• 0

Ondernemer met BV, Hypotheek en Leaseauto - welke volgorde?

Beste allemaal,

 

Mijn situatie is als volgt.

 

1. Ik heb sinds 2006 een eigen bedrijf (BV). Eerst passief, sinds 2008 actief mee bezig. Sinds 2008 ook winst, daarvoor niet. NB: ik heb geen personeel in dienst en ben dit voorlopig niet van plan. Ik werk/factureer op projectbasis.

2. 2008 was een jaar met (geringe) winst evenals 2009. De vooruitzichten van 2010 zijn positief. De geringe winst komt vooral door het feit dat ik mijzelf het minimum DGA salaris gaf en er niet veel overbleef. Met vaste klanten heb ik redelijk stabiele inkomsten gehad. Dit jaar gaat het harder; veel meer inkomsten. Ik heb dus lekker wat ruimte, maar wil niet teveel loon nemen (voorkeur voor dividend uitkering gezien het belastingvoordeel).

3. Ik ben voornemens om binnenkort (e.g. 5 maanden) een huis te kopen, waarvoor ik een hypotheek nodig heb.

4. Ik ben voornemens om zeer binnenkort (e.g. over enkele weken) een auto te gaan leasen op de zaak.

 

Mijn vraag is concreet: heeft een lease-auto op mijn BV invloed op de (hoogte van) de hypotheek die ik wil aanvragen over enkele maanden? Wordt een lease-auto gezien als lening? Want iemand die ergens in loondienst is, zal een leaseauto eerder worden gezien als 'extra inkomen'. Dat kan ik me haast niet voorstellen in mijn situatie.

 

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat de BV de auto leasen, of koopt de BV de auto?

 

Bij een hypotheekaanvraag zal een bank de financiële situatie van de BV minstens net zo belangrijk vinden als jouw eigen, persoonlijke situatie. Immers, als de BV het niet meer doet, heb jij geen inkomen meer. De BV heeft een verplichting richting leasemaatschappij (bij lease), en die is uiteraard van invloed op de financiële situatie van de BV. Dus heeft deze invloed op de hoogte van de hypotheek. De mate van deze invloed kan ik je niet vertellen, wellicht iemand anders.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je na aftrek van het DGA salaris nog een kleine winst hebt betekend het dat je onderneming het salaris inprincipe kan betalen. Maar waar de bank ook naar gaat kijken is het vermogen in de onderneming. Als jouw eigen vermogen door de verliezen in het verleden negatief is dan is er weinig kans. Tenzij je prive weer voldoende vermogen hebt.

 

En waarom direct een lease auto aanschaffen? Dit zijn weer vaste kosten en vaste kosten moet je minimaal houden. Je ziet dat nu veel bedrijven in problemen komen omdat de vaste kosten te hoog zijn en ze daar vaak weinig aan kunnen doen.

 

succes. Ga anders eerst bij een adviseur langs om te kijken wat je aan hypotheek kunt krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.