• 0

Studiekosten aftrekbaar?

Even een vraag vlak voor de 2e kwartaal-aangifte... Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!

 

Ik ben actief als musicus (oa zanger, koordirigent, zangpedagoog), en ben begin dit jaar voor mezelf begonnen. Nu heb ik het afgelopen kwartaal studiekosten gemaakt, die direct terug zijn te voeren op mijn onderneming, namelijk:

ruim 800 euro bij een erkende particuliere hogeschool voor koordirectie

Ik heb een jaar ingeschreven gestaan bij deze hogeschool, en heb het andere deel al eerder betaald. Kan ik deze kosten aftrekken, en zoja, hoeveel? Op de factuur staat geen BTW-percentage vermeld.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Gr, Jelle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jelle,

 

je schrijft dat je al koordirigent was en daar nu ook een studie voor hebt gevolgd: heb je daarmee nieuwe kennis opgedaan die nieuwe opdrachten mogelijk maakt als ondernemer of heb je jouw bestaande kennis van koordirigeren op peil gehouden hiermee?

 

groet

Joost

 

Hey Joost,

 

De studie was volledig om nieuwe kennis op te doen, en heeft er aantoonbaar voor gezorgd dat ik nieuwe opdrachten heb binnengekregen. Bedankt voor je hulp!

 

Groetjes,

 

Jelle

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je hulp!

 

Maar ik ben er nog niet. De kosten zijn in dit geval namelijk niet als ondernemerskosten aftrekbaar, maar als persoonsgebonden aftrek in de IB aangifte met een drempel van € 500.

 

Dat klinkt raar, maar ondernemerskosten zijn alleen die studiekosten die gemaakt zijn voor het op peil houden van kennis. Nieuwe vaardigheden (ook als die leiden tot nieuwe omzet en opdrachten) zijn geen studiekosten in de zin van de onderneming.

 

Ik kan het vanaf hier dus niet exact beoordelen, maar zoals je het beschrijft, lijkt het die kant op de gaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelle,

 

als ik het goed lees wil je dus ook opleidingskosten zakelijk boeken die betrekking hebben op de periode voordat je een eigen bedrijf had.

 

Daarvoor moet je de belastinginspecteur om goedkeuring vragen. Dus de factuur en info over de studie (folder) zijn kant op sturen.

 

Aangezien Joost aangeeft dat het 'op peil houden van kennis' onder ondernemerskosten vallen zou ik het ook zo formuleren in de brief. Dus geen 'nieuwe vaardigheden' in de omschrijving want je was toch al koordirigent.

 

Met vriendelijke groet,

Chris

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor moet je de belastinginspecteur om goedkeuring vragen. Dus de factuur en info over de studie (folder) zijn kant op sturen.

 

Aangezien Joost aangeeft dat het 'op peil houden van kennis' onder ondernemerskosten vallen zou ik het ook zo formuleren in de brief. Dus geen 'nieuwe vaardigheden' in de omschrijving want je was toch al koordirigent.

 

Dat zou ik dan juist niet doen. Als je zelf kunt beoordelen of het om nieuwe kennis gaat of het op peil houden ervan, dan geniet het de voorkeur om gewoon jouw keuze in de cijfers te verwerken. De fiscus kan alleen maar een slechter standpunt innemen. Je wint er dus niets mee door het voor te leggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

de keus 'op peil houden van kennis' of 'nieuwe vaardigheden' zou ik inderdaad niet aan de inspecteur voorleggen.

 

Het ging mij om de studiekosten die gemaakt zijn voordat het bedrijf is opgericht. Bij mijn weten mag je kosten die je (een half jaar?) voor de oprichting van het bedrijf maakt niet zonder zijn toestemming boeken. :(

 

Beaam je dat?

 

Met vriendelijke groet,

Chris

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beaam je dat?

 

Dat beaam ik niet helemaal.

 

Wat ik wel deel in jouw visie is dat een studie voorafgaand aan de start van de onderneming vaak gezien wordt als nieuwe kennis (immers, je hebt nog geen onderneming waarvoor kennis op peil gehouden moet worden) en dan dus vrijwel altijd persoonsgebonden aftrek behelst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ook daarvoor geldt hetzelfde: het startmoment van de onderneming vanuit fiscaal (IB) oogpunt is wanneer de eerste ondernemershandeling wordt verricht. Als de kosten in het kader van de onderneming zijn gemaakt, dan kan het maken van die kosten al als onderneminghandeling worden aangemerkt. Dus zou ik ook dat doorgaans niet aan de fiscus voorleggen.

 

Btw is weer een iets ander verhaal, maar aangenomen werd dat er geen btw in rekening is gebracht, of althans, niet op de factuur is vermeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.