• 0

Hoe KOR in te boeken in de balans met verschillen in de BTW aangifte ?????????

Gast Verwijderd account

Hallo,

 

Ik kom niet uit de volgende situatie, dus gaarne hulp van een pro. mag ook via de PM functie:

 

Aangegeven in de aangifte OB over 2009:

 

Verschuldigd   Te verrekenen    Te betalen

1ste kwartaal: € 589,00    € 184,00    € 405,00

2de kwartaal € 419,00    € 136,00    € 283,00

3de kwartaal € 100,00    € 87,00    € 13,00

4de kwartaal € 482,00    € 370,00    € 112,00

Totaal € 1.590,00   € 777,00    € 813,00, KOR toegepast, saldo 701,- feb '10 teruggehad.

 

MOEST ZIJN € 1.732,53   € 784,84    € 947,69 (over hele jaar)

      

Verschillen € 142,53    € 7,84    € 134,69 (tov de eerdere aangiften!)

 

Is een eenmanszaak; ik ben nu bezig met het maken van de eindbalans maar kom niet eruit hoe ik dit moet inboeken, alvast begonnen met deze journaalposten:

 

   Verschuldigde BTW         € 1.732,53   

Aan   Te betalen OB            € 947,69

Aan   Te verrekenen OB            € 784,84

               

   Te betalen OB         € 947,69   

Aan   KOR 2009   (V&W)           947,69

 

Welke journaalpost moet je maken voor het verschil tussen de eerdere aangiften en de daadwerkelijke bedragen?

 

Welke vervolgjournaalpost(-en) moet(-en) er (nog) komen om het nog terug te ontvangen bedrag van 701 debet op de eindbalans tot uitdrukkking te laten komen (deze is per feb van dit jaar terugontvangen na de aangifte van het 4de kwartaal)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Inmiddels heb ik het volgende:

 

Van de betaling per bank van de eerste 3 kwartalen:

   Te betalen OB         € 701,00   

Aan   Bank            € 701,00

 

Correctie van de verschillen van de tot dusver gedane kwartaalaangiften in 2009:            

   Verschuldigde BTW          € 142,53   

Aan   Te betalen OB            134,69

Aan   Te verrekenen OB            € 7,84

 

Boeking van de aangiften over alle kwartaalaangiften in 2009:                

   Verschuldigde BTW         € 1.590,00   

Aan   Te betalen OB            € 813,00

Aan   Te verrekenen OB            € 777,00

 

Overheveling van te betalen naar V&W voor de KOR:                

   Te betalen OB         € 947,69   

Aan   KOR 2009             947,69

 

De rekening te betalen OB heeft op de eindbalans een debetsaldo van 701,- in 2010 zal deze worden gecrediteerd als het op de rekening is binnengekomen.

 

Mis ik nog 1 journaalpost: van de 134,69 (het netto verschil tussen de onjuiste aangiften en de berekening) die via de suppletieaangifte OB zal worden teruggevraagd kan ik niet boeken....terwijl ik dit schrijf bedenk ik dit:

 

Suppletieaangifte indienen, en als het bedrag van 134,69 binnen is, de volgende journaalpost maken:

 

Bank 134,69

Aan Resultaat voorgaande jaren (V&W) 134,69

 

Maaaarrrr BTW is een resultaat ???? Iemand suggesties of een handreiking?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Jij maakt er een potje van. Je telt de gefactureerde BTW op bij de voorbelasting en dat noem je "verschuldigde" BTW.

 

Uitgaande van je eindgetallen over 2009;

 

Gefactureerde BTW: 813

 

Voorbelasting BTW 777

 

De voorbelasting heb je verrekend, dus die krijg je al terug.

 

KOR wordt 813 - 777 = 36 euro.

 

Op je balans komt de post KOR te staan als zijnde nog een te ontvangen post. In de belastingaangifte van 2009 moet je een verzoek doen om de KOR toe te passen en deze berekening invullen.

 

De KOR (36 euro) moet je bij "Overige Inkomsten" optellen voor de IB.

 

Als je de aangiften van de voorgaande kwartaalaangiften fout hebt gedaan en teveel hebt betaald, heeft dat niks met de KOR te maken, de eindcijfers blijven gelijk. Maar om dat te corrigeren moet je wel een z.g. suppletie-aangifte doen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jij maakt er een potje van. Je telt de gefactureerde BTW op bij de voorbelasting en dat noem je "verschuldigde" BTW.

 

Uitgaande van je eindgetallen over 2009;

 

Gefactureerde BTW: 813

 

Voorbelasting BTW 777

 

De voorbelasting heb je verrekend, dus die krijg je al terug.

 

KOR wordt 813 - 777 = 36 euro.

