De online marketing bureaus hebben een behoorlijke slechte reputatie. Met dit artikel wil ik ondernemers helpen om de juiste keuzes te maken in deze branche.
Veel gebruikte afkortingen:
[*] SEO: Optimalisatie voor de organische resultaten in zoekmachines (\"Search Engine Optimalisation\")
[*] SEA: Adverteren via de zoekmachines (\"Search Engine Advertising\")
[*] SEM: verzamelnaam voor SEA & SEO: \"Search Engine Marketing\" (voor Google betekent SEM alleen het SEA gedeelte)
SEM
Als een bedrijf wil optimaliseren in samenwerking met SEM, dan heeft een SEM toegang nodig tot alle gegevens (bijvoorbeeld omzet, marge, historie, doelstelling).
Mijn ervaring is dat als bedrijven dat willen prijsgeven, dat ik daar de beste resultaten haal. Vaak is het motto “meten is weten”. Dat klopt. Maar er is maar één meetpunt belangrijk, nl. “marge” en de meeste analysetools zijn trends. Met trends kun je zwakke punten opsporen en optimaliseren. Heb je dit gedaan, dan nog moet je het met de marge vergelijken. Hier is dus een vertrouwensband nodig en/of een mededingingscontract.
Een SEM kan maar voor één branche werken. Dat is de grootste fout bij de meeste grote SEM-bedrijven. Bijna alle bedrijven werken voor meerdere bedrijven in dezelfde branche. Wie zet je bovenaan? Je krijgt van een klant de tijd om je te verdiepen in de branche, doet kennis op en vervolgens ga je ook voor de concurrent werken die met de investering van het vorige bedrijf gaat lopen. Kijk voor wie het SEM-bedrijf werkt, voordat je je gegevens vrijgeeft. Als men zegt “dit houden we strikt gescheiden”. Dat kan niet! Als ik een nieuwe SEA campagne zou opstarten, waar ik al eerder aan gewerkt heb bij een bestaande klant, dan weet ik precies waar ik op moet letten. Dan kan ik diegene die mij het meeste betaalt op een betere positie zetten.
Een SEM gaat dus niet alleen voor advies, maar “doet” en gaat voor bewezen resultaat. Hoe? Door alle tools online te gebruiken. In mijn geval gebruik ik het meest SEA. SEO is daar een onderdeel van. Leesbaarheid en structuur zijn een essentieel onderdeel van SEA. En het bijkomende effect is dat je beter scoort in de organische resultaten.
Het voornaamste werk van een SEM is monitoren en bijstellen. Trends in de markt analyseren en daar actie op ondernemen.
Afhankelijk van de strategie moet je het resultaat de kans geven. Vooral bij SEO kan het maanden, zo niet jaren duren. Bij SEA heb je vaak direct resultaat (direct is maanden) maar ook hier kunnen er strategieën zijn die pas na jaren kunnen werken.
Strategie
Dit is de belangrijkste taak van een SEM. Deze moet kijken wat haalbaar is binnen een bepaald budget en deze strategie moet hij continu bijstellen. Online marketing gaat zo snel dat je daar continu met de neus op moet blijven zitten.
Mijn eigen strategie? Ik ben te klein om met mijn eigen kennis mijn bedrijf goed online te zetten. Naar eerdere pogingen om een goede site neer te zetten bleek het gewoon niet haalbaar om te concurreren met “grote” SEM-bedrijven. Denk aan vernieuwende content en ook de tijd die daar aan besteed wordt. Na analyse van mijn eigen toko bleek dat alle klanten van “horen en zeggen” komen. Ik ben geen verkoper ik ben een doener. Dus mijn site geeft zonder blabla aan wat ik aan het doen ben en wie ik ben. Meer niet.
De cowboys
Veel bedrijven doen aan telefonische acquisitie. Ik vind dat een slechte zaak. Op mijn site zie je geen referenties. Dat heb ik wel gehad, maar de klanten werden suf gebeld door de concullega’s (en klaagden daar zelfs over).
Een ondernemer zal vaak zijn netwerk gebruiken om daar informatie over in te winnen. Laat je niet overhalen door mooie praatjes.
Enkele voorbeelden van die mooie praatjes.
1. Je site staat niet hoog genoeg. Wij kunnen je op de belangrijkste zoekwoorden op de eerste pagina plaatsen. Uw “zoekwoord” is “nog” vrij en voor ... als u 10 zoekwoorden neemt dan... Wat ze doen is vaak een zoekmachine vriendelijke kopie maken van je site per zoekwoord (long tail). Deze zijn in lease. Dus als je stopt met het contract heb je niets meer.
