• 0

Buitenlandse partij eist naamsverandering wegens te grote overeenkomsten?

Ik ben net begonnen met mijn site en bedrijf Happy Herbi.

Nu sprak op twitter vrolijk iemand aan met de naam Happyherbivore.

Ik vond het juist wel grappig dat we we vergelijkbare namen hebben, maar zij vond het niet zo grappig, want er word meteen gedreigd met een rechtszaak:

 

Ze stuurde me de volgende mail:

 

Hi Daphne!

 

Thanks for emailing me. I hate to be such a pain but my attorney is insisting that it be changed. My lawyer says that since "happyherbi" so similar to happy herbivore it would cause confusion, which makes it trademark infringement.

 

It doesn't matter that you're site or facebook page is less trafficked or less popular than mine -- its the fact that someone might confuse the two. Happy Herbivore has been my brand since 2006.

 

My fans also call themselves "happy herbis" and "happy herbies" -- so that too is an issue.

 

I'm sorry but we have to request that you change your name to something else and stop using happyherbi on twitter, facebook, etc.

 

My book, Happy Herbivore, is also going to be released in your country and I have fans from all over the world, including Dutch fans; so it doesn't matter that you're promoting mostly in another language.

 

There is currently a legal battle going on between a Danish publisher and a U.S. vegan chef for using similar names ("vegan with a vegeneance vs. "vegetarian with a vengeance") and I don't want to end up in that situation.

 

Let me know if you need help coming up with a new name.... and thanks for being so understanding!

Lindsay

 

Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik niks veranderde stuurde ze dit;

 

We'll have to commence legal action if you refuse to change it. I would prefer we not do that.

 

"happyherbi" would def. cause consumer confusion, which is the standard used for trademark infringement. You can learn more about trademarks here: http://www.uspto.gov/trademarks/basics/Basic_Facts_Trademarks.jsp

 

I'm sorry, you seem really nice but I have to protect my brand, image and livelihood.

 

Lindsay

 

Ik vind het zelf onzin omdat ik in Nederland woon, amper bezoekers heb en niet denk dat mensen het door de war gaan halen.

 

Weten jullie of ze me hier echt voor kan aanklagen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even ter aanvulling...

 

Ik vroeg haar, zo Heppieherbi of HappyHurby een probleem zijn? Volgens haar we ze stuurt dit:

 

I'll have to ask my lawyer, but I'm certain those would still be an issue because the likeness and idea is so similar. Why not try to create something more original? It is best to distinguish yourself anyway.

 

Maybe try DutchHerbi?

 

I understand that you personally do not feel it is confusing, but it is and would be confusing to other people. My fans call themselves "happy herbis" and I am "happy herbivore" someone could easily mistake "happy_herbi" and this it is me, or something to do with me, or something to do with my fans. This risk of confusion is what makes it a trademark infringement.

 

This mess is why trademark and copyright laws exist in the first place. I encourage you to visit the link I provided that explains trademark infringement.

 

Thanks,

Lindsay

Link naar reactie
  • 0

We hebben een topic over merknamen, handelsnamen en domeinnamen. Daar vind je links naar de relevante databases. Er bestaat in Europa geen registratie van Happy Herbivore noch Happy Herbi, en ook in de VS kan ik niks vinden. En er is ook 'nothing pending'...

 

If trademark owners do not hold registrations for their marks in such jurisdictions, the extent to which they will be able to enforce their rights through trademark infringement proceedings will therefore be limited.

 

Ik ben geen merkjurist, maar volgens mij kan je die naam best gebruiken. Je kan je eigen naam zelfs registreren, op Europees of Benelux niveau. En mogelijk zelfs in de VS. Volgens mij bluft die Amerikaanse dame dus. Maar tegelijk was ze jou wel voor. En is het ongelofelijk naief van jou om een bedrijf te beginnen zonder iets te checken, en dan een naamgenoot in de VS aan te gaan schrijven omdat je het zo grappig vind dat je dezelfde naam hebt.

 

Dus kies maar. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De gedachtgang is bij vele amerikanen dat de wetten daar automatisch ook in de rest van de wereld gelden.

 

Ik zou niet te snel een beslissing nemen, de dame in kwestie had namelijk al 4 jaar de tijd om vergelijkbare domeinnamen die zie dus nu ineens heel belangrijk vindt op te kopen.

 

Beste is denk ik niet verder in discussie te gaan en gewoon door te gaan met je eigen activiteiten. Als ze echt al een advokaat had gehad voor andere zaken dan had je hiervan wel een email gekregen waar alles duidelijk is uitgelegd. Dan nog zou je, als je aan de naam hecht, gewoon even moeten laten nagaan hoe het juridisch zit in Nederland.

 

Ik ben ook benieuwd...

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben geen merkjurist, maar volgens mij kan je die naam best gebruiken. Je kan je eigen naam zelfs registreren, op Europees of Benelux niveau. En mogelijk zelfs in de VS. Volgens mij bluft die Amerikaanse dame dus. Maar tegelijk was ze jou wel voor. En is het ongelofelijk naief van jou om een bedrijf te beginnen zonder iets te checken, en dan een naamgenoot in de VS aan te gaan schrijven omdat je het zo grappig vind dat je dezelfde naam hebt.

 

Verbazingwekkend dat een Amerikaanse problemen heeft met een (vooralsnog) Nederlandstalige website. Ik zie wel dat ze een Nederlandse (Haarlemse) meetup plant/zou plannen.

