• 0

Eenmanszaak word VOF

 

Mijn eenmanszaak word omgezet in een VOF met 2 andere firmanten, ik doe nu aangifte voor ondernemers over de gehele winst.

Ik begrijp dat er bij een VOF alleen aangifte word gedaan over het persoonlijke inkomen van de 3 firmanten en de zaak zelf geen aangifte doet. (behalve BTW)

 

Simpelweg dus de nettowinst minus de priveopname's van de firmanten welke op hun aangifte de de mkb vrijstelling, zelfstandige aftrek en

overige heffingskortingen aftrekken.

 

Vragen die mij resten:

(1) wat gebeurd er met het bedrag aan winst dat overblijft mochten niet alle firmanten opname's doen of is dit uberhaupt niet wenselijk ?

 

(2) Mijn bestaande afschrijvingstabel blijft bestaan ?

 

(3) Hoe intergreer ik de afschrijving van firmant 2 die nu ook een eemanszaak heeft. Is dit voor firmant 2 een prive storting, investering in de VOF of moet firmant 2 dit als stakingswinst opgeven en daarna prive inbrengen in de VOF en opnieuw afschrijven ? (Het gaat om bedrijfsbus en gereedschap/machines)

 

(4) We starten de VOF halverwege het jaar. Betekend dit dat ik de boekhouding van de eenmanszaak moet stoppen en voor dat jaar aangifte moet doen voor de eenmanszaak van bijv 7 maanden en een nieuwe boekhouding voor de VOF start ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

waarom begin je halverwege het jaar een vof. En dan met zoveel vragen. Laat je eerst eens voorlichten over de consequenties. Wellicht kan jouw boekhouder hier iets in betekenen.

 

En wat is de inbreng van iedere vennoot? Ligt dat een beetje op dezelfde lijn. Grote verschillen in kapitaal en privé opname kunnen heel snel scheve ogen geven of zelfs erger. Vaak zijn de partners van de vennoten hier als eerste debet aan.

 

En het is beslist noodzakelijk om een duidelijk vof contract op te stellen. Met daarin duidelijke afspraken over hoe de vof ontbonden wordt als vennoten uit willen stappen.

 

Link naar reactie
  • 0

Vragen die mij resten:

(1) wat gebeurd er met het bedrag aan winst dat overblijft mochten niet alle firmanten opname's doen of is dit uberhaupt niet wenselijk ?

 

(2) Mijn bestaande afschrijvingstabel blijft bestaan ?

 

(3) Hoe intergreer ik de afschrijving van firmant 2 die nu ook een eemanszaak heeft. Is dit voor firmant 2 een prive storting, investering in de VOF of moet firmant 2 dit als stakingswinst opgeven en daarna prive inbrengen in de VOF en opnieuw afschrijven ? (Het gaat om bedrijfsbus en gereedschap/machines)

 

(4) We starten de VOF halverwege het jaar. Betekend dit dat ik de boekhouding van de eenmanszaak moet stoppen en voor dat jaar aangifte moet doen voor de eenmanszaak van bijv 7 maanden en een nieuwe boekhouding voor de VOF start ?

 

 

Hoi,

 

Op nummer:

 

1. er is geen restwinst. De winst wordt namelijk geheel verdeeld onder de vennoten. Als iemand niet zijn volledige winstdeel opneemt in het jaar dan heeft hij dat geld nog tegoed van de VOF. Daartoe dienen de op naam gestelde kapitaalrekeningen.

 

2. Jij staakt fiscaal jouw eenmanszaak. De activa die je in de VOF laat (en niet buitenvennootschappelijk houdt) zal op marktwaarde in de boeken van de VOF opgenomen worden als een privé storting van jou. Daarop ga je opnieuw de afschrijvingsregels toepassen. Als de marktwaarde van de activa hoger is dan de boekwaarde, moet je afrekenen met de fiscus over het verschil (stakingswinst).

 

3. zie 2.

 

4. ja, de VOF is een nieuwe onderneming en de EMZ is gestaakt. Dus halverwege het jaar start alles in de VOF.

 

Nog een tip: ik noemde hiervoor het buitenvennootschappelijk vermogen. Niet alles wat je bezit hoef je in te brengen in de VOF, maar kun je wel in de VOF blijven gebruiken. Dat heet buitenvennootschappelijk vermogen en komt dus alleen jou toe.

 

Nog een tip: stel nog voor de inschrijving bij de KvK het VOF contract op.

