• 0

Cowboys van de online marketing.

De online marketing bureaus hebben een behoorlijke slechte reputatie. Met dit artikel wil ik ondernemers helpen om de juiste keuzes te maken in deze branche.

 

Veel gebruikte afkortingen:

[*] SEO: Optimalisatie voor de organische resultaten in zoekmachines (\"Search Engine Optimalisation\")

[*] SEA: Adverteren via de zoekmachines (\"Search Engine Advertising\")

[*] SEM: verzamelnaam voor SEA & SEO: \"Search Engine Marketing\" (voor Google betekent SEM alleen het SEA gedeelte)

SEM

 

Als een bedrijf wil optimaliseren in samenwerking met SEM, dan heeft een SEM toegang nodig tot alle gegevens (bijvoorbeeld omzet, marge, historie, doelstelling).

 

Mijn ervaring is dat als bedrijven dat willen prijsgeven, dat ik daar de beste resultaten haal. Vaak is het motto “meten is weten”. Dat klopt. Maar er is maar één meetpunt belangrijk, nl. “marge” en de meeste analysetools zijn trends. Met trends kun je zwakke punten opsporen en optimaliseren. Heb je dit gedaan, dan nog moet je het met de marge vergelijken. Hier is dus een vertrouwensband nodig en/of een mededingingscontract.

 

Een SEM kan maar voor één branche werken. Dat is de grootste fout bij de meeste grote SEM-bedrijven. Bijna alle bedrijven werken voor meerdere bedrijven in dezelfde branche. Wie zet je bovenaan? Je krijgt van een klant de tijd om je te verdiepen in de branche, doet kennis op en vervolgens ga je ook voor de concurrent werken die met de investering van het vorige bedrijf gaat lopen. Kijk voor wie het SEM-bedrijf werkt, voordat je je gegevens vrijgeeft. Als men zegt “dit houden we strikt gescheiden”. Dat kan niet! Als ik een nieuwe SEA campagne zou opstarten, waar ik al eerder aan gewerkt heb bij een bestaande klant, dan weet ik precies waar ik op moet letten. Dan kan ik diegene die mij het meeste betaalt op een betere positie zetten.

 

Een SEM gaat dus niet alleen voor advies, maar “doet” en gaat voor bewezen resultaat. Hoe? Door alle tools online te gebruiken. In mijn geval gebruik ik het meest SEA. SEO is daar een onderdeel van. Leesbaarheid en structuur zijn een essentieel onderdeel van SEA. En het bijkomende effect is dat je beter scoort in de organische resultaten.

 

Het voornaamste werk van een SEM is monitoren en bijstellen. Trends in de markt analyseren en daar actie op ondernemen.

 

Afhankelijk van de strategie moet je het resultaat de kans geven. Vooral bij SEO kan het maanden, zo niet jaren duren. Bij SEA heb je vaak direct resultaat (direct is maanden) maar ook hier kunnen er strategieën zijn die pas na jaren kunnen werken.

 

Strategie

 

Dit is de belangrijkste taak van een SEM. Deze moet kijken wat haalbaar is binnen een bepaald budget en deze strategie moet hij continu bijstellen. Online marketing gaat zo snel dat je daar continu met de neus op moet blijven zitten.

 

Mijn eigen strategie? Ik ben te klein om met mijn eigen kennis mijn bedrijf goed online te zetten. Naar eerdere pogingen om een goede site neer te zetten bleek het gewoon niet haalbaar om te concurreren met “grote” SEM-bedrijven. Denk aan vernieuwende content en ook de tijd die daar aan besteed wordt. Na analyse van mijn eigen toko bleek dat alle klanten van “horen en zeggen” komen. Ik ben geen verkoper ik ben een doener. Dus mijn site geeft zonder blabla aan wat ik aan het doen ben en wie ik ben. Meer niet.

