• 0

Hulp bij aangifte (fiscale winst wijkt af?)

Besten,

 

Ik zou graag uw hulp wensen, omdat ik bij mijn belastingaangifte steeds tegen een verschil aan loop tussen de door mij berekende winst en de fiscale winst die wordt aangegeven door het belastingprogramma.

 

Mijn balans ziet er als volgt uit:

Toename activa:

 

voorraad +139,07 (op de balans vorig jaar onterecht 68,17 aan BTW meegenomen in het saldo, nu weer afgetrokken van de totale waarde).

 

Liquide middelen: +15,07

 

Kantoorartikelen: + 113,11

 

Hiermee komt het totaal toename activa op 267,25.

 

Passiva:

 

Schuld aan privé (de post die aangeeft wat ik in 2009 uit privegeld heb uitgegeven aan mijn zaak): + 118,62 . De toename is ontstaan door privéstortingen ad 256, 63 (Ex BTW), verlaagd met de vorig jaar te hoog gewaarde voorraad ad 68,17 en minus de privéopnamen ad 69,84.

E

igen vermogen De berekening hiervan is nogal lastig, omdat ik hier wederom de privéstortingen en opname in meegenomen heb? Dus twee keer aan de passivakant? Mutatie: + 4,56 winst+ 256,63 privestortingen-69,84 priveopnamen, totaal 191,35

 

Toename passiva 309,97.

Dit zorgt weer voor een verschil tussen debet en credit van 42,71. Niet in balans dus!

 

Ik vraag me af of ik de privéopnames en stortingen niet 1 of twee keer teveel heb meegenomen op de balans en hoe zit het met de afwaardering van de voorraad?

 

Berekening winst: 436,32 omzet – 91,49 inkoopwaarde omzet – 340,27 overige bedrijfskosten (hier zit overigens de aankoop van 113,11 kantoorartikelen, wat volgens mij helemaal niet de bedoeling is?) = 4,56

Fiscale winst door belastingprogramma: -104

 

Ik hoop dat dit overzichtelijk genoeg is om mij een eind op weg te helpen? Zodra ik meer ga verkopen wil ik wel een accountant vragen. Ik weet dat ik zelf wel wat boekhoudskills heb, hoewel een opfriscursus niet verkeerd zou zijn ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het handiger om eerst de begin- en eindbalans op te zetten, dus zonder alle mutaties. De meeste fiscale programma's berekenen de fiscale winst aan de hand van het begin en eindvermogen. Op zondagavond heb ik de volgende opstelling gemaakt, omdat ik alleen de mutaties had ben ik van een nul-stand uitgegaan.

 

Voorraad 139

Kantoorart. 113

Liq. midd. 15

Totaal activa 267

 

Omzet 436

Inkopen - 91

Overige bedrijfskst -227

Corr voorraad - 68

Winst 50

 

Eigen vermogen:

Winst 50

Opnamen - 70

Stortingen 256

EB 241

 

Tot. activa 267

Verschil 26

 

 

Ik denk dat de privé opnamen en stortingen niet correct zijn.

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

@ ROVeNed

 

Ik heb in 2009 incl BTW 304,42 euro uit prive in het bedrijfje ingebracht.

BTW 46,55

Storting op de rekening 5 euro

Kantoorartikelen 113,11

Voorraad 139,76

 

Deze bedragen zijn, behalve de 5 euro storting, niet op de zakelijke rekening terechtgekomen.

De 70 euro priveopnamen zijn wel vanaf de zakelijke rekening opgenomen.

 

Aan de passivakant heb ik behalve het eigen vermogen ook de post Schuld aan prive staan en daarin heb ik ook de privestortingen (+ 257) en de priveopnamen (-70) en de correctie voorraad (-68) in verwerkt.

 

De priveopnamen en stortingen zijn aan de passivakant zowel in het eigen vermogen als in de Shuld aan prive verwerkt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.