haar gegevens zou sturen ik het voor haar zou nakijken en oplossen.

 

En zo heb ik in totaal pas een 3 tal berichten op internet geplaatst betreffende klachten op internet

Link naar reactie
  • 0

Het gevaar van sociale media is, dat mensen situaties en voorvallen kunnen verzinnen om een bedrijf in diskrediet te brengen. Als dat wordt gedaan door mensen, die niet identificeerbaar zijn, is dat een idiote ontwikkeling. Het medium (fora, twitter e.d.) waarop dit gebeurt, kan niet vaststellen of de berichten juist zijn of niet en trekt de handen terug van enige verantwoordelijkheid. Ik denk dat het verstandig is, om erover na te denken, of het wel gewenst is dat je forum voor deze zaken wordt gebruikt. Gebruiken kan immers heel snel doorslaan in misbruiken.

 

Dat komt er dus op neer dat alle blogs, alle tweets, alle recensies op Amazon.com en andere productsites, alle reviews op travelsites en alle overige meningen, opvattingen en beoordelingen elders op het internet (en in de overige media) die niet aan een concrete persoon toe te schrijven zijn niet langer toegelaten worden?

 

Of kunnen we voortborduren op de jurisprudentie die de laatste tien jaar ontwikkeld is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem ook ingesteld. Ik heb nog nooit een klacht gehad van een eindgebruiker.

 

Wat ingesteld? Op Mac4dummies vind ik talloze deelnemers wier werkelijke naam (onbekend) is. Al wordt daar amper kritiek geleverd, maar wanneer je een categorie opent over (online) resellers komen er vroeger of later vanzelf klachten binnen.

 

Uiteraard kun je als forumbeheerder je eigen beleid voeren. Voor de professionele vakfora waar ik aan meewerk pleit ik altijd voor een goede registratie van deelnemers (controleerbaar), maar wel met de mogelijkheid om onder een nick deel te nemen aan discussies. Juist om het debat a titre personel te stimuleren. Maar de problemen die jij voorziet zijn doorgaans met goede moderatie redelijk te voorkomen. En het zijn doorgaans niet de grote bedrijven die moeite hebben met kritiek (dat hoort er nu eenmaal bij) maar de kleinere ondernemingen die daar niet tegen kunnen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mac4dummies is een hobby, die puur is om startende maccers te helpen. Dat is geen business.

 

De pudding wordt blijkbaar koel gegeten. Je beheert een forum waar mensen producten en bedrijven bespreken (en desgewenst bekritiseren) onder naar keuze willekeurige namen, maar nu ga je op dit forum zitten pleiten tegen dezelfde praktijk. Voor jou is het een hobby, maar voor Apple en verwante leveranciers is het wel degelijk een business. Apple en zijn leveranciers zijn gelukkig wel gewend aan user reviews, kritieken en uitgesproken meningen. Dat hoort er gewoon bij. En wanneer uit al die openbare fora en blogs en tweets kritiek naar boven komt waar deze bedrijven wat mee kunnen / willen / moeten doen, gebeurt dat uiteindelijk ook.

 

Het nadeel van mogelijke smaad, laster of ongefundeerde kritiek weegt niet op tegen het voordeel van talloze meningen, ervaringen en beoordelingen. Dat moet je dus niet willen beperken maar juist stimuleren (en een beetje in goede banen leiden).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Apple kan de kritiek in eigen huis (op eigen forums) proberen te smoren, maar die duikt vervolgens op op talloze andere plekken. Het zou een slechte zaak zijn wanneer bedrijven in staat gesteld worden om alle kritiek de kop in te drukken. Die is namelijk hard nodig. En een fundamenteel recht.

 

Zijn er trouwens stats over de betrouwbaarheid van user reviews?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mac4dummies is enkel een forum om mensen te helpen MacOSX te helpen gebruiken en om handige tips te geven. Er staat hier en daar wat commentaar op, als er met een product of update wat aan de hand is. Belangrijke mangels meldt ik zelf ook rechtstreeks aan Apple. Dat wordt gewaardeerd en men werkt er dan aan om dat soort dingen weer in een volgende update op te lossen. Mac4dummies is ook geen nieuws-site. De gebruikers kunnen daar idd met een alias deelnemen, maar de impact is dan ook totaal niet vergelijkbaar met dat van b.v. HL.

Link naar reactie
  • 1

Om maar even een heel ander voorbeeld te pakken: ik had een blog geschreven over de stof BPA die ook in babyflesjes zit.

