• 0

BTW klant uit Belgie

Wij hebben al enkele maanden een zakelijke klant uit Belgie. (klant heeft een geldig BTW nr etc.)

Tot nu toe is er altijd 19% BTW gerekend.

 

Echter wil de klant zijn facturen "BTW vrij" hebben.

 

Nu vraagt de klant of ik een creditfactuur kan sturen voor de gerekende BTW over alle facturen.

 

Kan de klant deze BTW niet zelf terug vragen in Belgie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, hij kan de btw niet terugvragen in België. Hij kan wel de BTW (via de belgische fiscus) terugvragen in Nederland

 

(Lees maar op de belastingdienst site hoe het zou werken als jij in België btw terug wilt vragen )

 

Maar zoals je zegt je hebt een geldig BTW nummer van hem. Dus in dat geval is het meestal geen probleem om gewoon creditnota's te sturen voor de facturen met BTW en nieuwe te sturen zonder BTW. Als het een vaste klant is (of word) vind ik dat wel de meest nette oplossing.

 

Het zelf terugvragen via de fiscus is een tijdrovend proces en het kan lang duren voor je geld terugkrijgt beetje afhankelijk van welk land kan het tot 6 tot 12 maanden duren en je kunt bij kleinere bedragen ook maar 1x per jaar een aanvraag doen.

 

Kortom als jij zeker weet dat je de btw mag verleggen naar factureren dan zou ik dat alsnog doen..

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dan MOET je zelfs factureren met BTW verlegd!

 

De dienst wordt volgens de BTW wetgeving geleverd in België. De afnemer moet de BTW aangeven in België. Jij hebt de volgende verplichtingen:

 

[*]U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.

[*]Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.

[*]Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.

[*]U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting.

[*]U geeft deze dienst op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

De BTW die je in het verleden aan hem gefactureerd hebt, is in wezen ook onjuist (tot en met 2009 gold ook België als plaats van dienst in dit geval) en zal hersteld moeten worden. Wacht even of hij daar aanspraak op gaat maken. Hij zal jou dan een factuur moeten sturen voor alle onjuiste BTW. Jij moet die aan hem betalen en terugvragen van de NL fiscus, mits jij de onjuist aan hem gefactureerde BTW ook afgedragen hebt aan de NL fiscus in het verleden.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Higher Levelers,

 

De discussie is wat oud maar ik begrijp dat het per aard van de dienst verschilt of de btw verlegd kan worden. In mijn geval betreft het een Belgisch bedrijf (goede relatie) dat van onze faciliteiten en diensten (terrein, vergaderzaal, catering, begeleiding) gebruik maakt in NL. Ik heb een btw factuur gestuurd en krijg van hun de vraag om een factuur zonder btw te versturen en het teveel betaalde bedrag (de btw) terug te storten.

 

Kan iemand mij hier mee helpen of mij de juiste weg op wijzen?

 

Alvast dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je je diensten specifieker maken?

De huur van een vergaderzaal is - even uit de losse pols, geen wet bij de hand - belast in het land van de vergaderzaal, cateringdiensten zijn belast waar ze verricht worden. Maar als het geen losse diensten zijn, maar er is sprake van een 'hoofddienst' waar de rest aan vast hangt, kortom, vertel meer aub.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De huur van een vergaderzaal is - even uit de losse pols, geen wet bij de hand - belast in het land van de vergaderzaal, cateringdiensten zijn belast waar ze verricht worden. Maar als het geen losse diensten zijn, maar er is sprake van een 'hoofddienst' waar de rest aan vast hangt, kortom, vertel meer aub.

 

je hersens laten je niet in de steek Marcel!

 

Zowel de verhuur als cateringdiensten vinden voor de BTW plaats in het land waar de diensten daadwerkelijk geleverd worden.

In dit geval dus NL. Er moet dus gewoon NL BTW in rekening gebracht worden aan de Belgische klant.

 

@Jeroen Akkermans: je hebt het correct gefactureerd. Je klant zal wel een bewijs van je gelijk willen zien. Dat is er ook en wel op EU niveau, de EU BTW Richtlijn. Artikel 45 voor de verhuur van ruimte in een onroerend goed en artikel 43 (de hoofdregel) voor de catering omdat er voor catering geen uitzondering bestaat op de hoofdregel.

 

@Peterverstr: dat (Belgische) wetsartikel (zie ook artikel 138 van de EU BTW Richtlijn) ziet op vervoer van goederen tussen EU lidstaten, waarbij de BTW verlegd mag worden naar je klant. Dat is bij Jeroen niet aan de orde.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.