• 0

Webwinkels en boekhoudkundige posten

 

Beste,

 

Om te beginnen wil ik me kort even voorstellen daar dit mijn eerste posting is op dit forum.

Mijn naam is Filip Crauwels, 28 jaar oud en momenteel bezig een webwinkel op te starten als zelfstandige in bijberoep.

Ondanks een diploma bedrijfsbeheer moet ik zeggen dat het meeste van mijn boekhoudkundige kennis reeds enige tijd naar de donkerste kamertjes van mijn brein is verhuist ;D .

 

Soit, daar het een simpele webwinkel is heb ik niet veel meer nodig dan wat BTW-posten, debiteuren, crediteuren etc.

De boekhoudkundige oprichting van het hele goedje is echter wel een probleem.

 

Om de webwinkel op te starten heb ik twee posten nodig.

De eerste post is de 200000 kosten voor oprichting (ondernemingsnummer etc.).

Tweede post die ik echter op de balans (of in de boekhouding) wil krijgen is de webwinkel zelf (webwinkel, webdesign en huisstijl).

 

Op het net (deze site) heb ik info kunnen terugvinden over de boekhoudkundige verwerking van websites (dient meestal igevoerd als kost) maar niet voor de webwinkels.

Ik ga er immers van uit dat een webwinkel een vehikel is dat opbrengsten genereerd en zich dus binnen de activa plaatst.

Daar het onontbeerlijk is om te starten denk ik dan ook dat het ergens bij de opstartkosten thuishoort.

 

Ik ben hier echter niet zeker van en vroeg mij af of er iemand weet hoe ik mijn balans, dus voor er eigenlijke transacties hebben plaatsgevonden, op orde krijg?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betreft een Belgische onderneming?

 

Bij de start begint de balans op nihil. Alles wat er in komt, nog voordat er iets wordt verdiend is een privéstorting. Dat moet goed worden vastgelegd, want dat zijn immers geen inkomsten en daar wil je geen belasting over betalen. Je krijgt dan dus een boeking met activa (of kosten) aan privéstorting, zodat je debet de investeringen hebt staan en credit het eigen vermogen, dat niet meetelt bij de winstberekening.

 

Bij alles wat je uitgeeft moet je vaststellen of dat het kosten zijn die direct ten laste van de winst komen, of investeringen die in meerdere jaren worden terugverdiend en daarom op de balans worden opgenomen (en worden afgeschreven). Als er voldoende inkomsten zijn, wil je vanuit fiscaal oogpunt de kosten zo vroeg mogelijk ten laste van de winst brengen. In Nederland wordt daarbij nog onderscheid gemaakt tussen goedkope en dure investeringen, doorgaans wordt de grens op 450 euro (de grens om een bedrijfsmiddel voor investeringsaftrek in aanmerking te kunnen laten komen) gesteld, daaronder zijn het direct kosten.

 

Ook maakt het verschil of je de website zelf bouwt, of koopt. Bij zelfbouw zal minder snel sprake zijn van een te activeren bedrijfsmiddel dan bij aankoop van een complete webshop. De tijd die je er in investeert neem je vaak niet mee in de kosten.

 

Kun je er zo wat mee?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Betreft een Belgische onderneming?

 

Bij de start begint de balans op nihil. Alles wat er in komt, nog voordat er iets wordt verdiend is een privéstorting. Dat moet goed worden vastgelegd, want dat zijn immers geen inkomsten en daar wil je geen belasting over betalen. Je krijgt dan dus een boeking met activa (of kosten) aan privéstorting, zodat je debet de investeringen hebt staan en credit het eigen vermogen, dat niet meetelt bij de winstberekening.

 

Bij alles wat je uitgeeft moet je vaststellen of dat het kosten zijn die direct ten laste van de winst komen, of investeringen die in meerdere jaren worden terugverdiend en daarom op de balans worden opgenomen (en worden afgeschreven). Als er voldoende inkomsten zijn, wil je vanuit fiscaal oogpunt de kosten zo vroeg mogelijk ten laste van de winst brengen. In Nederland wordt daarbij nog onderscheid gemaakt tussen goedkope en dure investeringen, doorgaans wordt de grens op 450 euro (de grens om een bedrijfsmiddel voor investeringsaftrek in aanmerking te kunnen laten komen) gesteld, daaronder zijn het direct kosten.

 

Ook maakt het verschil of je de website zelf bouwt, of koopt. Bij zelfbouw zal minder snel sprake zijn van een te activeren bedrijfsmiddel dan bij aankoop van een complete webshop. De tijd die je er in investeert neem je vaak niet mee in de kosten.

 

Kun je er zo wat mee?

 

Hey Ronaldinho,

 

Vooreerst bedankt voor je antwoord (geldt trouwens ook voor djluc).

Het handelt inderdaad over een belgische onderneming en een webwinkel die helemaal werd gekocht.

Volgens mij (en dan ga ik verder op jouw tekst) gaat het hier over een investering die in meerdere jaren zal worden terugverdient en die ik aldus wil meenemen op de balans (en waarvoor ik dan ook een afschrijfrubriek nodig heb).

Alleen kan ik hier geen geschikte rekeningrubriek voor vinden....

 

alvast bedankt en groet,

 

Filip

 

Ps: ik neem aan dat een privéstorting zoveel is als het geplaatst kapitaal (rubriek 100, volgens belgisch rekeningstelsen ;))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van rubrieken heb ik niet zo heel veel verstand, maar volgens mij zit er niet zo heel veel verschil tussen. Dat zou je even uit moeten zoeken. Vermogen is doorgaans rubriek 0, activa rubriek 1. Geplaatst kapitaal ken ik alleen van rechtspersonen met een in aandelen verdeeld kapitaal. Ik zou als boeking dan iets aanhouden als:

 

1... webshop

aan 0... privéstortingen, of eigen vermogen, etc.

 

Afschrijvingen kun je op verschillende manieren boeken. Rechtstreeks afboeken op de webshop, of via een aparte rekening afschrijvingen. Bijvoorbeeld:

4... afschrijvingskosten

aan 1... afschrijvingen webshop.

 

Maar wellicht even afwachten of iemand dat kan bevestigen. Als je ergens een voorbeeld rekeningschema hebt, kun je misschien zelf ook wel achterhalen wat het zou moeten zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.