 

http://www.greenjump.nl/Blog/post/2010/03/22/BPA-Bisphenol-A-Bisfenol-A-vermijden-in-voeding.aspx

 

Een fabrikant van babyflesjes (die ik hier nu bewust even niet noem want dan krijgen ze opnieuw een google alert en heb er niet zo'n zin in en ze staan gewoon in t blog te lezen :)) reageerde hierop, gewoon heel open. Daarna volgden er nog twee reacties die heel positief waren over de fabrikant en kritisch op het blog: bleken allebei van hetzelfde IP adres te komen als de reactie van de fabrikant.

 

Wij hebben dit op het blog aangegeven en toen is er nog 1 reactie gekomen van de fabrikant :

 

"even voor de duidelijkheid. Ik weet niet wie Karen en Els zijn. Binnen NAAM gaan wij dat nu onderzoeken want openheid en eerlijkheid staat voor ons hoog in het vaandel. We hebben niets te verbergen. Bij deze wil ik oprecht excuus aanbieden voor de onrust en wantrouwen die deze reacties teweeg gebracht hebben. "

 

Helaas daarna niets meer vernomen dus hier hebben ze toch een kans laten liggen naar mijn mening.

Link naar reactie
  • 0

" toevallig" heb ik jouw blog gelezen en de reacties waren vrij duidelijk van het bedrijf in kwestie,

bovendien zeer knullig dat ze dat met het gewone IP adres laten loggen (daar zijn toch ook genoeg truukjes voor).

 

in mijn ogen is het beter om het met open vizier te doen of als je dat niet kan/wil inderdaad beter helemaal niet.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Oja ben toch benieuwd of Frans naar dat Sidewiki heeft gekeken. Ik heb daar een post gedaan. Is het zichtbaar? en wat denken jullie wat daar de gevolgen van kunnen zijn?

 

Late reactie, moest even wat terugzoeken over sidewiki's aangezien ik me uit het verleden meende te herinneren dat je entries alleen voor jezelf zichtbaar waren, maar da's dus niet zo (uitleg hier)

 

In wezen is het de optimale tool voor consumenten om ervaringen met een bedrijf te delen met anderen indien het bedrijf zelf geen review-mogelijkheid heeft of de reviews censureert.

 

Hier geldt dus hetzelfde als ik eerder schreef: Zorg dat je allereerst je zaken voor elkaar hebt zodat de aanleiding om negatief te berichten klein is. Verder behandelen als iedere andere reviewmogelijkheid, zakelijk en feitelijk, met als extraatje dat je voor jezelf de eerste sidewikientrie kunt claimen via webmaster tools van google. Moet ik maar eens gaan doen.

 

Verder nog maar eens kijken hoe populair sidewiki wordt. Momenteel nog een redelijk marginaal gebeuren heb ik het idee

 

Aardige blogpost over omgaan met sidewikiberichten vind je hier trouwens

Link naar reactie
  • 0

Oja ben toch benieuwd of Frans naar dat Sidewiki heeft gekeken. Ik heb daar een post gedaan. Is het zichtbaar? en wat denken jullie wat daar de gevolgen van kunnen zijn?

 

Late reactie, moest even wat terugzoeken over sidewiki's aangezien ik me uit het verleden meende te herinneren dat je entries alleen voor jezelf zichtbaar waren, maar da's dus niet zo (uitleg hier)

 

In wezen is het de optimale tool voor consumenten om ervaringen met een bedrijf te delen met anderen indien het bedrijf zelf geen review-mogelijkheid heeft of de reviews censureert.

 

Hier geldt dus hetzelfde als ik eerder schreef: Zorg dat je allereerst je zaken voor elkaar hebt zodat de aanleiding om negatief te berichten klein is. Verder behandelen als iedere andere reviewmogelijkheid, zakelijk en feitelijk, met als extraatje dat je voor jezelf de eerste sidewikientrie kunt claimen via webmaster tools van google. Moet ik maar eens gaan doen.

 

Verder nog maar eens kijken hoe populair sidewiki wordt. Momenteel nog een redelijk marginaal gebeuren heb ik het idee

 

 

Ja erg populair is het niet maar het is toch een vervelend instrument voor malafide organisaties. Wat ik ook merk dat Google berichten niet meteen plaatst als je vervelende woorden gebruikt. Heb je mijn "sidewiki" gezien op HL?

 

Lijkt me toch interessant om naar te kijken in de toekomst zeker ivm met dit onderwerp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.