• 0

Betekenis Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is voor velen een lastige klus. Heb je net een leuke naam gevonden, is er al een bedrijf die deze naam draagt.

Wat ik me eigenlijk afvroeg, vinden jullie dat een bedrijfsnaam altijd een achterliggende betekenis moet hebben? Of volstaat een vlotte, trendy naam?

 

Graag jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie niet in waarom dit zou 'moeten'. Er zijn tal van voorbeelden van succesvolle bedrijven waarvan de naam geen (duidelijke) betekenis heeft, of waarvan bijna niemand de eigenlijke betekenis/oorsprong weet. Daarnaast zijn er heel veel (bekende) bedrijven waarvan de naam de persoonsnaam van een oprichter oid is, dus mogelijkheden genoeg.

 

Waarschijnlijk is het belangrijker dat een naam herkenbaar is, dan dat deze echt informatie verschaft. Aan de andere kant is het wel voordelig als je aan een bedrijfsnaam kan zien wat het product is, zeker als er geen groot budget is om te marketen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een vlotte naam is prettig, waar je bij een naam op moet letten is associaties. Een naam zonder associatie is soms net zo lastig als met verkeerde associatie, denk maar aan Buckler. Omdat Heineken er zelf niet achter stond, was bang voor haar eigen naam, kon het door een cabaretier ingevuld worden. Er zijn veel namen als Gooz, Jezzz, Boogle zonder duidelijke verwijzing met toch een associatie. Die associatie hoeft je niet te schaden of duiden waar het over gaat, als het maar niet negatief is. Om dit te omzeilen gebruiken veel bedrijven een anagram als naam: ING, TPG, USG, UPC, etc of een combi anagram/sector: Rabo-bank, TPG-post, T-mobile, etc. Als jij een zoekmachine voor mobieltjes zou gaan beginnen zou je die M-finder kunnen noemen, M van Martijn in combinatie met de sector.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel erg af hangt van het type bedrijf dat je opricht. Ik ben net klaar met die "bedrijfsnaam bedenk hel" en heb veel combos geprobeerd. Voor mij was een van de belangrijkste dingen dat mensen het niet fout zouden spellen. De .com moest vrij zijn en het gevoel moest bij mijn bedrijf passen.

 

Vooral die .com is een killer, daardoor ben je al snel aan een of ander fantasie woord gebonden. Volgens mij is het het belangrijkste dat je er zelf als ondernemer blij mee bent en dat je het gevoel hebt dat je het goed kan gaan communiceren.

 

Ik hoop in ieder geval dat ik het een tijd lang niet meer hoef te doen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hier een leuk programmaatje wat je zou kunnen helpen bij het maken van een originele naam.

 

http://wordmorph.cjb.net/

 

Het genereert woorden, meestal niet bestaand.

Verder was het voor mij belangrijk dat de .nl domeinnaam nog vrij was en dat het woord kort en onthoudbaar is met de juiste uitstraling (het bepaald voor een groot deel je 'gezicht')

 

P.S. zo kom ik niet aan mijn naam :-)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.