• 0

Wat wel en wat niet uit te besteden

Ik zit met een vaag idee over hoe een business proces in elkaar moet zitten en hoe dat zou moeten functioneren.

 

De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Het is absoluut geen uitsluiting, soms kan een uitbesteding werken natuurlijk. Het lijkt er echter op dat de meest succesvolle bedrijven alle complexe zaken intern doen. Denk aan een financial controller die de cijfers in de gaten houdt. Een webbouwer die de webshop technisch runt, interne marketing mensen etc. Op de een of andere manier heb ik het idee dat een bedrijf sneller groeit door dat soort zaken intern te houden.

 

Vrij vage gedachte wellicht en natuurlijk tegendraads ten opzichte van "Schoenmaker, houd je bij je leest."

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zit met een vaag idee over hoe een business proces in elkaar moet zitten en hoe dat zou moeten functioneren.

 

De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Het is absoluut geen uitsluiting, soms kan een uitbesteding werken natuurlijk. Het lijkt er echter op dat de meest succesvolle bedrijven alle complexe zaken intern doen. Denk aan een financial controller die de cijfers in de gaten houdt. Een webbouwer die de webshop technisch runt, interne marketing mensen etc. Op de een of andere manier heb ik het idee dat een bedrijf sneller groeit door dat soort zaken intern te houden.

 

Vrij vage gedachte wellicht en natuurlijk tegendraads ten opzichte van "Schoenmaker, houd je bij je leest."

 

Je bedoeld "in-house" ? Dat is nu het probleem, vaak is het te kostbaar voor een beginende ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt het zelf al: schoenmaker blijf je leest. Een ervaren website bouwer kan dit waarschijnlijk sneller, beter en mooier dan jijzelf. In diezelfde tijd kan je concentreren op waar je goed in bent. Je besteed dus meer uren aan geld verdienen waardoor je de ingehuurde beter kan betalen.

"Hania Vastgoedonderhoud zorgt voor zorgeloos onderhoud voor vastgoedbeheerders in de profit en non-profit sector. Vertrouwen en ondersteuning zijn de speerpunten van ons bedrijf. Een goed 4 seizoenen werkklimaat is belangrijk voor onze werknemers waardoor kwaliteit van de uitvoering en continu

Link naar reactie
  • 0

In het algemeen denk ik dat een grotere focus (op producten en afzetmarkten) per definitie leidt tot meer succes dan een wijdere focus. Specialisatie is vaak een concurrentievoordeel. Maar "randzaken" voor een startende onderneming kunnen juist afleiden van de focus omdat er heel veel tijd in gaat zitten maar bespaart wel middelen voor uitbesteding.

 

Als je groter groeit/meer middelen hebt is insourcing wel beter denk ik.

Link naar reactie
  • 2
De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Met die stelling ben ik het niet eens, je kunt als ondernemer je tijd nu eenmaal maar 1x besteden, dus dan bij voorkeur aan de dingen waar je goed in bent. MAAR In mijn optiek is goed uitbesteden wel cruciaal.

 

Dus geen "vaste prijs prijsvechter" boekhouder die voor 50 euro per maand je mutaties inklopt en ieder kwartaal je btw aangifte inschiet en 1x per jaar even je IB aangifte invult. en met een beetje mazzel nog wel een balansje en W&V rekening wil mailen.

 

Maar wel een boekhouder die voor 50 euro per maand je mutaties inklopt en daarna nog een uur met jou gaat zitten voor 70 euro per uur Om je cijfers toe te lichten en te bespreken, eentje die je vragen stelt waarom je voorraad zo hard groeit, terwijl de omzet bijna geen groei laat zien of waarom je je leveranciers al na 14 dagen betaald (terwijl 30 dagen is afgesproken) en je laat zien dat klanten pas na 45 dagen blijken te betalen (terwijl met 30 dagen is afgesproken). En waarom je daar wat aan moet doen.