 

De cowboys

 

Veel bedrijven doen aan telefonische acquisitie. Ik vind dat een slechte zaak. Op mijn site zie je geen referenties. Dat heb ik wel gehad, maar de klanten werden suf gebeld door de concullega’s (en klaagden daar zelfs over).

Een ondernemer zal vaak zijn netwerk gebruiken om daar informatie over in te winnen. Laat je niet overhalen door mooie praatjes.

 

Enkele voorbeelden van die mooie praatjes.

 

1. Je site staat niet hoog genoeg. Wij kunnen je op de belangrijkste zoekwoorden op de eerste pagina plaatsen. Uw “zoekwoord” is “nog” vrij en voor ... als u 10 zoekwoorden neemt dan... Wat ze doen is vaak een zoekmachine vriendelijke kopie maken van je site per zoekwoord (long tail). Deze zijn in lease. Dus als je stopt met het contract heb je niets meer.

 

2. Wij kunnen uw webmaster / personeel advies geven om een hogere conversie rate te behalen. SEA kost alleen maar geld. SEO is gratis. Ook hier gaan ze werken aan de SEO-optimalisatie. Vaak geven ze vreselijke referenties, die eigenlijk nergens op slaan. Hier gaan ze bestaande theorieën kopiëren van internet en maken daar een mooi rapport van. Ze zeggen wat je moet doen. Maar doen zelf niets. Lukt het niet, dan krijg je zelf de schuld.

 

3 Uw site heeft een lage pagerank (red. Pagerank is een logaritmische schaal die Google toekent aan websites. Schaal 0 – 10)). Wij kunnen u een link aanbieden van pagerank 8. Als je dan vraagt of de relevantie klopt, gaan ze zeggen dat het voor google boven de pagerank 6 niet meer uitmaakt???? Dat lijkt me sterk. Praktijk hierachter is dat ze een pagina pushen tot een hoge PR en dan gaan verkopen. Deze pagina's gaan binnen maanden weer naar beneden omdat ze zelf ineens teveel slechte outbound links hebben. Daar gaat je geld.

 

Webdesigners / SEM

 

Een webdesigner is geen SEM. Simpel omdat het teveel werk is om in beide ambachten up-to-date te blijven. Webdesigners kunnen wel een SEM in dienst hebben. Toch is het beter om dit te scheiden. Een frisse kijk op de toegepaste techniek, kan heel verhelderend zijn. Webdesigners zijn vaak niet blij met mij, onderschatten het beroep en denken als de basis goed staat dat ze klaar zijn.

Een SEM gaat niet over design, wel kijkt hij de code na en onderzoekt hoe de structuur moet staan. Pas als uit metingen blijkt dat een bepaald design niet werkt, dan grijpt hij in. Maar dan nog is het aan de designer om daar veranderingen in aan te brengen.

 

Conclusie

[*] Op zoek naar een SEM bureau? Kijk voor wie ze werken

[*] Zoek zelf (liefst in je netwerk) en laat je niet overhalen door mooie praatjes

[*] Vraag referenties en bel deze na

[*] Werk niet met contracten en pas op voor lease constructies

[*] Advies alleen is geen goede SEM: zoek naar een “doener”

Veel succes!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou nou Willie. Een heel verhaal waar ik maar mondjesmaat iets van snap. Het zou me heel wat helpen als je een profiel zou kunnen geven van een bedrijf waarvoor SEM absoluut noodzakelijk is en een profiel van een bedrijf waarvoor SEM absoluut ongeschikt is.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn niet de online marketing bureaus die een slechte reputatie hebben, maar de bodemvissende eenpitters uit het snelgeldcircuit die hun ervaring hebben opgedaan met mlm-sites, adult entertainment en andere gratis-geld opzetjes. Je ziet het vaak al aan hun taalgebruik; een half leven achter de computer en geen affiniteit met marketing in de breedte.

 

Dat selecteert de markt er vanzelf wel uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou nou Willie. Een heel verhaal waar ik maar mondjesmaat iets van snap. Het zou me heel wat helpen als je een profiel zou kunnen geven van een bedrijf waarvoor SEM absoluut noodzakelijk is en een profiel van een bedrijf waarvoor SEM absoluut ongeschikt is.

