• 0

De dood van Adwords en SEO

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie) zijn op sterven na dood. We vechten met z’n allen om een plekje op die ene voorpagina die het internet rijk is: Google. Terwijl er maar 10 organische en zo’n 11 betaalde plaatsen op die hele kleine pagina te verdelen zijn. Daar moeten we bij horen!

 

Triest nieuws voor iedere ondernemer: deze moderne middelen zijn niet meer het instrument waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen. Tenzij je vindt dat je een i-Pad met een sleuteltje zou moeten uitrusten om hem op te winden.

 

Ik weet nog zo’n zeven jaar geleden -ons bedrijf was net verhuisd en de dozen waren nog niet open of de eerste advertentieverkoper van de Gouden Gids stond met een orderformulier voor mijn neus. Onder het genot van een kopje koffie had ik me alle jaren daarvoor door hun geperfectioneerde verkooptechnieken laten verleiden tot steeds grotere advertenties in steeds meer rubrieken. Tot dat moment. Want in de laatste editie stond onze advertentie hopeloos verloren tussen die van geen enkele serieuze concurrent.

 

Zorgvuldig begon ik het proces van ‘downselling’. En naarmate de deadline naderde steeg de korting die we konden krijgen. De wanhopige verkoper was bereid om bijna 70% te zakken. Had hij de bui maar zien hangen, want toch heb ik hem dat jaar en alle jaren daarna laten zitten met zijn gidsen. En vele met mij. Google was inmiddels King.

 

Zoals in zoveel markten met succes is de concurrentie ook hier rap toegenomen. Google is verworden tot een grote Rode Oceaan vol haaien waarin bedrijven zich de dood in kunnen concurreren. De gouden eieren van de beginjaren zijn tot windeieren verworden en de vissen die je binnen haalt bovendien te duur betaald.

Net als zeven jaar geleden is het tijd voor de volgende stap.

 

Wat wordt de volgende stap in marketing? Wie het weet is de koning Midas van deze tijd en heeft goud in handen. Wordt het online video blogging? Buzzen? Company blogs? Mobile marketing? Social gaming? Apps? En waar moet je zijn? LinkedIn? Twitter? FourSquare? Of toch ook nog op Facebook en Hyves?

 

Of gaat wellicht ons hele businessmodel op de schop en kopen we al onze diensten wereldwijd in op de talloze freelancers sites die nu ontstaan? Wat het ook wordt een ding is zeker en dat is dat marketing over 7 jaar er weer heel anders uit zal zien dan we ons nu voor kunnen stellen.

 

Een ander ding is ook zeker... het kopje koffie met een leurende advertentieverkoper komt nooit meer terug.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voorbeeld, heb een site die ik al 7 jaar begeleid. We hebben daar jaren aan gewerkt om hem op de hoogste posities te krijgen en te houden. Dat is ook altijd gelukt. Nu zou je zeggen dan kunnen de campagnes lager of zelfs uit. Site heeft als doel offerte aanvragen. Campagne uit 80% minder aanvragen. Campagne laag (positie 4 tot 6) 40% minder aanvragen. 2 tot 3 jaar geleden was het niet zo erg. En lagen deze percentages veel lager.

Daar komt bij dat de campagnes ieder jaar 20 tot 30% duurder worden. Ik vraag me nu echt af of al die SEO inspanningen wel rendabel waren.

 

Nee ik ga en doe nu al kijken als ik een nieuw project start hoe de site te optimaliseren voor online adverteren.

 

Heb sinds een maand een site draaien die alleen maar voor adwords geoptimaliseerd is. Ben erg benieuwd wat die doet in de toekomst in de organische resultaten. Voor adwords doet de site het erg goed. binnen 2 weken kwaliteit scores van 7 tot 10 (op vrij algemene woorden)

 

 

Nee voor mij is (sinds kort) SEO dood. Met SEO verdien je (droog) brood. Wil je er beleg op dan moet je toch echt iets anders gaan verzinnen :)

 

Ik ben het hier mee eens.. SEO kost heel veel tijd maar het duurt echt heel lang voordat je resultaat ziet of soms zie je nog ineens resultaat..

Link naar reactie
  • 0

> Wat wordt de volgende stap in marketing?