2. Wij kunnen uw webmaster / personeel advies geven om een hogere conversie rate te behalen. SEA kost alleen maar geld. SEO is gratis. Ook hier gaan ze werken aan de SEO-optimalisatie. Vaak geven ze vreselijke referenties, die eigenlijk nergens op slaan. Hier gaan ze bestaande theorieën kopiëren van internet en maken daar een mooi rapport van. Ze zeggen wat je moet doen. Maar doen zelf niets. Lukt het niet, dan krijg je zelf de schuld.
3 Uw site heeft een lage pagerank (red. Pagerank is een logaritmische schaal die Google toekent aan websites. Schaal 0 – 10)). Wij kunnen u een link aanbieden van pagerank 8. Als je dan vraagt of de relevantie klopt, gaan ze zeggen dat het voor google boven de pagerank 6 niet meer uitmaakt???? Dat lijkt me sterk. Praktijk hierachter is dat ze een pagina pushen tot een hoge PR en dan gaan verkopen. Deze pagina's gaan binnen maanden weer naar beneden omdat ze zelf ineens teveel slechte outbound links hebben. Daar gaat je geld.
Webdesigners / SEM
Een webdesigner is geen SEM. Simpel omdat het teveel werk is om in beide ambachten up-to-date te blijven. Webdesigners kunnen wel een SEM in dienst hebben. Toch is het beter om dit te scheiden. Een frisse kijk op de toegepaste techniek, kan heel verhelderend zijn. Webdesigners zijn vaak niet blij met mij, onderschatten het beroep en denken als de basis goed staat dat ze klaar zijn.
Een SEM gaat niet over design, wel kijkt hij de code na en onderzoekt hoe de structuur moet staan. Pas als uit metingen blijkt dat een bepaald design niet werkt, dan grijpt hij in. Maar dan nog is het aan de designer om daar veranderingen in aan te brengen.
Conclusie
[*] Op zoek naar een SEM bureau? Kijk voor wie ze werken
[*] Zoek zelf (liefst in je netwerk) en laat je niet overhalen door mooie praatjes
[*] Vraag referenties en bel deze na
[*] Werk niet met contracten en pas op voor lease constructies
[*] Advies alleen is geen goede SEM: zoek naar een “doener”
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Anoniem9876
Anoniem9876
De online marketing bureaus hebben een behoorlijke slechte reputatie. Met dit artikel wil ik ondernemers helpen om de juiste keuzes te maken in deze branche.
Veel gebruikte afkortingen:
[*] SEO: Optimalisatie voor de organische resultaten in zoekmachines (\"Search Engine Optimalisation\")
[*] SEA: Adverteren via de zoekmachines (\"Search Engine Advertising\")
[*] SEM: verzamelnaam voor SEA & SEO: \"Search Engine Marketing\" (voor Google betekent SEM alleen het SEA gedeelte)
SEM
Als een bedrijf wil optimaliseren in samenwerking met SEM, dan heeft een SEM toegang nodig tot alle gegevens (bijvoorbeeld omzet, marge, historie, doelstelling).
Mijn ervaring is dat als bedrijven dat willen prijsgeven, dat ik daar de beste resultaten haal. Vaak is het motto “meten is weten”. Dat klopt. Maar er is maar één meetpunt belangrijk, nl. “marge” en de meeste analysetools zijn trends. Met trends kun je zwakke punten opsporen en optimaliseren. Heb je dit gedaan, dan nog moet je het met de marge vergelijken. Hier is dus een vertrouwensband nodig en/of een mededingingscontract.
Een SEM kan maar voor één branche werken. Dat is de grootste fout bij de meeste grote SEM-bedrijven. Bijna alle bedrijven werken voor meerdere bedrijven in dezelfde branche. Wie zet je bovenaan? Je krijgt van een klant de tijd om je te verdiepen in de branche, doet kennis op en vervolgens ga je ook voor de concurrent werken die met de investering van het vorige bedrijf gaat lopen. Kijk voor wie het SEM-bedrijf werkt, voordat je je gegevens vrijgeeft. Als men zegt “dit houden we strikt gescheiden”. Dat kan niet! Als ik een nieuwe SEA campagne zou opstarten, waar ik al eerder aan gewerkt heb bij een bestaande klant, dan weet ik precies waar ik op moet letten. Dan kan ik diegene die mij het meeste betaalt op een betere positie zetten.
Een SEM gaat dus niet alleen voor advies, maar “doet” en gaat voor bewezen resultaat. Hoe? Door alle tools online te gebruiken. In mijn geval gebruik ik het meest SEA. SEO is daar een onderdeel van. Leesbaarheid en structuur zijn een essentieel onderdeel van SEA. En het bijkomende effect is dat je beter scoort in de organische resultaten.