 

Volgens mij is alles online te promoten. Zelfs de sigarenwinkel op de hoek of fabrikanten van ophangsystemen ;) Zal eens gaan zoeken of ik een "profiel" kan vinden waar het absoluut geen zin heeft.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn niet de online marketing bureaus die een slechte reputatie hebben, maar de bodemvissende eenpitters uit het snelgeldcircuit die hun ervaring hebben opgedaan met mlm-sites, adult entertainment en andere gratis-geld opzetjes. Je ziet het vaak al aan hun taalgebruik; een half leven achter de computer en geen affiniteit met marketing in de breedte.

 

Dat selecteert de markt er vanzelf wel uit.

 

De voorbeelden van de "mooie praatjes" komen niet van eenpitters maar van grote gevestigde SEM Bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het positieve onderscheid tussen de cowboys is het vermogen om in Jip en Janneke taal uit te kunnen leggen waarom en waarvoor SEO/SEA/SEM wel en niet gebruikt kunnen worden. En het afgeven van realistische, praktisch haalbare, doelstellingen.

 

Een blik in de gegevens van hun eigen website in Google Webmaster Tools is vaak ook een eye opener.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Nou nou Willie. Een heel verhaal waar ik maar mondjesmaat iets van snap. Het zou me heel wat helpen als je een profiel zou kunnen geven van een bedrijf waarvoor SEM absoluut noodzakelijk is en een profiel van een bedrijf waarvoor SEM absoluut ongeschikt is.

 

Volgens mij is alles online te promoten. Zelfs de sigarenwinkel op de hoek of fabrikanten van ophangsystemen ;) Zal eens gaan zoeken of ik een "profiel" kan vinden waar het absoluut geen zin heeft.

 

Heeft dat niets met je doelgroep te maken dan? Ik kan je wel de opzet van mijn bedrijf geven, zodat je dat kunt beoordelen.

 

Eerste doel (consument via detailhandel);

Producent heeft website en informeert daarmee;

- retail

- detail

- consument

 

Geen directe verkoop dus via die site.

 

- retail wordt nauwgezet geselecteerd en bewust om als partner samen te werken (wereldwijd)

- detail wordt actief benaderd door die partners

- consumentenverkoop in shops e.d.

 

Een uitzondering vormt het groot winkelbedrijf, dat ik (als producent) zelf ga bewerken.

 

Alle producten die via shops e.d. worden verkocht, bevatten ook het website-adres.

 

Tweede doelgroep (Inlijsters e.d.);

 

- retail benadert en levert deze groep actief.

 

Derde doelgroep (grote lijstenfabrieken);

 

-Producent benadert grote lijsten-producenten met bulk-producten die hun werk vergemakkelijken en kostprijs verlagen.

Link naar reactie
  • 1

Doelgroep begin je mee, altijd.

 

Je vraagt wel veel :) deze (verschillende) doelgroepen vergen nogal wat onderzoek. En je hebt ook een "apart" product daar zou ik wel even voor gaan moeten zitten.

 

 

De 2e en vooral de 3e zijn interessant. Die zijn denk ik niet zo groot. Die kun je "vangen" in de landen die je wil. Dan ze even volgen zodat ze je niet vergeten. ;)

Link naar reactie
  • 0

De derde doelgroep kan ik alleen "in natura" bewerken. Werkt alleen als ik met de juiste personen spreek. Via beurzen en bezoek aan de fabriek. ;)

 

