• 0

VOF firmant failliet: wat staat me te wachten?

Hallo lezers,

 

Nadat ik alles uit de kast heb gehaald om oplossingen te zoeken heb ik helaas moeten besluiten mijn vof failliet te laten verklaren. Wij blijven met grote schulden achter.Mijn probleem is het volgende. Op internet zijn vele site's te vinden die hier over gaan maar ik heb na dagen zoeken en lezen geen enkele site gevonden die je duidelijk kan vertellen wat je te wachten staat. wat je kan ondernemen. wat je rechten en plichten zijn. Kortom ik zoek informatie over wat er gebeurt als je VOF failliet gaat en je een huur woonwerkpand hebt waar wij ongetwijfeld uitgezet gaan worden.

 

hellup!!

 

Faillietje

 

[mod edit: titel aangepast ter verduidelijking]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ben je al failliet verklaard of nog niet? Het is nooit verstandig je failliet te laten verklaren bij een eenmanszaak of een vof waar 2 natuurlijke personen vennoot zijn.

 

Je hebt altijd de optie een art 285 , verzoekschrift tot wsnp in te dienen voor of tijdens de faillissementszitting.

 

Kan je kort de situatie iets duidelijker uitleggen?

Link naar reactie
  • 0

Ben je al failliet verklaard of nog niet? Het is nooit verstandig je failliet te laten verklaren bij een eenmanszaak of een vof waar 2 natuurlijke personen vennoot zijn.

 

Je hebt altijd de optie een art 285 , verzoekschrift tot wsnp in te dienen voor of tijdens de faillissementszitting.

 

Kan je kort de situatie iets duidelijker uitleggen?

 

Op het moment van onze beslissing er mee te stoppen had ik nog € 30,- in mn knip dus moesten we bijstand aanvragen. volgens het gemeentehuis krijgen we dat alleen als we ons bedrijf zouden uitschrijven bij de KvK en een faillisementsaanvraag bij de rechtbank zouden indienen.Dus op dit moment staan we er als volgt voor.

bedrijf is uitgescheven bij de KvK

de f aanvraag is gisteren verstuurd

we hebben geen inkomsten meer

en hebben een schuldenlast van zo ongeveer € 285.000.-

Uit ons bedrijf valt weinig te halen. ca 10.000,- bij bij openbare verkoping

ook onze prive eigendommen zullen weinig tot niets opbrengen

 

Er staat ons verder niets meer te doen dan rustig afwachten wat er gaat gebeuren vrees ik. Wel zijn we druk bezig op de huurwoningmarkt maar ook dat valt niet mee in deze situatie. Zelf een urgentieverklaring blijkt in onze situatie moeilijk te verkrijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
volgens het gemeentehuis krijgen we dat alleen als we ons bedrijf zouden uitschrijven bij de KvK en een faillisementsaanvraag bij de rechtbank zouden indienen.

 

Jammer dat je hulp en informatie gaat zoeken als het water al aan je lippen staat. Het advies van gemeente vind ik discutabel. Voor ondernemers in problemen is er BBZ.

 

http://www.kvk.nl/download/Besluit%20Bijstandsverlening%20Zelfstandigen_tcm73-125761.pdf

 

Met de regeling om je bedrijf te stoppen krijg je wat meer tijd en rust om dit op een verantwoorde manier te doen. Achteraf moet dan de gemeente bepalen of dit omgezet wordt in een lening of dat het om niet kwijtgescholden wordt.

 

en hebben een schuldenlast van zo ongeveer € 285.000.-

Uit ons bedrijf valt weinig te halen. ca 10.000,- bij bij openbare verkoping

ook onze prive eigendommen zullen weinig tot niets opbrengen

 

gezien de hoogte van het bedrag en het feit dat je een huurwoning zoekt ga ik er vanuit dat je een eigen huis hebt waar een hypotheek op zit.

 

Bij verkoop geeft dit een hele andere schuldenpositie zeker als het niet geveild hoeft te worden.

 

Ondanks dat je er slecht voor staat is het aan te bevelen om een goede adviseur te zoeken. de curator die door de rechtbank aangewezen wordt is er vaak alleen maar op uit om het snel af te handelen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er over heen gelezen dat je in een huur woon-werk pand zit. Daarmee wordt de situatie ineens heel anders. 285k is een forse schuld die niet zomaar weg te werken is. En zeer waarschijnlijk te hoog is voor WSNP. Maar wellicht hebben de profs op HL hier een andere mening over.