 

Ik denk te lezen dat TS gemaild heeft n.a.v. een Twitterbericht. Bovenstaande klinkt misschien als bluf, maar je kunt wel aanvoelen dat een Amerikaanse merkregistratie of verdere actie in de lucht hangt. Amerikanen kunnen nogal doortastend zijn. Ik ruik ook betere, commerciële kansen voor jouw kortere naam. Verkoopkans? Heb je je nooit laten inspireren door die Amerikaanse website?

 

Urgentie is je zaakjes in Nederland goed te gaan regelen, als dit je markt is. Ik kan om te beginnen geen KvK inschrijving vinden. Wel een H-e-a-l-t-h-y H-e-r-b-i-e (!). Daarbij kun je het .nl-domein vastleggen en een merkregistratie overwegen. Social Herbi domeinnamen kun je natuurlijk ook voor een paar tientjes in de la leggen, mocht dit ooit met enige partij escaleren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou aan het juridisch loket, heb ik niet veel:

 

Geachte mevrouw,

 

Indien u de naam blijft gebruiken en de andere partij gaat een gerechtelijke procedure beginnen, zal de rechter bepalen of beide namen zodanig op elkaar lijken, dat er verwarring kan ontstaan.

Of u wel of niet zult winnen is daarom niet te voorspellen.

 

Voor meer informatie, zie:

http://www.iept.nl/

 

Wellicht is het een praktische oplossing om een andere naam te kiezen.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

 

Is een beetje domme cat fight. De een heeft een blog over recepten en claimt op basis van haar naam werelddominantie, de ander begint iets vergelijkbaars en tweet naief dat het zo grappig is bijna dezelfde naam te hebben. Een boel gebluf en een beetje gebitch. Maar niemand die netjes stap voor stap een merkregistratie begint.

 

Dus: put yur money where yur mouth is, and register yur trademark. Of ga iets anders doen. 8)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hulp gehad van iem en heb toen dit naar Lindsay gestuurd:

 

My European trademark attorney wrote me this:

 

"Under European trademark law, an absolute requirement is registration. There is no registered or published pending trademark application for HAPPY HERBIVORE or any variation I can think of. There is no way for her to sue for trademark infringement at this time. If she claims to have a nonpublished pending application, we'll have to wait until it is published so we can file an opposition (protest) based on your prior use in the European Union. It's illegal by the way to falsely claim you have a pending application.

 

We do not have anything similar to the common law trademark right of the US. If it's not registered, you have no rights, no matter how long you used it.

 

She talks about "suing for copyright infringement" but that is something else entirely; we are talking about trademarks, not copyright. There's no way she can sue for copyright infringement over just the word HAPPY HERBI.

 

You are not active in the US so I don't see how you would infringe a US trademark. If she falsely represents to Twitter or Facebook that you are doing so, you'd have grounds to sue her for damages. The TOS for these services require that you *infringe* a trademark, not merely that you have a username that is similar to someone's trademark somewhere in the world."

 

Haar reactie was dit:

 

What your attorney fails to see is that you're using it on Facebook - which is an American company/social platform etc; so even if you're in Holland you are breaching my common law US trademark rights through Facebook and Twitter... and mind you, your attorney pointed out that I have a trademark infringement claim against in the the U.S. under the common law... so you appear to be the ass, not me.

 

Also, I've received emails from a xxx domain, which I've flagged as spam. If you or anyone else you're associated with is trying to send me information -- it must come from a actual domain and valid email address, otherwise it's disregard and marked appropriately as spam and thus, not received.

 

I'll leave the rest of this up to my lawyer and her expertise. This situation is not worth my time, as you pointed out, you are a no body... it's just a shame and a testament to your character how unoriginal you are. Here in America, we call people like you douches. I hope that translates in Dutch.

 

The kind of person you are really shows. Hope that is not representative of the Dutch.

 

Lindsay

Link naar reactie
  • 0

Beste happyherbi,

 

op jouw website staat dat je met deze handelsnaam geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel. Waarom vind ik deze dan niet terug?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De reakties van je tegenpartij die ik hier lees, en op het andere forum komen mij tamelijk "bitchy" over.

haar woordkeus "ass", "the kind of person you really shows", "and a testament to your character..."

 

Ze heeft je Twitter account al laten blokkeren.; facebook lukt blijkbaar niet zomaar.

De volgende stap zou zomaar kunnen zijn dat ze je domeinnaam opeist...Om dit te voorkomen moet je zorgen dat je handelsnaam en merknaam gedeponeerd zijn (zo werkt het volgens mij).

 

Maar ik denk dat je er verder niet meer op in moet gaan.

Ik lees dat ze gegevens van de advocaat wil? Voorlopig heeft ze alleen jouw Twitteraccount. laat haar advocaat er maar voor zorgen dat ze je vinden/localiseren om contact op te nemen. Ga ze hier niet bij helpen; laat ze het lekker zelf uitzoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al zo stom geweest mijn adres en telefoonnummer te geven. Die staat standaard als afsluiting onderin mijn mail.

Mijn Twitter leeft juist nog, de facebook page was opgeheven, maar die heb ik opnieuw aangemaakt, nu alleen zichtbaar voor Hollanders en Belgen.

Link naar reactie
  • 0
Beste happyherbi,

 

op jouw website staat dat je met deze handelsnaam geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel. Waarom vind ik deze dan niet terug?

 

Groet,

 

Highio

 

Is kennelijk recent bijgeschreven, want deze is nu wel vindbaar. Een stap in de goede richting!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.