• 0

Belastbare winst uit onderneming VOF

In januari ben ik, samen met 2 kennissen, begonnen met een mediabureau. We verzorgen bedrijfsidentiteiten, dus huisttijlen, websites, drukwerk etc.

 

Afijn, mijn vraag gaat over de belastbare winst uit onderneming, met name over wie deze af moet dragen aan de belastingdienst? Mijn idee was om een verlies/winstrekening op te stellen voor de gehele onderneming waarbij uiteindelijk een bedrag voor belastbare winst uit de onderneming ontstaat (na startersaftrek MKB winstvrijstelling etc.).

 

Ik lees hier ook vaak dat personen in een VOF dit persoonlijk doen en zijn of haar deel van de werkzaamheden in de onderneming aangeven, dus een persoonlijke verlies- winstrekening.

 

Onze winstverdeling is gebaseerd op het aantal gewerkte uren, waardoor we dus geen vast percentage hebben van bijvoorbeeld 33%.

 

Wat is voor mij de beste oplossing? Qua gemak en wat wettelijk verplicht is?

 

Indien ik kies om één verlies en winstrekening te maken waaruit belastbare winst uit de onderneming voort komt, waar dus de VOF (winst/inkomsten)belasting over moet betalen, hoe moet ik dit dan aangeven per persoon? En is dit überhaupt wel mogelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke,

 

Dus ik moet na ons eerste jaar kijken wat ieder lid uit de VOF als winst uitgekeerd heeft gekregen en daarvoor een verlies/winstrekening maken?

 

Je moet dus per persoon belastbare winst uit onderneming aangeven en zei rekenen uit wat je daarover moet betalen en hiervoor krijg je een blauwe enveloppe binnen? (opgeven bij je jaarlijkse opgave voor de inkomstenbelasting?)

 

Je moet dus voor de VOF gezamenlijk niets op te geven?

 

 

Zoals jullie kunnen lezen begrijp ik het nog niet helemaal..

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de administratie van de VOF stel je een W&V-rekening op aan het eind van het jaar. Daaruit volgt de winst van dat jaar welke verdeeld moet worden over de vennoten (elk een eigen kapitaal rekening op de balans). Op basis van deze verdeling kan ieder vennoot aangifte doen, de W&V en balans van de VOF is onderdeel van de aangifte voor eenieder.

Tevens niet vergeten om privé-opnames die gedurende het jaar gedaan zijn door de betreffende vennoot in zijn/haar aangifte op nemen (om e.e.a. kloppend te krijgen: aandeel winst - privé opnames = vordering op VOF)...

 

Enige wat de VOF dus doet is de BTW afwikkeling, overige belastingen gaan via de vennoten zelf.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Nee,

 

Je stelt een winst- en verliesrekening op voor de VOF, hieruit bepaal je de winst van de vennoten (adhv de verdeelsleutel).

 

Deze winst is je belastbare winst uit onderneming die je in je aangifte IB moet vermelden.

 

Hoeveel geld je uit je onderneming uitkeert (prive opnamen) is niet van belang voor de belastingaangifte.

Link naar reactie
  • 0

Dus je kijkt niet naar de prive opname's van iedere vennoot?

Volgens mij kan dit ook niet omdat je dan nooit uitkomt op de winst (openstaande debiteuren en rekening saldo).

 

Het kan dus zo zijn dat een venoot dat jaar maar 10.000 heeft opgenomen maar over 25.000 betasting betaald ?

De rest blijft een vordering ?

Link naar reactie
  • 0

 

De rest blijft een vordering ?

 

Nee, niet een vordering (maar het lijkt er wel een beetje op).

Het blijft jouw (als het over jou gaat dan!) aandeel in het kapitaal van de VOF.

 

Voorbeeld:

Stel dat de VOF 75.000,- winst gemaakt heeft, er zijn 3 vennoten hierbij betrokken en jij hebt als enige 10.000,- opgenomen (de anderen hebben 25.000,- p.p. opgenomen en jullie hebben allemaal 1/3 van alles).

Dan heb jij dus 15.000,- meer kapitaal in de VOF dan de rest. Als er nou 15.000,- op de bankrekening van de VOF staat en jullie willen nu stoppen (er is verder niets in de VOF), dan zijn die 15.000,- voor jou.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De rest blijft een vordering ?

 

Nee, niet een vordering (maar het lijkt er wel een beetje op).

Het blijft jouw (als het over jou gaat dan!) aandeel in het kapitaal van de VOF.

 

Voorbeeld:

Stel dat de VOF 75.000,- winst gemaakt heeft, er zijn 3 vennoten hierbij betrokken en jij hebt als enige 10.000,- opgenomen (de anderen hebben 25.000,- p.p. opgenomen en jullie hebben allemaal 1/3 van alles).

Dan heb jij dus 15.000,- meer kapitaal in de VOF dan de rest. Als er nou 15.000,- op de bankrekening van de VOF staat en jullie willen nu stoppen (er is verder niets in de VOF), dan zijn die 15.000,- voor jou.

