• 0

De dood van Adwords en SEO

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood. We vechten met z’n allen om een plekje op die ene voorpagina die het internet rijk is: Google. Terwijl er maar 10 organische en zo’n 11 betaalde plaatsen op die hele kleine pagina te verdelen zijn. Daar moeten we bij horen!

 

Triest nieuws voor iedere ondernemer: deze moderne middelen zijn niet meer het instrument waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen. Tenzij je vindt dat je een i-Pad met een sleuteltje zou moeten uitrusten om hem op te winden.

 

Ik weet nog zo’n zeven jaar geleden -ons bedrijf was net verhuisd en de dozen waren nog niet open of de eerste advertentieverkoper van de Gouden Gids stond met een orderformulier voor mijn neus. Onder het genot van een kopje koffie had ik me alle jaren daarvoor door hun geperfectioneerde verkooptechnieken laten verleiden tot steeds grotere advertenties in steeds meer rubrieken. Tot dat moment. Want in de laatste editie stond onze advertentie hopeloos verloren tussen die van geen enkele serieuze concurrent.

 

Zorgvuldig begon ik het proces van ‘downselling’. En naarmate de deadline naderde steeg de korting die we konden krijgen. De wanhopige verkoper was bereid om bijna 70% te zakken. Had hij de bui maar zien hangen, want toch heb ik hem dat jaar en alle jaren daarna laten zitten met zijn gidsen. En vele met mij. Google was inmiddels King.

 

Zoals in zoveel markten met succes is de concurrentie ook hier rap toegenomen. Google is verworden tot een grote Rode Oceaan vol haaien waarin bedrijven zich de dood in kunnen concurreren. De gouden eieren van de beginjaren zijn tot windeieren verworden en de vissen die je binnen haalt bovendien te duur betaald.

Net als zeven jaar geleden is het tijd voor de volgende stap.

 

Wat wordt de volgende stap in marketing? Wie het weet is de koning Midas van deze tijd en heeft goud in handen. Wordt het online video blogging? Buzzen? Company blogs? Mobile marketing? Social gaming? Apps? En waar moet je zijn? LinkedIn? Twitter? FourSquare? Of toch ook nog op Facebook en Hyves?

 

Of gaat wellicht ons hele businessmodel op de schop en kopen we al onze diensten wereldwijd in op de talloze freelancers sites die nu ontstaan? Wat het ook wordt een ding is zeker en dat is dat marketing over 7 jaar er weer heel anders uit zal zien dan we ons nu voor kunnen stellen.

 

Een ander ding is ook zeker... het kopje koffie met een leurende advertentieverkoper komt nooit meer terug.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat Google meer weet van de inwoners van een land dan de regering van het betreffende land zelf. Orwelliaanse praktijken waarmee de burger zelf (via het impliciet -want lezen doet niemand het- goedkeuren van de voorwaarden) akkoord is gegaan.

 

@wouter

Ik ben ook wel benieuwd of het werkt. Maar vooral ook of het haalbaar is voor de gemiddelde ondernemer die geen (duur)betaalde adviseurs in dienst wil nemen en zelf geen wizzkid is...

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter en werkt remarketing? Ben je tevreden met de resultaten? Gebruik je het ook al in combinatie met crosselling?

Eerste resultaten zijn veelbelovend. Tis nog geen vetpot maar we draaien er nog maar 2 maanden mee. Welke vorm van crosselling bedoel je?

 

@wouter

Maar vooral ook of het haalbaar is voor de gemiddelde ondernemer die geen (duur)betaalde adviseurs in dienst wil nemen en zelf geen wizzkid is...

Looks can be deceiving; ik ben (ondanks mijn bril) geen wizzkid die het zelf doet..

Of het haalbaar is voor de "gemiddelde ondernemer" weet ik niet. Mijn business is zo'n beetje volledig gericht op internet en ik denk dat ik wel een iets bovengemiddeld budget heb voor online marketing.

Link naar reactie
  • 1

Ik mis het punt van de column, en daarnaast zitten er vooral in de eerste alinea naar mijn mening een paar aannames die op zijn zachtst gezegd discutabel zijn.

 

Ik zal mijn mening daar even over geven

 

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood.

 

Om te beginnen is adwords/seo/google een marketingmiddel. Niet meer en niet minder, net zoals advertenties in de lokale bladen, televisiereclame e.d. dat zijn. Ook voor die laatsten betaal je een bepaald bedrag net zoals bij SEA.

 

Ondanks de opkomst van internet wordt er nog steeds geadverteerd, wordt er nog steeds reclame gemaakt op televisie (meer dan ooit lijkt het wel) en wordt er nog steeds aan sponsoring van sportploegen e.d. gedaan.

De opkomst van google heeft dat de nek niet omgedraaid, die vormen van marketing zijn niet ineens op sterven na dood, dus waarom zou adwords en seo bij de opkomst van welk ander marketingmiddel dan wel op sterven na dood zijn?

 

Het punt is dat google m.b.t internetmarketing in Nederland althans monopolist is. Ieder ander die opkomt zal marktaandeel van google afsnoepen (zou een gezonde ontwikkeling zijn) maar nee, dood is het niet

 

Triest nieuws voor iedere ondernemer: deze moderne middelen zijn niet meer het instrument waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen

 

Noem mij eens 1 bedrijf die met een marketingmiddel concurrentievoordeel haalt?

Concurrentievoordeel haal je met je bedrijf, met je product, de dienst, de service, de eigenschappen van je product, de prijs etc. De rest is marketing.

Stellen dat je met google adverteren concurrentievoordeel haalde is mijns inziens een verkeerde inschatting. Je suggereert dat er met marketingkanalen concurrentievoordelen te halen zijn. Als die er al zijn dan zijn die marginaal. Iedereen kan namelijk jouw marketingkanaal benutten.

 

Terwijl er maar 10 organische en zo’n 11 betaalde plaatsen op die hele kleine pagina te verdelen zijn. Daar moeten we bij horen!

 

Nee hoor, er zijn honderden organische plaatsen voor mijn productgroep en dus ook honderden betaalde plaatsen. Google is niet 1 plakpaal waar maar 10 posters op kunnen, maar -tig plakpalen.

Je zoekt voor jezelf de plakpaal uit waar je denkt dat je doelgroep langskomt, en als die plakpaal bezet is en het teveel moeite kost om er op te komen, zoek je twee minder bekende uit die goedkoper zijn, maar samen hetzelfde resultaat hebben.

 

Wat wordt de volgende stap in marketing? Wie het weet is de koning Midas van deze tijd en heeft goud in handen. Wordt het online video blogging? Buzzen? Company blogs? Mobile marketing? Social gaming? Apps? En waar moet je zijn? LinkedIn? Twitter? FourSquare? Of toch ook nog op Facebook en Hyves?

 

Geen idee, en op dit moment ook niet relevant. Primair is dat ik voldoende omzet draai om alle kosten te betalen, de medewekers hun salaris te betalen en daarvoor gebruik ik de marketingmix die mij het meeste resultaat biedt. Google/Adwords/SEO is daar onderdeel van.

 


Het doel van marketing is mensen interesseren voor je product, je bedrijf cq. de juiste mensen op je website zien te krijgen.

Als mensen een product op internet zoeken zullen ze een website gebruiken, of dit nu google of amazon of twitter of wat dan ook is wat we nog niet kennen.

In ruil voor die zoekopdracht die je ingeeft krijg je resultaten terug.

En als marketeer wil je zo hoog mogelijk in die resultaten staan. Of die resultaten nu worden gevormd door google algoritmes, reviews, klantbeoordelingen, kleur van het lettertype van je site, de voornaam van je dochter of wat dan ook doet niet terzake. Je wilt bovenaanstaan dus ga je invloed op die resultaten proberen uit te oefenen. En dat noemen ze SEO, dus SEO zal in mijn ogen altijd blijven bestaan, maar wel veranderen.

 

En dat laatste is niets nieuws. SEO verandert altijd, soms als hype, soms structureel, maar dood is het niet.

 

En welke vorm van marketing over een jaar of 7 de belangrijkste is zien we dan wel weer. Da's te ver weg. Maar kijk niet vreemd op als dat toch Google blijkt te zijn. Weliswaar anders dan nu, maar ja, iedereen verandert.

 

Microsoft bestaat per slot van rekening ook al 35(!) jaar en is een groot deel van die periode de absolute monopolist.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

@Frans... je verdiende nog een reactie naar aanleiding van jouw uitvoerige opmerkingen...

 

Stellen dat je met google adverteren concurrentievoordeel haalde is mijns inziens een verkeerde inschatting.

 

Waar ik op doel is dat wij met SEO (vindbaarheid) in de beginjaren zeker concurrentievoordeel haalde. Doordat het destijds gemakkelijk was om op goede zoektermen bovenaan te komen hebben we veel nieuwe klanten mogen verwelkomen.

Concurrentievoordeel behalen met Adwords is onmogelijk. Dat is juist ook de onderliggende stelling van mijn column.

 

Er zijn inderdaad veel plekken te vergeven op Google. Maar als iemand een hypotheekverstrekker zoekt komt daar in bijna 100% van de gevallen de term hypotheek in de zoekopdracht voor. Om dan bovenaan te komen, dat wordt lastig of in ieder geval duur.

Link naar reactie
  • 0

Om bovenstaande discussie nog even een staartje te geven. Google staat adverteerders vanaf september toe om ook te adverteren met de merknaam van de concurrent in de zoekterm.

Dit maakt dat ondernemers moeten gaan meebieden op de eigen merknaam!

 

http://www.fd.nl/artikel/19079524/google-staat-adverteren-merknaam-concurrent-toe

 

Het wordt dus hoog tijd dat de vrijheden van Goegle wettelijk worden ingeperkt.

Link naar reactie
  • 0

Om bovenstaande discussie nog even een staartje te geven. Google staat adverteerders vanaf september toe om ook te adverteren met de merknaam van de concurrent in de zoekterm.

Dit maakt dat ondernemers moeten gaan meebieden op de eigen merknaam!

 

http://www.fd.nl/artikel/19079524/google-staat-adverteren-merknaam-concurrent-toe

 

Ai dat wordt een klus. Ik ben de komende maand druk ;) Wel goed nieuws voor de Cowboys, let the games begin :)

Link naar reactie
  • 0

Vind ik ook gewoon vrijgeven die handel. Als je een fietsenwinkel hebt dan mag de conculega toch ook een bord op de lantarenpaal hangen voor je deur? Ik zie het verschil niet. Ik heb trouwens nooit gesnapt waar die merken mee bezig zijn. Mensen moeten kunnen vergelijken op internet. Hoe meer er staat hoe beter voor het merk. Kwaliteit van die sites moeten ze zelf regelen (doen de meeste ook al) door de uitlevering van de producten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben waarschijnlijk te simpel van geest om dit te snappen. Ik interpreteer het als volgt; In NL heb je twee zuivel-merken die wat op elkaar lijken. Boer Piet en Boer Gijs.

Nu gaat Boer Piet reclame maken met de tekst "Boer Gijs" om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk "zoekers" bij Boer Piet terecht komen. Is dat een goede en beschaafde ontwikkeling?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben waarschijnlijk te simpel van geest om dit te snappen. Ik interpreteer het als volgt; In NL heb je twee zuivel-merken die wat op elkaar lijken. Boer Piet en Boer Gijs.

Nu gaat Boer Piet reclame maken met de tekst "Boer Gijs" om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk "zoekers" bij Boer Piet terecht komen. Is dat een goede en beschaafde ontwikkeling?

 

Boer piet mag de tekst (nog) niet gebruiken van Boer Gijs maar wel het zoekwoord. Over de ethiek van reclame online of offline zou een ander topic gestart kunnen worden (als die er al niet is). Daar kan ik ook nog wel wat over vertellen :)

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter en werkt remarketing? Ben je tevreden met de resultaten? Gebruik je het ook al in combinatie met crosselling?

Eerste resultaten zijn veelbelovend. Tis nog geen vetpot maar we draaien er nog maar 2 maanden mee. Welke vorm van crosselling bedoel je?

 

 

Bv. Je hebt 5 usb kabeltjes verkocht en je gaat ze een banner laten zien van een usb hub. (dit is mogelijk in Adwords). Wat hier mee te doen in jou branche weet jij beter. Dit was een hypothese :)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bv. Je hebt 5 usb kabeltjes verkocht en je gaat ze een banner laten zien van een usb hub. (dit is mogelijk in Adwords). Wat hier mee te doen in jou branche weet jij beter. Dit was een hypothese :)

Google weet (nog) niet wát men gekocht heeft, maar dit is wel de nabije toekomst. Echt specifiek op product (usb kabel gekocht dus usb hub laten zien) kan nog niet. Nu kan er iets algemeens staan als "hoe bevallen de kabels? Wilt uw vrouw minder kabels in het zicht? Probeer onze kabelgoot!" ofzo ;D
Link naar reactie
  • 0

 

 

Bv. Je hebt 5 usb kabeltjes verkocht en je gaat ze een banner laten zien van een usb hub. (dit is mogelijk in Adwords). Wat hier mee te doen in jou branche weet jij beter. Dit was een hypothese :)

Google weet (nog) niet wát men gekocht heeft, maar dit is wel de nabije toekomst. Echt specifiek op product (usb kabel gekocht dus usb hub laten zien) kan nog niet. Nu kan er iets algemeens staan als "hoe bevallen de kabels? Wilt uw vrouw minder kabels in het zicht? Probeer onze kabelgoot!" ofzo ;D

 

Het kan wel per categorie, zijn ze bij de categorie usb kabels geweest en hebben ze erna wat gekocht dan laat je ze......Is wel een hele klus om te bouwen. Zal (denk ik) niet rendabel zijn voor jou branche.

 

Criteo kan dat wel per product alleen moet je dan 100.000 unieke bezoekers per maand per land hebben. >:(

 

Beter even wachten tot het bij google ook kan :)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel Tim gelijk heeft dat hier vooral de Internet ondernemers met kritiek op zijn column komen, wil ik me hier toch even ook laten horen.

 

SEO en Adwords zijn verre van dood, zij leven als nooit tevoren.

 

De reden voor Tim's column is de eenvoudige constatering dat hij niet meer zo gemakkelijk bovenin de resultatenpagina terecht komt voor de populairste zoektermen (zoals "hypotheek)". Dat geeft alleen maar aan dat SEO en Adwords volwassen zijn geworden.

 

Ter verduidelijking: dat Adwords voor populaire zoektermen duur is geworden heet marktwerking. De oplossing voor kleine ondernemers is niche-marketing: ga niet concurreren met de grote jongens voor een zoekterm als "hypotheek", maar richt je op een niche (hypotheken voor kleine ondernemers in Utrecht bijvoorbeeld). Zoek de juiste zoektermen daarvoor op, en adverteer daarop.

 

Hetzelfde geldt voor SEO: richt je op een niche. En biedt op je website goede informatie over die niche. Het is immers het doel van de zoekmachines om websites met goede informatie hoog te laten scoren.

 

Nog een klein woord over die "dure adviseurs": het is de kunst (en dat is het altijd al geweest) om die adviseurs te kiezen die hun geld waard zijn, en het in feite zelf terugverdienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met pjvdmeer.

 

En wat me ook opvalt is dat de meerderheid van met name kleine ondernemers nog niet eens de basis concepten van SEO toepast.

 

Komt dat wellicht omdat de meeste SEO adviseurs zich niet echt verdiepen in wat de wat de beste SEO en online marketing strategie zou zijn of willen de ondernemers er gewoon geen geld uit aan uitgeven?

Link naar reactie
  • 0

Adwords verdwijnt? Ik hoop het. SEO zal wel blijven, maar ik denk dat het meer EO (exposure optimalisation of andere term) moet worden. Iets wat buiten de exclusiviteit van zoekmachines gaat stappen.

 

Eerst de offline gidsen, toen de startpagina's, daarna de online gidsen, zoekstartpagina's (ilse), yahoo groot, toen altavista groot, nu google groot. Social media, social networking. Twitter (begrijp ik nog steeds niet, het web in sms formaat).

 

Ik hoop dat er ergens een nieuw iets broeit wat tot leven zal komen en de boel weer eens door elkaar schudt. Alle moeilijke SEO discussies worden tegenwoordig weer teruggebracht naar goede eerlijke content en duidelijke linkbuilding. En in Nederland draait veel van SEO al een hele tijd alleen om google. Volgens mij niet goed...

 

Iemand zegt volwassen, ik denk rijp voor het bejaardentehuis. Niks ten nadele van de goede adviseurs, maar ik vergelijk die markt altijd met voetbal fans. Een paar hooligans hebben het verpest voor de rest. Alleen heb ik het idee dat er meer hooligans zijn dan echte fans. Voor de gemiddelde ondernemer is het al helemaal ondoenlijk geworden qua kosten en kennis. Zie de vele SEO topics op Higher Level.

 

Kortom ik vind het saai worden, het is tijd voor wat nieuws.

 

Micha

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Adwords verdwijnt? Ik hoop het. SEO zal wel blijven, maar ik denk dat het meer EO (exposure optimalisation of andere term) moet worden. Iets wat buiten de exclusiviteit van zoekmachines gaat stappen.

 

Eerst de offline gidsen, toen de startpagina's, daarna de online gidsen, zoekstartpagina's (ilse), yahoo groot, toen altavista groot, nu google groot. Social media, social networking. Twitter (begrijp ik nog steeds niet, het web in sms formaat).

 

Ik hoop dat er ergens een nieuw iets broeit wat tot leven zal komen en de boel weer eens door elkaar schudt. Alle moeilijke SEO discussies worden tegenwoordig weer teruggebracht naar goede eerlijke content en duidelijke linkbuilding. En in Nederland draait veel van SEO al een hele tijd alleen om google. Volgens mij niet goed...

 

Iemand zegt volwassen, ik denk rijp voor het bejaardentehuis. Niks ten nadele van de goede adviseurs, maar ik vergelijk die markt altijd met voetbal fans. Een paar hooligans hebben het verpest voor de rest. Alleen heb ik het idee dat er meer hooligans zijn dan echte fans. Voor de gemiddelde ondernemer is het al helemaal ondoenlijk geworden qua kosten en kennis. Zie de vele SEO topics op Higher Level.

 

Kortom ik vind het saai worden, het is tijd voor wat nieuws.

 

Micha

 

 

 

SEO is inderdaad saai. Maar dat online adverteren verdwijnt dat betwijfel ik.

 

Alle vernieuwingen van de zoekmachines zijn gericht op SEA en drukken de organische resultaten weg. Ik denk dat over 1 jaar de organische nr 1 positie niet meer bestaat. Als je rekening houd met personal search bestaat het nu al niet meer. Met veel gedoe sta je wellicht nog op nr 6. Als je bv op Baidu kijkt daar kun je organische posities kopen! En niemand die het ziet.

 

In de nabije toekomst zie je eerst 3 advertenties. Dan sosial media resultaten dan google shopping dan een nieuwsbericht dan de organiche resultaten. (sta je ergens onderaan :()

 

Nu is dit nog in Beta maar het komt er zeker aan.

 

Men gaat ook meer op categorie zoeken en lokaal. Google places wordt steeds belangrijker. En is ook veel aandacht aan besteed. Google is nu een simpel adverteer programma aan het uitrollen om lokaal te adverteren. Je geeft je branche in en je locatie je budget en klaar. Daar gaan de SEO inspanningen in places.

 

Google shopping wordt ook steeds beter. In de vs is het al mogelijk dat Adwords je producten uit de site laat zien in de advertenties. Komt ook hier naartoe. Ook daar wordt de organische inspanning weggedrukt.

 

SEO is saai. Goede Titel, URL, Content en klaar.

 

Beter is het om te kijken hoe je in de toekomst kunt scoren in de online advertising. Daar moet je een strategie voor verzinnen......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn visie is toch heel anders:

 

Google is groot geworden door de beste organische resultaten aan te bieden. Daarna zijn ze geld gaan verdienen met Adwords: reclame toevoegen aan de zoekresultaten. En die zetten ze inderdaad op prominente plaatsen, de adverteerders betalen er immers voor, daarvoor krijgen ze een goede plek.

 

Maar Google zal nooit de organische resultaten zover wegdrukken dat ze nauwelijks meer te vinden zijn. Ze zouden daarmee de hoofdreden van hun succes kanibaliseren. Dat zou gewoon zelfmoord betekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld, heb een site die ik al 7 jaar begeleid. We hebben daar jaren aan gewerkt om hem op de hoogste posities te krijgen en te houden. Dat is ook altijd gelukt. Nu zou je zeggen dan kunnen de campagnes lager of zelfs uit. Site heeft als doel offerte aanvragen. Campagne uit 80% minder aanvragen. Campagne laag (positie 4 tot 6) 40% minder aanvragen. 2 tot 3 jaar geleden was het niet zo erg. En lagen deze percentages veel lager.

Daar komt bij dat de campagnes ieder jaar 20 tot 30% duurder worden. Ik vraag me nu echt af of al die SEO inspanningen wel rendabel waren.

 

Nee ik ga en doe nu al kijken als ik een nieuw project start hoe de site te optimaliseren voor online adverteren.

 

Heb sinds een maand een site draaien die alleen maar voor adwords geoptimaliseerd is. Ben erg benieuwd wat die doet in de toekomst in de organische resultaten. Voor adwords doet de site het erg goed. binnen 2 weken kwaliteit scores van 7 tot 10 (op vrij algemene woorden)

 

 

Nee voor mij is (sinds kort) SEO dood. Met SEO verdien je (droog) brood. Wil je er beleg op dan moet je toch echt iets anders gaan verzinnen :)

Link naar reactie
  • 0

Interessant. Blijkbaar klikken mensen die slechts op zoek zijn naar het aanvragen van een offerte liever op een betaalde advertentie (komt natuurlijk ook omdat die bovenaan staan).

 

Mensen die op zoek zijn naar informatie (wat toch de meerderheid zal zijn), klikken juist liever op de organische resultaten. Ook en vooral omdat die betaalde resultaten geen goede informatie bieden, maar slechts reclame brochures (hooguit wat product informatie).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.