• 0

Mijn boekhoudprogramma ( excell )

Omschrijving van je concept:

Ik heb voor mijn bedrijf een boekhoudprogramma in excel gemaakt.

Momenteel gebruik ik deze zelf, maar bij voldoende interesse kan deze tegen een laag bedrag aangeschaft worden.

Voor de kleine ondernemers, die geen geld hebben om dure software te betalen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Enorm lang aan gewerkt, proberen alle fouten eruit te halen en zover mogelijk te automatiseren.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Alle boekhoudkundige fouten eruit halen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Toch een heel uitgebreid programma, waar de meeste excel-sheets te beperkt zijn.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

eventuele fouten die ik gemaakt heb ( boekhoudkundig ) naar boven te brengen, en misschien nog wat betere oplossingen.

 

Boekhoudingtemplate_higherlevel1.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hl'ers,

 

Bij dezen dus de vraag of jullie een kijkje kunnen nemen in deze spreadsheet. Ik denk dat ik wel zo goed als alle foutjes eruit heb gehaald. Alleen moet ik nog even iets verzinnen om de betaalde / gevorderde OB te verwerken in de balans.

 

De balans is dus ook zo gemaakt, dat hij altijd verwerkt is met de V&W rekening.

 

Op het blad: gegevens, kun je dus ook voor alle dropdown menu's nieuwe input toevoegen. Deze moet dan alleen eventjes worden neergezet in de V&w ( als het kosten oid. bedragen )

 

In principe is deze sheet voor mijn eigen boekhouding, dus heb ik em wel even beveiligd. Maar mocht er echt interesse zijn dan kunnen we het hier wel over hebben.

 

Alvast enorm bedankt als jullie mij willen helpen.

 

Alle ideeen ( dus ook tot uitbreiding e.d. ) zijn welkom.

 

Mvg,

 

Hl'er

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er snel naar gekeken, jammer dat er nog geen koppeling naar de balans is gemaakt. Voor sommige posten moet dat eenvoudig te maken zijn. Bijvoorbeeld, vul het inkoop- en verkoopboek aan met een kolom waarin de betaal of ontvangstdatum is opgenomen. Saldeer de bedragen waarna te zien is welke facturen nog open staan.

 

Verder heb je in het inkoopboek de omschrijving "debiteuren" gebuikt. Dat was natuurlijk om de HLers te testen. ;D Het moet uiteraard crediteuren zijn.

 

Succes,

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Laten we het maar even op een testje houden ( debiteuren ) ;), slordigheidje.

 

wat bedoel je met een koppeling naar de balans ? De In en verkopen, worden geboekt op de datum. Vaak zijn ze gelijk betaald, zo niet dan gaan ze natuurlijk tegen debiteuren of crediteuren. ( aangezien deze gegevens per kwartaal worden geboekt, heb je 4 x per jaar een momentopname ).

 

@ HERAFIN

Wat bedoel je precies met de kosten uit het bankboek en memoriaal ? Ik streep bijvoorbeeld de inkopen weg tegen de boekingen op het bankafschrift ( anders moet ik alles dubbel gaan boeken ) en in principe kun je gelijk zien of er fouten zijn gemaakt ( de balans kleurt rood indien niet "in balans" )

 

Dat hij te ver doorloopt pas ik even aan.

 

Verder de werkwijze:

 

Eerst boeken alle inkoop

dan alle verkoop

dan prive mutaties ( haal ik uit een overzicht wat ik bijhoudt )

dan bank / kas transacties. ( deze streep ik dus weg tegen de reeds geboekte stukken ) en hou dan eigenlijk alleen de debiteuren en crediteuren over die ik dus in het bank / kasboek, boek.

 

Alvast bedankt mensen

 

Ps. Misschien ideeen hoe ik het wat "veiliger " kan maken ( m.b.t. fouten )

 

 

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je er een xlsx bestand van hebt gemaakt. Kan ik met OpenOffice MS-Works en Office2003 niet lezen, bekijken of bewerken.

 

Daarnaast heb ik al heel veel xls bestanden bekeken maar tot nu toe geen enkele kunnen vinden waar ik prettig mee zou kunnen werken. Vaak loop je toch tegen beperkingen op.

 

Wat voor vergoeding heb je voor ogen? Mijn simpel boekhoudpakketje van 79 euro ex doet het al jaren eigenlijk goed en de leverancier update dit tot nu toe regelmatig gratis.

 

Excel is een prima rekenprogramma maar mijn mening is dat het niet geschikt is om mee te (dubbel) boekhouden. Maar wie weet komt er ooit een verandering in.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
jammer dat je er een xlsx bestand van hebt gemaakt. Kan ik met OpenOffice MS-Works en Office2003 niet lezen, bekijken of bewerken.

Kom op :) , daar heeft Microsoft al sinds office 2007 uitkwam een mooi - en gratis - compatibility pack voor, speciaal voor office 2003. Downloaden kan hier

 

En - google is your friend - ook voor openoffice is er een office 2007 converter beschikbaar, downloaden kan hier

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je er een xlsx bestand van hebt gemaakt. Kan ik met OpenOffice MS-Works en Office2003 niet lezen, bekijken of bewerken.

Kom op :) , daar heeft Microsoft al sinds office 2007 uitkwam een mooi - en gratis - compatibility pack voor, speciaal voor office 2003. Downloaden kan hier

 

dat klopt is ook een mooi tooltje, ik promoot het ook regelmatig. alleen is dat geen oplossing voor de specifieke Office 2007 opties die HLer heeft gebruikt zoals de Sommen.als formule in het tabblad OB en grootboek waardoor de sheet alsnog onbruikbaar zal zijn in Excel 2003.