 

 

 

Oke dat dus met een gelijke verdeling.... wij houden echter bij hoeveel uren we werken en niet iedere "klusje" word hetzelfde gewaardeerd. (hoofdactiviteiten (bouw) en dingen zoals onderhoud website, schoonmaken kantoor ect). Dit vinden wij de beste manier om scheve gezichten te voorkomen.

 

De verdeling is dus ieder jaar anders.

 

Word je automatisch gecontroleerd als een verdeling niet gelijk is ?

Link naar reactie
  • 0

De verdeling tussen de firmanten is vrij. Het enige voorbehoud is dat een firmant niet geen winst toebedeeld mag krijgen. Dus bij een winst van EUR 1.000,00 mag bij een verdeling onder drie firmanten één firmant EUR 900,00 krijgen, één firmant EUR 99,00 en één firmant EUR 1,00 - als de winst maar verdeeld wordt.

 

Meestal worden deze afspraken van tevoren gemaakt in een vennootschapsovereenkomst. Het kan verstandig zijn om deze alsnog op te stellen (is vormvrij, hier op HL zijn wel een paar voorbeelden). Nu zijn jullie het eens over de verdeling, maar als het over een paar jaar over honderduizenden euro's gaat kan een van de firmanten best minder gelukkig zijn met de verdeelsleutel. Als het dan vastligt heb je meer houvast.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De verdeling tussen de firmanten is vrij. Het enige voorbehoud is dat een firmant niet geen winst toebedeeld mag krijgen. Dus bij een winst van EUR 1.000,00 mag bij een verdeling onder drie firmanten één firmant EUR 900,00 krijgen, één firmant EUR 99,00 en één firmant EUR 1,00 - als de winst maar verdeeld wordt.

 

Maar ik kan me voorstellen dat als iemand van het blauwe envloppen kantoor dit ziet, er toch wat vraagtekens komen. Zeker als de firmant die 900,00 krijgt een goede aftrekpost heeft (bijv hypotheek of starters aftrek).

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit staat er echt helemaal los van. De winst moet aangegeven worden, waar deze aangegeven wordt maakt niet uit. Nu kun je ervoor kiezen om alles bij degene met de grote hypotheekrenteaftrekpost neer te leggen, maar ik neem aan dat de anderen ook beginnen te piepen. De fiscus gaat er gewoon vanuit dat de winst reëel verdeelt wordt en dat niemand ergens tijd in steekt zonder dat daar iets tegenover staat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Is onderstaand juist ?

 

Mijn EMZ is overgegaan naar een VOF met totaal 4 firmanten.

 

Firmant 1: Ikzelf, had een EMZ die is doorgegaan onder de zelfde naam / activiteiten als VOF per 1-8-2010

In de aangifte ondernemers voer ik 2 ondernemingen in.

Ik voer de winst/verliesrekening van EMZ in.

Ook voor de VOF de winst/verliesrekening en kies voor de VOF voor samenwerkingsverband en vul bij "specificatie samenwerkingsverband" de vergoeding voor arbeid in.

Voor het juiste "saldo fiscale winstberekening" vul ik priveontrekkingen in.

Passiva/activa laat ik overlopen

 

Firmant 2:

Had ook EMZ (ondernemning 1), staakt deze, vult hiervoor winst/verlies rekening.

Vult voor VOF (Onderneming 2) ook winst/verlies rekening.in en onder specificatie samenwerkingsverband zijn vergoeding voor arbeid en priveontrekkingen om juiste "saldo fiscale winstberekening" te krijgen.

Had van EMZ bedrijfs bus op activa/passiva op balans maar is verkocht en bij de winst van EMZ geteld dus alles voor de VOF blijft 0.

 

Firmant 3: Zelfde situatie als firmant 2

 

Firmant 4: startende ondernemer, vult alleen VOF onderneming in met winst verlies rekening en vergoeding voor arbeid met priveontrekking.

 

 

Vraag 1: Moeten we dus 4x appart dezelfde winst/verliesrekening moet invoeren en bij VOF samenwerkingsverband de vergoeding voor arbeid specificeren ?

 

Vraag 2: We kunnen 4x activa/passiva invullen terwijl alleen firmant 1 deze invuld omdat dit uit zijn EMZ voortkomt. Dus eigenlijk is de aangifte van firmant 1 de aangifte voor de hele VOF ??

 

 

ps, ik had al eerder een topic hierover maar kan ik niet meer vinden.... daarin gaf Joost al aardig wat tips toen ik in beginstadium zat.

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: Moeten we dus 4x appart dezelfde winst/verliesrekening moet invoeren en bij VOF samenwerkingsverband de vergoeding voor arbeid specificeren ?

 

Vraag 2: We kunnen 4x activa/passiva invullen terwijl alleen firmant 1 deze invuld omdat dit uit zijn EMZ voortkomt. Dus eigenlijk is de aangifte van firmant 1 de aangifte voor de hele VOF ??

