• 0

Hoe kom ik aan een goed bedrijfsidee?

Hoi,

Ik wil graag voor mijzelf beginnen, maar heb nog geen concreet bedrijfsidee. Ik zie op websites wel gratis lijstjes van bedrijfsideeen, maar die zijn allemaal buiten Nederland en zeer summier beschreven en ik zou liever met een bedrijf/ website/ forum willen werken die wat uitgewerkte ideeen kan aanleveren. Bestaat zoiets?

 

Bij voorbaat dank

 

Gert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een ondernemer komt zelf met een idee waarmee hij zijn bedrijf gaat beginnen, als je het idee van iemand anders wilt uitwerken of zelfs een uitgewerkt idee gepresenteerd wilt krijgen dan ga je best in loondienst.. :)

 

Wat ook kan is dat je eerst een opleiding gaat doen in een richting die je leuk vindt, en daarna eventueel in die branche voor jezelf beginnen.

 

Zijn al veel van dit soort topics hier op HL trouwens, zoekfunctie ;)

Link naar reactie
  • 0

Precies!

 

Als je een bedrijf wilt beginnen, zal dat vanuit je passie moeten komen. Iets wat je leuk vindt om te doen. Wanneer je fantastische bedrijfs ideeën van anderen in de praktijk gaat brengen zonder dat je er enige relatie mee hebt, is het gedoemd te mislukken.

 

Ga eerst eens kijken waar je passies liggen. Heb je hobby's?

 

R.

Link naar reactie
  • 0

Niet onbelangrijk detail :): Zorg ervoor dat je producten/diensten levert waar vraag naar is.

Ik heb veel start-ups zien falen doordat zij, ingegeven door een hobby van de oprichter, producten of diensten leverden waar niemand op zat te wachten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je produkt ook je passie moet zijn. Ik ken best wat mensen die een bedrijf runnen waar ze het produkt eigenlijk helemaal niet zo interessant van vinden, maar wel in die markt gestapt zijn voor het geld.

De andere kant van die munt is wel dat men het bedrijf dan op een manier runt die goed voor hun voelt en op die manier toch gepassioneerd zijn over hun werk.

 

Om een voorbeeld te noemen; Douchegordijnringen hoeven niet "jouw ding" te zijn, maar als jij plezier hebt met het ontwerpen van douchegordijnringen in 3D applicaties en het spuitgieten van de douchegordijnringen en je verdient er ook

nog eens een aardige boterham mee waarvan je gewoon een heerlijk leven van kan hebben, dan is dat naar mijn mening

ook prima vol te houden.

 

Het is uiteraard natuurlijk het mooiste als het produkt ook nog eens helemaal je ding is, maar soms loopt het in het leven net even niet zo dat je je bedrijf en passie kan of zelfs moet combineren.

 

Wat betreft het krijgen van goede ideeën zou je eens op forums rond kunnen kijken, zoals bijvoordbeeld deze, en de business models van anderen eens te lezen en de reacties daarop en dan vervolgens je eigen mening/oordeel te vormen over die business models. Dit is niet bedoeld om business models te stelen, maar om inzicht te krijgen in mechanismen

waarmee je geld kan verdienen. Want wanneer jij jouw business model gaat kiezen/bedenken, dan zal dat mechanisme het centrale pompende hart zijn van je onderneming. De reden waarom ik dit aankaart is omdat ik zelf ook vele business models heb gelezen. (1000+)

Echter ben ik daarbij tot de conclusie gekomen dat 90% van de business models van mensen geen mechanisme bevatte om geld mee te verdienen of een te zwak mechanisme had om voldoende geld te verdienen. Door het lezen van andermans business models en ideeën kun je een getraind inzicht krijgen door fouten en zwakten te herkennen in business models en dit inzicht gebruiken bij het vormen van je eigen business model.

 

Qua ideeën kun je in een tekstbestand binnen 10 regels een idee uittypen. (althans de kern ervan)

Wanneer je enkele tientallen ideeën hebt kun je proberen de sterkste en meest realistische eruit te halen en die gaan proberen uit te werken in een onderneming. Wanneer je toch met het idee faalt, dan leer je van je fouten en ga je verder met het volgende idee, totdat het je een keer wel lukt. Zelfs een aantal van de grote miljardairs op deze aarde hebben falende business models gehad, dus denk niet meteen dat als het 1 keer niet lukt dat je er niet voor geboren bent. Het kan namelijk bij het proces horen van je ontwikkeling als ondernemer.

 

Wees ook alert voor business opportunities, want daar kun je je ideeën voor een onderneming ook op gaan baseren. Er kunnen namelijk zomaar eens zakelijke mogelijkheden komen, bijvoorbeeld door een probleem bij je werkgever dat jij zou kunnen oplossen met een bedrijf dat jij kan opzetten. Probeer te leren om "vraag" uit de markt te herkennen en daarop ideeën te baseren. Alert zijn kan dus ook van belang zijn om je zakelijke ideeën te ontwikkelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.