De tweede groep is wel interessant, al moet die eigenlijk door mijn retailers bewerkt worden. Maar beide benaderingen kunnen natuurlijk ook parallel aan elkaar lopen. In NL zijn ongeveer 2500 inlijsterijen en nog eens 1500 galerieshops. Dan nog de canvasdrukkers erbij, dan zou je toch al snel 5000 bedrijfjes moeten kunnen benaderen, om een virtuele presentatie te doen en om de relaties bekend te maken. Handmatig zoeken is idd geen doen. Heel veel van die gasten doen zelf nauwelijks iets op internet en hebben geen website. Daar komt bij dat de meeste van die mensen doeners zijn, die graag eerst iets in hun vingers willen hebben en uitgebreid willen bekijken, voordat ze ergens een besluit over willen nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik mag (als marketing-noob) natuurlijk wel een advies geven. Ik denk dat je je vakterminologie moet vertalen in verstaanbaar NL, voor de noob. Hou er rekening mee dat 95% van de beslissers van deze column geen bal begrijpt. Die 95% haakt dus al af, voordat jij hun duidelijk hebt gemaakt welk voordeel ze via jou kunnen genieten. Probeer dus "op level" te communiceren en geef duidelijk aan welke voordelen een potentiële klant geniet, als hij met je een bepaald advies-programma wil gaan toepassen. Dat zal je bergen meer klanten opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met de colomn. Als je op (over?) een beurs voor webwinkeliers loopt dan wordt je door deze 'cowboys' doodgegooid met interessant klinkende termen. Vaak worden deze termen nog niet eens door diegene die ze aan het uitkramen is begrepen, laat staan door diegene voor wie ze bedoelt zijn.

 

Wat ik trouwens nog mis is een echt "full-service" internet marketing bureau. Eentje die niet alleen SEA en SEO doet, maar ook in alle andere facetten van marketing voor een webshop kan voorzien. Denk bijvoorbeeld aan email marketing, marketing op kanalen als twitter, youtube en dergelijk maar ook aan offline ("gewone") marketing kunnen voorzien. De meeste bureaus die voorzien maar op 1 specifiek vlak qua marketing.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met de colomn. Als je op (over?) een beurs voor webwinkeliers loopt dan wordt je door deze 'cowboys' doodgegooid met interessant klinkende termen. Vaak worden deze termen nog niet eens door diegene die ze aan het uitkramen is begrepen, laat staan door diegene voor wie ze bedoelt zijn.

 

Wat ik trouwens nog mis is een echt "full-service" internet marketing bureau. Eentje die niet alleen SEA en SEO doet, maar ook in alle andere facetten van marketing voor een webshop kan voorzien. Denk bijvoorbeeld aan email marketing, marketing op kanalen als twitter, youtube en dergelijk maar ook aan offline ("gewone") marketing kunnen voorzien. De meeste bureaus die voorzien maar op 1 specifiek vlak qua marketing.

 

Youtube zit bij SEM (ook bij de certificering van Google) Social media kun je niet omheen dus zou vanzelfsprekend moeten zijn.

 

Ik zelf ben geen voorstander van E-mail marketing. (heb er eerlijk gezegd ook nooit naar gekeken) Vind het eigelijk gewoon Spam.

 

Offline bemoei ik me wel mee maar vooral om de budgetten meer naar online te verplaatsen ;) Wel pas ik soms campagnes aan en ook landingspagina's op de offline campagnes. Maar eerlijk gezegd is offline niet mijn ding.

Ik betwijfel of je deze 2 disciplines onder 1 dak moet plaatsen. Ze moeten wel samenwerken (Crossmedia). Offline is een compleet ander vak. (voor mij)

Link naar reactie
  • 0

Met youtube bedoel ik niet alleen de google ads die daar staan, maar ook de site zelf. Waarom niet een grappig filmpje maken waarin toevallig jou product voor komt (heet geloof ik viral marketing) en zorgen dat het filmpje vaak bekeken wordt door dit bijvoorbeeld op twitter en facebook te delen?

 

Maar er zijn nog zo veel meer aspecten van marketing voor de webwinkelier -ik ga even uit van mijzelf- dan de vormen die ik hier noemde. Denk eens aan sites voor prijsvergelijking, sponsoring van forums met een onderwerp binnen jou branche, een folder die bijgevoegd wordt bij elke bestelling, radio&tv, etc., etc., etc.

