Ik heb enkele vragen over het uitvoeren van een marktonderzoek voor een businessplan. Ik ben nog geen zelfstandig ondernemer, maar heb meerdere ideeën gehad die ik uiteindelijk nooit heb doorgezet: het bleef vaak bij aantekeningen of een half afgemaakt businessplan. Eén van de hordes die elke keer weer terug keerde was dat ik niet zeker weet of voor mijn idee/product/service wel een markt bestaat: is er behoefte? Ik denk dan vaak na over het uitvoeren van een (online of telefonische) enquête of interviews onder potentiële afnemers, maar weet niet precies hoe ik dat moet aanpakken.
1. Behoefte meten
Mijn eerste vraag is behoorlijk algemeen en waarschijnlijk kan ik met nader zoekwerk hier al gedeeltelijk antwoord op vinden (ga ik later vanmiddag doen, maar ik besloot de vraag hier toch maar te stellen): hoe meet je de behoefte voor een niet bestaand product of service? Wellicht kunnen enkele voorbeelden mij hier verder helpen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de opzet/conceptualisering/methoden van een dergelijk onderzoek (hoe 'meet' ik de behoefte) en hoe de dataverzameling precies in zijn werk gaat. Voorbeelden van enquetes/vragenlijsten kunnen mij hier ook zeker bij helpen.
2. Doel onderzoek communiceren naar respondent
Aangezien ik niet de middelen heb om een onderzoeksbureau in te huren en daarnaast nog geen KvK registratie heb, voer ik het onderzoek dus uit op persoonlijke titel. Dit kan wellicht onprofessioneel overkomen. Hoe ga ik hiermee om met het benaderen van respondenten? Hoe leg ik hen uit waarvoor het onderzoek dient en wat de achtergrond is (ondernemingsplan & behoeften in kaar brengen), zonder mogelijke respondenten af te schrikken, omdat ik commerciële belangen lijk te hebben?
3. Spam?
Aangaande online enquêtes: als ik via internet mogelijke respondenten zoek en deze email met het verzoek mijn online enquête in te vullen, is dat dan spam? Met welke regels moet ik hierbij rekening houden?
4. Concurrentie
In hoeverre mag ik mij voordoen als iemand anders om te onderzoeken hoe concurrenten te werk gaan? Mag ik bijvoorbeeld informatie achterhalen door te zeggen dat ik een onderzoek vanuit mijn studie doe, terwijl ik die informatie waarschijnlijk niet zomaar zou krijgen als ik toegeef dat ik de informatie gebruik om een concurrerende onderneming op te zetten?
5. Algemene regels
Met welke algemene regels omtrent het benaderen van respondenten moet ik rekening houden?
6. Overig
Met welke overige regels rondom dit aspect van het marktonderzoek dien ik rekening te houden? Wat wordt als onethisch beschouwd?
Tot slot: het is niet mijn bedoeling om een super uitgebreid marktonderzoek te doen. Bijna al mijn bedrijfsideeën vereisen geen of zeer lage investering, dus het onderzoek is niet bedoeld om potentiële investeerders te voorzien van informatie/cijfers om aan te tonen dat mijn idee winstgevend is, maar puur om te achterhalen of er uberhaupt een markt is voor mijn product of service en eventueel hoe ik mijn product of service het beste vorm kan geven.
Ik hoop dat ik zo enigszins duidelijk ben geweest, aarzel niet om verder te vragen als je meer informatie nodig hebt.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ChrisR83
ChrisR83
Hallo,
Ik heb enkele vragen over het uitvoeren van een marktonderzoek voor een businessplan. Ik ben nog geen zelfstandig ondernemer, maar heb meerdere ideeën gehad die ik uiteindelijk nooit heb doorgezet: het bleef vaak bij aantekeningen of een half afgemaakt businessplan. Eén van de hordes die elke keer weer terug keerde was dat ik niet zeker weet of voor mijn idee/product/service wel een markt bestaat: is er behoefte? Ik denk dan vaak na over het uitvoeren van een (online of telefonische) enquête of interviews onder potentiële afnemers, maar weet niet precies hoe ik dat moet aanpakken.
1. Behoefte meten
Mijn eerste vraag is behoorlijk algemeen en waarschijnlijk kan ik met nader zoekwerk hier al gedeeltelijk antwoord op vinden (ga ik later vanmiddag doen, maar ik besloot de vraag hier toch maar te stellen): hoe meet je de behoefte voor een niet bestaand product of service? Wellicht kunnen enkele voorbeelden mij hier verder helpen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de opzet/conceptualisering/methoden van een dergelijk onderzoek (hoe 'meet' ik de behoefte) en hoe de dataverzameling precies in zijn werk gaat. Voorbeelden van enquetes/vragenlijsten kunnen mij hier ook zeker bij helpen.
2. Doel onderzoek communiceren naar respondent
Aangezien ik niet de middelen heb om een onderzoeksbureau in te huren en daarnaast nog geen KvK registratie heb, voer ik het onderzoek dus uit op persoonlijke titel. Dit kan wellicht onprofessioneel overkomen. Hoe ga ik hiermee om met het benaderen van respondenten? Hoe leg ik hen uit waarvoor het onderzoek dient en wat de achtergrond is (ondernemingsplan & behoeften in kaar brengen), zonder mogelijke respondenten af te schrikken, omdat ik commerciële belangen lijk te hebben?
3. Spam?
Aangaande online enquêtes: als ik via internet mogelijke respondenten zoek en deze email met het verzoek mijn online enquête in te vullen, is dat dan spam? Met welke regels moet ik hierbij rekening houden?
4. Concurrentie
In hoeverre mag ik mij voordoen als iemand anders om te onderzoeken hoe concurrenten te werk gaan? Mag ik bijvoorbeeld informatie achterhalen door te zeggen dat ik een onderzoek vanuit mijn studie doe, terwijl ik die informatie waarschijnlijk niet zomaar zou krijgen als ik toegeef dat ik de informatie gebruik om een concurrerende onderneming op te zetten?
5. Algemene regels
Met welke algemene regels omtrent het benaderen van respondenten moet ik rekening houden?
6. Overig
Met welke overige regels rondom dit aspect van het marktonderzoek dien ik rekening te houden? Wat wordt als onethisch beschouwd?
Tot slot: het is niet mijn bedoeling om een super uitgebreid marktonderzoek te doen. Bijna al mijn bedrijfsideeën vereisen geen of zeer lage investering, dus het onderzoek is niet bedoeld om potentiële investeerders te voorzien van informatie/cijfers om aan te tonen dat mijn idee winstgevend is, maar puur om te achterhalen of er uberhaupt een markt is voor mijn product of service en eventueel hoe ik mijn product of service het beste vorm kan geven.
Ik hoop dat ik zo enigszins duidelijk ben geweest, aarzel niet om verder te vragen als je meer informatie nodig hebt.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27681-marktonderzoek-regels-rondom-het-benaderen-van-respondenten/Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag