• 0

TNT Webcare - Leer van hun fouten

Webcare…we doen er allemaal aan in meer of mindere mate.

Iedereen die een bericht op internet tegenkomt over zijn onderneming of over zichzelf zal dat met meer dan gemiddelde aandacht lezen.

 

Logisch, want het gaat over jou. Over jouw bedrijf.

De neiging om op negatieve berichtgeving te reageren is sterk. Vooral als je het idee hebt dat het onterecht is. Het eerste wat je wilt doen is het misverstand, of de onjuiste informatie, rechtzetten.

 

Aangezien bedrijfs- en productreviews een steeds grotere invloed hebben op de koopbeslissing van jouw klanten is het noodzakelijk, hoe klein je ook bent, even na te denken over webcare en de manier waarop je het toepast.

 

De grote bedrijven die al wat langer met webcare/ customercare/ etc. bezig zijn, zijn door schade en schande wijs geworden.

Je komt er niet met een enkel los berichtje met het verzoek e.e.a. via de mail verder af te handelen.

 

De belangrijkste eigenschap van social media is namelijk dat het transparant moet zijn. Op het moment dat je de online confrontatie met je klanten aangaat moet er de wil achter zitten om die klant tevreden te stellen, of, indien dat niet mogelijk is helder uit te leggen waarom het in dit geval niet kan.

Social Media is interactie met je klanten en allang niet meer eenrichtingsverkeer, en dat geldt dus ook voor webcare.

 

Webcare kan een aantal doelen dienen:

 

[*] Verhelpen van misverstanden over je merk

[*] Informatie verstrekken

[*] Negatieve ervaringen proberen om te buigen in positieve

[*] Input voor nieuwe producten of diensten verkrijgen vanuit je potentiële klantenkring (crowdsourcing)

[*] Verbetering van de merkbeleving

[*] Sympathie voor je persoon of bedrijf opwekken (kleinere bedrijven die persoonlijk reageren onder eigen naam)

 

Als je het zo leest gaat webcare dus in wezen over het bewaken of managen van jouw REPUTATIE op internet.

 

Het sleutelwoord: Reputatie

 

Het kan geen kwaad eens wat langer over dat woord na te denken. Wat is jouw reputatie op dit moment? Zowel online als offline? En is dat de reputatie die je wilt hebben?

Hoe moet de reputatie van jouw bedrijf volgend jaar zijn? En over 3 jaar?

 

De reputatie van je bedrijf is niet alleen afhankelijk van de manier waarop je je op internet manifesteert. Is niet alleen maar afhankelijk van je twitter-, forum- en blogactiviteit. Reputatie gaat over jou. Hoe benader je je klanten en leveranciers, hoe handel je orders af, hoe ga je om met garantie, storingen, problemen en ken je je klanten nog als ze na een half jaar weer eens een keer mailen of bellen. Vertrouw je je klanten, en kunnen ze jou vertrouwen?

 

De ervaringen van je klanten in het offline proces worden versterkt vertaald naar internet.

 

Als je geen antwoord op voorgaande vragen hebt, en niet 100% kunt stellen dat je het in principe goed voor elkaar hebt, dan is webcare het laatste waar je aan moet denken. Eerst maar eens de boel op de rit krijgen.

 

Het probleem is namelijk dat beginnen met webcare zonder de achterliggende problemen in je organisatie structureel op te lossen dodelijk kan zijn. Windowdressing. De buitenkant ziet er mooi uit, de binnenkant is rot.

En daar wordt gewoon snel doorheen geprikt.

 

Dat is precies wat er ook hier op HigherLevel gebeurt. En niet bij de minste organisaties

Diverse vormen van webcare mochten we hier al begroeten. Bedrijven die zogenaamd tevreden klanten aan het woord laten terwijl ze het zelf blijken te zijn, bedrijven die reageren op negatieve ervaringen met hun product, zoals allebedrijveninnederland.nl, of bedrijven die offline de onschuldige berichtenplaatser onder druk zetten zoals Companeo, maar ook grote ondernemingen zoals TNT.

 

….En TNT doet het fout.

 

Leer daarvan mijn waarde mede-hl-ers

 

TNT heeft de beginselen van webcare niet begrepen. Wel berichten posten maar geen follow-up (account aangemaakt op 21 mei, laatste keer online op 31 mei). Wel aangeven dat je een webcareteam bent, maar niet doen wat je van een webcareteam mag verwachten.

 

Het enige wat men ogenschijnlijk wil bereiken is windowdressing. Snel negatieve berichten proberen te ontkrachten, maar vergeten dat dat meer vraagt dan een deeltijd typemiep achter een PC die wat ongestructureerd reageert op diverse fora en blogs.

 

Ik denk dat TNT de organisatie achter het webcareteam niet op orde heeft. TNT Webcare zelf doet wellicht wat ze kan maar is aan handen en voeten gebonden.

 

Zou TNT wel beseffen dat ze door eerst eenmalig te reageren en vervolgens iedere oproep tot reactie te negeren, de negatieve ervaring in het TNT-topic alleen maar versterkt worden?

 

Zelfde met ING-webcare. Ze laten merken de oproep tot actie gelezen te hebben, maar reageren vervolgens niet meer op een ontevreden klant.

 

Kwalijk, en het gevolg is dat onze leden eraan te pas komen met suggesties om voor ING negatieve media-aandacht te genereren.

 

Door de ontwikkelingen op het gebied social media worden klanten steeds machtiger en brokkelt de arrogantie van de macht van grote ondernemingen af.

 

Klanten zullen tevens machtiger en georganiseerder blijven worden,

Het is voor jou zaak er eens over na te denken hoe je als leverancier met die veranderde machtsverhoudingen omgaat in de interactie met je klanten op internet.

 

Het kan namelijk best slecht uitpakken met die vervelende mondige consumenten

 

Als je, nadat je je organisatie op orde hebt, aan de slag gaat met het versterken van je online reputatie houd dan een paar eenvoudige regels in je achterhoofd:

[*] Blijf feitelijk

[*] Laat je niet tot welles/nietes online discussies verleiden

[*] Kies zorgvuldig welke info je online zet en welke via mail/telefoon met de klant besproken wordt/moet worden.

[*] Maak de cirkel rond. Eenmaal gereageerd op een ervaring? Meldt dan ook de afloop van het verhaal zodat meelezers een compleet beeld krijgen. Het mooiste is als je klant dat zelf al doet, maar zorg dat een van tweeen reageert

[*] Onder eigen naam reageren kan een voordeel zijn als je ook onder die naam bereikbaar bent bij je bedrijf, en op die manier bereikbaar wilt zijn. Een eigen naam kan vertrouwen scheppen. Wil je dat niet, kies dan een forumnaam die overal hetzelfde is en die meteen helder is

[*]Ga niet zelf alle fora lopen scannen op reacties waarin je bedrijf voorkomt maar gebruik bijvoorbeeld een paar intelligente meldingen in Google Alerts

 

Online werken aan je reputatie kan een succesvolle en structurele manier zijn om informatie uit je doelgroep te krijgen en/of omzet te vergroten, maar ook een enorme valkuil als je meer belooft dan je waar kan maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik kwam vandaag een hele goede vriend tegen. Na het gebruikelijke "hoi hoe gaat het" een heel leuk gesprek gehad over zijn nieuwe onderneming op het gebied van webcare.

Ik moest gelijk aan deze column denken.

Ik heb hem op de hoogte gebracht van deze column en gevraagd zijn mening over webcare te geven.

 

[edit : verwijdering van url]

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam vandaag een hele goede vriend tegen. Na het gebruikelijke "hoi hoe gaat het" een heel leuk gesprek gehad over zijn nieuwe onderneming op het gebied van online reputatiemanagement.

 

Als die goeie vriend nou zelf reageert, hoef jij geen links naar zijn website te plaatsen. Scheelt een boel gedoe over wel-of-niet spam....

 

::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Huh ??? Ik had ook gewoon de link kunnen plaatsen ter informatie m.b.t. de inhoud van deze colum, zonder verdere info. (zoals dat wel vaker gebeurd naar relevante sites m.b.t. een topic)...

Zoals gezegd heb ik hem gevraagd zelf te reageren op deze column.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam vandaag .....van online reputatiemanagement.

.....Ik heb hem op de hoogte gebracht van deze column en gevraagd zijn mening over webcare te geven.

 

Over reputatiemanagement gesproken:

 

Wat ik dan wel weer grappig vind is dat er voor het telefonisch contact gekozen is voor een 087- nummer. Op deze nummers heeft de opta geen bevoegdheid om de tarieven vast te stellen:

tring!