 

Een simpele aandachtspuntje: kijk en volg waar je (potentiele) klanten zitten en hoe je ze wil bereiken. Of het nu, facebook, linked-in, vakbladen, een congres, of welke social media dan ook is. Maak een combinatie voor je eigen Marketing Mix (zoals Frans terecht al opmerkte) Vergeet 'word of mouth' niet, een goede offline reputatie zorgt voor velen voor een groot deel van de omzet.

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 1

Dit is wel een grappig topic. Jullie zijn namelijk steeds weer op zoek naar het laatste trucje om een voorsprong te nemen op concurrenten. Dat de effectiviteit van drukwerk, radio, televisie, zoekmachine-optimalisatie, Adwords en ook toekomstige reclametechnieken afneemt is een gevolg van de Wet op de Voorsprongende Remming. De effectiviteit van elk trucje neemt af naarmate meer mensen hetzelfde trucje kennen.

 

Het is prima om geinformeerd te zijn over de evolutie van trucjes, maar marketing is meer dan trucjes. Het fundamentele probleem van mensen die klagen over de afnemende effectiviteit van Adwords en SEO is dat ze geen wezenlijk onderscheidend aanbod hebben. Ze verkopen hetzelfde product aan dezelfde klanten als talloze anderen. Commodities!

 

Marketing betekent ook dat je nadenkt over je aanbod en je doelgroep. Je concurrentie over de volle breedte voorblijft.

 

Zit je nog jaren in de hoek van effectieve SEO en goedkope Adwords. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Adwords op sterven na dood? Wat een onzin!

 

Een ondernemer kijkt naar het rendement van reclameuitingen. En die is bij Adwords uitstekend en bovendien meetbaar. Het gaat er niet om, om een early adopter te zijn.

 

Vorig jaar heeft een bevriend bedrijf, een paar honderd euro geïnvesteerd in Adwords, wat resulteerde in 50.000 euro extra omzet. (daarvan 40% winst)

 

Het hangt er helemaal vanaf in welke branche je werkzaam bent. Je kunt net zo makkelijk roepen dat tv-reclame niet werkt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Adwords op sterven na dood? Wat een onzin!

 

 

Vorig jaar heeft een bevriend bedrijf, een paar honderd euro geïnvesteerd in Adwords, wat resulteerde in 50.000 euro extra omzet. (daarvan 40% winst)

 

 

 

Laat hem dan als een gek 10k in adwords investeren....

 

 

Uiteraard kan hij een keer mazzel hebben gehad door adwords. Maar om u te zeggen dat iedereen met een paar honder dollar bizarre omzetten gaat halen gaat wat te ver..

 

Ik ben er zeker nog tevreden over,niet te duur in mijn branche .

 

Dit topic zet me wel aan het denken..waar kan ik mijn doelgroep nog beter bereiken ,en ook eerder...

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een adwords campagne, heb er nog weinig respons op. Als het budget op is, stop ik hier dus ook mee. Wat de SEO aangaat, ik doe alles zelf, ik steek geen kosten in het optimaliseren, ook dat doe ik zelf. Ik heb een webshop in etherische olie producten, ik heb de producten nu aangemeld bij Google shopping, bepaalde producten zie terug in de organische google, dit is wel kicken. Ik heb ook het idee dat deze producten met bijbehorende zoekwoorden nu stijgen in de ranking.

 

mod-edit:link in je handtekening svp, zie gebruiksregels. Signature is in te stellen in je profiel

website in etherische olie

www.wellnessessential.nl

Link naar reactie
  • 0

> Wat wordt de volgende stap in marketing?

 

Een simpele aandachtspuntje: kijk en volg waar je (potentiele) klanten zitten en hoe je ze wil bereiken. Of het nu, facebook, linked-in, vakbladen, een congres, of welke social media dan ook is. Maak een combinatie voor je eigen Marketing Mix (zoals Frans terecht al opmerkte) Vergeet 'word of mouth' niet, een goede offline reputatie zorgt voor velen voor een groot deel van de omzet.

 

Mond op mond reclame op internet mag idd niet onderschat worden. Door het internet kan enen bedrijf zich nauwelijks meer een misstap meer permitteren. Elke gebruiker is tegenwoordig een potentiële criticus die online je naam zwaar en vooral oneindig van een negatieve lading kan voorzien. Grote bedrijven hebben vaak ook mensen in dienst die alleen maar bezig zijn met positief over het bedrijf te praten op fora.