 

Zo ook met websitebouwers. geen eenheidsprijzen specialist die voor "een paar tientjes" 5 standaard pagina's in een default lay oput propt en je daarna veel succes wenst. Maar een website bouwer die meedenkt in wat je nodig hebt en je uitlegt waarom een de website prima in een standaard template kan of juist beter als maatwerk site gebouwd kan worden met oog op toekomstige groei.

 

Als (startende) ondernemer moet je je realiseren dat je in het begin veel moet leren over (vak)gebieden waar je (nog) niet veel van weet maar waarvan wel word verwacht dat je als ondernemer minimaal de basis beginselen begrijpt en risico's leert inschatten. Er is niks mis met klein beginnen en een misschien zelfs je eerste website er een van 75 euro te laten zijn.

Maar als ondernemer moet je als je wilt groeien ook zorgen dat je uitbesteedde diensten met je mee groeien. Dat kan bij dezelfde website bouwer of boekhouder zijn die ook wil (en kan) meegroeien, maar ook door regelmatig om je heen te kijken of er geen betere partijen zijn die beter bij een nieuwe groeifase van je bedrijf kunnen begeleiden.

En na verloop van tijd zal het voor bepaalde diensten wel rendabel worden om ze zelf (lees met eigen personeel) te gaan doen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Roel eens! Zorg dat je goede 'partners' om je heen verzameld. Ga niet voor de korte (vaak goedkopere) termijn maar ga voor een langdurige relatie.

Hierdoor kan je op elkaar bouwen wat je alleen maar ten goede kan komen.

"Hania Vastgoedonderhoud zorgt voor zorgeloos onderhoud voor vastgoedbeheerders in de profit en non-profit sector. Vertrouwen en ondersteuning zijn de speerpunten van ons bedrijf. Een goed 4 seizoenen werkklimaat is belangrijk voor onze werknemers waardoor kwaliteit van de uitvoering en continu

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er echter op dat de meest succesvolle bedrijven alle complexe zaken intern doen.

 

Dat lijkt zo. Succesvolle bedrijven zijn doorgaans succesvol omdat ze ergens in excelleren en dat moet wel iets zijn wat voor anderen lastig te kopiëren is, dus dat kan al snel complex lijken.

 

Als je eenmaal sucesvol bent en redelijk groot gegroed, wordt make or buy een heel ander verhaal. Dan hoef je niet meer uit te besteden uit noodzaak, maar is het een keuze. Alles wat niet core is kan eruit. Maar typisch van uitbesteden is, dat het werk bij een toeleverancer belandt die per definitie geen unieke dienst levert.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2

Ik had de vraag al gezien, maar het antwoord vergde wat onderzoek ;)

 

Uitbesteden of in house houden is een afweging die juist vaak verkeerd gaat. Het markt, tenzij-principe wordt juist te vaak te makkelijk gehanteerd. Zelfs op enorme schaal. Royal Bank of Scotland verkwiste 700 miljoen pound bij het outsourcen van hun IT en haalde de IT na slechts twee jaar alweer terug in eigen huis. De Britse belastingdienst verspeelde 5,7 miljard pound aan uitbesteding, JPMorgan Chase 5 miljard dollar voor ICT en zo zijn er wel meer voorbeelden van complete fiasco’s van outsourcing. En dan heb je het toch over bedrijven waar er voldoende kapitaal aanwezig is om de outsourcing goed op orde te brengen.

 

De zeven zonden van uitbesteding (bron: Academy of Management Executive):

1.   uitbesteden van activiteiten die niet uitbesteed hadden mogen worden omdat deze mede zorg dragen voor het concurrentievoordeel;

2.   Keuze van de verkeerde leverancier. De juiste leverancier helpt niet zozeer kosten te besparen, maar om de omzet te vergroten;

3.   Opstellen van starre contracten. Deze dienen juist nauwkeurig, specifiek en flexibel te zijn en tot wederzijds voordeel;

4.   Onderschatting van het effect van uitbesteden op het eigen personeel (personeel voelt zich ondergewaardeerd, echter hier niet zo relevant);

