• 0

bpm vrijstelling of niet?

Toen ik 2 jaar geleden een bestelauto (combi) ging kopen werd mij verteld dat ik een van voor 2005 of ouder dan 5 jaar 'moest' kopen omdat ik de auto op mijn naam en niet op naam van bedrijf/op de balans zou zetten (dit ivm bijtelling) en daardoor geen BPM vrijstelling zou krijgen.

 

Nu zou ik graag een nieuwe combi kopen en zit nog eens te neuzen op internet hoe het nou zit met die BPM, maar volgens mij kan ik wel in aanmerking komen voor de vrijstelling

*ik ben ondernemer voor de omzetbelasting

*ik rij meer dan 10 % per jaar zakelijk

en als laatste eis wordt gesteld; De bestelauto staat op uw naam of geregistreerd op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf.

 

Ik twijfel of ik het nou goed begrijp omdat 2 jaar geleden mij dus andere dingen verteld zijn..

 

Kan iemand mij vertellen hoe dat nou zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Heb ik vandaag toevallig gedaan maar ik vind eerlijk gezegd niet dat daar nou van die experts zitten :-[ moeten constant alles navragen en ze wilde me ook nog doorverbinden voor 'bijtelling' ??? dat is nou helemaal niet van toepassing voor mij...

 

 

Maar goed, volgens mij maak ik een denkfout.

Want de bestelauto die ik nu heb, heeft een grijs kenteken en ik betaal ook het verlaagde motorrijtuigen belasting tarief.

Volgens de belastingdienst staat deze auto dus op het bedrijf.

 

Ik heb de auto echter niet opgenomen in de balans.

 

Maar die 2 dingen moet ik zeker los zien van mekaar??

 

Ik zou dus een nieuwe bestelauto kunnen aanschaffen, grijs kenteken, verlaagd belastingtarief, bpm vrijstelling (dit alles omdat ik ondernemer voor de omzetbelasting ben)

maar niet opnemen in mijn bedrijfsadministratie?

Zit ik nu in de goede richting?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen BPM-expert, maar de voorwaarden die je noemt kloppen inderdaad. Als de bestelauto ook als zodanig kwalificeert, zou ik zeggen dat de vrijstelling van toepassing is.

 

De 5-jaarstermijn geldt voor herziening van de vrijstelling. Als je als ondernemer een bestelauto van minder dan 5 jaar oud verkoopt aan een niet ondernemer of niet meer zakelijk gebruikt, dan moet alsnog BPM betaald worden. Het verhaal van twee jaar geleden is dus niet helemaal correct. Zie bijvoorbeeld ook de uitleg van de belastingdienst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb de auto echter niet opgenomen in de balans.

 

Maar die 2 dingen moet ik zeker los zien van mekaar??

 

Ik zou dus een nieuwe bestelauto kunnen aanschaffen, grijs kenteken, verlaagd belastingtarief, bpm vrijstelling (dit alles omdat ik ondernemer voor de omzetbelasting ben)

maar niet opnemen in mijn bedrijfsadministratie?

Zit ik nu in de goede richting?

 

 

 

Het klopt dat je de 2 zaken gescheiden moet zien, je kunt een auto voor de BTW als zakelijk zien terwijl je voor de inkomstenbelasting de auto als prive auto aanmerkt. dat kan verklaren waarom de auto niet op jou balans staat terwijl je wel voor bpm vrijstelling in aanmerking komt via deze link beschrijft de belastingdienst de keuzemogelijkheden

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik heb de auto echter niet opgenomen in de balans.

 

Maar die 2 dingen moet ik zeker los zien van mekaar??

 

Ik zou dus een nieuwe bestelauto kunnen aanschaffen, grijs kenteken, verlaagd belastingtarief, bpm vrijstelling (dit alles omdat ik ondernemer voor de omzetbelasting ben)

maar niet opnemen in mijn bedrijfsadministratie?

Zit ik nu in de goede richting?

 

 

 

Het klopt dat je de 2 zaken gescheiden moet zien, je kunt een auto voor de BTW als zakelijk zien terwijl je voor de inkomstenbelasting de auto als prive auto aanmerkt. dat kan verklaren waarom de auto niet op jou balans staat terwijl je wel voor bpm vrijstelling in aanmerking komt via deze link beschrijft de belastingdienst de keuzemogelijkheden

 

Begrijp ik dit nu goed? je kunt een btw auto kopen en de BTW terug vorderen maar de auto niet op de balans zetten en verder als privé melden? Zo ook geen bijtelling?

Link naar reactie
  • 1

[...]

Het klopt dat je de 2 zaken gescheiden moet zien, je kunt een auto voor de BTW als zakelijk zien terwijl je voor de inkomstenbelasting de auto als prive auto aanmerkt. dat kan verklaren waarom de auto niet op jou balans staat terwijl je wel voor bpm vrijstelling in aanmerking komt via deze link beschrijft de belastingdienst de keuzemogelijkheden

 

Begrijp ik dit nu goed? je kunt een btw auto kopen en de BTW terug vorderen maar de auto niet op de balans zetten en verder als privé melden? Zo ook geen bijtelling?

 

 

Kort gezegd ja dat klopt. Geen 25% IB bijtelling, voor btw wel alle kosten aftrekbaar,uiteraard wel met btw correctie voor privegebruik.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor dit voor het eerst.

 

Maar waarom houdt dan niet iedereen de auto van de balans?

Omdat de situatie voor iedereen anders is, soms ben je verplicht het tot je ondernemersvermogen te rekenen voor de IB en als je auto verplicht tot het ondernemersvermogen behoort (criterium is dat je minder dan 500 km prive rijd) dan heb je vrijwel zeker ook geen 25% bijtelling.

maar het kan ook gewoon voordeliger zijn om de auto op de zakelijke balans te zetten door hoge kosten of gewoon door het uiterlijk of gebruikseisen van de auto. een bestelauto waarmee vlees word vervoerd is niet echt geschikt voor prive gebruik

 

 

Wat zijn de nadelen?

Een auto die je voor IB prive rijd daarvoor kun je dus de onkosten niet van de bedrijfswinst aftrekken en ook niet afschrijven. je kunt alleen de btw over de onkosten voor 75% aftrekken en jezelf 19ct per kilometer vergoeden, dat is niet voor elke auto kostendekkend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.