De klant is dus eigenlijk nog meer koning dan voorheen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

> Wat wordt de volgende stap in marketing?

 

Een simpele aandachtspuntje: kijk en volg waar je (potentiele) klanten zitten en hoe je ze wil bereiken. Of het nu, facebook, linked-in, vakbladen, een congres, of welke social media dan ook is. Maak een combinatie voor je eigen Marketing Mix (zoals Frans terecht al opmerkte) Vergeet 'word of mouth' niet, een goede offline reputatie zorgt voor velen voor een groot deel van de omzet.

 

Mond op mond reclame op internet mag idd niet onderschat worden. Door het internet kan enen bedrijf zich nauwelijks meer een misstap meer permitteren. Elke gebruiker is tegenwoordig een potentiële criticus die online je naam zwaar en vooral oneindig van een negatieve lading kan voorzien. Grote bedrijven hebben vaak ook mensen in dienst die alleen maar bezig zijn met positief over het bedrijf te praten op fora.

De klant is dus eigenlijk nog meer koning dan voorheen.

 

Het kan aan mij liggen hoor,maar volgens mij heeft een mod je uitgelegd hoe je kan voorkomen om oude topics te kicken. En nu antwoord je weer op een vraag van 8 maanden terug.....

 

 

 

 

Elke gebruiker is tegenwoordig een potentiële criticus die online je naam zwaar en vooral oneindig van een negatieve lading kan voorzien.

 

En waar denk je dat jij nu mee bezig bent? je bedrijf positief hier neer aan het zetten?

Link naar reactie
  • 0

Hoe voorkom je dat je op oude topics terecht komt? Ik ben vaak op zoek naar interessante topics, uiteindelijk praat ik dan niet mee omdat ze oud zijn, maar een paar jaar later reageren, is dat inderdaad niet de bedoeling? of kan die bijdrage dan voor de volgende gewoon weer waardevol zijn?

 

 

> Wat wordt de volgende stap in marketing?

 

Een simpele aandachtspuntje: kijk en volg waar je (potentiele) klanten zitten en hoe je ze wil bereiken. Of het nu, facebook, linked-in, vakbladen, een congres, of welke social media dan ook is. Maak een combinatie voor je eigen Marketing Mix (zoals Frans terecht al opmerkte) Vergeet 'word of mouth' niet, een goede offline reputatie zorgt voor velen voor een groot deel van de omzet.

 

Mond op mond reclame op internet mag idd niet onderschat worden. Door het internet kan enen bedrijf zich nauwelijks meer een misstap meer permitteren. Elke gebruiker is tegenwoordig een potentiële criticus die online je naam zwaar en vooral oneindig van een negatieve lading kan voorzien. Grote bedrijven hebben vaak ook mensen in dienst die alleen maar bezig zijn met positief over het bedrijf te praten op fora.

De klant is dus eigenlijk nog meer koning dan voorheen.

 

Het kan aan mij liggen hoor,maar volgens mij heeft een mod je uitgelegd hoe je kan voorkomen om oude topics te kicken. En nu antwoord je weer op een vraag van 8 maanden terug.....

 

 

 

 

Elke gebruiker is tegenwoordig een potentiële criticus die online je naam zwaar en vooral oneindig van een negatieve lading kan voorzien.

 

En waar denk je dat jij nu mee bezig bent? je bedrijf positief hier neer aan het zetten?

Link naar reactie
  • 1

Je kan (gelukkig) niet voorkomen dat je op jaren oude topics terecht komt als je rondsnuffelt op dit forum, want er staat vaak nog waardevolle informatie in oude topics.

 

Meestal is een paar jaar later reageren niet de bedoeling. De mensen die toentertijd de discussie voerden die zijn wellicht niet eens meer actief op dit forum. Het is dus vaak mosterd na de maaltijd om daar nog op te reageren. Als je echter er van overtuigd bent dat jouw reactie zelfs een paar jaar later nog een grote waarde toevoegt aan de discussie, dan zou je die kunnen plaatsen. Vreemd genoeg gaan dergelijke verlate toevoegingen in de regel gepaard met een link naar het bedrijf van diegene die ze plaatst. Hoewel het volgens mij -en vele anderen- overduidelijk moet zijn dat zo iets niet de bedoeling is, zijn er dagelijks mensen die er heilig van overtuigd zijn dat dat het toch beste is om te doen.