5.   Verlies van controle over de uitbestede activiteiten. De uitbesteder moet ook de leverancier kunnen managen en aansturen. De leverancier wordt te vaak als voldoende zelfstandig/kundig beschouwd;

6.   Verborgen kosten worden over het hoofd gezien;

7.   Geen exit-strategie.

 

Welke kenmerken zien we terug bij falende uitbesteding (%)? (bron, AMR Research)

-   slechte dienstverlening (37)

-   Geen kostenbesparing (24)

-   Leveranciersbeheer te kostbaar (15)

-   Personeelsreductie bleef uit (7)

-   Automatisering bleef uit (7)

-   Beleidswijzingen (5)

-   Overig (5).

Neem op zijn minst de volgende overwegingen ter harte:

a.   worden de beloften wel waargemaakt?

b.   welke leverancier te kiezen?

c.   welke competenties in eigen huis geef ik op en kan ik me dat veroorloven?

d.   verlies van beheersbaarheid van de processen;

e.   de nachtmerrie om alles weer terug te draaien;

 

Wat dan wel uitbesteden?

De juiste activiteiten, om de juiste redenen op de juiste wijze bij de juiste leverancier op de juiste wijze gemanaged.

 

Dus niet: de eigen activiteiten die concurrentievoordeel opleveren aan een leverancier die het evengoed of slechter doet tegen een gelijke of hogere prijs en zonder management van het contract.

 

En nu dus goed nadenken over de eerste stappen om tot een juiste afweging te komen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enige tijd geleden een blogitem geschreven over het outsourcen van ICT dmv Software-as-a-Service en wat voor invloed een dergelijke strategie heeft op bedrijfsorganisatie. Je kunt het hier vinden, of hier als je liever de Nederlandse versie hebt, maar de Engelse is het origineel en dus beter.

 

Deze post is, ten overvloede, NIET bedoeld als reclame, ook al staat de blog op de website van mijn bedrijf. De blog is ook niet als reclame geschreven (ik ben nieuw hier, dus ik zeg het maar even, weet niet hoe streng de moderators hier zijn).

 

Doe er je voordeel mee!

 

@joost: Ik herken jouw 7 zonden onmiddellijk als ik naar mijn vorige werkgever, een grote financiële instelling, kijk. Die grote bedrijven outsourcen vaak helemaal naar India, met alle negatieve effecten van slechte communicatie van dien. Als de communicatie binnen je eigen bedrijf al matig is, ga dan niet outsourcen!

 

Ook heb je helemaal gelijk als je zegt dat je niet de zaken moet outsourcen die je een concurrentievoordeel geven. Outsourcing moet juist gericht zijn op het wegnemen van obstakels en overhead, zodat je je kunt focussen op je core-business, wat dat dan ook is.

Link naar reactie
  • 1

Outsourcing moet juist gericht zijn op het wegnemen van obstakels en overhead, zodat je je kunt focussen op je core-business, wat dat dan ook is.

 

En toch outsourcen ondernemers juist te veel van hun 'core-business' omdat ze 'denken' dat ze obstakels en overhead wegnemen en zich helemaal niet afvragen wat ze uitbesteden en welke afbreuk dit doet aan hun competenties. Nu speelt dit vaak op grotere schaal. Denk bijvoorbeeld aan het tegenvallende resultaat dat ontstaat bij een verwachte daling van overheadkosten:

 

De IT wordt uitbesteed. Interne IT-ers hebben geen functie meer, maar kunnen vanwege hun vaste contract niet zomaar ontslagen worden. Is er rekening gehouden met de plaatsing van hen elders in de organisatie of is in de calculatie rekening gehouden met de in NL doorgaans hoge severance pay?

 

Worden die obstakels wel weggenomen? In de voorbeelden van RBS en JPMorgan Chase zag men de interne IT als obstakel. Te duur, te tijdrovend en te weinig kennis. Outsourcing gaf ze echter een enorm probleem: geen bewaking meer van de processen en contracten omdat de enige mensen in die bedrijven die konden 'sparren' met de externe IT-er ontslagen waren! Niemand die de contracten managede en zodoende werd het stuur afgegeven aan de externe partij. Precies waar de externe partij op zinspeelt: zeggenschap en full control. Totdat het misgaat. De Britse fiscus vecht tot op de dag van vandaag meer dan honderd claims tegen de oude dienstverleners uit wegens non-compliance.

