• 0

Advies nodig: getrouwd in gemeenschap van goederen, gevaar om te starten?

Hallo allemaal,

Ik ben een 4de jaars HBO student en heb juist de minor business class gevolgd. Ik heb dus een uitgebreid plan gemaakt die ik wil gaan uitvoeren. Nou zit ik alleen met de volgende vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik wil een adviesbureau beginnen op klein schalig gebied. Het is de bedoeling dit later te combineren met een gezin. Aangezien ik niet de hoofdverdiener ben is het dus niet nodig gelijk veel geld te verdienen.

Nou ben ik 2 jaar geleden getrouwd onder gemeenschap van goederen. Ik wil het komend jaar min bedrijfje opzetten om er naast school wat geld bij te verdienen. Op dit moment heb ik geen geld om het huwelijk om te zetten. Wat zijn mijn risico's als ik op kleine schaal begin, en is het mogelijk als mijn bedrijf groter word dit alsnog om te zetten?

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Eline

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je geen (grote) leningen aangaat en geen schulden maakt heeft dit geen risico voor beiden. Inkomsten worden dan wel gedeeld, maar ik vermoed niet dat dat een probleem voor je is.

In later stadium je huwelijkse voorwaarden ontbinden en omzetten naar een andere vorm is mogelijk.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hier wil ik nog wel aan toevoegen:

Ookal gaan de meesten er niet vanuit dat een huwelijk stuk gaat, dat het meer dan verstandig is na te denken over de juiste huwelijksvorm.m.b.t. je bedrijf. Er zijn genoeg ervaringen over mensen die eerst in euforie samen een gelukkig huwelijk hebben ten tijde van de opstart van een bedrijf van één van de partners, maar na een paar jaar alsnog uit elkaar gaan.

Geen goede contractuele huwelijkse voorwaarden zijn dan funest ! En net als een brandverzekering, kun je beter "gedekt" zijn dan dat je verwacht dat er een brand komt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ik vraag me alleen af wat de risico's zijn. Ik ga advies geven dus geen inkoop enzo, hoe kan ik dan aan schulden komen?

Na mijn mening is het veilig om te starten.

Eline

 

Schuld kan uiteraard ook ontstaan bij belasting,verzekering of aansprakelijkheid dmv fouten in advisering e.d.........

 

Ik ken ondernemers die geen inkoop,geen pand,geen leaseautos hebben en toch voor redelijke bedragen het schip in gaan...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de onderneming weinig (of voldoende afgedekt) risico met zich meebrengt en er weinig vermogen nodig is binnen de onderneming, dan zijn huwelijkse voorwaarden doorgaans niet nodig. Als de onderneming het begeeft, maar er weinig verplichtingen zijn, dan heeft dat weinig financieel effect op het gezamenlijke vermogen. Gaan jullie uit elkaar, dan zal de opdeling van de gemeenschap geen grote gevolgen voor de onderneming hebben, omdat de waarde van de onderneming niet zo groot zal zijn (de inkomsten worden puur met actieve werkzaamheden verkregen).

 

Mijn ervaring daarbij is overigens wel dat de stap naar huwelijkse voorwaarden te laat wordt gezet. Bij het opstarten is een natuurlijk moment, dan kun je erover praten. Zolang het daarna goed gaat, denkt niemand er meer aan. Uitbreiding en het vergroten van risico's gaat meestal geleidelijk, daar is meestal geen bezinningsmoment bij. Op het moment dat het fout gaat (met de relatie en/of het bedrijf, dat is om het even), is het al te laat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Inderdaad.... achteraf kan het toch allemaal anders lopen en zijn er over de risico's vantevoren niet nagedacht !

 

Gaan jullie uit elkaar, dan zal de opdeling van de gemeenschap geen grote gevolgen voor de onderneming hebben, omdat de waarde van de onderneming niet zo groot zal zijn (de inkomsten worden puur met actieve werkzaamheden verkregen).

 

Daar zijn de meningen dan weer over verdeeld. Huwelijken die ontbonden worden, gebeuren meestal niet met alle vriendelijkheid. Als je dan heel hard gewerkt hebt aan de je bedrijf en je dient dan de helft van jouw bedrijf met je ex-partner te delen (ongeacht hoe hoog de bedrijfsomzet/-winst is) is dan alles behalve verzachtend.

 

Nogmaals... nagenoeg weinig ondernemers gaan er vanuit dat een huwelijk ontbonden wordt (immers je hebt het toch leuk samen).

Als je de zoekfunctie "huwelijk" gebruikt, kom je nagenoeg ook verhalen tegen waaruit blijkt dat ze het achteraf toch anders hadden moeten regelen.

 

Ik zou zeggen: zodra je er wél geld voor hebt om je huwelijkse voorwaarden om te zetten, om dat direct te doen. Neemt niets af van de liefde die je voor elkaar voelt.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Mijn ervaring daarbij is overigens wel dat de stap naar huwelijkse voorwaarden te laat wordt gezet. Bij het opstarten is een natuurlijk moment, dan kun je erover praten. Zolang het daarna goed gaat, denkt niemand er meer aan. Uitbreiding en het vergroten van risico's gaat meestal geleidelijk, daar is meestal geen bezinningsmoment bij. Op het moment dat het fout gaat (met de relatie en/of het bedrijf, dat is om het even), is het al te laat.

