• 0

Wat is een schappelijk uurtarief voor hetgeen ik ga aanbieden?

Januari 2009 ben ik als starter op de arbeidsmarkt begonnen bij een bank. Afgelopen mei heb ik de overstap gemaakt naar een collega-bank. Bij beide banken voer(de) ik de volgende werkzaamheden uit:

 

[*]Ik geef adviezen over de inzet van klantcontactkanalen waardoor de klant optimaal bediend wordt en er een loyale en rendabele klantrelatie ontstaat.

[*]Voor de inrichting van deze kanalen wordt een project opgesteld dat ik vervolgens implementeer. Ik vervul hierbij de rol van projectleider. Ook help ik deels mee met de uitvoering.

[*]Ik geef advies voor de herinrichting van de website. Tevens help ik mee teksten redigeren en het plaatsen van de content.

 

Gedurende mijn studententijd heb ik ook een jaar voor een grote telecomaanbieder gewerkt, waarbij ik verantwoordelijk was voor het onderhoud van de website.

 

Als ZZP-er wil ik mij gaan richten op de volgende diensten:

 

[*]Het geven van advies t.a.v. off- en online marketing- & communicatie en social media

[*]Advies m.b.t. de in te zetten klantcontactkanalen

[*]Projecten leiden

 

Qua scholing heb ik HBO Marketing & Communicatie afgerond + een schakeljaar Marketing Management aan de universiteit.

 

Wat is, gezien mijn ervaring en opleiding, een schappelijk uurtarief voor het verlenen van bovenstaande diensten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat vind je zelf schappelijk? :)

 

Dat is nou net de vraag waar ik moeilijk een antwoord op heb :P Het liefst natuurlijk gewoon wat de gek er voor geeft... maar dan nog vraag ik me af wat een goede richtlijn is gezien mijn ervaring...

Link naar reactie
  • 0

Je moet ook bedenken voor wie je gaat werken (rijksoverheid, MKB of grote commerciële organisaties, dat kan nogal een verschil maken), op wat voor basis je dat gaat doen (projecten of uurtje-factuurtje, lange projecten of korte activiteiten), en hoe je aan je klanten gaat komen (zelf acquisitie plegen, of bijvoorbeeld via bestaande bureaus gaan werken)?

 

Heb je op onder meer deze vragen al antwoorden paraat?

Link naar reactie
  • 0

Je moet ook bedenken voor wie je gaat werken (rijksoverheid, MKB of grote commerciële organisaties, dat kan nogal een verschil maken), op wat voor basis je dat gaat doen (projecten of uurtje-factuurtje, lange projecten of korte activiteiten), en hoe je aan je klanten gaat komen (zelf acquisitie plegen, of bijvoorbeeld via bestaande bureaus gaan werken)?

 

Heb je op onder meer deze vragen al antwoorden paraat?

 

Op dit moment werk ik via een uitzendbureau bij grote financiële instelling. Ik werk via een uitzendbureau omdat ik anders meteen een vast contract moest krijgen. In feite wil ik binnen deze financiële instelling blijven werken, maar dan als ZZP-er en dus het uitzendbureau sowieso als tussenschakel overslaan. Nadat ik een naam als ZZP-er heb opgebouwd wil ik de overstap naar andere organisaties maken.

 

Op wat voor basis ik ga factureren is mede afhankelijk van de lengte van de opdracht. In feite wil ik via mijn netwerk nieuwe klanten genereren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje offtopic gezien je beginvraag, maar...

 

In feite wil ik binnen deze financiële instelling blijven werken, maar dan als ZZP-er en dus het uitzendbureau sowieso als tussenschakel overslaan.

 

... wees er wel op beducht dat deze financiële instelling wellicht in haar contract met het uitzendbureau heeft staan dat ze niemand buiten hen om mogen benaderen, of anders een vergoeding dienen te betalen. Buiten het uitzendbureau om voor hen gaan werken als ZZP'er kan daar ook onder vallen, dus dat kan hen geld en een goede relatie kosten. Geen idee of dat hier speelt, maar hou dat zeker even in je achterhoofd.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje offtopic gezien je beginvraag, maar...

 

In feite wil ik binnen deze financiële instelling blijven werken, maar dan als ZZP-er en dus het uitzendbureau sowieso als tussenschakel overslaan.