 

De vraag die te vaak vergeten wordt, ligt veel dichterbij de kennis over de eigen onderneming dan bij het vraagstuk wat in aanmerking komt voor de make or buy-beslissing. Definieer nu eerst eens welke competenties je in huis hebt. Even de diepte in:

 

Een onderneming kent doorgaans vier competenties:

1. controlling: de competenties die de onderneming een houdbare voorsprong geven op de concurrentie;

2. distinctive: de overige taken waarin de onderneming best in class is. Niet noodzakelijk core-business, maar elders niet overtroffen;

3. Indistinctive: er zijn leveranciers die better in class zijn dan wij. Onze indistinctive = hun distinctive.

4. Non-critical. Competenties ad. 3 kunnen tot waardevermeerdering leiden, die in 4 niet.

 

Categorie 4 komt beslist in aanmerking voor Buy. Categorie 3 niet altijd en vergt dus onderzoek. Is een leverancier in 3 niet in staat om door te stoten tot 2, dan is ook in dat geval de Buy-optie een juiste.

 

1 en 2 komen nooit in aanmerking voor outsourcing. En juist daar gaan veel ondernemers nat! Ze zien niet goed wat hun distinctive capabilities zijn en outsourcen dus iets waarvan zij al best in class zijn, maar nooit onderzocht hebben of dat zo is!

(bron: Gerco Rietveld, Inkoop een nieuw paradigma)

 

Groet

Joost

 

PS: doorgaans is linken naar eigen sites niet OK op HL, maar gezien het specifieke onderwerp en de non-commerciële link wat mij betreft okay. Ik spreek echter niet voor de andere mods....

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is allemaal prachtig en grotendeels waar. Maar nou het dilemma vanuit mijn discipline. Een fabrikant maakt ongeëvenaarde auto's, computers of pindakaas. Alleen verkopen ze die vanuit zichzelf zo knullig. Dus schakelen ze iemand in (uitbesteden) die een betere merknaam bedenkt, een betere positionering, een beter beeldmerk, betere verpakkingen en al die andere marketing-pruttelzooi. En al snel wordt de combinatie van een ongeëvenaard product en goede marketing een succes.

 

Dan is een flink stuk kern toch getoeleverancierd.

 

Ergens moet dat alsnog ingebed worden, want anders zwabbert de commerciële koers op den duur. Dus wil je dat succes verduurzamen, dan moet de marketingkoers in huis vastgelegd worden. Volgens mij is dat dan ook iets dat je bij langdurig succesvolle bedrijven kunt signaleren, groot en klein. Je kan om te beginnen wel marketingexpertise inhuren, maar naarmate je groter wordt moet je een flink stuk van die kennis internaliseren - simpelweg omdat je voor zoiets belangrijks niet afhankelijk kan zijn van toeleveranciers.

 

En misschien kan dat in andere disciplines ook wel. Je IT, je loyaliteitsprogramma, je service, je website, etc...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uitbesteden van enkele aspecten is mogelijk, zolang je zelf maar alle controle houdt en niet volledig vertrouwd op de leverende partij.

 

Je moet er bovenop zitten om het beste eruit te halen. Wanneer je het goed managed is het ter voordeel maar wanneer je de controle uit het oog verliest zal het al snel een nadeel worden. Tenminste zo heb ik het de afgelopen jaren ervaren.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 1

Zelfs op enorme schaal. Royal Bank of Scotland verkwiste 700 miljoen pound bij het outsourcen van hun IT en haalde de IT na slechts twee jaar alweer terug in eigen huis.

 

Als IT'er moet ik hier natuurlijk even op inhaken ...

Vanuit mijn perspectief en opinie bekeken, want in de praktijk zullen er vast andere zaken in de beslissing meespelen.

