• 0

doorbelasting in prive betaald treinkaartje voor werkmaatschappij en BTW

Hallo,

 

Op dit moment heb ik een discussie over het opstellen van de factuur de verrekening van de kosten van een NS jaarkaart waar ik uit prive iedere maand 250 euro voor betaal en die prive op mijn naam staat. Ik ben als dga in loondienst van mijn eigen Holding, onder de Holding hangt een werkmaatschappij (met meerdere aandeelhouders)

 

Situatie (bedragen in deze post zijn fictief en enkel ter illustratie):

1 - Als prive persoon heb ik een NS traject jaarkaart voor mijn woon-werkverkeer aangeschaft

2- Als dga van mijn Holding betaal ik via mijn salaris aan mezelf de wettelijke, belastingvrije 19 cent per kilometer reisvergoeding

 

Tot zover is het allemaal helder.

 

Als dga van mijn Holding verstuur ik vervolgens een managementfee naar de werkmaatschappij. De aandeelhouders hebben afgesproken om de managementfee voor iedereen gelijk te stellen, maar dat de managementfee verhoogt mag worden met de effectieve reiskosten, die ik als prive persoon maak. Om duidelijkheid te scheppen richting mede aandeelhouders zet ik dit bedrag als een aparte regel op de factuur.

 

Mijn managment factuur stel ik dus als volgt samen:

- managementfee 1000 euro

- reiskosten ov trajectkaart 250 euro

- over de som (1250 euro) reken ik 19% BTW. BTW bedraagt dus 237,50 euro

- uit te keren: 1487,50 euro

 

Mij lijkt dit de correcte manier van werken. Echter, aangezien op treinkaartjes 6% BTW zit is het voorstel om het als volgt te doen:

- managementfee 1000 euro

- reiskosten ov trajectkaart 250 euro - 6% BTW = 235 euro

 

Vervolgens

- over de post managementfee (1000 euro) reken ik 19% BTW. BTW bedrag bedraagt dus 190 Euro

- over de post ov trajectkaart reken ik 6% BTW. BTW bedrag bedraagt dus 15 euro

 

uit te keren: 1440 euro

 

Mij lijkt methode 1 de meest logische ?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de kaart zakelijk gebruikt en de factuur op naam van de holding staat, kun je de m.i. btw aftrekken. Verstrekt de holding een vergoeding om de kaart mee te betalen, dan kun je de btw niet aftrekken. Het eerste is dus goedkoper. Voor de loonheffing is de kaart ook onbelast te vergoeden/verstrekken. Ik weet niet of die kaart meer kost dan 19 ct/km?

 

Wat je door kunt belasten aan de werkmij is afhankelijk van wat je hebt afgesproken. "De reiskosten" omvat bij een privékaart ook de btw, want die kun je dan niet aftrekken. Maar nog steeds: beter de kaart op de zaak.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.