• 0

Deelnemen in een BV als starter verstandig?

Geachte heren en dames, beste ondernemers,

 

Ik sta op het punt om met een compagnon een bedrijf (adviesbureau) te starten. Twee jaar geleden ben ik naast mijn werk in loondienst gestart met een eenmanszaak. Omdat ik niet in staat ben geweest om dit bedrijf van de grond te krijgen (veel ideeën weinig tijd voor uitvoering omzet <5.000,-- per jaar) ben ik nu voornemens om de knoop door te hakken, mijn baan op te zeggen en full time ondernemer te worden. Ik heb er veel vertrouwen in en samen met mijn compagnon gaan we in Groningen iets moois opbouwen. Prognose is een omzet van 75.000,-- in het 1e jaar en 150.000,-- in het 2e jaar.

 

Mijn aanstaande compagnon heeft op dit moment al een BV. Hij stelt voor dat ik mede eigenaar wordt van deze BV (50%, inbreng 9.000,--) en dat ik persoonlijk een beheer BV opstart. Over 3 weken hebben wij gezamenlijk een afspraak met een accountant om e.e.a. te bespreken.

Kan iemand mij aangeven of dit een gebruikelijke constructie is? of er betere manieren zijn ? en waar ik bij de accountant absoluut aandacht voor moet hebben?

 

Hartelijk dank voor uw reacties en een hartelijke groet uit Groningen,

Frederick Boom

 

 

 

 

 

 

 

Frederick Boom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gebruikelijk is, als je kiest voor de BV-vorm, om een BV op te richten, die medeeigenaar wordt van de gezamenlijke werkmaatschappij. Ik neem aan dat jullie dat ook bedoelen.

 

Alternatief is om iets de doen met een VOF, of een samenwerking tussen twee zelfstandige ondernemingen. Heeft allemaal eigen voor en nadelen.

 

Je hebt nog 3 weken de tijd om heel veel te gaan lezen over ondernemen, rechtsvormen, etc. Het is niet mogelijk om alles op te noemen waar je op moet letten, dat is veel te veel. Maak goede afspraken met elkaar, zet ze goed op papier. Zorg ook voor duidelijkheid over hoe ooit uit elkaar te gaan. Het komt vaak genoeg voor dat men daar op dat moment geen afspraken meer over kan maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat die BV op dit moment alleen de 18k startkapitaal bevat? Heeft de BV geen succes geboekt nog?

 

Aan te raden is om een eigen adviseur te hebben zodat je niet alleen het verhaal van de bekende accountant hoort.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je hebt nog 3 weken de tijd om heel veel te gaan lezen over ondernemen, rechtsvormen, etc. Het is niet mogelijk om alles op te noemen waar je op moet letten, dat is veel te veel. Maak goede afspraken met elkaar, zet ze goed op papier. Zorg ook voor duidelijkheid over hoe ooit uit elkaar te gaan. Het komt vaak genoeg voor dat men daar op dat moment geen afspraken meer over kan maken.

 

Inderdaad heel veel info te lezen hier. Om te beginnen, lees dit eens >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.