Ik heb bij EDS - wat nu onder HP valt - gezeten als Citrix consultant en bij IBM ( voor ABN Amro ).

 

Ik noem het daar Excel politiek. Op topmanagement level word gekeken: wat is de IT prijs per werkplek.

Degeen die het goedkoopste kan, die krijgt de deal. Wat mij opgevallen is is dat er maar weinig ruimte

( en geld ) is voor maatwerk, en alle zaken waar je rekening mee moet houden hieromtrent.

 

Hetzelfde geldt voor EDS. Men krijgt de deal als men de laagste prijs per werkplek/server kan bieden.

Gevolg is dat het toplevel management kijkt naar andere bedrijven. Wat zijn hun kosten en personele

inspanningen per werkplek/server. En dat word 1-op-1 vertaald in het opruimen van functies. En dan

word er niet meer gekeken naar de echt belangrijke zaken. Een afdeling die 150% draait, alleen maar

extra werk krijgt, voor een goed omzetaandeel zorgt, verliest toch personeel. En dat gaat ten koste van

de kwaliteit en de ( motivatie van ) werknemers en de werkdruk die toeneemt. Een neergaande spiraal.

 

Volgens mij is dit een les die vele malen opnieuw geleerd gaat worden ;)

 

Vervolgens word het gezocht in outsourcing naar India of Afrika of whatever. Uit ervaring kan ik zeggen

dat de inspanningen die gedaan moeten worden om met hun en voor hun de problemen op te pakken

net zo goed in NL kan gebeuren. Maar ja, de markt trend is outsourcing naar goedkope(re) ICT landen.

Wat mij betreft: goedkoop is duurkoop, zolang daar de kennis, begeleiding en processen niet op orde is.

 

De Politie is uiteindelijk een goed voorbeeld omtrent ICT. Naast een ICT organisatie per district is er

een overkoepelende ICT organisatie in Driebergen. Daar worden een soort gestandaardiseerde

componenten aangeleverd aan de ICT organisaties per district, die ze naar eigen believen kunnen

inzetten. En daar zit specialistische kennis. Enig puntje van kritiek zijn de lage lonen voor de vaste

banen, en dan moeten er externe specialisten ingehuurd worden, die er soms jaren zitten. En als die

dan op straat worden gezet om de politiek vragen gaat stellen over de kosten van de ICT organisatie

van de politie, krijg je taferelen zoals in Zwolle. Namelijk dat de interne organisatie de broek niet kan

ophouden door gebrek aan kennis, of het laten vertrekken van de kennis die door externe partijen

jarenlang is opgebouwd. Dit kan vast en zeker niet zo opgezet worden voor het bankwezen, omdat

dat allemaal geprivatiseerde ondernemingen zijn.

 

Nou moet ik zeggen dat Rabobank z'n ICT organisatie wel goed voor elkaar heeft. Ik heb daar

een poosje mogen werken. Alles strak in de processen, wat het werk soms wat vervelend en

vertragend maakt, maar aan de andere kant is dat goed controleerbaar en beheersbaar.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook andersom :)

 

Ik heb een grote klant in de archiefwereld waar een goede werking van de klimaatinstallatie uitermate belangrijk is.

Na de nieuwbouw van de depots hebben ze de belangrijkste monteur van de installateur in vaste dienst genomen voor het onderhoud.

 

Hij kent de installatie van binnen en buiten, de responstijden op storingen zijn gereduceerd tot vrijwel 0, de kosten van onderhoud zijn gedaald en als er iets is waar toch een externe partij aan te pas moet komen heeft hij alle kennis in huis om dat aan te sturen en te controleren

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Allereerst complimenten voor de zeer kundige en interessante invalshoeken van alle voorgaande posters!

 

Waarom de vraag: Ik speel er al een tijdje mee en wat valt me op: Een bedrijf verkoopt een product. Die gaan ze vervolgens via internet verkopen (want dat is hip). Op dat moment is het niet hun core business om op internet te verkopen. Wel om het product te verkopen.