 

Eenieder heeft zijn eigen aangifte en dient die compleet en naar waarheid in te vullen. Dat houdt inderdaad in dat de balans en w&v-rekening van de VOF in meerdere aanslagen (4 in dit geval) terugkomt.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Let er op: voor de firmanten bestaat er niet zoiets als "vergoedng voor arbeid" - firmanten delen alleen maar in de winst. Alle betalingen naar de firmanten zijn onttrekkingen naar privé.

 

En in aanvulling op Dick, waar de balansposten van de VOF vandaan komen is niet relevant (jouw inbreng in de VOF vind je alleen terug in je eigen kapitaalrekening), jullie dienen allemaal dezelfde Winstaangifte in voor de VOF, alleen de winstverdeling kan firmant tot firmant anders zijn. De balans maakt onderdeel van de Winstaangifte uit. Er zijn dus niet activa en passiva die alleen op jou betrekking hebben, deze hebben betrekking op de VOF waarin jij samenwerkt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: Moeten we dus 4x appart dezelfde winst/verliesrekening moet invoeren en bij VOF samenwerkingsverband de vergoeding voor arbeid specificeren ?

 

Vraag 2: We kunnen 4x activa/passiva invullen terwijl alleen firmant 1 deze invuld omdat dit uit zijn EMZ voortkomt. Dus eigenlijk is de aangifte van firmant 1 de aangifte voor de hele VOF ??

 

Eenieder heeft zijn eigen aangifte en dient die compleet en naar waarheid in te vullen. Dat houdt inderdaad in dat de balans en w&v-rekening van de VOF in meerdere aanslagen (4 in dit geval) terugkomt.

 

Oke dus de balans van de VOF... maar wat doe ik met de oude dags reserve (FOR) die ook op mijn balans staat en voor mij persoonlijk is ??

 

en het eigen vermogen is dan dus eigen vermogen van de VOF ?

 

ps, ik dacht dat dat hele balans verhaal uit de aangifte zou verdwijnen ??

Link naar reactie
  • 0

Let er op: voor de firmanten bestaat er niet zoiets als "vergoedng voor arbeid" - firmanten delen alleen maar in de winst. Alle betalingen naar de firmanten zijn onttrekkingen naar privé.

 

Succes!

 

Dank.

 

Maar stel we hebben met de VOF 10.000 euro winst, dat vul ik in bij de winst/verlies rekening van betreffende onderneming.

 

Ik moet dan ergens invullen dat we 2500 per firmant hebben toegewezen om op het einde goed uit te komen met saldo fiscale winstberekening. Nu staat die 2500 bij specificatie samenwerkingsverband > winstaandeel in samenwerkingsverband > vergoeding voor arbeid en kom ik op het einde goed uit met saldo fiscale winstberekening.

 

edit: als ik daar 0 invul klopt het ook, doordat er bij priveontrekking 2500 staat ingevoerd....

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat de privé onttrekkingen niet hetzelfde zijn als winst. Je kunt dus meer privé onttrekken dan de winst die je maakt, maar ook minder. Dit wordt verrekend met je kapitaalrekening binnen de VOF. Het is dus ook mogelijk dat je de winst evenredig verdeeld maar niet evenredig uitbetaalt.

De niet uitgekeerde winst wordt bijgeschreven op de kapitaalrekening van de firmanten, de onttrekkingen worden daarop in mindering gebracht. Over de winst betaal je IB, niet over de onttrekking. Mocht je meer minder winst gemaakt hebben dan je onttrokken hebt dan wordt dat in mindering gebracht op de kapitaalrekening - over dit bedrag is al belasting afgedragen.

 

Dus bij een theoretische winst van € 10.000,00 geeft je in de V&W van de VOF aan dat er een winst van € 10.000,00 gerealiseerd is. IN iedere afzonderlijke aangifte geef je aan dat het winstdeel € 2.500,00 bedraagt - ieder van de vennoten betaalt over die winstdeel inkomstenbelasting. Nogmaals, dit is dus iets anders dan wat je privé onttrokken hebt.

 

Wat mij overigens opvalt is dat jij met vier heren een VOF opricht en daar je eigen eenmanszaak in brengt. Maar hoe is de nieuwe overeenkomst tussen de vennoten opgesteld? Ia er iets geregeld met een notaris (hoeft niet, maar omdat je er toch een EMZ in brengt is dit toch wel heel verstandig). Verder geef je aan dat jij de enige bent die de EMZ inbrengt, de andere twee vennoten staken hun EMZ. Dit staken is niet noodzakelijk, zij nemen immers nooit afstand van hun status van ondernemer, ze zetten die alleen om in een samenwerkingsverband.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

1 firmant is nieuwe ondernemer en nu blijkt dat je bij aangifte ondernemers niet met digid moet/kan versturen maar met inlog gegevens beveiligde deel belasting dienst site.

 

denk je dat je klaar bent... (dit ter info voor mensen die ook net met vof bezig zijn ;) )

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.