 

... wees er wel op beducht dat deze financiële instelling wellicht in haar contract met het uitzendbureau heeft staan dat ze niemand buiten hen om mogen benaderen, of anders een vergoeding dienen te betalen. Buiten het uitzendbureau om voor hen gaan werken als ZZP'er kan daar ook onder vallen, dus dat kan hen geld en een goede relatie kosten. Geen idee of dat hier speelt, maar hou dat zeker even in je achterhoofd.

 

Terechte opmerking. Mijn huidige contract loopt tot eind september. Daarna moet ik naar mijn idee probleemloos de overstap kunnen maken, maar dit is wel iets dat ik met de bank wil overleggen...

Link naar reactie
  • 0

Als het overnamebeding dan geen belemmering is zijn er nog genoeg andere belemmeringen te bedenken, bijvoorbeeld doordat de meeste banken zzp-ers niet rechtstreeks inhuren vanwege het risico op een fictief dienstverband en dit risico is het grootst als je al als werknemer (of uitzendkracht) voor die organisatie heeft gewerkt. Banken zullen zelden met startende zpp-ers werken, ze gebruiken vaak vaste bemiddelingsburo's die dan zorgen dat alle formaliteiten worden vervult om een fictief dienstverband te vermijden. dat bemiddelingsburo huurt jou in en zij verhuren je voor een hoger tarief aan de bank

 

Als toekomstig zzp-er moet je zeker verdiepen in het aanvragen van een Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

 

Deze VAR is zeker als starter een van de lastigste hindernissen die je moet slechten om bij grotere bedrijven binnen te komen.

Link naar reactie
  • 0

Als het overnamebeding dan geen belemmering is zijn er nog genoeg andere belemmeringen te bedenken, bijvoorbeeld doordat de meeste banken zzp-ers niet rechtstreeks inhuren vanwege het risico op een fictief dienstverband en dit risico is het grootst als je al als werknemer (of uitzendkracht) voor die organisatie heeft gewerkt. Banken zullen zelden met startende zpp-ers werken, ze gebruiken vaak vaste bemiddelingsburo's die dan zorgen dat alle formaliteiten worden vervult om een fictief dienstverband te vermijden. dat bemiddelingsburo huurt jou in en zij verhuren je voor een hoger tarief aan de bank

 

Als toekomstig zzp-er moet je zeker verdiepen in het aanvragen van een Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

 

Deze VAR is zeker als starter een van de lastigste hindernissen die je moet slechten om bij grotere bedrijven binnen te komen.

 

Zou ik, door het aangaan van een dienstverband met meerdere opdrachtgevers, niet de schijn van een fictief dienstverband tegen kunnen gaan?

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik dat de meeste banken en verzekeraars werken met preferred suppliers Dat zijn er vaak maar een paar en bestaan uit de grote "jongens"in de markt. Alle andere bureau werken via zo'n preferred suppliers . De kans dat je rechtstreeks zaken kan doen acht ik klein. Heb je dit al besproken met de bank

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Zou ik, door het aangaan van een dienstverband met meerdere opdrachtgevers, niet de schijn van een fictief dienstverband tegen kunnen gaan?

 

nou door het aangaan van een dienstverband.. creeër je juist problemen ;D nee das flauw.. maar bij zelfstandig ondernemerschap spreek je niet over een dienstverband, maar over een opdracht, contract of projectovereenkomst o.i.d.

 

En ja het klopt dat als je meerdere opdrachtgevers hebt dat je de schijn van fictief dienstverband makkelijker ontloopt. Maar in het algemeen zal de HR afdeling (of het bemiddelingsburo) van de bank die ook oud werkgever is sterk risico mijdend handelen en zeggen dat ze je liever niet nu direct na een dienstverband maar misschien volgend jaar als ie al andere opdrachten heeft gedaan..

 

Vergelijk het met de vraag rookt u of heeft u overgewicht op een verzekeringspolis, zodra je ja aankruist val je in een hogere risico categorie voor de verzekeraar (en dus een hogere premie)..

 

zo ook met een voormalig dienstverband, zeker in vergelijkbare functies, aangezien de consequenties zwaar zijn kies men vaak voor het motto "voorkomen is beter dan genezen"

 

Overigens zeg ik niet dat het onmogelijk is bij je oud werkgever binnen te komen, maar wil het vooral als potentieel risico op de kaart zetten bij je, want vaak zijn je contactpersonen/ huidige manager(s) die je inhuren niet of maar gedeeltelijk op de hoogte van deze regels, zij zijn gewoon tevreden over je werk en willen je best als zzp-er inhuren alleen lopen ze dan tegen de muur van HR regeltjes op moment dat je het gaat regelen.. en banken zijn nu eenmaal bolwerken van regeltjes.. en het gunnen van opdrachten via het ons kent ons netwerken word steeds lastiger..

