• 0

Aangifte 2009 - Ondernemingsvermogen en balans

Ben bezig met aangifte ondernemers 2009 en loop vast…

 

het belastbaar inkomen klopt

activa ingevuld en klopt

passiva klopt niet omdat ik ondernemingsvermorgen zo moet invullen dat deze gelijk is aan de saldo fiscale winstberekening

doe ik dat niet dan klopt mijn winst niet en betaal ik dus belasting over een verkeerd inkomen

 

priveontrekkingen heb ik niet ingevuld. Ik weet niet zeker of dit gewoon de prive opname van de rekening zijn "om van te eten" of prive opname's uit bijv de activa (machine ect)

in ieder geval word de fiscale winst berekening helemaal verkeerd als ik invul wat ik prive heb opgenomen uit de zaak.

 

gevolg is dat het ondernemingsvermogen niet word afgeroomd met de priveontrekkingen en dus vrij hoog blijft ivm met het voorgaande jaar.

 

Ik had een mooie kloppende balans gemaakt in excel maar eenmaal ingevoerd in de aangifte werkt het anders.

 

Wie heeft een tip of misschien een mooi voorbeeld ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste m1155

 

Het eigen vermogen bereken je als volgt:

 

Saldo begin boekjaar

winst +/+

prive stortingen ( dus van prive naar zaak ) +/+

----------------------------------

Prive opnamen ( dus van zaak naar prive ( om bv van te leven ) ) -/-

----------------------------------

Saldo einde boekjaar.

 

Je vult dus als winst, de uitkomst van jouw V&W rekening in.

 

In principe is dit de berekening

 

www.ms-s.nl

Ms&s Zakelijke dienstverlening, | Marketing | Sales | Boekhouding |

Uw boekhouding vanaf slechts 400 euro per jaar geheel verzorgd!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor reacties.

Ik ben even creatief bezig geweest en als je weet hoe het programma berekend kan je inderdaad makkelijk de sluitposten invullen. De balans klopt niet helemaal maar de gegevens van de winst en de te betalen belasting ook.

 

Ik las dat vanaf 2010 de balans zal verdwijnen uit hetaangifte programma, dat juig ik toe. Afgelopen 48 uur had ik beter kunnen besteden aan het binnenhalen van werk (en dat is waarschijnlijk de insteek van fiscus).

Link naar reactie
  • 0

Beste m1155

 

Het eigen vermogen bereken je als volgt:

 

Saldo begin boekjaar

winst +/+

prive stortingen ( dus van prive naar zaak ) +/+

----------------------------------

Prive opnamen ( dus van zaak naar prive ( om bv van te leven ) ) -/-

----------------------------------

Saldo einde boekjaar.

 

Je vult dus als winst, de uitkomst van jouw V&W rekening in.

 

In principe is dit de berekening

 

 

Maar ergens las ik dat de berekening gemaakt werd me totaal activa + winst - prive opname + prive storting - openstaande crediteuren. Of is dit weer iets anders ?

Link naar reactie
  • 0

Er klopt iets niet. Ik heb meer opgenomen dan de winst is dat jaar.

Ik vermoed iets met de btw q4 2009 die nog betaald moet worden maar al prive is opgenomen. In 2010 is dat natuurlijk weer terug gestort naar de zakelijke rekening om de btw alsnog van te betalen:

 

In 2009 begonnen dus geen 2008 activa en passiva

 

Activa

Handelsvoorraden:75   

Liqiude Middelen: 2265   

Totaal Activa: 2340

 

 

Passiva

Kapitaal: 55191   

Saldo Winst: 48233   

Eigen vermorgen: -6958

 

Crediteuren: 69   

Belastingen: 5833   

totaal Vreemd vermogen: 5902

         

Totaal Passiva      -1056

 

 

 

verschil dus 3396

 

Link naar reactie
  • 0

Er zit in ieder geval een fout aan de passiva kant. Je kunt niet negatief komen. Gaat het om een eenmanszaak?

 

Je hebt het over kapitaal en saldo winst, bij een eenmanszaak heb je doorgaans maar 1 post: eigen vermogen. En dat is een saldopost, te weten het verschil tussen je activa en je schulden. Die post kan negatief zijn, maar het totaal van de passiva niet.

 

Je bezittingen en schulden zijn doorgaans vrij eenvoudig vast te stellen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je niets vergeet. Dan weet je waar je eigen vermogen op uit moet komen en kun je nagaan waar de fout zit.

 

De btw zal op de balans staan als verplichting, onder belastingen. Je hebt niet de btw opgenomen, maar je hebt een greep in de kas gedaan, die in het eigen vermogen verwerkt moet worden. Daar heb je dus de boeking privéopname aan kas voor gemaakt, als het goed is.

 

Hoe heb je de posten kapitaal, saldo winst en eigen vermogen samengesteld?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eruit: BTW vordering van Q3 2009 was ook nog niet betaald op 31-12-2009 en heb ik dus toegvoegd:

 

Activa

Liqiude Middelen: 2265

Totaal Activa: 2265

 

Passiva

Kapitaal: 55191

Saldo Winst: 48233

Eigen vermorgen: -6958

 

Crediteuren: 69

Belastingen: 9154 (3321+5833)

totaal Vreemd vermogen: 9223

 

Totaal Passiva: 2265

 

 

Eigen vermogen is negatief maar daar kan ik niks aan doen. Ik denk normaal gesproken kapitaal lager maar dan is automatisch de liquide aan de activa kant hoger?

 

Trekt volgend jaar wel weer positief en de winst klopt en daar betalen we immers belasting over.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik ook een situatie waarin het ondernemingsvermogen negatief uitvalt (het gaat hier om een nederlandse moedermaatschappij BV waaronder een belgische BVBA viel die begin dit jaar failliet is gegaan, zodoende boek ik de vorderingen op deze bvba af. Verder is er geen activiteit in de BV, alleen mijn loon die wordt gefactureerd aan mijn andere nederlandse BV. Het faillisement heeft geleid tot een groot verlies waardoor het ondernemingsvermogen negatief wordt (zoals ik het nu heb begrepen corrigeer je het ondernemingsvermogen met het resultaat). Nu krijg ik met geen mogelijkheid een negatief bedrag ingevoerd bij de aangifte vpb (die ik gedownload heb via de belastingdienst), heeft iemand enig idee hoe je dit kan doen? Ik kan alleen niets of een positief getal invullen.Zodoende krijg ik ook mijn balans niet kloppend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.