• 0

Net gestart en facuren stapelen zich op!

Beste Higherlevelleden,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een delicatessenwinkel. Over zo'n 1,5 week ga ik open en we zijn druk aan het verbouwen. Natuurlijk ben ik al een aantal maanden bezig met het selecteren van leveranciers en het inkopen van voorraad.

 

Nu zijn er een aantal dingen voorgevallen die ik niet had voorzien of niet had kunnen voorzien die een groot gat hebben geslagen in mijn begroting. De bodem van mijn bankrekening is echt in zicht! Tot zover is het waarschijnlijk voor vele starters een herkenbaar verhaal. Ik heb echter nog een aantal facturen die ik moet betalen maar waarvan ik bang ben dat ik dat niet ga redden binnen de termijn die gesteld is. Ik heb geen zin om als verse starter al aanmaningen te ontvangen van mijn leveranciers waar ik net mee gestart ben samen te werken. Ik ben al aan het kijken naar bijvoorbeeld tweedehands snijmachines ipv nieuwe en dat soort maatregelen. Desondanks kom ik niet uit onder een aantal noodzakelijke aankopen en facturen van bestellingen die ik gedaan heb.

 

Ik kom echt geld te kort!! Nu hoop ik dit later wel weer in te kunnen halen en de facturen te kunnen gaan betalen als ik eenmaal aan het draaien ben.

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar gelijksoortige ervaringen op dit gebied en wat hebben jullie hier toen aan gedaan?

 

Wie heeft er tips voor me hoe dit aan te pakken?

 

Zijn er ondernemers die bij het starten ook te maken hadden met financiele problemen en daar nu om kunnen lachen..?

 

Ik begrijp aan de ene kant wel dat ik eerst flink moet investeren om er pas na een tijd geld uit te kunnen verdienen. Aan de andere kant wil ik niet op deze manier van start gaan. Ik wil voorop stellen dat ik absoluut niet onbezonnen of onbedacht te werk ben gegaan. Ik heb een economische universitaire graad en heb een financiele coach gehad bij het starten. Voor alles is echter een eerste keer natuurlijk en ik heb nog nooit eerder te maken gehad met dit soort situaties.

 

Zijn leverancierskredieten een goede optie?

 

Ik hoor graag!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leverancierskredieten zijn een normale zaak voor een starter in de detailhandel.

De terugbetaling is meestal rentevrij en gaat d.m.v. een afgesproken bedrag die je extra bij de volgende bestellingen betaalt.

Ook hebben veel leveranciers deze regeling voor b.v. de koelvitrines die zij als extra service bij de producten leveren, etc.

 

Vreemd dat je schrijft een financiele coach te hebben terwijl die dat toch had moeten weten en jouw huidige financiele toestand ver van te voren had aan moeten zien komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je een ondernemingsplan hebt gemaakt (zeker als er een externe financier mee doet) en dat je daar een liquiditeitsbegroting in hebt opgenomen.

 

Ga voor jezelf nog een na waar de verschillen zitten. Onderneem ook actie, de facturen opstapelen en denken van hert komt wel werkt niet. Ga praten met je leveranciers en maak afspraken. Als je een goed verhaal/voorstel hebt en je daaraan houdt werken 9 van 10 wel mee is mijn eigen ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Bekend verschijnsel, doordat je bij het opstarten van een winkel gewoon spullen nodig hebt. Vooral wanneer schappen leeg staan daalt de verkoop enorm. Mijn ervaring is dat wanneer je jouw leveranciers goed op de hoogte houd en het verhaal kunt uitleggen dat deze hier vaak voor openstaan. Blijven communiceren naar de leveranciers is dan ook super belangrijk. Uit het oogpunt van de leverancier; wanneer je nooit iets hoort en de facturen blijven onbetaald, tref je de nodige maatregelen om de facturen wel betaald te krijgen. Wanneer je echter een telefoontje ontvangt met uitleg weet je waar je aan toe bent.

 

Natuurlijk zul je bij deze leverancier wel even geblokkeerd worden voor vervolgleveringen totdat het achterstallige bedrag is betaald, maar dat moge duidelijk zijn. ;)

 

Wel is het inderdaad vreemd dat het plan goed doordacht is en dat je hierdoor middelen tekort komt. Wellicht wat onvoorziene posten? Zoals reactie van bovenstaande kun je ze vergelijken met je plan zodat je weet waar het verschil in zit. Om een oplossing te bedenken is het handig te weten wat de oorzaak is.

Uw partner in Project & Design verlichting!

