• 0

uurloon vraag beginnend stylingbureau

Beste...

 

Ik werkte altijd fulltime bij een modemerk, maar kreeg steeds meer aanvragen om styling klussen te gaan doen op freelance basis. Ik heb nu een paar kleine dingetjes gedaan, maar dat was zwart. Nu krijg ik steeds meer grote aanvragen en wil ik graag netjes wit beginnen, kvk aanvragen btw nummer etc. Omdat ik samen werk met eigen modellen en een eigen visagist, betaal ik hun ook uit (moet ik nog heel veel over vragen bij het belastingbureau, hoe dit allemaal in zijn werk gaat).

Maar ik moet ook zelf nu officieee offertes gaan opsturen naar klanten. Helemaal nu alles wit gaat, moet de prijs omhoog, omdat er nog belasting afgaat etc.

Ik vind het heel lastig om een prijs te bedenken. Uurloon handig, dag loon, halve dag loon misschien beter etc. Ik kan me helaas niet goed verdiepen in mijn concurenten omdat die uurlonen nergens te vinden zijn. Een styling bureau is eigelijk gelijk aan een reclame bureau (voor vele meer bekend waarschijnlijk). Ik kan wel offertes gaan aanvragen als bedrijf zijnde, maar vaak vragen ze je dan toch even langs te komen om een prijs nader te komen.

 

Mijn vraag was dus eigelijk, heeft hier iemand verstand van deze branche, wat zijn normale tarieven, wat kan ik vragen.

Ik ben wel beginnend en ik wil ook niet meteen de duurste zijn. Voor mij is het van belang dat ik eerst een klantenkring opbouw. Maar later het tarief verdubbelen, is waarschijnlijk ook niet de beste oplossing.

Ik bedenk concepten voor bedrijven, organiseer modeshows, fotoshoots, vormgeving opdrachten, huur modellen uit en visagisten etc. Even een kleine inkijk.

 

Ook moet ik dus de modellen uitbetalen, wat moet ik hun geven? Inprincipe is het als studentenwerk bedoelt. Dus hoeven zij geen echte modellebureau tarieven. Daar zou ik wel achter kunnen komen, wat ze minaal moeten verdienen etc.

Maar de vraag is, als zij werken, moet ik dan ook verdienen? Ik ben wel constant hun contact persoon en de totale verantwoording is voor mij. Er moet iig betaald worden voor de bemiddeling.

 

Veel vraagjes dus :) Met als onderwerp salaris.

Hopelijk is er iemand hier die mij opweg kan helpen. (ik ben alleen creatief en ambitieus, maar zakelijk inzicht mist mij nog:)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak een ondernemingsplan. Daarin onderzoek je wat je aan kosten zult hebben en maak je een inschatting van de opdrachten die je zult krijgen. Je gaat mensen inhuren - hoe ga je dat doen, via een uitzendbureau of modellenagency of zo? Dan kun je daar vragen wat dat gaat kosten. En zo zullen er meer kosten zijn die goed in te schatten zijn.

 

Aan de hand daarvan kun je berekenen wat je in ieder geval moet vragen om er geen geld op te verliezen. Je weet ook hoeveel tijd je er zelf mee bezig zal zijn, neem ik aan. Als je weet wat je er aan over wilt houden, kun je op die manier je tarieven berekenen.

 

Een benchmark met de praktijk (je concurrenten) is wel prettig, dan weet je in ieder geval of je op de goede weg zit. Als dat niet rechtstreeks te achterhalen is, kun je dat wellicht via je (potentiële) opdrachtgevers doen - je wordt nu al benaderd, waarom zou het gek zijn om te vragen wat ze er bij een ander voor vragen en wat ze voor jou over zouden hebben?

 

Zonder benchmark zul je er ook wel vrij snel achter zijn: als je al het werk niet aankunt, of er juist totaal geen opdrachten binnenkomen, dan is er een goede kans dat je prijsstelling verkeerd is en kun je dat aanpassen. Je zult overigens verbaasd staan te kijken hoe makkelijk prijsaanpassingen uit te leggen zijn, zeker als starter ("Ik ben nu meer ingewerkt, heb betere contacten, etc, dus ben nu overgegaan op meer marktconforme tarieven"). Daar hoef je niet al te veel tegenaan te hikken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik weet dat een ervaren stylist ongeveer 600 per opdracht/fotoshoot (dus per dag, en als het een opdracht van meerdere dagen is natuurlijk meer) verdient, bij een modeshow meer (ongeveer 1500) en volgens mij werken stylisten nooit per uur. Denk dat jij als beginnende stylist per opdracht 300 tot 350 kan vragen en daar dan op het factuur 19% bij doen voor de belasting en ook reiskosten erbij per km, hier zullen ze niet van schrikken dat is normaal.

 

Hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.