 

 

Ik hoop dat de gemeente met haar advies nu ook snel aan de slag gaat met bijstand verlenen. uiteindelijk moet je ook eten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kan niet begrijpen dat de gemeente advies geeft faillissement aan te vragen!!

 

Ik zou maandag ochtend direct de rechtbank bellen met het verzoek je aanvraag niet in behandeling te nemen.

 

Daarna je direct melden bij de afd schuldhulpverlening bij je gemeente met deze kwestie.

 

Als je je gemeente naar mij per pm stuurt kan k je direct de juiste nummers en contactpersoon geven.

 

Faillissementaanvraag is niet de juiste optie voor jullie

Link naar reactie
  • 0

 

Het kopje van dit topic is wat verwarrend. Een vof kan nl. niet failliet gaan.

 

Een vennootschap onder firma (v.o.f.) is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer natuurlijke en/of rechtspersonen.

De v.o.f. kan niet failliet gaan, de afzonderlijke firmanten kunnen wel failliet gaan. Door de hoofdelijke aansprakelijkheid kan een firmant de andere firmant(en) wel in het faillissement meeslepen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

. En zeer waarschijnlijk te hoog is voor WSNP. Maar wellicht hebben de profs op HL hier een andere mening over.

 

 

Sorry als ik wat bot overkom .

 

Hoe kom je er in hemelsbaam bij dat de schuld te hoog is voor de wsnp??!

Meld je zsm bij de gemeente of de instantie die de SHV voor de gemeente uitvoert!

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe kom je er in hemelsbaam bij dat de schuld te hoog is voor de wsnp??!

Meld je zsm bij de gemeente of de instantie die de SHV voor de gemeente uitvoert!

   

 

285k is nogal wat. Ik heb even naar voorwaarden zitten googelen. De hoogte van het bedrag vindt je inderdaad niets over. Wel heel veel andere regeltjes.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ben we blij dat je meedenkt hoor! Alleen staan er zoveel onjuiste stukjes over wsnp of het traject op fora...

 

Wnsp zit idd vol met regels en voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, je hebt echt een adviseur nodig die kan kijken wat er nog te redden valt. Die heb je per direct nodig gezien je aanvraag tot faillissement. Zonder kom je er niet uit qua regels e.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Nogmaals, je hebt echt een adviseur nodig die kan kijken wat er nog te redden valt. Die heb je per direct nodig gezien je aanvraag tot faillissement. Zonder kom je er niet uit qua regels e.d.

 

Een adviseur kost een hoop geld die ze waarschijnlijk vooruit moeten betalen. De zaak is al dicht begrijp ik, uitschrijving KVK ook al geregeld. Waar hebben ze dan volgens jou een adviseur voor nodig?

 

De aanvraag bij de rechtbank moet worden ingetrokken, is geen probleem aangezien er nog geen zitting is gepland.

 

Dan de weg naar de gemeente voor aanvraag wsnp na minnelijke poging door gemeente

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, je hebt echt een adviseur nodig die kan kijken wat er nog te redden valt. Die heb je per direct nodig gezien je aanvraag tot faillissement. Zonder kom je er niet uit qua regels e.d.

 

Een adviseur kost een hoop geld die ze waarschijnlijk vooruit moeten betalen. De zaak is al dicht begrijp ik, uitschrijving KVK ook al geregeld. Waar hebben ze dan volgens jou een adviseur voor nodig?

 

De aanvraag bij de rechtbank moet worden ingetrokken, is geen probleem aangezien er nog geen zitting is gepland.

 

Dan de weg naar de gemeente voor aanvraag wsnp na minnelijke poging door gemeente

Naast het zakelijke heb je ook nog een grote persoonlijke kwestie. Iemand die je situatie goed kent, ervaring er mee heeft en vooruit kan kijken door ervaring kan op alle vlakken van grote waarde zijn. Ik heb er een paar zien knokken en dat is toch een apart vak.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

 

Dank jullie wel voor alle geposte reacties. Hoewel ik er nog niet echt veel mee opschiet heb ik er toch e.a. uit kunnen halen.

 

 

wspn: in het formulier dat we hebben ingevuld voor de faillismentsaanvraag hebben we aangegeven ook in aanmerking te willen komen voor deze regeling. Het is nu aan de rechter welk advies hij gaat geven.

 

Adviseur: Inderdaad zou het handig zijn een goede adviseur in de arm te nemen. We hebben er dan ook aan aantal benaderd maar krijgen reeds tevoren een gepeperde rekening voorgelegd dus helaas. dat gaat gewoonweg niet.