 

Verder ben ik het ook wel eens met de andere opmerkingen van henk over de beperkingen van een dergelijke excel sheet.

Link naar reactie
  • 0

Je was me net voor, ik wilde em even als xls uploaden, maar dan is de spreadsheet niet meer volledig functioneel en heb je er dus niets aan :)

 

Over de vergoeding, ik wil eerst zorgen dat echt ALLE fouten eruit zijn, en dat het zo functioneel mogelijk is ( voor "buitenstaanders") voordat ik er uberhaupt aan denk om het "te verspreiden". Natuurlijk weet ik wel, dat dit bestand gewoon bruikbaar is, maar aangezien de vele uren die ik hierin heb gestopt, is het niet de bedoeling dat het complete internet hiermee aan de haal gaat.

 

Dus mocht het nodig zijn, deze versie is niet voor verspreiding.

Link naar reactie
  • 0
dat klopt is ook een mooi tooltje, ik promoot het ook regelmatig. alleen is dat geen oplossing voor de specifieke Office 2007 opties die HLer heeft gebruikt zoals de Sommen.als formule in het tabblad OB en grootboek waardoor de sheet alsnog onbruikbaar zal zijn in Excel 2003.

 

Tja, dan valt een deel van de potentiële doelgroep al af.

Maar zo te zien is de sommen.als formule met meervoudige keuzecriteria ook niet echt nodig. Ik zie steeds 2 keuzecriteria (in het voorbeeld van Tabblad ob: de maand (tbv welk kwartaal) en het btw%). Een hulpkolom of een somproduct formule (matrix kwartaalmaanden x btw%) maakt de sheet eenvoudig neerwaarts compatible

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat vermoeden had ik ook al dat er goede alternatieve formules zijn te bedenken, ik heb alleen even snel gekeken naar de gebruikte formules en de hele sheet, heb nog geen tijd om er uitgebreid naar te kijken.

Ik ga vrijdag eens uitgebreid kijken naar deze sheet want ik kon zo snel al heel wat vragen en mogelijke fouten bedenken.. maar moet wat uitgebreidder kijken en testen.. de basis opzet ziet er wel ok maar word teveel beperkt en de uitwerking en doorrekening en is nog onvoldoende voor een te verspreiden tool. maar ik wil met gefundeerde opmerkingen komen en niet met een paar "cheap shots"

Link naar reactie
  • 0

maar ik wil met gefundeerde opmerkingen komen en niet met een paar "cheap shots"

Een duidelijk probleem definiëren en een oplossingsrichting benoemen beschouw ik niet als "cheap shots" ::)

 

Oeps iets te slordig geformuleerd, ik had het over door mij nog te plaatsen opmerkingen niet over door jou al aangevoerde aanmerkingen en oplossing.. ik zou niet durven ;D

Link naar reactie
  • 0

de beste bevindingen zijn eigenlijk jouw eigen bevindingen. Tenslotte doe jij de boekhouding van jouw bedrijf er mee.

 

* werkt het makkelijk ?

* berekent het programma automatisch de af te dragen of terug te vragen btw ?

* geeft het een duidelijk beeld van balans en winst&verliesrekening ?

* is het stabiel ?

* als je de jaarstukken laat opstellen kan de boekhouder er dan zonder veel meerkosten overweg ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij werkt het redelijk makkelijke ( wel beetje foutgevoelig heb ik het idee )

btw wordt berekend

ik denk dat de balans en V&W goed zijn zo ( maar daarvoor hoor ik graag jullie input )

stabiel? ik kan alles natuurlijk zo veranderen ( veel cellen maar beveiligd voor de formules e.d. )

boekhouding doe ik verder zelf, maar voor de IB heb ik dit nog niet gedaan ( vandaar dat ik ook graag hoor of hier nog informatie mist die ik nodig heb bij de IB aangifte ? )

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er even mee zitten spelen maar ik kan er toch niet aan wennen. Ik blijf van mening dat je het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

 

Er zijn voldoende boekhoudprogramma's die simpeler en efficiënter werken. Waaronder diverse gratis uitvoeringen of tegen een hele schappelijke prijs.

 

De enige skill die je moet hebben is dat je het systeem van dubbel boekhouden begrijpt.

 

Als je zo'n sheet als hobby ontwerpt prima, maar om het voor "weinig" aan de man te brengen denk ik dat je de tijd die je er in stopt beter in het ondernemen zelf kan stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henkh,

 

Het is niet echt mijn intentie geweest om deze spreadsheet te gaan verkopen hoor, ik heb alleen gezegd, mocht er interesse zijn dan is daar over te praten.

 

Maar goed, ik heb enorm veel gratis programma's gedownload en geprobeerd, maar ik vondt niets echt handig werken.

vandaar dat ik deze post heb gedaan, om zeker te weten, dat hier geen fouten in zitten. En daarnaast eventuele input voor extra functies te krijgen.

 

Mvg,

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook weleens zoiets gefabriceerd en 1 van mijn klanten is er mee gaan werken. Jammer alleen dat zodra iemand begint met knippen en plakken, de hele boel in elkaar klapt. Daarbij is en blijft excell foutgevoelig. Ik zou toch iedere ondernemer aanraden met een boekhoudpakket te werken, zelfs voor de allerkleinsten.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.