 

Kan het webshop project succesvol worden door extern een webshop te laten bouwen? Ik denk het niet. Ik denk niet dat dat een structurele gang van zaken is. Het alternatief is 1 - 2 developers inhuren (eventueel een mix) en de webshop intern te ontwikkelen vanuit de organisatie.

 

De kosten op korte termijn zijn natuurlijk hoger maar levert het meer op? Als je vanuit de organisatie gaat werken is de kans op voldoende draagvlak veel groter. Denk aan vertegenwoordigers die concurrentie vanuit het internet zien. Je kan daar eenvoudig op inspelen. Daarnaast is er veel meer feeling met het product.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ervan af of de webshop op maat wordt gemaakt, of dat er een implementatie van een bestaande webshop gebruikt wordt. Bij de eerste zal de webshop beter aansluiten op het product en zal het draagvlak vanuit de organisatie groter zijn dan bij de tweede. De tweede is waarschijnlijk wel weer goedkoper.

 

Of het intern of extern gebeurt, maakt in dat geval niet zoveel uit, denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst complimenten voor de zeer kundige en interessante invalshoeken van alle voorgaande posters!

 

Waarom de vraag: Ik speel er al een tijdje mee en wat valt me op: Een bedrijf verkoopt een product. Die gaan ze vervolgens via internet verkopen (want dat is hip). Op dat moment is het niet hun core business om op internet te verkopen. Wel om het product te verkopen.

 

Kan het webshop project succesvol worden door extern een webshop te laten bouwen? Ik denk het niet. Ik denk niet dat dat een structurele gang van zaken is. Het alternatief is 1 - 2 developers inhuren (eventueel een mix) en de webshop intern te ontwikkelen vanuit de organisatie.

 

De kosten op korte termijn zijn natuurlijk hoger maar levert het meer op? Als je vanuit de organisatie gaat werken is de kans op voldoende draagvlak veel groter. Denk aan vertegenwoordigers die concurrentie vanuit het internet zien. Je kan daar eenvoudig op inspelen. Daarnaast is er veel meer feeling met het product.

 

Wat je bedoeld is de schakel tussen de branche en website en de promotie. De website kun je gerust uitbesteden maar de briefing en de promotie niet. Die moet je dus "in-house" doen. Of (semi-inhouse) Bestaat dat woord al?

 

Aanpassing; @Luc bestaat al, wellicht een mooie naam voor je nieuwe concept, semiinhouse.nl (is nog vrij) Over 2 jaar in de dikke van dale ;)

Link naar reactie
  • 0

Een webshop bouwen is niet 1 vaardigheid, maar bestaat in mijn ogen uit:

 

[*] inventarisatie van gewenste functionaliteiten

[*] design

[*] bouwen van de shop

[*] marketing

[*] meten van je bezoekersgedrag en optimaliseren van je design, prijsstelling en andere p's op basis daarvan

[*] onderzoek naar behoeftes van je doelgroep en nieuwe technieken en op basis daarvan evt nieuwe functionaliteiten implementeren.

 

Je hebt dus de initiele bouw (eerste 3 punten) en de exploitatie en optimalisatie (laatste 3 punten)

 

Volgens de (prachtige, dus nog een reus daarvoor) lijst van Joost:

 

Een onderneming kent doorgaans vier competenties:

1. controlling: de competenties die de onderneming een houdbare voorsprong geven op de concurrentie;

2. distinctive: de overige taken waarin de onderneming best in class is. Niet noodzakelijk core-business, maar elders niet overtroffen;

3. Indistinctive: er zijn leveranciers die better in class zijn dan wij. Onze indistinctive = hun distinctive.

4. Non-critical. Competenties ad. 3 kunnen tot waardevermeerdering leiden, die in 4 niet.

 

moet je bepalen welke onderdelen van die 6 kritisch zijn voor het succes van je onderneming en waarin je excelleert. Die besteed je niet uit, de rest kun je overwegen.