Link naar reactie
  • 0
Ik neem aan dat je een ondernemingsplan hebt gemaakt (zeker als er een externe financier mee doet) en dat je daar een liquiditeitsbegroting in hebt opgenomen. Ga voor jezelf nog een na waar de verschillen zitten.

 

In mijn ogen is henkh's opmerking erg belangrijk, dus ik onderstreep hem graag nog eens. Dat je nu verrast wordt door kosten waar je van te voren geen rekening mee gehouden had, is een teken waar je wel aandacht voor moet hebben: kloppen andere aannames in je ondernemingsplan wel? Zijn die niet ook te rooskleurig? Nú is het moment dat je daar nog veranderingen in kunt maken!

Link naar reactie
  • 1

Als dit gebeurt nog voor je open gaat heb je simpelweg meer geld uitgegeven dan je begroot had. Je komt dus vanaf nu per definitie geld tekort tot je inkomsten voldoende zijn, lees: meer dan de kosten om open te zijn. Die situatie gaat dan pas weer omdraaien. Zaak is om, als het een flink bedrag is, dus per direct te kijken naar uitbreiding van de financiering om voldoende ruimte te hebben zodat je niet bij de eerste beste tegenvaller de boel niet meer rond krijgt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de reacties.

 

Om antwoord te geven op een aantal vragen/reacties:

 

De financiele coach had ik bij het opstarten van de kredietfaciliteit, dit waren een aantal afspraken samen, ik heb de coach nu niet meer tot mijn beschikking.

 

Ik heb een ondernemingsplan geschreven, een goed plan zelfs. Ik heb een volledige financiering bij de ABN Amro verkregen en alles is prima begroot. Er zijn alleen tijdens de verbouwing van het pand een aantal dingen naar voren gekomen die we niet konden weten van te voren. (o.a. op het gebied van elektriciteit, riolering, dure arbeidskrachten etc.) We hebben hier gewoon geen geluk mee gehad. En deze kosten zijn het 'onvoorziene uitgaven potje' overstegen en het geld moet toch ergens vandaan komen.

 

En inderdaad mijn schappen moeten vol, dat is gewoon belangrijk.

 

Ik ga proberen met mijn leveranciers te praten over leverancierskredieten.

 

Nogmaals bedankt en ik laat weten of het gelukt is.

 

MVG

Link naar reactie
  • 0

Beste Linda,

 

Goed dat je op tijd signaleert dat je krap komt te zitten en dat je daar iets aan probeert te doen. Behalve het realiseren van leverancierskrediet kun je onderzoeken of er bedrijfsmiddelen zijn die je in bruikleen kunt krijgen, of huren of leasen ipv aan te schaffen.

 

Misschien kun je daarnaast toch ook kijken naar extra financiering, zoals hierboven aangegeven. Heb je bijvoorbeeld rekening gehouden met een buffer voor aanloopkosten? Bij dit soort bedrijven weegt de omzet in de eerste periode na de start vaak nog niet op tegen de kosten. Je moet rekening houden met extra financiële ruimte om de eerste maanden je vaste verplichtingen te kunnen voldoen, zoals huur, personeel of bijvoorbeeld aflossingen.

 

Ook moeten er middelen overblijven om marketingacties te kunnen doen. Een veelvoorkomende valkuil van ondernemers in de detailhandel en horeca is dat ze veel tijd en geld steken in het inrichten en bevoorraden van hun bedrijf, en vervolgens na de opening niets aan promotie doen. Zelfs een bedrijf op een zichtlocatie met veel passanten zal energie en geld moeten steken in het aantrekken van klanten en externe profilering.

 

Veel succes gewenst!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Linda,

 

Wat nogal eens voorkomt dat als mensen een financiering krijgt op te gote voet gaat beginnen met investeren. Daarbij niet zeggende dat jij het doet hoor.

 

Het lijkt mij het meest zinvol, zeker omdat je nog niet open bent, om een analyse te maken van je budget en daarmee naar de bank te gaan. Wellicht is het mogelijk om tezamen met de bank oplossingen te verzinnen. Daarbij zijn 2e hands spullen zeker aan te bevelen. Of kijk eens naar veilingsites.

 

Je moet er rekening mee houden dat de bank al behoorlijk in je heeft geinvesteerd. Als blijkt dat je geen gekke dingen hebt gedaan, is het verstandiger voor de bank om je nu al extra ruimte te geven.

Als jij straks open gaat met halve schappen, dan is het moeilijk om aan klanten te komen. Bank zal eerder genegen zijn ondernemers te helpen die getuigen goede ondernemers te zijn dan mensen die afwachten totdat het fout gaat.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.