• 0

Bijtelling stoppen

Als DGA heb ik een auto van de zaak die ik ook privé gebruik en dus 25% bijtelling. Nu heb ik een paar maanden geleden privé een auto gekocht zodat ik geen bijtelling meer zal hebben. Helaas heeft de belastingdienst bedacht dat bijtelling alleen maar per jaar telt, tenzij je allerlei trucjes uithaalt (zoals bijvoorbeeld auto verkopen en weer terugkopen). Als je naar een andere werkgever gaat geldt deze regel echter niet. Heet dat niet rechtsongelijkheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je naar een andere werkgever gaat geldt deze regel echter niet. Heet dat niet rechtsongelijkheid?

 

Dat is niet waar hoor. Als ik van werkgever switch en ik had bij werkgever A een auto en bij werkgever B ook, dan kan ik niet voor werkgever B beslissen dat ik vanaf datum in dienst B geen bijtelling meer heb omdat ik vanaf dan niet meer privé ga rijden.

 

Met auto A heb ik immers de 500 km overschreden, dus bijtelling loopt met auto B ook gewoon door.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie, maar zie hier het voorbeeld:

 

Voorbeeld 3:

U verandert in het kalenderjaar van werkgever. U hebt van 1 januari tot en met 30 juni (6 maanden) een auto van

werkgever A. U rijdt in die periode 350 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/6 x 350 = 700 privékilometers in totaal rijden. U rijdt op kalenderjaarbasis meer dan 500 privékilometers. Daarom moet werkgever A, als u uw loon per maand krijgt uitbetaald, van januari tot en met juni de bijtelling bij uw loon tellen. U vraagt voor auto A geen Verklaring geen privégebruik auto aan. Van 1 juli tot en met 31 december (6 maanden) hebt u een auto van

werkgever B. U rijdt in die periode 100 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/6 x 100 = 200 privékilometers in totaal rijden. Omdat u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers rijdt, hoeft werkgever B geen bijtelling bij uw loon te tellen. U vraagt voor auto B een Verklaring geen privégebruik auto aan.

aanvraag_lh_verklaring_geen_privegebruik_auto_lh0551z3fol.pdf

Link naar reactie
  • 0

Een "vasthoudende" DGA Joost! ;)

 

Hij heeft ook wel gelijk ;)

 

@Saxman: ik kon uit je eerste post niet opmaken dat je deze situatie bedoelde.

 

Punt is dat bij beide werkgevers samen maar 450 km privé gereden is en dus op jaarbasis minder dan 500 KM.

 

Van rechtsongelijkheid is geen sprake omdat de situaties verschillend zijn (DGA switcht niet van werkgever en persoon in het voorbeeld wel).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost: Ik ben eigenwijs... Als je per jaar minder dan 500km rijdt, dan heb je helemaal geen bijtelling en in het genoemde voorbeeld toch over een half jaar. En naar mijn bescheiden mening geldt genoemd voorbeeld ook als je in auto A 450km hebt gereden, of zelfs 550km. Met andere woorden, een deel van het jaar bijtelling kan alleen indien je ook maar een deel van het jaar de auto hebt of wijzigt van werkgever waarbij je kiest voor geen bijtelling.

Waar ik naar toe wil is dat er dus blijkbaar verschil wordt gemaakt in de situatie dat je stop met privé rijden in de door de zaak ter beschikking gestelde auto voor dezelfde werkgever danwel voor een andere werkgever.

De enige (legale) optie die ik kan bedenken is de auto naar privé brengen en kilometers declareren. En desnoods begin volgend jaar weer terugverkopen aan de zaak.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als DGA heb ik een auto van de zaak die ik ook privé gebruik en dus 25% bijtelling. Nu heb ik een paar maanden geleden privé een auto gekocht zodat ik geen bijtelling meer zal hebben. Helaas heeft de belastingdienst bedacht dat bijtelling alleen maar per jaar telt, tenzij je allerlei trucjes uithaalt (zoals bijvoorbeeld auto verkopen en weer terugkopen). Als je naar een andere werkgever gaat geldt deze regel echter niet. Heet dat niet rechtsongelijkheid?

Nee, het staat jou ook als DGA vrij over te stappen naar een andere werkgever. Bottom line is dat je de beschikking hebt over deze auto en je niet voldoet aan het criterium om dit jaar geen bijtelling te hebben.

Link naar reactie
  • 0

@Als je per jaar minder dan 500km rijdt, dan heb je helemaal geen bijtelling en in het genoemde voorbeeld toch over een half jaar.

....................

De enige (legale) optie die ik kan bedenken is de auto naar privé brengen en kilometers declareren. En desnoods begin volgend jaar weer terugverkopen aan de zaak.

 

In genoemd voorbeeld is bij de start van het jaar al gekozen voor bijtelling. Enkel door de beperkte privé KM's is het mogelijk om bij auto 2 te kiezen voor geen bijtelling.

...........