 

Persoonlijk heb ik design en bouw uitbesteed, evenals inbedding van toekomstige functionaliteiten. De rest doe ik/doen we allemaal zelf.

Als we over een (paar) jaar wat groter zijn dan ben ik er van overtuigd dat we de keuze om alles in-house te gaan doen zeker opnieuw zullen bekijken, maar voorlopig hebben we onze handen vol aan de webwinkel naast onze brick-activiteiten.

 

Al kan ik me dan voorstellen dat we eerder nog iemand voor marketing en shopmanagement aannemen, maar goed, je weet nooit hoe het loopt

 

Verder ontberen we op dit moment de kennis om in-house ontwikkelaars adequaat aan te sturen en timmeren we dat liever af in een goed contract met een partij die we vertrouwen dan ook op dat gebied risico's te lopen.

 

Het is trouwens wel zo dat de meeste (zo niet alle) grote webwinkels in-house ontwikkelen (behalve Vossie volgens mij :) ). Vorig jaar gaf twinkle magazine de twinkle top100 uit met van iedere top100 winkel gegevens over de leveranciers van de software of in-house, wie de marketing, welke analysepaketten ze gebruikten etc.

Zal zien of ik hem nog ergens heb, dan zal ik morgen wel even een lijstje maken. Lijkt me wel aardig om nog eens naar te kijken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog wat advies van een oud webdesigner.

 

Neem bij het kiezen van aanbieders een onafhankelijk specialist in de hand.

Dit geldt mijns inziens voor alle uitbestedingen die je gaat doen.

 

Ik heb zelfs grote bedrijven de fout in zien gaan (b.v. een hotelgroep van twaalf hotels in Amsterdam) die afgingen op het uiterlijk vertoon en bedrogen uitkwamen.

Op het internet kom ik nog dagelijks dergelijke zaken tegen en die vormen zeker geen minderheid.

Link naar reactie
  • 0

Het dilemma of overpeinzingen van een startende ondernemer.

 

Case: Momenteel beleveren fabrikant XX de Nederlandse markt vanuit de fabriek. Nu kan/mag ik een lokale vestiging openen onder mijn naam/b.v.. Waar ben ik goed in? Dat is verkopen, verkopen en........ verkopen. Nu speel ik met de gedachten om alles wat niet direct met verkopen te maken heeft uit te besteden aan specialisten. Een tweetal voorbeelden:

 

Binnenkomende telefoontjes: ik wil zo weinig mogelijk personeel in dienst. Moet ik iemand aannemen voor de telefoon te beantwoorden, dan moet ik ook een tweede aannemen. De eerste kan immers ziek worden, maar gaat uiteraard ook met vakantie. Daarnaast komen er ook wel eens een twee of drie telefoontjes tegelijk. Mijn voorstel is om dit uit te besteden aan een telefoondienst. Niet zomaar iemand, maar iemand die bekend is met de producten (producttraining dus).

iemand die telefoons doorverbindt naar de desbetreffende verkoper of een terugbelnotitie klaarlegt. Ideaal zou zijn als de telefoondienst een eenvoudig vraag kan afhandelen. Daar wil ik best meer voor betalen.

 

Magazijn: Bedrijfsruimte kost geld, dus een magazijn kost sowieso geld. Een hefttruck wordt amper gebruikt, maar hij moet er toch maar staan. Eén medewerker is voldoende, maar wat als hij/zij met vakantie is, of langdurig ziek. Zo zijn er nog meer verborgen kosten. Uitbesteden dus.

 

Voordeel: ik heb alleen maar rondreizende verkopers in dienst die werken vanaf huis. Ik heb dus geen bedrijfspand meer nodig. De maandelijkse salesmeeting kan perfect vanuit een sfeervol restaurant. Natuurlijk heb ik bij deze diensten vaste kosten (eem wachtgeld-vergoeding), maar het grootste deel zal variabel zijn. In rustigere tijden qua omzet heb ik dus ook minder kosten.