 

Straks om 11 uur hebben wij een afspraak bij de gemeentelijke sociale dienst. Deze hebben inmiddels een advies van het UWV ontvangen en hebben ons uitgenodigd voor een gesprek. Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen en zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Allen,

 

 

Dank jullie wel voor alle geposte reacties. Hoewel ik er nog niet echt veel mee opschiet heb ik er toch e.a. uit kunnen halen.

 

Pardon?

 

 

wspn: in het formulier dat we hebben ingevuld voor de faillismentsaanvraag hebben we aangegeven ook in aanmerking te willen komen voor deze regeling. Het is nu aan de rechter welk advies hij gaat geven.

 

Voor de derde maal.

 

De gemeente is de instantie die de wsnp aanvraag verder moet behandelen en de officiële stukken moet tekenen en afgeven voor de rechtbank.De rechter geeft bij een faillissementsaanvraag alleen uitstel om de benodigde stukken in orde te maken. Deze faill zitting is niet bedoelt een oordeel te geven over toelating wsnp.

 

Adviseur: Inderdaad zou het handig zijn een goede adviseur in de arm te nemen. We hebben er dan ook aan aantal benaderd maar krijgen reeds tevoren een gepeperde rekening voorgelegd dus helaas. dat gaat gewoonweg niet.

 

De gemeente is inzake de wsnp de enige adviseur die je nodig hebt....Zakelijk gezien kan er uiteraard ander advies nodig zijn maar wat ik begreep is de onderneming reeds uitgeschreven.

 

Straks om 11 uur hebben wij een afspraak bij de gemeentelijke sociale dienst. Deze hebben inmiddels een advies van het UWV ontvangen en hebben ons uitgenodigd voor een gesprek. Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen en zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
  • 0

Om je (met mijn voorganger samen) uit de droom te helpen : De faillissementsaanvraag / zitting daarover duurt alles bij elkaar 3 minuten maximaal. Je zul dan zelf moeten aangeven dat je de WSNP in wilt ja of nee. (of liever je begeleider / schuldsaneerder). De rechter beslist of adviseert of doet op deze zitting in principe niets.

 

Je hebt gelijk dat de gemeente je inderdaad pas helpt wanneer je onderneming uitgeschreven is. Terwijl je bijvoorbeeld voor een BBZ weer wel ingeschreven moet staan als onderneming. Ikzelf ben door deze verwarrende regels 3x in- en uitgechreven bij de KvK..... >;(

 

Ben erg benieuwd wat er uit het gesprek met de gemeente gekomen is......

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

sta eigenlijk een beetje versteld van het hele verhaal.

er is namelijk 1 ding dat ik niet begrijp, jullie hebben als het goed is gewoon een boekhouder

gehad, heeft die jullie van te voren niet gewaarschuwd ?

dat VOF omgezet moest/kon worden in BV met deze bedragen ?

dan was je namenlijk niet persoonlijk aansprakelijk geweest maar de BV.

 

persoonlijk geeft onze Boekhouder netjes van te voren aan, hoe en wat er te verwachten is

 

in iedergeval succes

Link naar reactie
  • 0

Sorry John, dat kun je echt nooit zo stellen. Je hebt ten eerste geen idee wat de oorzaak is van al die schulden en ten tweede vind ik dan nog de omvang ervan geen enkele reden om maar de BV in te gaan.

 

1. Van die schulden kan een groot deel ambtshalve aanslagen belasting zijn. Gewoon door het niet indienen van aangiftes of wellicht een naheffing loonheffing omdat de legitimatiebewijzen van personeel ontbraken. Denk ook in de lijn van incassokosten van deurwaarders, etc. De omvang van de schulden was door hun boekhouder wellicht helemaal niet te voorzien!

 

2. aangenomen dat het wel om crediteuren gaat, dan is dit nog steeds geen reden om de BV in te gaan. Ten eerste omdat de cijfers niets zeggen over de winst in de onderneming en je zo ongewild in een BV veel meer belasting zou kunnen betalen dan in de VOF (denk fiscale aftrekposten in de IB voor beiden vennoten die de BV niet kent) en ten tweede biedt de BV niet per definitie zekerheid voor privé bezit. Als sprake is van financieel wanbeleid in de BV dan zijn bestuurders daar mogelijk hoofdelijk aansprakelijk voor te stellen.

 

Kortom, hopelijk heb je zelf ook wat aan deze informatie.

