• 0

Webshop gestart, BTW vragen.

De afgelopen jaren was/ben ik actief in de webdesign branche, erg simpel, altijd 19% btw over het bedrag dat je vraagt voor de diensten, en vermelden aan de klant dat dit exclusief de BTW is, je draagt dit eenvoudig af tijdens aangifte omzetbelasting en verrekend het met de 19% btw inkoopfacturen, nooit 6% of iets dergelijks gehad.

 

Nu met de webshop is het anders. We verkopen bijna alles op het gebied van een bepaald knaagdiersoort.

Zaden (trosgierst, pompoenpitten enz), maar ook voeding en snacks, bodembedekking en hooi, en allerlei soorten speelgoed en huisjes ed.

 

2 leveranciers uit NL, waar op de facturen duidelijk vermeld staat welk product 6% en welk product 19% is.

Ik ga ervanuit, dat als ik 6% BTW betaal over bijvoorbeeld een zakje voer, en ik dit zakje gewoon zo weer doorverkoop, ik dus die 6% doorbereken aan de klant. Voorbeeld:

Ik koop een zakje voer in voor 2,52 exclusief 6% BTW. De verkooprijs is 4,25 inclusief de 6% BTW.

 

1. Dit is juist, alle producten welke ik inkoop met een bepaald BTW tarief, moet ik met hetzelfde BTW tarief doorverkopen?

2. Geld dit ook, als ik bijvoorbeeld 25Kg muesli verpakking inkoop van 6%, ik deze klein maak in bijvoorbeeld 1Kg, is het dan nog steeds 6% of wordt het dan 19%?

3. Waarom is het ene zakje knaagdier voer 6% en het andere gewoon 19%, terwijl het voor het zelfde diersoort is?

 

4. Dan de leverancier uit het Buitenland (DE). Ik koop diverse goederen in en ontvang een factuur met BTW 7% = 0,00 en BTW 19% = 0,00.

Nu lees ik op de belastingdienst dat ik dit moet aangeven tijdens de aangifte inkomstenbelasting bij import buitenland. Maar hoe zit dit? Dat wat ik daar invoer, moet ik daar dus alsnog betalen, wat ik dus niet aan de leverancier in DE hoefde te betalen? En hoe kan ik dit vervolgens weer aftrekken? Moet ik datzelfde wat ik invoer bij import Buitenland ook invoeren bij voorbelasting zodat ik er zelf niks aan betaal of?

 

5. En hoe weet ik of de producten die ze hebben geleverd 7% BTW zijn of 19%? Ik heb daar ook diverse ingekocht niet alleen speelgoed, maar bijvoorbeeld ook snacks, vergelijkbare snacks zijn hier in NL bijvoorbeeld de 6%, maar daar kan ik niet vanuit gaan gezien 2 bijna dezelfde zakjes voer ook geen dezelfde BTW tarief hebben. En op de factuur staat overal BTW code 0.

 

Alvast bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kunt hier eens beginnen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_6_procent_btw/goederen_6_procent_btw-11.html

 

Ik denk dat het wel tijd wordt om wat hulp te zoeken bij je BTW administratie. Sinds 2010 zijn de regels anders, heb je te maken met de opgave ICP en je hebt zelf een hoop vragen waaruit blijkt dat e.e.a. ook qua logica nog niet helemaal klopt.

 

Als je nu een bindend advies wilt, waarom leg je de vragen niet gewoon voor aan jouw inspecteur van de belastingdienst? Heb je meteen een juridische basis mocht de fiscus van jouw handelswijze afwijken in de toekomst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er nooit om volgens welk BTW tarief je de goederen hebt ingekocht, maar altijd met welk BTW tarief je het verkoopt. Zie het lijstje van de link van Joost.

 

Stel je bent een (boek)uitgever en je laat boeken drukken. Dan krijg je die van de drukker geleverd als drukwerk (19%), maar als je ze vervolgens als boek zijnde op de markt brengt (omdat je een ISBN registreert dus dan wordt het een boek), draag je 6% af over de verkoop, omdat het geen drukwerk meer is maar een boek.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er nooit om volgens welk BTW tarief je de goederen hebt ingekocht, maar altijd met welk BTW tarief je het verkoopt. Zie het lijstje van de link van Joost.

 

Stel je bent een (boek)uitgever en je laat boeken drukken. Dan krijg je die van de drukker geleverd als drukwerk (19%), maar als je ze vervolgens als boek zijnde op de markt brengt (omdat je een ISBN registreert dus dan wordt het een boek), draag je 6% af over de verkoop, omdat het geen drukwerk meer is maar een boek.

 

Ik begrijp inderdaad dat als je iets aanpast oid er iets anders geld, maar als ik geneesmiddelen inkoop, of bijvoorbeeld hooi, en ik deze onaangepast doorverkoop, het btw tarief hetzelfde blijft?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp inderdaad dat als je iets aanpast oid er iets anders geld, maar als ik geneesmiddelen inkoop, of bijvoorbeeld hooi, en ik deze onaangepast doorverkoop, het btw tarief hetzelfde blijft?

 

in beginsel wel, maar de BTW wetgeving grossiert in uitzonderingen. Wil je het zeker weten, leg het dan voor aan de fiscus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo hier met Winod,

 

Ik sluit mij volledig aan bij de input van Joost.

 

De contactgegevens van de belastingdienst kun je vinden onder:

http://belastingdienst.nl/reken/gvk/

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.