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik dat de meeste banken en verzekeraars werken met preferred suppliers Dat zijn er vaak maar een paar en bestaan uit de grote "jongens"in de markt. Alle andere bureau werken via zo'n preferred suppliers . De kans dat je rechtstreeks zaken kan doen acht ik klein. Heb je dit al besproken met de bank

 

Ik ben overigens ook door een groot intermediair in de financiële wereld benaderd om bij een andere bank te starten als ZZP-er. Dit zou betekenen dat ik niet direct bij mijn huidige bank als zzp-er hoef te starten. Uurtarief lag op €70 bij een dienstverband van 36 uur per week en voor een periode van 5 maanden met een optie tot verlenging....

 

Alleen is mijn vraag, aangezien ik het soort werkzaamheden voor heen in loondienst heb gedaan: hoe kan ik zeker weten dat de belastingdienst dit niet ziet als een 'fictief dienstverband'?

Link naar reactie
  • 0

bij een dienstverband van 36 uur per week

 

Met dit soort opmerkingen zal de fiscus het dienstverband niet eens als fictief zien...

 

Het is handig om te beseffen waar de regelgeving vandaan komt. 'Vroegah' waren er alleen ondernemers die veel klanten (tegelijk) hadden. Omdat ondernemers minder zwaar belast worden als werknemers en werkgevers niet altijd op gedoe met personeel zaten te wachten, is op een gegeven moment de ZZP-er ontdekt. Om zowel werknemers als de schatkist te beschermen zijn in de loop der tijd de oude regels aangepast (dus niet vervangen) aan de nieuwe situatie. Dat brengt uiteraard wat problemen met zich mee, namelijk dat de aangepaste regels niet goed aansluiten bij de werkelijke situatie.

 

Omdat de wetgever zich bewust is van de creativiteit van burgers, worden vaak en zo ook hier 'open normen' toegepast, die zich dan in de praktijk zullen ontwikkelen. Helaas leiden die open normen ook tot onzekerheid en dat is hier ook het geval.

 

Een overeenkomst voor 36 uur per week gedurende 5 maanden lijkt sterk op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Dat betekent dat er wel heel goede, andere redenen moeten zijn waarom het geen dienstverband zou zijn. Je hebt niet zoveel tijd om er nog andere dingen (andere klanten, administratie, acquisitie, bijscholing, etc) bij te doen. Praktisch gezien zul je vermoedelijk ook niet zomaar kunnen zeggen dat je vandaag niet zelf komt, maar er iemand anders langs komt. Ik neem aan dat je een compleet ingerichte werkplek bij de opdrachtgever hebt, die je ook voorziet van een laptop en andere benodigdheden om je werk te kunnen doen. Hoe groot is de kans dat de opdracht ook nog eens verlengd wordt.

 

Het zijn allemaal indicaties of er wel of geen sprake is van een dienstbetrekking. Je zal dan ook alles op alles moeten zetten om aan te kunnen tonen wat het nu echt is. Zekerheid zul je vooraf niet krijgen. Zelfs al leg je het voor aan de belastingdienst, dan zul je hooguit een bericht krijgen waarin staat dat als achteraf blijkt dat er ook maar 1 dingetje aan je verhaal anders blijkt te zijn uitgepakt, je aan dat bericht geen vertrouwen meer kunt ontlenen.

 

Ondernemen is ook een risico'tje durven nemen. Maar neem van mij aan dat de bank en de intermediair het ook zo in willen richten dat zij geen risico lopen. Een VAR helpt ze immers niet als ze hadden moeten weten dat deze niet klopt. Dat zullen ze contractueel wel bij jou neer willen leggen, maar alle aansprakelijkheid (denk ook aan boetes) verleggen zal niet zo makkelijk zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is ook een risico'tje durven nemen. Maar neem van mij aan dat de bank en de intermediair het ook zo in willen richten dat zij geen risico lopen. Een VAR helpt ze immers niet als ze hadden moeten weten dat deze niet klopt. Dat zullen ze contractueel wel bij jou neer willen leggen, maar alle aansprakelijkheid (denk ook aan boetes) verleggen zal niet zo makkelijk zijn.