 

Dit is juist de reden dat ik elke ondernemer zou adviseren het te doen voor oprichting onderneming. Ik zie , nu nog werkzaam in schuldhulpverlening, dat het te vaak misgaat door onvoorziene omstandigheden of harde groei.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Naar mijn mening niet. Ik ben nl. geen jurist, maar een ervaringsdeskundige ;)

Clausule kan bijv. zijn "alle huidige en toekomstige baten en lasten van bedrijf X blijven in beheer/eigendom van partner Y"

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hey,

Hoe kan ik dan wel in de schulden raken, ik bedoel waar kunnen ze mij op aansprakelijk stellen. Ik zal advies gaan geven maar dat is een "advies". Het ligt er vervolgens aan wat zij daar mee doen. Als dit advies niet werkt kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen?

Link naar reactie
  • 0

De huwelijkse voorwaarden zijn een moment opname.

 

Alles wat er na het opstellen van de voorwaarden 'verdiend' is moet m.i. toch gedeeld worden bij scheiden.

 

Toch?

 

Nee.

 

Wat veel mensen niet weten of niet te horen krijgen, of het niet juist opslaan in hun eigen harde schijf : nadat je bij de notaris bent geweest voor het opmaken van je HV akte, moet je eigenlijk vanaf dat moment alles specificeren.

 

Alle bonnetjes en aankopen moet je (eigenlijk) bijhouden.

 

Eind van het jaar moet je nl gaan "verrekenen" !! Je moet eind van het jaar specifiek aanduiden wat er in afgelopen jaar veranderd is qua inkomen en inkomsten aan de ander. Van wie is die nieuwe plasma TV, wie heeft m betaald ?

 

Hou je dit niet bij, geld nl de regel dat alles wat na de HV in de huishouding is bij gekomen, gemeenschappelijk is....

 

Je kunt ook eind van het jaar gezamelijk afspreken dat alles wat er binnen is gekomen in het gezamelijke huishouden, geschonken is aan je partner. Liefst bij de notaris, maar een ovk tussen 2 personen, met een gezamelijk handtekening is volgens mij ook rechtsgeldig.

 

Het is alleen zuur natuurlijk, dat wanneer het alsnog fout loopt tussen beiden partners.......Uit goed vertrouwen heb je de papieren getekend, jij hebt je ondergoed en je horloge, en je partner de rest (indien hij/zij kwaad zou willen)

 

Als dit advies niet werkt kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen?

 

Dit lijkt me weer een heel andere vraag ivm aansprakeljkheidsverzekering. (komt Norbert nog wel op terug ;))

 

Succes ! Marcel

Link naar reactie
  • 0

. Als dit advies niet werkt kunnen ze mij dan aansprakelijk stellen?

 

In de regel ja, maar het ligt er wel aan wat voor soort advies je geeft. Als relatie terapeut zal het niet zo'n vaart lopen. financieel advies zal het risico groter zijn. Dit risico kun je niet met een bedrijfsaansprakelijkheid afdekken maar met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat kan en wees vooral ook niet te bang om te gaan ondernemen.

 

Je kunt wel proberen om alle risico's af te dekken maar dat kan betekenen dat je niet meer aan ondernemen toe komt.

Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken bij (ingrijpende) beslissingen die je neemt en dan komt het best goed.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat is de reden waarom je niet geld wilt uitgeven voor huwelijkse voorwaarden? Als je wilt kan ik een paar cases opnoemen hier waarin ondernemers geen hv hadden en wat er kan gebeuren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat is de reden waarom je niet geld wilt uitgeven voor huwelijkse voorwaarden?

 

Zie topicstart:

 

Nou ben ik 2 jaar geleden getrouwd onder gemeenschap van goederen. Ik wil het komend jaar min bedrijfje opzetten om er naast school wat geld bij te verdienen. Op dit moment heb ik geen geld om het huwelijk om te zetten.

 

Als je wilt kan ik een paar cases opnoemen hier waarin ondernemers geen hv hadden en wat er kan gebeuren.

 

Dat zou niet alleen voor Eline, maar voor meerdere ondernemers meer dan welkom zijn.

Wil je daar dan een nieuw topic van maken in bijv. het board "herrie in de zaak" of "contracten en aanverwante zaken" (afhankelijk van de strekking van de context m.b.t. dit issue). Eventueel een column hierover is ook mogelijk. Dank alvast hiervoor !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Had me voorgenomen hier alleen te posten voor mijn toekomstig ondernemerschap en niet vanuit huidige werk in schuldhulpverlening .. :)

 

Zal volgende week, even korte vakantie nu, proberen er een stukje over te schrijven en voorbeelden opsommen met consequenties die gezinnen hebben ervaren zonder hv ...

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Had me voorgenomen hier alleen te posten voor mijn toekomstig ondernemerschap en niet vanuit huidige werk in schuldhulpverlening .. :)

 

Alle kennis die aanwezig is delen met anderen is toch een mooi gegeven ;)

Zo ontvang jij kennis van anderen over het beginnen van je onderneming en zo geef jij kennis aan anderen over de expertises opgedaan uit je arbeidsverleden.

Dank alvast !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.