• 0

Wat wel en wat niet uit te besteden

Ik zit met een vaag idee over hoe een business proces in elkaar moet zitten en hoe dat zou moeten functioneren.

 

De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Het is absoluut geen uitsluiting, soms kan een uitbesteding werken natuurlijk. Het lijkt er echter op dat de meest succesvolle bedrijven alle complexe zaken intern doen. Denk aan een financial controller die de cijfers in de gaten houdt. Een webbouwer die de webshop technisch runt, interne marketing mensen etc. Op de een of andere manier heb ik het idee dat een bedrijf sneller groeit door dat soort zaken intern te houden.

 

Vrij vage gedachte wellicht en natuurlijk tegendraads ten opzichte van "Schoenmaker, houd je bij je leest."

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Je geeft terecht aan dat kostenbeheersing vanwege beperkte financiele midellen voor een startende ondernemer voor dillema's stelt. als ik echter naar jou case kijk:

 

Case: Momenteel beleveren fabrikant XX de Nederlandse markt vanuit de fabriek. Nu kan/mag ik een lokale vestiging openen onder mijn naam/b.v.. Waar ben ik goed in? Dat is verkopen, verkopen en........ verkopen. Nu speel ik met de gedachten om alles wat niet direct met verkopen te maken heeft uit te besteden aan specialisten. Een tweetal voorbeelden:

 

Je geeft aan dat de fabriek nu zelf uitlevert aan de NL markt, waarom zou je dat in de opstartfase niet zo houden? Dan hoef je nog geen magazijn te huren en ook nog geen fulfillmentbedrijf in te zetten.. Bestaande klanten zijn dus gewend aan bepaalde levertijden en vinden dat kennelijk geen probleem, de volgende dag willen leveren is een mooi streven maar levert dat ook daadwerkelijk meer sales op? of verhoogd het alleen de service graad of maakt het de klant eigenlijk niet zoveel uit dat ie een aantal dagen op zijn product moet wachten? Als ik het goed begrepen heb lever jij aan andere ondernemers, die zijn gewend om met levertijden te werken en hun inkoop daarop af te stemmen..

Zonder magazijn kun jij je dan focussen op je verkoop en als dat na zeg 1 tot 1,5 jaar goed loopt dan kun je gaan kijken naar een magazijn in NL en dan heb ik ook waarschijnlijk een beter beeld of je dit zelf moet gaan doen of bij een fulfillment bedrijf kan beleggen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Leuke stelling, ik zie een verband met de theorie over kerncompetenties van Hamel en Prahalad.

 

Hamel en Prahalad zeggen dat de concurrentiestrijd op de lange termijn gewonnen wordt door ondernemingen die in staat zijn sneller en tegen lagere kosten de kerncompetenties op te bouwen waaruit volkomen nieuwe producten ontstaan. Hierbij worden kerncompetenties omschreven als de collectieve kennis, vaardigheden en houdingen binnen de organisatie, die vooral betrekking hebben op het coördineren van uiteenlopende productievaardigheden en het integreren van verschillende technologieën. Daarbij moet een kerncompetentie aan drie voorwaarden voldoen: (1) potentieel toegang verschaffen tot een grote verscheidenheid aan markten; (2) significant bijdragen aan de door de klant waargenomen voordelen van het eindproduct; (3) moet moeilijk te imiteren zijn door concurrenten.

 

Wanneer je deze theorie loslaat op de stelling dan zou je kunnen zeggen dat ingewikkelde dingen wel uitbesteed kunnen worden zolang dat maar niet de kerncompetenties betreft. Die kerncompetenties zou je dan om twee redenen niet uit moeten besteden. Op de eerste plaats geef je namelijk (een deel van) je kroonjuwelen uit handen, en daarmee teken je dan mogelijk het doodvonnis van je eigen organisatie. Op de tweede plaats is het inherent aan kerncompetenties dat ze moeilijk te imiteren zijn dus de kans op falen is bij uitbesteding aanzienlijk.

 

Link naar reactie
  • 1

Dank voor je interessante toevoeging aan dit topic!

 

Het is altijd een discussie wat een kerncompetentie is. Laten we het voorbeeld van de webshop even terughalen:

 

Een bedrijf verkoopt een product. Die gaan ze vervolgens via internet verkopen (want dat is hip). Op dat moment is het niet hun core business om op internet te verkopen. Wel om het product te verkopen.

 

Wat is de kerncompetentie? Verkopen via hun reseller netwerk? Of juist verkopen in het algemeen? Het is erg lastig om te bepalen wat nu echt tot je kerncompetentie behoort omdat het spel uiteindelijk in zijn totaal gespeeld wordt.

 

Ik speel juist ook met het idee dat je door de zaken intern te houden je organisatie als geheel betere controle heeft en daardoor betere resultaten kan boeken. Dat je de kerncompetities verdomd goed moet doen lijkt me een essential. De 3 regels vormen daarvoor inderdaad een goede basis.

 

(1) potentieel toegang verschaffen tot een grote verscheidenheid aan markten;

(2) significant bijdragen aan de door de klant waargenomen voordelen van het eindproduct;

(3) moet moeilijk te imiteren zijn door concurrenten.