 

Dus in feite dien ik de volgende stappen te zetten om zekerheid te krijgen:

 

[1] Vragen welke zaken geregeld moeten zijn

[2] Alle zaken zo inrichten zoals gewenst

 

Indien ik bovenstaande conform de wens van de opdrachtgever inricht, kan ik dan nog nadelige gevolgen ervaren indien de belastingdienst een en ander als een fictief dienstverband ziet?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jean-Paul,

 

Om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag over het uurtarief. In één van je eerdere posts in dit draadje gaf je aan dat je aan de slag zou kunnen voor € 70,- per uur. Als ik kijk naar je opleiding en ervaring - én niet te vergeten de markt op dit moment - is dit zeer schappelijk te noemen. Je zult eerder bedrijven tegenkomen die rond de 40 à 50 euro per uur willen bieden. Voor een klus die wat langer duurt is dat niet zo'n probleem, maar hou er rekening mee dat je grofweg de helft van je inkomsten opzij zet voor de belastingdienst. Hou je dan voldoende over om van te leven én om een buffer op te bouwen voor slechtere tijden? Daar dien je in je uurtarief rekening mee te houden.

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

 

Hartelijke groet,

 

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
  • 0

De helft van je inkomsten opzij zetten voor de fiscus lijkt me wat aan de hoge kant. Het toptarief in Nederland is 52%, maar het gemiddelde tarief over het inkomen ligt doorgaans een stuk lager. Dit komt door progressie, heffingskortingen, ondernemersaftrek etc. Bij een winst van circa € 100.000 zal de gemiddelde belastingdruk op circa 30% liggen.

 

Hierbij heb ik geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden zoals hypotheekrente-aftrek, persoonsgebonden aftrek etc die tot een nog lagere belastingdruk kunnen leiden.

 

Daar komt dan de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW nog wel bij.

 

Als je echter 19% BTW meerekent, dan klopt de stelling van Katinka wel, maar doorgaans wordt een uurtarief exclusief BTW afgesproken en niet inclusief.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De helft van je inkomsten opzij zetten voor de fiscus lijkt me wat aan de hoge kant. Het toptarief in Nederland is 52%, maar het gemiddelde tarief over het inkomen ligt doorgaans een stuk lager. Dit komt door progressie, heffingskortingen, ondernemersaftrek etc. Bij een winst van circa € 100.000 zal de gemiddelde belastingdruk op circa 30% liggen.

 

Hierbij heb ik geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden zoals hypotheekrente-aftrek, persoonsgebonden aftrek etc die tot een nog lagere belastingdruk kunnen leiden.

 

Daar komt dan de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW nog wel bij.

 

Als je echter 19% BTW meerekent, dan klopt de stelling van Katinka wel, maar doorgaans wordt een uurtarief exclusief BTW afgesproken en niet inclusief.

 

Ik weet overigens niet of dit uurloon van 70 euro inclusief of exclusief is , wellicht handig om dit nog even te checken, maar ik ga er vanuit dat het exclusief is :-\ Is het trouwens normaal om de reiskosten in het uurloon te verwerken?

Link naar reactie
  • 0

Jean-Paul,

 

Het is aan jezelf om reiskosten apart in rekening te brengen óf om te zeggen dat dat in je uurtarief verwerkt zit. Bij mij hangt het er bijvoorbeeld van af hoe hoog het tarief is dat ik heb afgesproken en of ik ver moet reizen - of niet. Het kan wisselgeld zijn bij onderhandelingen over je tarief ...

 

Het klopt trouwens dat 50% opzij zetten voor de belastingen aan de hoge kant is, zeker als je een starter bent, maar mijn adagium is altijd: better safe than sorry ... (En de spaarrekening is zeer geduldig).

 

Nog één ding: als je echt voor jezelf als zzp-er wilt beginnen, is het verstandig je het "jargon" eigen te maken, dat voorkomt veel verwarring, zowel hier op HL als bij potentiële opdrachtgevers. Je vraagt dus geen uurloon, maar een uurtarief en je het geen dienstbetrekking, maar een klus of een opdracht. Ik ben nog niet zo lang geleden voor mezelf begonnen, dus als er dingen zijn die je wilt weten: feel free.

 

Hartelijke groet,

 

Katinka

Gelukkig heb ik van aanbestedingen meer verstand ... ;-) www.vbjconsulting.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.