• 0

nieuwe BV + VVGB en vroeger faillisement

Ik ben begin 2000 goed nat gegaan, met een faillissement van mijn werkmaatschappij en later de holding, prive kunnen redden.

 

Nu wil ik met 3 partners (gelijke verdeling aandelen 4 x 25%) een nieuwe onderneming (BV) starten per 1 Nov, waar ik als aandeelhouder in zal deelnemen. Ik zie een beetje op tegen het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar van het ministerie van justitie, omdat mijn accountant zegt dat dit wel eens roet in het eten kan gooien en/of lang kan duren en de start per 1-11-10 niet zou kunnen plaatsvinden, omdat per die datum 1 persoon als directeur op de loonlijst komt te staan .

 

Ik hou niet van omwegen zoeken, maar ik zoek opties die transparant zijn zonder moeilijke constructies en aan de andere kant ervoor zorgen dat ik gewoon mijn aandeel in het bedrijf kan hebben.

 

Een van de opties die me aangedragen is om de aandelen na 1 jaar over te schrijven op mijn naam, maar ik weet niet of ik dan met fiscale nadelen te maken krijg (waardering aandelen pakket).

 

Heeft iemand al een met dit bijltje gehakt, of maak ik me gewoon te veel zorgen om die VVGB?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

van de site van de kamer van koophandel..

 

Oprichting bv

De belangrijkste eisen bij oprichting van een bv:

 

•Een notariële akte is verplicht. In de oprichtingsakte staan de statuten van de vennootschap. De notaris controleert de juridisch inhoudelijke kant hiervan.

•Het ministerie van Justitie moet een 'verklaring van geen bezwaar' verlenen op basis van een conceptakte van de notaris. Oprichters en toekomstige bestuurders mogen in de laatste 8 jaar niet betrokken zijn geweest bij vermogensdelicten of faillissementen. Het verkrijgen van de verklaring duurt enkele dagen.

 

Jij hebt het over een faillisement in 2000, beetje afhankelijk van hoe lang het faillisement heeft geduurd en hoe ze de acht jaar dan meten (vanaf datum uitspraak faillisement of datum beëindiging faillisement) zou je dus niet teveel problemen moeten onder vinden behalve dat het verkrijgen van de verklaring misschien meer als enkele dagen gaat duren omdat ze een faillisement vinden en iets meer tijd nemen om te beoordelen dat het meer dan 8 jaar geleden is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel begin 2000 begon de neerval. De werkmij ging in 2002 en de holding in 2004, dus binnen 8 jaar en als ik form B goed lees is het 1 jaar voor uitspraak faillissement, dus binnen de gestelde termijn.

 

Daar komt nog bij dat de curator niet meer is te vinden (gestopt!) is en dus geen oordeel kan geven, alleen de stukken zijn nog beschikbaar.....

Link naar reactie
  • 0

Statutenwijziging en aandelenoverdracht (notaris), fee voor bemiddelaar en nog wat voor de verkoper. Zal niet zoveel verschillen met een nieuwe BV. Denk er wel aan dat een 'lege' BV niet altijd ook een 'schone' BV is: er kan een verleden aan zitten, dat nog risico's met zich mee kan brengen.

 

Overigens heb ik altijd begrepen dat bij de beoordeling van de aanvraag voor de VvGB bij een faillissementsverleden ook naar de rol en invloed van de aanvrager daarbij wordt gekeken: het hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.