Link naar reactie
  • 0

Met youtube bedoel ik niet alleen de google ads die daar staan, maar ook de site zelf. Waarom niet een grappig filmpje maken waarin toevallig jou product voor komt (heet geloof ik viral marketing) en zorgen dat het filmpje vaak bekeken wordt door dit bijvoorbeeld op twitter en facebook te delen?

 

Maar er zijn nog zo veel meer aspecten van marketing voor de webwinkelier -ik ga even uit van mijzelf- dan de vormen die ik hier noemde. Denk eens aan sites voor prijsvergelijking, sponsoring van forums met een onderwerp binnen jou branche, een folder die bijgevoegd wordt bij elke bestelling, radio&tv, etc., etc., etc.

 

Hoort er allemaal bij, CRM (dat foldertje) Universal Search, radio&tv (nog) niet in Nederland wel in de VS, Crosselling, Remarketing.

Site voor prijsvergelijken heb ik tot nu toe steeds te duur gevonden maar wordt zeker naar gekeken. Forums over het onderwerp worden zelf gebouwd en onderhouden. Er is nog zoveel meer (en komt nog meer aan). Wellicht daar nog eens een artikel over schrijven. :)

 

Link naar reactie
  • 0

zou je eigenlijk niet een onderhoudscontract moeten hebben om op termijn bij te blijven.

 

Merk in mijn branche de ruitersport artikelen dat de resultaten even seizoen gevoelig zijn als de verkopen. Moet dus elke paar weken bij stellen om voldoende resultaat te blijven behouden.

 

Dan blijft nog de vraag als je dit zou laten doen voor een hoge score rendeert het dan nog voldoende.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

zou je eigenlijk niet een onderhoudscontract moeten hebben om op termijn bij te blijven.

 

Merk in mijn branche de ruitersport artikelen dat de resultaten even seizoen gevoelig zijn als de verkopen. Moet dus elke paar weken bij stellen om voldoende resultaat te blijven behouden.

 

Dan blijft nog de vraag als je dit zou laten doen voor een hoge score rendeert het dan nog voldoende.

 

Per branche de trends zelf bijhouden is niet te doen. Met up to date blijven bedoel ik de online mogelijkheden (vooral Google gaat erg snel) Ik ben bv geen horloge verkoper of heb verstand oude stenen. Wel maak ik afspraken dat ik de bedrijven op de hoogte hou van de nieuwste ontwikkelingen van online Marketing. Ik geef ook een alarm als bv de omzet in een bepaald land keldert en probeer ook te kijken waarom.

 

Als een SEM niet rendeert is hij snel klaar ;)

Link naar reactie
  • 0
Leesbaarheid en structuur zijn een essentieel onderdeel van SEA. En het bijkomende effect is dat je beter scoort in de organische resultaten.

 

Willie: ik vind het wel interessant om van je te horen waar jij hebt gezien dat je beter scoort in organische resultaten als je adverteert met Adwords. Of interpreteer ik het niet goed ? :)

 

Cowboy :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Leesbaarheid en structuur zijn een essentieel onderdeel van SEA. En het bijkomende effect is dat je beter scoort in de organische resultaten.

 

Willie: ik vind het wel interessant om van je te horen waar jij hebt gezien dat je beter scoort in organische resultaten als je adverteert met Adwords. Of interpreteer ik het niet goed ? :)

 

Cowboy :)

 

Dat bedoel ik hier niet. Wat ik hier zeg dat als je een SEA campagne opstart de site ivm de kwalitietscore een goede leesbaarheid moet hebben en een goede structuur. Denk aan zoekwoorden in de url enz. enz. Eigelijk hetzelfde als bij SEO.

 

Ik heb ooit wel eens geroepen dat bij de lancering van een site het lijkt dat het met een SEA campagne erachter sneller gaat in de organische ranking. (uit ervaring) toen kreeg ik de hele wereld over me heen. Ik kan dat beter niet meer zeggen dus. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.