 

Op je balans komt de post KOR te staan als zijnde nog een te ontvangen post. In de belastingaangifte van 2009 moet je een verzoek doen om de KOR toe te passen en deze berekening invullen.

 

De KOR (36 euro) moet je bij "Overige Inkomsten" optellen voor de IB.

 

Als je de aangiften van de voorgaande kwartaalaangiften fout hebt gedaan en teveel hebt betaald, heeft dat niks met de KOR te maken, de eindcijfers blijven gelijk. Maar om dat te corrigeren moet je wel een z.g. suppletie-aangifte doen.

 

Was het maar zo simpel als dat u het stelt.....U begrijpt het zelf niet; hoe kan je dan een reactie plaatsen?

Terwijl alle getallen op het scherm staan!

De KOR is 813 en wordt zelfs hoger; 947,69 en niet 36! DE KOR IS HET VERSCHIL TUSSEN DE VERSCHULDIGDE EN TE VERREKENEN OB !!!! Waar ziet u deze bij elkaar opgeteld worden? Dat zijn journaalposten.....

 

Wie maakt er zo bezien een potje van?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk is je berichtgeving voor mij niet duidelijk geweest en heb ik (de door mij genoteerde getallen) geïnterpreteerd als eindbedragen van 2009. Dat doet verder niets af aan de rest van mijn post, betreffende de berekeningswijze en verdere afhandeling. Bedankt voor je "kneus" en nog veel plezier met je KOR.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je begint met 'je maakt er een potje van' en eindigd met ' veel plezier met je KOR'. Vindt je het gek dat je dan Kneusjes krijgt!

 

Enne met de KOR is het inmiddels goedgekomen....keurig alle bedragen in de eindbalans verwerkt!

Link naar reactie
  • 0

Er wordt dus bedoeld dat de eerste drie kwartalen aan de belastingdienst afgedragen zijn en dat met de aangifte van het vierde kwartaal dit bedrag teruggevorderd is ?

 

Dit is / was mij niet duidelijk temeer daar er ook vanuit gegaan wordt dat het bedrag van de "suppletie" ook ontvangen wordt ?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er wordt dus bedoeld dat de eerste drie kwartalen aan de belastingdienst afgedragen zijn en dat met de aangifte van het vierde kwartaal dit bedrag teruggevorderd is ?

 

Dit is / was mij niet duidelijk temeer daar er ook vanuit gegaan wordt dat het bedrag van de "suppletie" ook ontvangen wordt ?

 

Hallo VNIS,

 

Als het bedrag lager is dan 1345,- (en aan andere voorwaarden voldoet!) hoef je geen BTW te betalen, in dit geval is er te laag aangegeven in het lopende jaar echter blijft het onder deze grens dus de teruggaaf wordt ook hoger. Dit zal dmv een suppleaangifte worden teruggevorderd.

 

Voor verdere info, zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-07.html.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De KOR regeling is mij bekend.

 

Dat het gevolg is dat je geen BTW af hoeft te dragen is correct.

 

Het kan echter niet zo zijn dat je een bedrag van de belastingdienst ontvangt.

 

Dus is de vraag. Waarom zou je recht hebben op een bedrag van € 135,00 ?

 

Ook het verzorgen van een suppletieaangifte lijkt mij niet juist.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De KOR regeling is mij bekend.

 

Dat het gevolg is dat je geen BTW af hoeft te dragen is correct.

 

Het kan echter niet zo zijn dat je een bedrag van de belastingdienst ontvangt.

 

Dus is de vraag. Waarom zou je recht hebben op een bedrag van € 135,00 ?

 

Ook het verzorgen van een suppletieaangifte lijkt mij niet juist.

 

Er is in eerste instantie 813,- genoten over heel 2009. Bij mijn naberekening blijkt dat het totale verschil 947,- moet zijn. Met de suppletieaangifte geef je het verschil van 135,- aan, maar je hebt gelijk; er zal geen 135,- teruggekregen worden; je kan in deze immers niet terugkrijgen wat je nog niet betaald hebt.

 

De suppletie is noodzakelijk om de aangetroffen verschillen boekhoudkundig te verwerken. Als ik de suppletie niet indien heb ik geen zuivere administratie (btw bedragen wijken af) en stemt het niet overeen met het nieuwe KOR bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Hoe gaat die suppletie er dan uit zien indien je geen geld terugvordert van de belastingdienst ?

 

M.i. dien je enkel intern de KOR aan te passen en heeft het geen zin om een suppletie te verzorgen.

 

Het klopt wel dat je eigen administratie niet volledig in overeenstemming is met de door jou verzorgde aangiften omzetbelasting.

Doch door toepassing van de KOR heeft een suppletie geen enkele toegevoegde waarde.

 

M.i zit de belastingdienst, gezien de geringe waarde, niet op dergelijke berichten te wachten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.