• 0

Iemand inhuren met VAR-ROW

Dag allemaal,

 

De situatie is als volgt:

Ik huur een ZZP-er in, hij bleek nog geen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) te hebben, dus heb ik hem gevraagd een VAR aan te vragen. Nu blijkt hij een VAR Resultaat uit Overige Werkzaamheden (VAR-ROW) toegekend gekregen te hebben.

 

Nu is natuurlijk de vraag of de Belastingdienst het accepteert als ik hem als extern beschouw, op factuurbasis betaal en dus ook geen belasting afdraag.

 

Even wat kenmerken:

1. Hij is student

2. Ik ben dit jaar zijn tweede opdrachtgever, waarbij hij wel aanzienlijk meer werk voor mij uitgevoerd heeft

3. Er is geen sprake van een gezagsverhouding: hij heeft een bepaalde opdracht gekregen en moet die naar mijn tevredenheid uitvoeren, hij bepaald zelf wanneer, hoe enz.

4. Uiteraard is ziekte, slecht weer ed. eigen risico voor hem.

 

Is het voor mij "veilig" zijn facturen gewoon te betalen?

 

Alvast bedankt!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Johannes

 

Nee, veilig is het niet. Een VAR-ROW zegt namelijk niets. Je mpoet als opdrachtgever nog steeds zelf beoordelen of er sprake is van een (fictief) dienstverband.

 

De situatie waarin er geen sprake is van een gezagsverhouding is een grijs gebied. Ik durf hier niet zo te stellen dat je daarmee voldoende zekerheid hebt.

 

Kan hij zich zonder jouw akkoord laten vervangen door een derde?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kan hij zich zonder jouw akkoord laten vervangen door een derde?

Hier heb ik nog wel een vraagje over.

 

Als zzp'er / eenmanszaak moet je op zoek naar je unique selling points, zeker als je in de hoek van de adviserende dienstverlening zit. Dus waarom is jouw kennis / ervaring / aanpak etc. dermate onderscheidend dat jij de opdracht krijgt en niet je concurrent.

 

Om mijn diensten te verkopen moet ik dus roepen dat niemand kan wat ik kan. Maar om de schijn van een fictief dienstverband te voorkomen moet ik aangeven dat ik mij (eenvoudig) kan laten vervangen. Is dat niet enigszins tegenstrijdig?

Link naar reactie
  • 0

Om mijn diensten te verkopen moet ik dus roepen dat niemand kan wat ik kan. Maar om de schijn van een fictief dienstverband te voorkomen moet ik aangeven dat ik mij (eenvoudig) kan laten vervangen. Is dat niet enigszins tegenstrijdig?

 

Hoi John

 

Ik opperde maar een manier om onder een dienstbetrekking uit te komen (niet verrichten van persoonlijke arbeid). Als dat jouw USP in de weg staat, dan zul je dus een ander USP moeten vinden of een andere manier om het probleem fictieve dienstbetrekking heen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.