Punt 3 is de meest lastige in deze kwestie, de rest is een kwestie van denken en organiseren. Imitatie is steeds eenvoudiger aan het worden. Denk zowel aan veel ict oplossing als ook de productiemogelijkheden tegen steeds lagere prijzen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Activiteiten intern houden heeft zeker een pre. Toch, en hopelijk schoffeer ik nu niemand, is voor een MKB'er magazijnwerk laaggeschoold werk. Dit is dus werk waarmee je weinig kan onderscheiden, behalve in perfectie. Correcte hoeveelheden en de juiste producten, netjes verpakt, met een zo laat mogelijke deadline voor de ordertake, enz. Dit is dus juist iets wat een professional perfect voor elkaar heeft, tenminste dat mag en moet je verwachten. De prijs zal er immers ook naar zijn.

 

Wanneer je een dergelijk en in perfectie lopende activiteit hebt, gaat het wel behoren tot je kerncompetentie binnen je imago met als gevolg een duidelijke USP. Volgens mij moet dit de kracht zijn van outsourcing. Zo heb ik tenminste de boodschap van jou (DJluc) en anderen opgepikt. Deze kerncompetentie, plus de uitstekende service/bereikbaarheid (telefoondienst?), plus een progressief verkoopteam met een uitstekend productportfolio maakt je tot een winner. Tot zover de theorie, nu de praktijk met behoudt van een gezonde marge.

 

Pfff, ik heb mij al een paar boeken besteld, waaronder "De strijd om de toekomst".

Link naar reactie
  • 0

De discussie heeft mij verder aan het denken gezet, waarvoor mijn dank!

 

Ik ben eens verder gaan spitten en ben uitgekomen op het volgende boek. Ja, ik weet het: het is allemaal theorie. Toch stimuleert het vaak wel tot verder denken. Waar je met dit boek naar streeft, voldoet eigenlijk aan alle voorwaarden van het ultieme verkoopbedrijf.

 

Ik kom er wel uit. Het al oude gezegde luidt immers niet voor niets "Wijsheid komt met Higherlevel en een beetje Google, de rest is ervaring".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zowieso wel benieuwd hoe het met Erik gaat, dus ik hoop dat hij reageert.

 

Even offtopic;

Ik klik zojuist even op de handtekening van Erik, http://www.ondernemersforum.be

Het valt me op dat dit forum inmiddels al wat jaartjes oud is, maar slechts 575 leden heeft met en een gemiddelde van 2 berichten per dag.

 

Kan iemand me vertellen hoe het kan dat dat forum vrijwel niet groeit? Ik neem aan dat er in België toch ook genoeg ondernemers zijn met vragen en die komen echt niet allemaal naar HL.

 

ben benieuwd.

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

(Beste Ironny, België heeft minder inwoners dan Nederland. Wellicht richt hij zich op op alleen het Vlaamse deel. What ever.)

 

Uitbesteden betekend dat je zelf niet de kennis, ervaring of tijd hebt om deze services op je te nemen.

 

Ik ben boekhouder. Mijn ervaring is, helaas, dat als ondernemers de boekhouding zelf doen, dat het meestal meer tijd kost om hun werk te controleren, dan als ze het laten uitbesteden.

 

Maar ook het uitbesteden wordt relatief vaak verkeerd gedaan. Ik schrik daar van! Want veel boekhouders doen de minimale inspanning voor hun cliënten, met de goedkoopste software (waaronder Excel spreadsheets!).

 

Dit terwijl een goed boekhoudpakket niet eens zo heel erg duur is. Bijvoorbeeld Snel Start (voor een boekhouders / Accountant maar een EUR of 300 (max!)) e.d. of wat dacht je van Exact Online? Voor accountants maar EUR 3,50 per maand, per cliënt!!

 

Maar wat mij echt te ver gaat is dat DIE boekhouders de boekhouding nog verdommen goed in te voeren!

 

Wat mij ook verbaasd is dat er Accountants zijn die hun werk verkeerd (en vaak op deze zelfde manier) doen. Waarom hebben ze al die moeite gedaan om die opleiding(en) te volgen? Waar slaat dan die hele Permanente Educatie op?

 

Waar wij zelf tegenaan lopen is het uitbesteden van SEO en IT- marketing activiteiten, want dit is ook erg tijd rovend en de markt is zo dubbel als maar kan zijn. Het blijft een marketing concept, snap ik, maar het is een wereld vol met beloften, die ze zelden nakomen.

 

 

 

 

http://www.corduroyfinance.com

 

Accounting, Law, IT & Marketing

Link naar reactie
  • 0

Er zijn goede en slechte boekhouders, net als goede en slechte automonteurs, goede en slechte bakkers, goede en slechte doktoren etc.

 

Lastige bij uitbesteden is dat dit juist vaak de zaken zijn waar je zelf onvoldoende kennis van hebt, dan wel tijd voor hebt. Als mijn auto naar een garage gaat voor herstel of onderhoud weet ik ook niet of de garage dit goed zal doen. Dat kan ik pas (veel) later constateren. Omdat ik er zelf geen verstand van heb kan ik de prestatie alleen (enigszins) beoordelen aan de effecten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.