 

groet

Joost

 

[collega mod edit: antidosis voor het "onderquote" virus toegediend dat hedentendage op HL heerst]

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

2. Jij staakt fiscaal jouw eenmanszaak. De activa die je in de VOF laat (en niet buitenvennootschappelijk houdt) zal op marktwaarde in de boeken van de VOF opgenomen worden als een privé storting van jou. Daarop ga je opnieuw de afschrijvingsregels toepassen. Als de marktwaarde van de activa hoger is dan de boekwaarde, moet je afrekenen met de fiscus over het verschil (stakingswinst).

 

3. zie 2.

 

4. ja, de VOF is een nieuwe onderneming en de EMZ is gestaakt. Dus halverwege het jaar start alles in de VOF.

 

 

Bedankt Joost.

Misschien had ik duidelijker moeten uitleggen dat mijn bedrijf, de eenmanszaak, gewoon doorgaat maar dan als VOF. Wellicht dat de afschrijving gewoon doorschuift naar de VOF ? dit lijkt mij de makkelijkste manier...

 

Rede van de verandering in rechtsvorm is dat de 2 andere vernoten nu al voor/met mij werken als ZZP'ers maar daarnaast geen andere opdracht gevers hebben en we bang zijn om voor de loonbelasting te worden aangeslagen. Een VOF leek ons een goede oplossing. Daarbij willen we de rechten van de 2 andere vernoten beperken zodat alles ze veel mogelijk blijft zoals het is en zij de touwtjes niet in handen kunnen krijgen, rare keuze misschien voor buitenstaander.

 

Een andere rede is dat we op deze manier ook de winst kunnen verdelen en zo per saldo minder belasting betalen.

 

BV heb ik aan gedacht maar het idee van een jaarrekening laten opmaken voor account hou ik niet zo van, doe nu alles zelf en wil het zo simpel mogelijk houden.

Link naar reactie
  • 0

Misschien had ik duidelijker moeten uitleggen dat mijn bedrijf, de eenmanszaak, gewoon doorgaat maar dan als VOF. Wellicht dat de afschrijving gewoon doorschuift naar de VOF ? dit lijkt mij de makkelijkste manier...

 

nee hoor dat had ik prima gelezen. Ik onderstreepte niet voor niets het woord fiscaal. Als iemand tot jouw onderneming toetreedt, dan staak je eenvoudigweg jouw onderneming.

 

Waarom beginnen jullie niet alle vier gewoon een nieuwe VOF?

 

En ik deel Lucs opmerking dat je met de VOF nog heel veel verder in de ellende kunt komen als je de zaken niet goed regelt of als er (ondanks wel goede afspraken) ruzie in de tent ontstaat. Zelfs het simpele toetreden van anderen in jouw onderneming verdient eigenlijk al deskundige aandacht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

2. Jij staakt fiscaal jouw eenmanszaak. De activa die je in de VOF laat (en niet buitenvennootschappelijk houdt) zal op marktwaarde in de boeken van de VOF opgenomen worden als een privé storting van jou. Daarop ga je opnieuw de afschrijvingsregels toepassen. Als de marktwaarde van de activa hoger is dan de boekwaarde, moet je afrekenen met de fiscus over het verschil (stakingswinst).

 

 

Toch nog even een vraagje hierover....

als voorbeeld een bedrijfsbus, die is nu 2 van 10 jaar afgeschreven.

komt op als prive storting van mij in VOF (inbreng is waarde - 2 jaar afschrijving)

 

begin ik met de restwaarde van 8 jaar opnieuw met 10 jaar afschrijven ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nu de theorie van de uitvoering maar hoe ik dat nu goed op de balans interpeteer? mijn idee:

 

*Ondernemingsvermogen bestaat dus uit vermogensbestandsdelen (bus, machine) die ik buitenvennootschappelijk wil houden, ik moet dat afboeken in de bestaande balans en inbrengen op de nieuwe balans. De bedragen blijven hetzelfde dus ik hoef geen desinvestering af te dragen volgens mij. Hoe moet ik dat aangeven op de balans ivm buitenvennootschappelijk.

*Daarnaast is een deel van het ondernemingsvermogen kapitaal, dat neem ik gewoon op als priveonttrekking en zet het desgewenst als storting op de balans van de VOf.

*Verder heb je wat overlopende activa/passiva die blijven staan in de bestaande balans/boekhouding (totdat ze voldaan zijn).

 

Alle drie de vennoten hebben nu een eenmanszaak dus waarschijnlijk alle drie dezelfde "procedure".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.