• 0

Rest BPM wel of niet?

Goedendag,

Wie kan mij vertellen hoe ik achter kan komen of een gebruikte auto nog en hoeveel rest BPM heeft?

 

ik wil namelijk aan auto kopen en als taxi gebruiken dan krijg ik de rest bpm terug maar de verkoper weet niet of de auto nog rest bpm heeft omdat de auto voor een onbekende periode als taxi was gebruikt.

 

daarom wil ik zeker weten of de auto nog rest bpm heeft voor dat ik de auto gaan kopen.

 

is er een site waar ik met behulp van kenteken kan zien hoeveel rest bpm nog de auto heeft?

ik heb paar sites gevonden waar je alleen kan zien hoeveel bpm heeft maar niet of die nog heeft en of gedeelte nog heeft.

 

alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Taxi,

 

Om te weten of je nog recht hebt op een restsaldo van de BPM, dan kan je het beste de inspectie van de belastingdienst bellen zij kunnen je vertellen of het voertuig voor meer dan 36 maanden als taxi is gebruikt.

 

Iedere inspectie die de BPM behandelt kan je daar meer over vertellen. Je zegt nog ongeveer 1000 aan BPM te kunnen vragen? dat zou betekenen dat de auto al aardig wat jaartjes oud is, en dan zou ik er vast rekening mee houden dat er geen BPM meer op de auto zit.

 

Is een taxi voor minimaal 36 maanden als taxi gebruikt dan rest er geen BPM meer op het voertuig. Overigens staat het je wel vrij om vrijstelling voor de MRB (motorrijtuigenbelasting) aan te vragen.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een taxi kopen, en die privé gaan rijden. De eerste eigenaar heeft de BPM teruggevorderd, nu weet ik niet of hij bij verkoop van de taxi de bpm heeft terugbetaald, wie moet die bpm dan betalen? De nieuwe eigenaar of de oude.

Deze auto is van 2008 en heeft waarschijnlijk 2 jaar als Taxi gereden.

Link naar reactie
  • 0

dag triker:

 

Uit de brochure van de fiscus hierover:

 

Verkoopt u de auto binnen drie jaar? Dan moet u ook aangifte doen en de bpm helemaal of voor een deel terugbetalen. Het bedrag dat u moet terugbetalen wordt berekend over de nog niet verstreken maanden van die drie jaar. Verkoopt u de auto bijvoorbeeld na vijftien maanden? Dan moet u 21/36e deel van de teruggaaf terugbetalen. U moet binnen één maand na wijziging van de tenaamstelling aangifte doen bij de Belastingdienst. U moet de resterende belasting binnen die maand terugbetalen. De verkoper/kentekenhouder van de auto moet deze aangifte doen of laten doen. U doet deze aangifte met een speciaal formulier (Aangifte bpm: Beëindiging regeling taxi- en openbaar vervoer) bij uw belastingkantoor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt Joost,

 

Maar dat had ik ook gevonden, nu is niet bekent of hij dat gedaan heeft, gaat dan de schuld over op de nieuwe eigenaar?

 

 

dag triker:

 

Uit de brochure van de fiscus hierover:

 

Verkoopt u de auto binnen drie jaar? Dan moet u ook aangifte doen en de bpm helemaal of voor een deel terugbetalen. Het bedrag dat u moet terugbetalen wordt berekend over de nog niet verstreken maanden van die drie jaar. Verkoopt u de auto bijvoorbeeld na vijftien maanden? Dan moet u 21/36e deel van de teruggaaf terugbetalen. U moet binnen één maand na wijziging van de tenaamstelling aangifte doen bij de Belastingdienst. U moet de resterende belasting binnen die maand terugbetalen. De verkoper/kentekenhouder van de auto moet deze aangifte doen of laten doen. U doet deze aangifte met een speciaal formulier (Aangifte bpm: Beëindiging regeling taxi- en openbaar vervoer) bij uw belastingkantoor.

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bedankt Joost, dus er zitten geen addertjes onder het gras? De auto staat wel erg goedkoop in de aanbieding, vandaar dat ik dacht dat er iets met de BPM was, staat er ook bij, zal het even hier onder noteren.

Voor deze taxi is in het verleden waarschijnlijk een teruggaaf verleend voor de BPM. Bij het onttrekken aan het gebruik als taxi is degene aan wie de teruggaaf is verleend gehouden de BPM op aangifte te voldoen. Het is ons niet bekend of er nog een restant BPM bedrag op deze taxi drukt en/of verkoper de BPM op aangifte heeft voldaan. Het is derhalve onduidelijk of bij export van deze taxi of voortgezet gebruik als taxi nog BPM teruggevorderd kan worden.

Dus ik heb hun gevraagd of ik bij aankoop de BPM nog zou moeten nabetalen. Antwoord:

We vermoeden dat u nog wel bpm dient te voldoen. U kunt dit nagvragen bij het RDW.

 

Met vriendelijke groet,

 

Margreet.

 

 

 

 

 

De heffing van BPM bij het einde van de taxi-regeling ligt bij de verkoper!

 

groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Triker,

 

Als een taxi ondernemer een auto verkoopt binnen 36 maanden, dan dient hij zelf binnen 4 weken een beeindiging regeling taxi- en openbaar vervoer bij de belastingdienst in te dienen en het restant aan de belastingdienst terug te betalen.

 

Doet hij dit niet dan zal hij vanzelf bij van de belastingdienst een naheffingsaanslag met boete ontvangen. Het zou logisch zijn dat hij het restant bedrag op het factuur in rekening brengt aan jou.

 

Het kan in ieder geval niet zo zijn dat als hij de BPM niet terug betaald jij daar voor aangeslagen kan worden.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Erik, bedankt, maar als deze auto nou bij opbod verkocht wordt, dus dat die man failliet verklaard is, dan veranderd dat niets aan de zaak?

 

 

Triker,

 

Als een taxi ondernemer een auto verkoopt binnen 36 maanden, dan dient hij zelf binnen 4 weken een beeindiging regeling taxi- en openbaar vervoer bij de belastingdienst in te dienen en het restant aan de belastingdienst terug te betalen.

 

Doet hij dit niet dan zal hij vanzelf bij van de belastingdienst een naheffingsaanslag met boete ontvangen. Het zou logisch zijn dat hij het restant bedrag op het factuur in rekening brengt aan jou.

 

Het kan in ieder geval niet zo zijn dat als hij de BPM niet terug betaald jij daar voor aangeslagen kan worden.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Nee,

 

daar veranderd niets aan, de BPM afdracht en aangifte verplichting rust altijd op de verkoper nooit op de koper.

 

Als de verkoop van de auto de afdracht van de BPM niet kan dekken, zal de schuld naar de belastingdienst alleen maar toenemen voor de taxiondernemer. Dit is echter jouw probleem niet

Link naar reactie
  • 0

Bedankt heren voor jullie moeite, ben er echt mee geholpen!!!

 

Nee,

 

daar veranderd niets aan, de BPM afdracht en aangifte verplichting rust altijd op de verkoper nooit op de koper.

 

Als de verkoop van de auto de afdracht van de BPM niet kan dekken, zal de schuld naar de belastingdienst alleen maar toenemen voor de taxiondernemer. Dit is echter jouw probleem niet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.