Zeker als je mobiel naar zo’n nummer belt kan het dus in de euro’s lopen. Er is geen tariefmelding nodig.

 

Bedoeling zal ongetwijfeld goed zijn maar het viel me wel op.

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Huh ??? Ik had ook gewoon de link kunnen plaatsen ter informatie m.b.t. de inhoud van deze colum, zonder verdere info. (zoals dat wel vaker gebeurd naar relevante sites m.b.t. een topic)...

 

We hebben allemaal vriendjes die een boterham verdienen met advies en producten, met sites vol relevante informatie. Als een willekeurige deelnemer links naar zulke sites gaat plaatsen, wordt het zeer snel als spam aangemerkt. De website van Reputatiebeschermer, Wij Beschermen Uw Reputatie is gewoon een website van een dienstverlener met informatieve pagina's.

 

Als er regels gelden voor spam op HL, gelden die regels voor iedereen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Huh ??? Ik had ook gewoon de link kunnen plaatsen ter informatie m.b.t. de inhoud van deze colum, zonder verdere info. (zoals dat wel vaker gebeurd naar relevante sites m.b.t. een topic)...

 

We hebben allemaal vriendjes die een boterham verdienen met advies en producten, met sites vol relevante informatie. Als een willekeurige deelnemer links naar zulke sites gaat plaatsen, wordt het zeer snel als spam aangemerkt. De website van Reputatiebeschermer, Wij Beschermen Uw Reputatie is gewoon een website van een dienstverlener met informatieve pagina's.

 

Als er regels gelden voor spam op HL, gelden die regels voor iedereen. ::)

 

Heb jij de verkeerde panty aangetrokken vandaag? :P

Link naar reactie
  • 0
Huh Ik had ook gewoon de link kunnen plaatsen ter informatie m.b.t. de inhoud van deze colum, zonder verdere info. (zoals dat wel vaker gebeurd naar relevante sites m.b.t. een topic)...

Raarrrrr.!!!! Lijkt mij zeker geen spam inderdaad! Een link plaatsen van een ander zonder eigen commerciële bijbedoeling is geen spam, of anders heb ik me hier ook al vele tientallen keren aan bezondigd. Zie ook de uitvoerige discussies in het topic "is dit spam".

 

[Mod modus aan]

 

Gaarne vanaf nu weer on topic,

 

De discussie in dit topic gaat over TNT Webcare, niet over

[*]of een link van een ander plaatsen zonder commerciele bijbedoelingen spam is (daarvoor zijn andere topics)

[*]of Mikky "more equal than others" is of moet zijn (lijkt mij totaal niet aan de orde, en zeker geen onderwerp voor een forumdiscussie)

[*]of Mikky wijn of oesters lust (vraag je maar per PM)

[Mod modus uit]

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als struinend over Twitter (als newby) zag ik in het voorbijgaan dat onze geliefde ??? TNT Post ook een Webcare team heeft.

De ervaring leert dat deze teams over het algemeen sneller reageren als de helpdesks.

Hoewel TNT Post Klantenservice over het algemeen tamelijk machteloos aandoet over de vele klachten die o.a. op dit forum worden geventileerd.

Doe er uw voordeel mee:

 

TNT Post Webcare op Twitter.

 

Gr.

Roos

 

Link naar reactie
  • 0

Webcare, je kunt het goed doen en minder goed.

 

De goede manier in mijn ogen is voldoende aan bod geweest in dit topic.

 

De afgelopen dagen was ik betrokken bij een, in mijn ogen, minder goede manier:

 

Iemand postte op een ander forum onderstaand bericht.

 

Een klant van mij krijgt bij herhaling dreigende brieven van DAS Incassobureau te Den Bosch. Het gaat over een telefonische advertentie die door mijn klant zou zijn gedaan bij Goodwill Media en waarvoor uiteraard betaald dient te worden. Aangezien er geen betaling heeft plaatsgevonden is een minnelijke regeling niet meer mogelijk en wordt de stap naar de rechtbank spoedig gemaakt.

 

De opname van het telefoongesprek, die op mijn verzoek door DAS is toegezonden, is komisch en tragisch tegelijk, want het geeft goed weer hoe een gebrekkig Nederlands sprekende ondernemer totaal overrompeld wordt door de spraakwaterval van de verkoper.

