• 0

Verzendkosten: kosteloos verzenden bij grotere bestellingen, werkt dat?

Gast Verwijderd account

Goedemorgen,

 

vanaf vandaag zal ik mij intensiever gaan mengen op HL met mijn vraagstukken en proberen een positieve bijdrage te gaan leveren op HL.

 

-------------

 

Verzendkosten :

 

Over 4 maanden moet mijn webstore up and running zijn. In mijn plan/prognose ben ik aangekomen bij de verzendkosten. Niet alleen ivm de marge op mijn product maar ook op basis van concurrenten en stimulering verkoop.

 

Het product:

 

Klein product wat per item 6 euro per stuk gaat kosten voor de klant. Mijn inkoop zit op 1,20 euro. Marge is dus aanzienlijk aangezien ik de groothandel schakel er uit heb kunnen halen.

 

Doel is klant te stimuleren uiteraard meer stuks aan te schaffen per order en de koop niet laten cancellen zodra ze bij het stukje verzendkosten komen.. De verzendkosten inkoop ,incl doosje,verpakking en postzegels zal liggen op 3 euro. Het is een doosje wat nog door de brievenbus kan.

 

De concurrent rekent standaard 6 euro verzendkosten en rekent geen verzendkosten bij een order boven 36 euro( 6 stuks).

 

De verwachting is dat de klant zelden 1 item aan zal schaffen. Verwachting is dat de klant gemiddeld 3 items zal aanschaffen.

 

Het liefst reken ik helemaal geen verzendkosten aangezien de marge dit kan hebben.

 

Graag jullie mening of een minimum orderbedrag voor geen verzendkosten de verkoop zal stimuleren tegen het argument helemaal geen verzendkosten.

 

Bij voorbaat dank.

 

Danny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Danny,

 

dit is geen dilemma, maar een luxeprobleem. Wat streef je na? Marktaandeel? Winstmaximalisatie? Heb je voor jezelf al eens een tabel gemaakt?

 

Voor:

1 aankoop

2 aankopen

3 aankopen

4 aankopen

5 aankopen

6 aankopen

etc.

 

In de volgende kolommen: jij en de concurrent inclusief en exclusief verzendkosten. Ik zou kijken naar psychologische grenzen (bijvoorbeeld tot 10 EURO incl verzenden), tot 20 of 25 EURO inclusief verzenden). Verder is er niks mis met een ruime marge i.t.t. een prijzenoorlog.

 

Kun je dit ook niet gewoon uitproberen? Gebruik de verzendkosten om klanten enigzins te sturen in aantallen. Heb je vermiste en retourzendingen al meegenomen in je berekeningen? Geef je verzendkosten direct aan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

bouw je ook een stukje fraude in?

 

Dat je rekening houd met 5 tot 25% (afhankelijk van soort product) meldingen dat ze het niet ontvangen hebben en dat je of geld moet terugbetalen of opnieuw moet versturen.

Als je namelijk per post stuurd heb je geen bewijs of controlle mogelijkheid dat de klant het ook echt ontvangen heeft.

Indien klant dus contact opneemt met bericht: ik heb nog steeds niks ontvangen... dan heb je daar dus schade aan.

Moet je dus goed in je marge doorberekennen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom verreken je de verzendkosten niet in de prijs per stuk en bied je een staffelprijs aan?

 

1 stuks 9,--

2 stuks 7,50 / stuk

3 stuks 7,00 / stuk

etc.

 

of 1-3 stuks -> 7,50/stk

vanaf 3 stuks -> 6,75

 

om maar wat te noemen. Zet dan heel groot op je site erbij: Geen verzendkosten. Hoeft de klant ook niet na te denken

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

bouw je ook een stukje fraude in?

 

Als je namelijk per post stuurd heb je geen bewijs of controlle mogelijkheid dat de klant het ook echt ontvangen heeft.

Indien klant dus contact opneemt met bericht: ik heb nog steeds niks ontvangen... dan heb je daar dus schade aan.

 

 

Ervaar je dit ook als je het als pakketje wel laat bezorgen? Dus altijd een chauffeur aan de deur? Of is dit een redelijke zekerheid dat klanten dit niet gaan proberen omdat ze iemand aan de deur hebben gehad?

 

Kosten gaan dan van 3 naar 5 euro per pakket maar je sluit dan wel het risico grotendeels uit.

 

 

 

Waarom verreken je de verzendkosten niet in de prijs per stuk en bied je een staffelprijs aan?

 

1 stuks 9,--

2 stuks 7,50 / stuk

3 stuks 7,00 / stuk

etc.

 

om maar wat te noemen. Zet dan heel groot op je site erbij: Geen verzendkosten. Hoeft de klant ook niet na te denken

 

Frans

 

De site van het product wordt uitgevoerd in een hele simpele opzet. 1 model, (wel in 32 kleurvariaties) en 1 prijs.

 

Dus wil niet teveel variaties in prijs hebben.

 

Er is 1 soortgelijke site,niet in nederland overigens, die hanteert 6 euro per item, bij 6 items gratis verzending anders 6 euro verzendkosten. De bestellingen zijn zelden 1 of 2 items bij hem.