Die keuze heb je als DGA altijd. Becijfer maar of het voordeliger is om KM's te declareren of de bijtelling aan te houden.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het voorbeeld dat TS aanhaalt betreft de verplichting van de werkgever om loonheffing in te houden over privé-gebruik auto. Dit staat los van de vraag of de werknemer in kwestie uiteindelijk ook privé-gebruik auto moet bijtellen. In het aangehaalde voorbeeld kan de werknemer de door werkgever A ingehouden loonheffing via zijn aangifte IB weer terugclaimen, omdat hij het hele jaar minder dan 500 km privé heeft gereden.

 

Dus voor alle duidelijkheid: als je in 1 jaar bijvoorbeeld 10 werkgevers verslijt en continu een auto van de zaak hebt en pas op 31 december 501 km privé rijdt, dan krijg je alsnog over een heel jaar bijtelling, maar hoeven de eerste 9 werkgevers geen loonheffing daarover in te houden als je tijdig een verklaring geen privé-gebruik aan hen hebt overlegd.

 

En het omgekeerde is ook waar: als je niet tijdig zo'n verklaring hebt overlegd, moeten alle werkgevers loonheffing over privé-gebruik auto inhouden, maar kan je die via je aangifte IB weer terugclaimen als je kunt aantonen dat je dat jaar niet meer dan 500 km privé hebt gereden.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

@Jantax: Dat is een duidelijk antwoord! Blijft over de vraag hoe het wordt gecontroleerd, en het volgende voorbeeld: Werknemer rijdt in januari in een goedkope auto en in die maand ook meer dan 500km privé. Vanaf februari heeft-ie een dure auto, maar rijdt 0km privé. Hoe wordt dit dan geregeld in de bijtelling?

Link naar reactie
  • 0

Blijft over de vraag hoe het wordt gecontroleerd, en het volgende voorbeeld: Werknemer rijdt in januari in een goedkope auto en in die maand ook meer dan 500km privé. Vanaf februari heeft-ie een dure auto, maar rijdt 0km privé. Hoe wordt dit dan geregeld in de bijtelling?

 

Eigenwijs ben je inderdaad ;)

 

Controle vindt plaats d.m.v. een rittenregistratie die de fiscus naar believen kan opvragen.

 

Een werknemer kan niet midden in een jaar beslissen om geen bijtelling meer te willen omdat hij een andere auto krijgt als die 500 privé KM's eenmaal gemaakt zijn dat jaar. In januari is de 500 km overschreden. Hij heeft het hele jaar een auto ter beschikking. Ergo: bijtelling voor beide auto's; januari de goedkope auto en 11 maanden de dure auto.

 

Nogmaals: het gaat erom dat (ergens) in het jaar de 500 km overschreden is. Met welke auto dat was, doet niet ter zake zolang de werknemer bij dezelfde werkgever werkt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dames en heren,

 

ik heb afgelopen augustus gevraagd aan me werkgever of ik mijn bijtelling kan stoppen op de auto van de zaak omdat ik een eigen auto had gekocht. De werkgever zei dat dit kon en heeft een formulier gehaald die ik moest invullen voor de belstingdienst geen gebruik prive. Ik heb dit ingevuld en rij geen km meer prive en word er geen bijtelling van mijn salaris ingehouden 3 maanden later komt de werkgever en zeg dat we de bijtelling niet hadden kunnen stoppen midden in het jaar en dat de naheffing door mij betaald moet worden. Ik antwoord maar u zei dat dit wel kon en ik heb de afgelopen maanden geen prive kilometers gereden. Ik weet me geen raad meer en de werkgever schuift het in mijn schoenen. kan iemand me alstublieft helpen hiermee

 

met vriendelijke groet,

 

sam

Link naar reactie
  • 0

@Mahdadi. Dit is een ondernemersforum, werknemersvragen horen daarop - helaas voor jou - niet thuis. Ik doe dit topic daarom op slot. Misschien dat iemand je nog per PM wilt informeren.

 

..off wellicht dat een net iets tragere mod die dit topic ook wil sluiten (maar het daardoor abusievelijk weer heeft ontsloten) toch nog bereid is je inhoudelijk op weg te helpen ;)

 

Topic alsnog gesloten

 

Groet,

 

Norbert

 

HL Administrator

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Sam

 

HL is niet bedoeld voor werknemersvragen. Gezien de aard van je probleem toch een antwoord en dan een slotje:

 

Je werkgever heeft gelijk. Als je in een jaar de 500 privé km's eenmaal overschreden hebt, dan kun je niet midden in het jaar zeggen dat je stopt met privé rijden en dus geen bijtelling meer wenst te betalen. Die keuze kun je pas aanstaande 1 januari maken.

 

Sneu dat je werkgever eerst riep dat het wel kon en er daarna op terug komt. Maar helaas is dat wel de regel en ook aan een dergelijke toezegging kun je geen rechten ontlenen. Helaas dus gewoon de bijtelling voor je rekening nemen.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.