 

Maar dit gaat verder niet over adwords en seo, dus misschien nu weer verder daarover. :)

Link naar reactie
  • 0

SEO (zoekmachine optimalisatie) gaat nooit dood om de simpele reden dat zoekmachines nooit perfect zijn. Bovendien wil Google ook dat je hun 'best practices' overneemt. Dat betekend dus microformats, Google PageSpeed, Google+ Authorship, etc.

 

De claim dat SEO dood is betekent wat mij betreft dat de auteur niet erg op de hoogte is hoe het werkt. SEO verandert continue, maar blijft relevant.

Link naar reactie
  • 0

SEO (zoekmachine optimalisatie) gaat nooit dood om de simpele reden dat zoekmachines nooit perfect zijn. Bovendien wil Google ook dat je hun 'best practices' overneemt. Dat betekend dus microformats, Google PageSpeed, Google+ Authorship, etc.

 

De claim dat SEO dood is betekent wat mij betreft dat de auteur niet erg op de hoogte is hoe het werkt.

 

Kennelijk ontgaat door de prikkelende columntitel de essentie van de columnist je een beetje: het gaat er niet om dat SEO dood is, maar dat er maar een beperkt aantal relevante plekjes op pagina 1,2 en 3 te vergeven zijn en de kosten om daarbij te horen - en te blijven - steeds hoger worden.

 

SEO verandert continue, maar blijft relevant.

Het verandert continu, de frequentie van de veranderingen en de impact neemt toe, en daardoor neemt de relevantie AF wat mij betreft:SEO wordt steeds volatieler, grilliger en duurder. Je zult als ondernemer dus vroeg of laat de vraag moet stellen of hoog scoren in zoekmachines wel de meest renderende manier is om nieuwe klanten te scoren, of dat je die klanten veel beter op andere wijze kunt benaderen.

 

Nu weer is linkbuilding via forumprofielen hot: er zijn er die aanbieden voor 13 dollar 6.000 backlinks op wereldwijde fora voor je te verzorgen. Hartstikke mooi, totdat Google de truc echt doorheeft en met 1 penneveeg alle effort wegvaagt en - erger nog - je als bedrijf zwaar straft voor het opportunisme van de SEO-guru en linkbuilder die je had ingeschakeld.

 

Nog een voorbeeld: Ik ben actief in een branche waar de kosten voor adwords tot astronomische hoogte zijn gestegen. Er is een niveau bereikt waarin adwords gewoon nauwelijks meer rendabel in te zetten zijn. Domme ondernemers blijven er gebruik van maken tegen beter weten in, slimme ondernemers gaan op zoek naar wat anders.

Link naar reactie
  • 0

@Acrobat Reader

Nu ben ik wel heel benieuwd welke branche je bedoelt? online marketing? ;)

Ik erken dat je als adwords specialist of als seo specialist eigenlijk een speelbal bent van een grillige markt, continue aan verandering onderhevig, maar is dat niet gewoon een bewijs van haar dynamiek en relevantie? Google beloont hen die op een creatieve en eerlijke manier hun bedrijf en/of product aan de man brengen. Waarom zou dit verkeerd zijn?

 

[mod edit: zoveelste DTG-link verwijderd ]

 

Link naar reactie
  • 0
Google beloont hen die op een creatieve en eerlijke manier hun bedrijf en/of product aan de man brengen.

 

DTG links droppen op HL, Hallo en Marketing facts door een vermoedelijk fake profiel in vermoedelijk opdracht van DTG is op een bepaalde manier zeker creatief te noemen, maar eerlijk is het zeker niet.

 

En dat doen in topics die bijna 3 jaar inactief zijn geweest, is ook niet erg handig.

 

Back to you, "Jeroen" :)

 

PS: ken je het verhaal van Groupon?

 

PS2: Vosberg, die achternaam komt in heel Nederland niet voor :)

Link naar reactie
  • 0

haha gaaf, zo'n topic uit 2011 over een column die gisteren geschreven had kunnen worden maar toch nog steeds niet 'waar' is geworden :)

 

p.s. ik zal 'm ook (weer) in 'HL suggesties' gooien, maar hadden we een tijdje terug niet het idee om het kicken van oude topics door 'nieuwe' accounts te bemoeilijken/onmogelijk te maken?

 

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.