 

Nadeel: Door de telefoondienst heb ik minder contact met mijn klant? Wat zijn nog meer nadelen, wat zie ik over het hoofd?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante overwegingen Erik!

 

Hoe zit het met service op het product? Dat is een key issue meestal maar die zie ik totaal niet terug in je lijstje. Verkopen gaat meestal gepaard met levering en dus service.

 

De kern van je business is het verkopen van product X. Ik zou je vraagstuk opsplitsen en eerst het verkoopdeel eens pakken: Wat wil je aan je klant aanbieden: Goede producten, snelle offertes, levering, etc.

 

Dus:

Binnenkomende telefoontjes: Als jij veel in gesprek bent dan ben je niet bereikbaar voor (potentiële) klanten dus dat is niet goed om je doel: Veel goede verkopen, te bereiken. Dus een dienst van de Telefoondienst van Ronny of Qudo van Marcel van HigherLevel zijn inderdaad interessant. Die kunnen dat soort zaken inclusief basis antwoorden e.d. voor klanten.

 

Magazijn: Jij wilt je focussen op verkoop, een verkoopteam aansturen etc. Er moet wel goed geleverd worden, anders heeft het allemaal geen nut. Dus kan je kiezen, deze is interessant: Je kan overwegen om het uit te besteden. Kan iemand goed met jouw producten omgaan, ziet deze als een product beschadigd is, wellicht een smerige doos die er tussen zit of een andere mogelijk issue. Jij zou die doos nooit verzenden maar als het buiten je span of control gebeurt weet jij het pas als de klant gaat klagen. Aan de andere kant heb jij de focus op je sales.

 

Dit is dus echt zo'n uitbestedingsvraagstuk, als het simpel leveren is en je kan een externe partij vinden die dat top kan dan gewoon doen. Als er veel contact is met klanten over leveringen e.d. dan werkt het uitbesteden niet en moet je het zelf gaan doen.

 

Je nadeel over de telefoondienst zie ik niet direct, je moet toch terugbellen of de klant is meteen te woord gestaan met een antwoord of een bevestiging van zijn vraag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De producten zitten allemaal verpakt in een kartonnen doos, voorzien barcode. De kleinste is een 15cm. Naar mijn idee kan een kind dus de was doen. Ik kan mij alleen geen idee vormen van de maandelijkse kosten. Er zijn ongeveer een 1000 produkten, met ongeveer een 30 palletplaatsen. Gemiddelde aantal zendingen is ongeveer 40 stuks per dag met een tiental orderregels.

 

Wanneer dit een kostbare zaak is, kan ik weer beter zelf een pand huren en een magazijn inrichten. Dan kan de magazijn medewerker ook fungeren als een verkoper-binnendienst. Dat bespaart ook weer aan kosten van een telefoonservice.

 

Jaarlijkse kosten magazijn voor mij zijn:

Huurkosten: circa € 10.000 (150m2)

Verzekeringen: circa € 6.000 (Brand, diefstal, opstal?)

Partime medewerker: circa € 22.000

Verzendkosten, incl. verpakking : circa 60.000 (Via UPS en TNT)

Afschrijvingen magazijn: € 5.000

 

Leveringen gaan normaal vlekkeloos. Wanneer de spullen op voorraad zijn, worden zij dezelfde dag uitgeleverd. Anders met een backorder. Dit heeft dan een levertijd van maximaal 1 week.

 

Iets terug in het topic wordt gesproken over een richtlijn van circa 8% van de omzet voor fulfilment. Heeft iemand al ervaring hiermee?

 

Link naar reactie
  • 2

Erik! Je gaat meteen de kostenkant op, het begint bij goede levering en service. Kan een externe partij net zo goed als jij dat kan uitleveren? Hoe handel je retouren af? Belt een klant nu en is het simpel? Zal dat ingewikkelder worden (bijvoorbeeld met forumulieren) als je het uit gaat besteden? Kan het als je uitbesteed net zo snel leveren. Ook de back-orders? Dat zijn de eerste issues, anders heeft kostenvergelijken geen nut, je moet appels met appels gaan vergelijken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.