• 0

Marktonderzoek: regels rondom het benaderen van respondenten?

Hallo,

 

Ik heb enkele vragen over het uitvoeren van een marktonderzoek voor een businessplan. Ik ben nog geen zelfstandig ondernemer, maar heb meerdere ideeën gehad die ik uiteindelijk nooit heb doorgezet: het bleef vaak bij aantekeningen of een half afgemaakt businessplan. Eén van de hordes die elke keer weer terug keerde was dat ik niet zeker weet of voor mijn idee/product/service wel een markt bestaat: is er behoefte? Ik denk dan vaak na over het uitvoeren van een (online of telefonische) enquête of interviews onder potentiële afnemers, maar weet niet precies hoe ik dat moet aanpakken.

 

1. Behoefte meten

Mijn eerste vraag is behoorlijk algemeen en waarschijnlijk kan ik met nader zoekwerk hier al gedeeltelijk antwoord op vinden (ga ik later vanmiddag doen, maar ik besloot de vraag hier toch maar te stellen): hoe meet je de behoefte voor een niet bestaand product of service? Wellicht kunnen enkele voorbeelden mij hier verder helpen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de opzet/conceptualisering/methoden van een dergelijk onderzoek (hoe 'meet' ik de behoefte) en hoe de dataverzameling precies in zijn werk gaat. Voorbeelden van enquetes/vragenlijsten kunnen mij hier ook zeker bij helpen.

 

2. Doel onderzoek communiceren naar respondent

Aangezien ik niet de middelen heb om een onderzoeksbureau in te huren en daarnaast nog geen KvK registratie heb, voer ik het onderzoek dus uit op persoonlijke titel. Dit kan wellicht onprofessioneel overkomen. Hoe ga ik hiermee om met het benaderen van respondenten? Hoe leg ik hen uit waarvoor het onderzoek dient en wat de achtergrond is (ondernemingsplan & behoeften in kaar brengen), zonder mogelijke respondenten af te schrikken, omdat ik commerciële belangen lijk te hebben?

 

3. Spam?

Aangaande online enquêtes: als ik via internet mogelijke respondenten zoek en deze email met het verzoek mijn online enquête in te vullen, is dat dan spam? Met welke regels moet ik hierbij rekening houden?

 

4. Concurrentie

In hoeverre mag ik mij voordoen als iemand anders om te onderzoeken hoe concurrenten te werk gaan? Mag ik bijvoorbeeld informatie achterhalen door te zeggen dat ik een onderzoek vanuit mijn studie doe, terwijl ik die informatie waarschijnlijk niet zomaar zou krijgen als ik toegeef dat ik de informatie gebruik om een concurrerende onderneming op te zetten?

 

5. Algemene regels

Met welke algemene regels omtrent het benaderen van respondenten moet ik rekening houden?

 

6. Overig

Met welke overige regels rondom dit aspect van het marktonderzoek dien ik rekening te houden? Wat wordt als onethisch beschouwd?

 

 

Tot slot: het is niet mijn bedoeling om een super uitgebreid marktonderzoek te doen. Bijna al mijn bedrijfsideeën vereisen geen of zeer lage investering, dus het onderzoek is niet bedoeld om potentiële investeerders te voorzien van informatie/cijfers om aan te tonen dat mijn idee winstgevend is, maar puur om te achterhalen of er uberhaupt een markt is voor mijn product of service en eventueel hoe ik mijn product of service het beste vorm kan geven.

 

Ik hoop dat ik zo enigszins duidelijk ben geweest, aarzel niet om verder te vragen als je meer informatie nodig hebt.

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als er nog geen FAQ is voor marktonderzoek, zou die er misschien eens moeten komen. Ik zie steeds dezelfde vragen voorbijkomen (geen kritiek). Suggestie is eerst eens goed op dit forum rond te kijken - gebruik de zoekfunctie - en dan met resterende vragen terug te komen.

 

Algemene tip: ga pas aan een enquete werken nadat je je deskresearch op orde hebt. Het nut van enquetes wordt ernstig overschat, want tenzij je het heel goed doet zijn de resultaten behoorlijk onbetrouwbaar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Chris,

 

Een marktonderzoek is nooit volledig. Precies zoals je zegt: omdat het product niet bestaat. En echt grote innovaties kunnen heel slecht uit marktonderzoek komen, omdat de behoefte nog niet duidelijk is (maar wel latent). Vraag mensen 30 jaar geleden of ze een mobiele telefoon willen en bijna niemand zegt ja...

 

Je kan met mensen gaan praten, experts, trendwatchers, maar het beste is gewoon doen.

Ga een prototype maken, neem het mee naar je potentiële klant, en vraag of hij de echte versie zou kopen, en hoeveel hij wil betalen. Het beste marktonderzoek dat er is :).

 

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

 

Er gaat zoveel fout bij enquetes. De vragen worden niet goed geformuleerd (leidende vragen, sociaal wenselijke antwoorden), de antwoordmogelijkheden zijn onduidelijk of onvolledig. De steekproef is slecht. De respons valt tegen. En uiteindelijk heb je een resultaat dat niet representatief is en tot foute conclusies leidt.

 

Als je een beetje geoefend bent in onderzoek kan je gaan interpreteren. Maar als je dat toch moet doen, kun je net zo goed meteen interviews gaan afnemen of met een groep aan tafel gaan. Da's kwalitatief onderzoek.

 

Toch heeft wat mij betreft de combinatie van deskresearch en (expert)interviews de voorkeur. En daarna test on-the-go. Gewoon beginnen en bijstellen. Betrek je eerste klanten/gebruikers bij de verdere ontwikkeling; vraag een paar 'experts' om mee te kijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie bijdragen. Het kwalitatief 'on-the-go' aanpakken van een dergelijk onderzoek klinkt eigenlijk veel effectiever en efficienter dan een grootschalig kwantitatief onderzoek. Door wat informatie online te zoeken kreeg ik echt het idee dat het allemaal behoorlijk kwantitatief moest zijn om een goed beeld te krijgen... Niet dus :). Dat maakt mijn vragen voorlopig overbodig.

 

Heb vandaag wat draadjes gelezen op het forum en zal hier zeker nog wel even mee doorgaan, genoeg te lezen volgens mij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 324 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.