 

Nu is Goodwill Media in het verleden ook al in het nieuws geweest in verband met een overrompelende telefonische acquisitie. Is dat na een lange radiostilte nu weer aan de orde?

 

Nu is mijn advies ... laat maar komen die rechtszaak ... of ligt het toch iets genuanceerder?

 

Ik heb daar op gereageerd zoals je in google cache nog kunt lezen.

 

Google cache inderdaad, want het gehele topic is van het internet verdwenen. Niet meer te vinden, terwijl het verder gewoon aan de forumregels voldeed.

 

- Bedrijf in kwestie ziet zijn naam terugkomen op een online forum in negatieve zin (alerte reactie trouwens)

- Bedrijf in kwestie vind dat niet zo prettig (logisch) en neemt contact op met de poster of forumbeheerder

- Bedrijf wil topic van forum hebben.

 

op de één of andere manier hebben ze dat dus voor elkaar gekregen.

 

Is het effectief? Ja, voor de korte termijn wel want niemand die meer een negatieve ervaring over goodwill media tegenkomt.

Op lange termijn is de strategie echter niet houdbaar, aangezien niet iedere forumbeheerder zal meewerken aan een verzoek om een topic te verwijderen.

 

Ondanks alle negatieve aandacht die er is geweest voor Allebedrijvenin (zie ander topic op dit forum) lijkt het erop dat zij inmiddels de juiste keus hebben gemaakt en zijn afgestapt van het offline halen van berichten, maar juist proberen daar een positieve draai aan te geven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gek dat Hallo! zomaar een topic verwijderd op verzoek van iemand. Zegt ook wel iets over dat forum..

 

Volgens mij hebben ze bij de kvk ernstig onderschat hoeveel (back office) werk er komt kijken bij een forum vooral qua moderatie en dit soort klachtenafhandeling en worden dit soort berichten verwijderd op basis van voorkomen is beter dan genezen. Ik had dit topic ook gelezen toen het op het forum kwam en vind het ook redelijk onbegrijpelijk dat het verwijderd is.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Webcare blijft een heet hangijzer bij sommige organisaties. En dat levert soms vermakelijke taferelen op.

 

Uitzondering is bijvoorbeeld de belastingdienst die hier op HL prima werk verricht.

 

De afgelopen weken volg ik echter met stijgende verbazing het blogje van mede hl-er Wouter Hol.

 

Wouter is in een discussie verzeild geraakt met een organisatie met de naam Flexkom. Een MLM-bedrijf dat in Nederland voet aan de grond probeert te krijgen. Op basis daarvan heeft hij een kritisch stuk geschreven, met name bedoeld om meer informatie over de werkwijze van Flexkom boven tafel te krijgen.

 

Flexkom oogt namelijk als een piramidespelletje, zoals we dat al vaker gezien hebben.

 

Een uitgelezen kans voor Flexkom dus om, mits je een goed webcarebeleid hebt, reclame voor jezelf te maken door feitelijk, onderbouwd en georganiseerd te reageren.

 

Het omgekeerde gebeurde:

 

Van alle kanten kwamen Flexkom-franchisers anoniem vertellen dat Wouter het niet snapt.

Franchisers van Flexkom wensten Wouter ziektes toe vanwege zijn blog, er wordt negatief over Wouter gesproken op wervingsbijeenkomsten en geen enkel Flexkommer weet uit te leggen hoe het businessmodel in elkaar zit.

 

Flexkommers die dreigen met aangifte wegens zijn blog, brieven van advocaten uit Duitsland dat zn blog offline moet.

 

Samengevat: De Flexcom-webcare-strategie is het zwartmaken en monddood maken van critici door ongeorganiseerd, en onsamenhangend online en offline acties te ondernemen.

 

Wat gebeurt er dan?

 

- Het blog wint aan bekendheid

- Zoeken op Flexkom levert een 1e plek voor Wouter op in google

- Er is een blog ontstaan met meer dan 800 reacties wat overwegend negatief is en dus geen reclame.

- Er komen vervolgberichten over onjuistheden in de Flexkom organisatie

 

Flexkom had van het blog een geweldig marketinginstrument kunnen maken door inhoudelijk te reageren, feiten te presenteren en transparant te zijn.

 

Helaas hebben ze dat tot op heden nagelaten

 

Wat mij betreft winnaar van de Webcare-Darwin-Award 2013 voor de grootste webcaremisser van het jaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.