Het voornaamste werk van een SEM is monitoren en bijstellen. Trends in de markt analyseren en daar actie op ondernemen.
Afhankelijk van de strategie moet je het resultaat de kans geven. Vooral bij SEO kan het maanden, zo niet jaren duren. Bij SEA heb je vaak direct resultaat (direct is maanden) maar ook hier kunnen er strategieën zijn die pas na jaren kunnen werken.
Strategie
Dit is de belangrijkste taak van een SEM. Deze moet kijken wat haalbaar is binnen een bepaald budget en deze strategie moet hij continu bijstellen. Online marketing gaat zo snel dat je daar continu met de neus op moet blijven zitten.
Mijn eigen strategie? Ik ben te klein om met mijn eigen kennis mijn bedrijf goed online te zetten. Naar eerdere pogingen om een goede site neer te zetten bleek het gewoon niet haalbaar om te concurreren met “grote” SEM-bedrijven. Denk aan vernieuwende content en ook de tijd die daar aan besteed wordt. Na analyse van mijn eigen toko bleek dat alle klanten van “horen en zeggen” komen. Ik ben geen verkoper ik ben een doener. Dus mijn site geeft zonder blabla aan wat ik aan het doen ben en wie ik ben. Meer niet.
De cowboys
Veel bedrijven doen aan telefonische acquisitie. Ik vind dat een slechte zaak. Op mijn site zie je geen referenties. Dat heb ik wel gehad, maar de klanten werden suf gebeld door de concullega’s (en klaagden daar zelfs over).
Een ondernemer zal vaak zijn netwerk gebruiken om daar informatie over in te winnen. Laat je niet overhalen door mooie praatjes.
Enkele voorbeelden van die mooie praatjes.
1. Je site staat niet hoog genoeg. Wij kunnen je op de belangrijkste zoekwoorden op de eerste pagina plaatsen. Uw “zoekwoord” is “nog” vrij en voor ... als u 10 zoekwoorden neemt dan... Wat ze doen is vaak een zoekmachine vriendelijke kopie maken van je site per zoekwoord (long tail). Deze zijn in lease. Dus als je stopt met het contract heb je niets meer.
2. Wij kunnen uw webmaster / personeel advies geven om een hogere conversie rate te behalen. SEA kost alleen maar geld. SEO is gratis. Ook hier gaan ze werken aan de SEO-optimalisatie. Vaak geven ze vreselijke referenties, die eigenlijk nergens op slaan. Hier gaan ze bestaande theorieën kopiëren van internet en maken daar een mooi rapport van. Ze zeggen wat je moet doen. Maar doen zelf niets. Lukt het niet, dan krijg je zelf de schuld.
3 Uw site heeft een lage pagerank (red. Pagerank is een logaritmische schaal die Google toekent aan websites. Schaal 0 – 10)). Wij kunnen u een link aanbieden van pagerank 8. Als je dan vraagt of de relevantie klopt, gaan ze zeggen dat het voor google boven de pagerank 6 niet meer uitmaakt???? Dat lijkt me sterk. Praktijk hierachter is dat ze een pagina pushen tot een hoge PR en dan gaan verkopen. Deze pagina's gaan binnen maanden weer naar beneden omdat ze zelf ineens teveel slechte outbound links hebben. Daar gaat je geld.
Webdesigners / SEM
Een webdesigner is geen SEM. Simpel omdat het teveel werk is om in beide ambachten up-to-date te blijven. Webdesigners kunnen wel een SEM in dienst hebben. Toch is het beter om dit te scheiden. Een frisse kijk op de toegepaste techniek, kan heel verhelderend zijn. Webdesigners zijn vaak niet blij met mij, onderschatten het beroep en denken als de basis goed staat dat ze klaar zijn.
Een SEM gaat niet over design, wel kijkt hij de code na en onderzoekt hoe de structuur moet staan. Pas als uit metingen blijkt dat een bepaald design niet werkt, dan grijpt hij in. Maar dan nog is het aan de designer om daar veranderingen in aan te brengen.
Conclusie
[*] Op zoek naar een SEM bureau? Kijk voor wie ze werken
[*] Zoek zelf (liefst in je netwerk) en laat je niet overhalen door mooie praatjes
[*] Vraag referenties en bel deze na
[*] Werk niet met contracten en pas op voor lease constructies
[*] Advies alleen is geen goede SEM: zoek naar een “doener”
Veel succes!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27703-cowboys-van-de-online-marketing/Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag