• 0

Verschil in voorraadtoe-/afname bij eenmanszaak in de inkomstenaangifte?

Gast Verwijderd account

Moet je een grotere voorraad bij een eenmanszaak opgeven in de aangifte inkomstenbelasting?

 

Voorbeeld; begin boekjaar heb je 1500,- voorraad op de balans, einde boekjaar is de voorraad 2000,-

Per saldo is er 500,- meer voorraad. Moet je dit in de aangifte inkomstenbelasting opvoeren als winst? zoja waar?

 

Ik heb van een kennis begrepen dat je dit moest doen omdat de fiscus een grotere voorraad als 'winst' in dat boekjaar ziet bij toename van de voorraad en als 'verlies' bij afname van de voorraad.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Mvg,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorraad is een balanspost. dus het verschil moet je boeken.

 

Waarbij voorraden een balanspost is en wijziging voorraden een verlies of winstpost.

 

Is de voorraad met 500 euro toegenomen boek je:

 

 

Voorraden 500 (debet )

Aan wijziging voorraden 500 euro (WV)

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dus je boekt het verschil in voorraad in de V&W en niet als overige inkomsten in de aangifte inkomstenbelasting?

 

Bedankt voor je reactie! :)

Link naar reactie
  • 0

Voorraad is een balanspost. dus het verschil moet je boeken.

 

Waarbij voorraden een balanspost is en wijziging voorraden een verlies of winstpost.

 

Is de voorraad met 500 euro toegenomen boek je:

 

 

Voorraden 500 (debet )

Aan wijziging voorraden 500 euro (WV)

Ik zie het misschien niet maar zo werkt het volgens mij niet. Je boekt inkopen aan voorraad. Verkopen af voorraad. Dat bepaalt je saldo van je voorraad op de balanspost. Vervolgens schrijf je eventueel af op je voorraad. De zojuist genoemde transacties hebben allemaal met voorraad op V&W te maken maar een spontane wijziging voorraden klinkt vreemd. Daar hoef je in principe niet direct op te boeken lijkt mij.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@djluc

 

Theoretisch helemaal gelijk, als er geen fouten zijn gemaakt en niets is verloren geraakt.

 

Dan zou de belastingdienst ook niet hoeven te eisen om te balansen.

 

Dit eisen zij om voorraad verschil aan het einde van het boekjaar vast te stellen.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

@djluc

 

Theoretisch helemaal gelijk, als er geen fouten zijn gemaakt en niets is verloren geraakt.

 

Dan zou de belastingdienst ook niet hoeven te eisen om te balansen.

 

Dit eisen zij om voorraad verschil aan het einde van het boekjaar vast te stellen.

Dat noem je een voorraadcorrectie die inderdaad ten laste komt van de winst op de winst & verliesrekening dus. In basis zou dit zo laag mogelijk moeten zijn en normale transactie moeten er niet tussen zitten omdat die reeds geboekt zijn. Het lijkt er op alsof er nu het verschil in voorraad maar geboekt moet worden op het einde van het jaar om de boel rond te krijgen maar dat werkt natuurlijk niet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik durf hier zonder nadere vragen niet eens antwoord op te geven!

 

Niet duidelijk is nl:

1. heeft Mercedes het kasstelsel of factuurstelsel toegepast;

2. zijn de voorraden netjes ingeboekt;

3. zijn de voorraden bij het factuurstelsel netjes afgeboekt tegenover de verkopen;

4. of vraagt ze dit alleen om te weten of waardeverschillen in de voorraad die pas aan het einde van het jaar aan het licht komen, weggewerkt moeten worden in de boekhouding.

 

@Mercedes, kun je hier meer duidelijkheid over geven?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@djluc

 

Theoretisch helemaal gelijk, als er geen fouten zijn gemaakt en niets is verloren geraakt.

 

Dan zou de belastingdienst ook niet hoeven te eisen om te balansen.

 

Dit eisen zij om voorraad verschil aan het einde van het boekjaar vast te stellen.

Dat noem je een voorraadcorrectie die inderdaad ten laste komt van de winst op de winst & verliesrekening dus. In basis zou dit zo laag mogelijk moeten zijn en normale transactie moeten er niet tussen zitten omdat die reeds geboekt zijn. Het lijkt er op alsof er nu het verschil in voorraad maar geboekt moet worden op het einde van het jaar om de boel rond te krijgen maar dat werkt natuurlijk niet.

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik hanteer het volgende, stel:

 

Beginvoorraad = 1000 (balans)

Eindvoorrraad na inventarisatie = 1500 (balans), voorraadtoename = 500

inkopen excl btw = 5000

Defecten 100 excl btw (naar V&W als kosten; niets mee te beginnen; weggegooid)

 

Dan geldt toch:

Beginbalans 1000 plus

Inkopen 5000 min

Defecten 100 min

Eindvoorraad 1500

is 4400 als kostprijs van de verkopen naar V&W? en 500 voorraadtoename gaat als 'voorraadwinst' naar de V&W?

 

Eindsituatie:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beginbalans Saldibalans V&W Eindbalans

D C D C D C D C

Voorraad 1000 5000 100 1500

 

Voorraadtoename 500

Defecten 100

Kostprijs verkopen 4400

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu we toch bezig zijn nog een vraagje over de Kleine ondernemersregeling BTW: gaat de genoten kleineondernemersregeling ivm de BTW als bijzondere bate naar de V&W?

 

Het betreft een eenmanszaak die 1 keer per jaar de cijfers opmaakt tbv de aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting.

Link naar reactie
  • 0

dat verduidelijkt een hoop. Je pakt het verkeerd aan Mercedes :-\. De waarde van de voorraad op 31-12 zou uit de boekhouding moeten volgen. Het naderhand vaststellen van de aarde op 1500 is slechts een controlemiddel. Als de boekhouding op orde is, dan moet op de balans ook al 1500 staan.

 

Als je jouw methode volgt, dan ga je er vanuit dat de 1500 eindvoorraad correct is en corrigeer je afwijking in de inkoopwaarde vd omzet of rechtstreeks in het resultaat als waardestijging voorraad. Dat is niet de bedoeling. De inkoopwaarde vd omzet volgt uit de verkopen. Je boekt bij elke verkoop nl (even zonder de BTW).

 

debiteuren

kostprijs omzet

aan voorraad

aan omzet

 

De waarde van de voorraad is dus:

 

voorraad 1-1 + inkopen - kostprijs omzet = voorraad 31-12.

 

Daarna tel je de voorraad en boek je evt. verschillen weg op waardeverandering voorraden.

 

En ja, de vermindering ingevolge de KOR geef je op als overige baten in de W&V.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

dat verduidelijkt een hoop. Je pakt het verkeerd aan Mercedes :-\. De waarde van de voorraad op 31-12 zou uit de boekhouding moeten volgen. Het naderhand vaststellen van de aarde op 1500 is slechts een controlemiddel. Als de boekhouding op orde is, dan moet op de balans ook al 1500 staan.

 

Als je jouw methode volgt, dan ga je er vanuit dat de 1500 eindvoorraad correct is en corrigeer je afwijking in de inkoopwaarde vd omzet of rechtstreeks in het resultaat als waardestijging voorraad. Dat is niet de bedoeling. De inkoopwaarde vd omzet volgt uit de verkopen. Je boekt bij elke verkoop nl (even zonder de BTW).

 

debiteuren

kostprijs omzet

aan voorraad

aan omzet

 

De waarde van de voorraad is dus:

 

voorraad 1-1 + inkopen - kostprijs omzet = voorraad 31-12.

 

Daarna tel je de voorraad en boek je evt. verschillen weg op waardeverandering voorraden.

 

En ja, de vermindering ingevolge de KOR geef je op als overige baten in de W&V.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Theoretisch heb je helemaal gelijk!

 

Maar deze casus is iets ingewikkelder: Oa een boekhouder heeft een puinhoop (boekte uit zijn hoofd bedragen in/af de kas om de balans in de aangifte te vinden......raar maar waar!) gemaakt en nu zetten we het recht. De onderneming is 2008 gestart.

 

De Inkopen voorraden gaan via kas en bank, verkopen via bank (voorruitbetaald) of contant aan huis of op beurzen.

Inkoop voorraden zijn maar enkele facturen groot (max circa 20 stuks)

Verkoopbonnen zijn een heleboel op jaarbasis.

 

Aangifte/administratie wordt op 1 moment per jaar gemaakt: excellijsten verkoop, inkoop, kosten, per bank en per kas en daarnaast is er een memoriaallijst (bv voor defecte art die afgeboekt worden; kan niet retour dus alleen maar afval)

Vanuit deze lijsten worden totaaljournaalposten gemaakt die verwerkt worden in een kolommenbalans.

 

-Er zijn geen debiteuren (alles per bank/kas bij verkoop)

-Voorraad wordt 1 maal per jaareinde geinventariseerd.

-In deze situatie kan je toch de formule: Beginvoorraad+inkopen-verkopen-eindvoorraad= kostprijs van de verkopen hanteren?

Ik begrijp dat hierin kleine verschillen kunnen zitten: als iemand ongevraagd iets meeneemt op een beurs zit dat ook als kostprijs van de verkopen. Maar ja; als je dit zou boeken is het ook een kostenpost!

-Een winkel werkt toch ook op deze manier?

 

Het probleem is dit: Als je voorraad groter wordt tav beginvoorraad; is dit voor de fiscus winst dat als voorraad in de onderneming zit en moet hiervoor een journaalpost voor worden gemaakt?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je op jouw manier geen enkel overzicht. Ik zou op z'n minst dagelijks een overzicht maken van de verkopen totaal en de eventuele inkopen. Dan heb je een basis kasstelsel. Als je achteraf alles in gaat boeken weet je nooit meer waarom ergens een verschil zit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je op jouw manier geen enkel overzicht. Ik zou op z'n minst dagelijks een overzicht maken van de verkopen totaal en de eventuele inkopen. Dan heb je een basis kasstelsel. Als je achteraf alles in gaat boeken weet je nooit meer waarom ergens een verschil zit.

 

jawel hoor.,Mb stelt duidelijk dat verk/ink in excel wordt vastgelegd en eenmaal per jaar wordt verwerkt in balans. Doodnormaal bij een kleine onderneming.

 

Betreft wel of geen ib over winst (al dan niet in de vorm van voorraad) in het geval van eenmanszaak: einde boekjaar betaal je over alles ib. Mocht je grotere winsten gaan boeken, en wil je niet te veel winst belasting betalen zonder het daadwerkelijk uit te keren aan het eind van t jaar , kijk dan eens naar een bv.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Volgens mij heb je op jouw manier geen enkel overzicht. Ik zou op z'n minst dagelijks een overzicht maken van de verkopen totaal en de eventuele inkopen. Dan heb je een basis kasstelsel. Als je achteraf alles in gaat boeken weet je nooit meer waarom ergens een verschil zit.

 

jawel hoor.,Mb stelt duidelijk dat verk/ink in excel wordt vastgelegd en eenmaal per jaar wordt verwerkt in balans. Doodnormaal bij een kleine onderneming.

 

Betreft wel of geen ib over winst (al dan niet in de vorm van voorraad) in het geval van eenmanszaak: einde boekjaar betaal je over alles ib. Mocht je grotere winsten gaan boeken, en wil je niet te veel winst belasting betalen zonder het daadwerkelijk uit te keren aan het eind van t jaar , kijk dan eens naar een bv.

 

 

Expertusdico,

 

Bedankt voor je reactie! Het is ook zoals ik het zie!

 

Voor het voorraadverschil in eenmanszaak, stel: Begin boekjaar is voorraad op balans 1250, einde boekjaar is 2000. Dus een toename van de voorraad van 750,- Moet er voor de toename een journaalpost gemaakt worden van:

Voorraad 750

Aan wijzigingen voorraad 750

 

BV is niet nodig: het is meer erbij doen dan de wil om uit te bouwen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste Mercedes,

 

Nooit vergeten:

- er zijn vele manieren van boekhouden, de een makkelijker als de ander

- de bd moet toekomen wat zij moet toekomen

- hoe duidelijker de administratie, des te minder vragen bij evt controle

 

de clue: als jij zeker weet dat je de juiste ob en ib opgeeft (en betaald), je geen ondoordachte trucks hebt uitgevoerd,

en bij controle alles kan aantonen, heb je niets te vrezen.

 

Wat je verder vaak ziet mbt voorraad in multi jaar balansen: mutatie .

Stel je hebt 1000 in 08 en 2000 in 09. Op balans staat: inkw voorraad 08 1000, mutatie 09 1000.

Zozoende hoef je niet te werken met andere formules en zie je direct wat de toename is (in jouw geval is het niet al te moeilijk een aftrek sommetje te maken, maar als je later in de grotere getallen zit is het zeker makkelijker).

 

Nogmaals: er zijn meerdere wegen naar Rome. het belangrijkst is dat je de bd betaald wat ze horen te krijgen. Vandaar dat er ook geen vaste standaard is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.