 

Staar je niet blind op de BV en/of adviezen van je boekhouder. Zeker bij tips over de BV ingaan (wat vaak geen goedkoop traject is), is soms een second opinion een goed idee.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daar wil ik nog aan toevoegen, dat zodra de boekhouder constateert dat het niet zo goed gaat, het waarschijnlijk te laat is om nog de BV op te kunnen zoeken om zo de aansprakelijkheid te beperken. Die aansprakelijkheid schuld je namelijk niet af door de BV in te gaan, maar (in beginsel) door alle schulden en verplichtingen die op het moment van overgang bestaan af/in te lossen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Sorry John, dat kun je echt nooit zo stellen. Je hebt ten eerste geen idee wat de oorzaak is van al die schulden en ten tweede vind ik dan nog de omvang ervan geen enkele reden om maar de BV in te gaan.

 

1. Van die schulden kan een groot deel ambtshalve aanslagen belasting zijn. Gewoon door het niet indienen van aangiftes of wellicht een naheffing loonheffing omdat de legitimatiebewijzen van personeel ontbraken. Denk ook in de lijn van incassokosten van deurwaarders, etc. De omvang van de schulden was door hun boekhouder wellicht helemaal niet te voorzien!

 

2. aangenomen dat het wel om crediteuren gaat, dan is dit nog steeds geen reden om de BV in te gaan. Ten eerste omdat de cijfers niets zeggen over de winst in de onderneming en je zo ongewild in een BV veel meer belasting zou kunnen betalen dan in de VOF (denk fiscale aftrekposten in de IB voor beiden vennoten die de BV niet kent) en ten tweede biedt de BV niet per definitie zekerheid voor privé bezit. Als sprake is van financieel wanbeleid in de BV dan zijn bestuurders daar mogelijk hoofdelijk aansprakelijk voor te stellen.

 

Kortom, hopelijk heb je zelf ook wat aan deze informatie.

 

Staar je niet blind op de BV en/of adviezen van je boekhouder. Zeker bij tips over de BV ingaan (wat vaak geen goedkoop traject is), is soms een second opinion een goed idee.

 

groet

Joost

 

reagerend op je eerste punt : dit zijn dus eigenlijk dingen die bij ( hoofdzakelijk )de boekhouder bekend moeten zijn, voordat deze zaken zo uit de hand lopen, gaat er toch zeker een hele tijd overheen en kan dit alles opgelost worden, door alsnog aangiftes in te sturen en ook te reageren op alle zaken die lopende zijn. ik ga er dan ook vannuit dat de paieren alle worden bijgehouden door Boekhouder.

 

en natuurlijk kan een BV als het al te laat is geen uitkomst meer bieden. maar als er hoge loonkosten zijn of grote aankopen gedaan gaan worden, word je door een goede boekhouder gewaarschuwd voor eventuele risicos. en zal de Bank ook vragen stellen.

 

ik bedoel dan ook dat als je bedrijf groter word, een VOF gewoonweg te klein is voor grotere zaken en een BV dan grotere risico´s kan nemen. ik vind persoonlijk dat dit een groot bedrag is voor een VOF

 

maar inderdaad kan de Boekhouder natuurlijk niet alles zien of oplossen, dus is er al sprake van ( sorry ) wanbeleid door de VOF. door waarschijnlijk een te groot risico willen nemen.

 

al met al blijft het een vervelende zaak voor betrokkene, en hoop ik natuurlijk dat ze dit opgelost krijgen.

 

groeten John

Link naar reactie
  • 0

 

Het kopje van dit topic is wat verwarrend. Een vof kan nl. niet failliet gaan.

 

Een vennootschap onder firma (v.o.f.) is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer natuurlijke en/of rechtspersonen.

De v.o.f. kan niet failliet gaan, de afzonderlijke firmanten kunnen wel failliet gaan. Door de hoofdelijke aansprakelijkheid kan een firmant de andere firmant(en) wel in het faillissement meeslepen.

 

Helaas, dat is niet waar.

Een VOF kan wel degelijk failliet gaan. De faillissementswet spreekt over een 'schuldenaar' en niet over de aansprakelijke personen die daarachter zitten.

Een en ander blijkt ook uit een uitspraak van Rechtbank 's-Hertogenbosch (27 augustus 2008) - daarbij werd de VOF failliet verklaard, maar de vennoten gingen in de WSNP.

 

Aan TS veel sterkte gewenst met de afwikkeling.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.