 

 

Als ik het per pakket zou verzenden ben ik rond de 5 euro kwijt.

In mijn gedachte :

 

2,95 verzendkosten en bij 4 items( 24 euro verkoop waarvan 10,60 aan inkoop + verzendkosten) gratis verzenden.

Link naar reactie
  • 0

Er is 1 soortgelijke site,niet in nederland overigens, die hanteert 6 euro per item, bij 6 items gratis verzending anders 6 euro verzendkosten. De bestellingen zijn zelden 1 of 2 items bij hem.

 

 

Als ik het per pakket zou verzenden ben ik rond de 5 euro kwijt.

In mijn gedachte :

 

2,95 verzendkosten en bij 4 items( 24 euro verkoop waarvan 10,60 aan inkoop + verzendkosten) gratis verzenden.

waarom dan ook niet gratis per 6?

 

of actie aanpak: 6 halen en 5 betalen met 4.95 verzendkosten (met handtekening ontvangst o.i.d.)

dan heb je ongeveer dezelfde marge, maar meer volume en je kan er 1 'gratis' weggeven. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat gratis verzending met zich mee brengt dat mensen makkelijk maar 1 stuk bestellen (en als ze nodig vinden later nog één etc.).

Als je verzendkosten in rekening brengt, gaat men al snel meer stuks bestellen om zo de verzendkosten voor zichzelf te verantwoorden.

Het beste is verzendkosten te rekenen die net even (maar wel duidelijk) lager liggen dan de concurrent(en). Kies daarvoor een mooi psycgologisch bedrag. Staffelkorting op verzendkosten is dan een mooie aanvulling maar vanaf vier of vijf stuks gratis verzonden communiceert makkelijk in je webshop en is duidelijk voor de klanten. Staffelkortingen zijn onduidelijk, dan moet men nadenken.

Vaste verzendkosten van bijvoorbeeld € 5,00 en gratis verzonden vanaf vijf stuks is helder en kan je op elke pagina van je webshop vermelden.

Link naar reactie
  • 0

handtekening voor ontvangst is ook niet zaligmakend, bezorgers van TNT willen nog wel eens op een totaal ander adres afleveren en daar handtekening laten zetten, of gewoon zelf handtekening zetten.

En zelfs als er geen handtekening is weigerd TNT nog schade te vergoeden.

 

Maar.... met een tracktrace zending (met of zonder handtekening) sta je bij een claim van een klant wel sterker.

Bij gewoon poststuk zal je ALTIJD het onderspit delven omdat je gewoon helemaal niks kan aantonen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom tekenen particuliere ontvangers eigenlijk niet voor ontvangst van een zending (nummer) en gewicht hiervan? Dat legt de lat voor fraude weer een stuk hoger.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Altijd tekenen voor ontvangst is volgens de pakketbezorger een van de oplossingen. Is niet de oplossing want je hebt ook klanten die zeggen ja het product ontbreekt in de verpakking, tja wat moet je dan? Je hebt wel getekend zegt de postbode...

waarom niet zegeltape gebruiken?

indien tape verbroken is mag de klant het niet tekenen voor ontvangst, werkt altijd.

(ik heb een aantal toeleveranciers die zo werken)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Altijd tekenen voor ontvangst is volgens de pakketbezorger een van de oplossingen. Is niet de oplossing want je hebt ook klanten die zeggen ja het product ontbreekt in de verpakking, tja wat moet je dan? Je hebt wel getekend zegt de postbode...

waarom niet zegeltape gebruiken?

indien tape verbroken is mag de klant het niet tekenen voor ontvangst, werkt altijd.

(ik heb een aantal toeleveranciers die zo werken)

 

Ja en wat als de klant zegt ik heb dat niet gelezen dat ik het niet mag aannemen aangezien het bij Bol.com etc ook zo niet werkt...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn ervaring is dat gratis verzending met zich mee brengt dat mensen makkelijk maar 1 stuk bestellen (en als ze nodig vinden later nog één etc.).

Als je verzendkosten in rekening brengt, gaat men al snel meer stuks bestellen om zo de verzendkosten voor zichzelf te verantwoorden.

 

Vaste verzendkosten van bijvoorbeeld € 5,00 en gratis verzonden vanaf vijf stuks is helder en kan je op elke pagina van je webshop vermelden.

 

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken voordat ik dat ga vergeten te zeggen op het einde...

 

 

Ik denk idd dat verzendkosten rekenen de juiste oplossing is om meer producten te gaan verkopen en niet al te veel 1 of 2 stuks te moeten verzenden zonder verzendkosten vergoed te krijgen.Dit laat ook ruimte voor regelmatige akties ivm geen verzendkosten.

 

 

Verder denk ik aan 2 verzendopties. Het kleine doosje wat door de brievenbus kan gebruiken tot aan 4 items en dan wel verzendkosten rekenen. Risico aanvaarden en meenemen in margeberekening.

 

Vanaf 4 items in grotere doos en geen verzendkosten rekenen en laten bezorgen dmv koerier en dus ook meer zekerheid en minder kans op fraude hebben.

 

@daniel:

 

Is het percentage fraude zo hoog in jou ervaring?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.