• 0

Help, ik word belaagd door banners!!

Een week geleden heb ik een paar Palladium-schoenen bekeken bij Schuh.com en sindsdien duiken banners van die aanbieder zo ongeveer op elke derde pagina op die ik bezoek. Hellup!

 

Dat is dus behavioral targeting. Ik weet dat Sanoma op dat spoor zit en de Telegraaf, maar blijkbaar zijn de banner-netwerken verder gekoppeld en inmiddels ook over de grens actief. En omdat ik interesse getoond heb in die schoenen, betaalt Schuh nu ongeveer een derde van alle websites die ik bezoek om me dezelfde banner met dezelfde schoenen te tonen.

 

Dat is geen stealth marketing maar stalk-marketing. Weet iemand hoe dat zit: die verwevenheid van de netwerken? En wat lever dat op voor site-owners? Verdienen die aan mijn eyeballs of pas als ik dan uiteindelijk toegeef en koop...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vaak is het een bedrag per 1000 views of een percentage of een mix daarvan. Wat je er aan doet? Helemaal niks, vind het wel slim eigenlijk. Of het werkt zal blijken, als het werkt doet de consument het zelf, als het niet werkt is het zo weer weg want dan levert het minder op dan normaal banneren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Publishers verdienen vaak per view of click. Over het algemeen kun je dit soort dingen uitzetten. Zelfs google heeft een opt out voor dit soort advertenties. Het is een plugin die je moet installeren waardoor je niet meer geconfronteerd wordt met dit soort uitingen.

 

Hier te vinden: http://www.google.com/ads/preferences/plugin/

 

Ik weet niet of Sanoma dit ook al aanbiedt. Weet je overigens zeker dat het Sanoma is die die advertenties aanbiedt? (kan hoor... vraag even voor de zekerheid)

 

Anders is misschien het installeren van die plugin al een goeie remedie. Google maakt namelijk ook al gebruik van die behaviour stalking. Google Remarketing genaamd.

 

Verwevenheid van de netwerken is er niet echt. Google deelt zijn gegevens niet met Sanoma en andersom ook niet.

 

Wat wel zou kunnen... (dan wordt het echt leuk...) is dat ik als site owner (schuh.com) mijn data weer ga door verkopen aan andere partijen. Bij die nieuwe schoenen past natuurlijk ook een nieuwe broek. Als ik van een andere partij ook zo'n volgcode plak op mijn site, die wordt geactiveerd nadat je bijvoorbeeld je schoenen hebt afgerekend, dan kun je vervolgens weer een hele tijd worden gestalked door modezaken.

 

Om maar te zwijgen over reizen en reisverzekeringen, mobiele telefoons en accessoires, computers en games, etc.

 

Het gaat komen denk ik :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet niet of Sanoma dit ook al aanbiedt. Weet je overigens zeker dat het Sanoma is die die advertenties aanbiedt? (kan hoor... vraag even voor de zekerheid)

 

 

Yep, Sanoma doet dat binnen zijn eigen netwerk en de laatste keer dat ik Michiel Buitelaar sprak was hij van plan die expertise en diensten aan derden aan te bieden. Zou me trouwens niks verbazen als daar inmiddels brokers voor zijn. Maar het meest logische is dat het inderdaad Google is die gewoon met al die partijen banner-deals heeft: remarketing inderdaad.

 

Toch wel eng.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Klopt, remarketing is een relatief nieuw item van google. Overal waar je vroegere banners zag die gerelateerd waren aan de content die je bekeek wordt je nu doodgegooid met dezelfde banner. Beetje overkill. Heb het een tijd lang met www.fonq.nl gehad. (zal ze eens een mail sturen of ze wellicht hier willen reageren op remarketing).

 

Wellicht helpt het zoals elders al gesuggereerd om je cookies van de afgelopen dagen eens te verwijderen

Link naar reactie
  • 0

 

Och, echt erg vind ik het niet. Het is mijn vak. Ik lees ook alle folders die door de deur komen. Ik klik op alle links in de spam in mijn mailbox en vul overal mijn adresgegevens in.

 

Okay, dat was een tikkeltje overdreven. Die spammerts mogen gekielhaald worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De geschiedenis van je browser beperken tot 3 dagen is het gemakkelijkst. Dan heb je minder kans om 3 weken lang tegen banners aan te kijken over schoenen.

 

Als je er helemaal vanaf wilt kun je browsen onder een proxy via andere websites. Dan krijg je wel ineens reclame over "mooie vrouwen" die op je wachten in Pakistan omdat ze denken dat je daar vandaan browst.. Maar altijd beter als de informatie die ze anders koppelen aan jouw stad en jouw browser geschiedenis.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

dit is mij ook opgevallen.

pagina's die ik eerder bezocht heb zoals pagina van reisbureau (pretpark reisje) of van electronica verschijnen momenteel werkelijk overal waar ik kom als advertentie met de exacte producten die ik op die sites bekeken hebben.

Op nieuws pagina's, op forums, op werkelijk vrijwel elke pagina.

 

Moet zeggen dat ik dit behoorlijk irritant vind en voor mij eerder een reden is om de pagina waarvoor die advertentie is voorlopig maar even niet meer te bezoeken als dat ik er nu eerder wat door ga afnemen bij dat bedrijf.

 

wordt er een beetje parranoia van om werkelijk overal gewezen te worden op de producten diensten die ik ergens eerder bekeken heb...

 

Voelt een beetje alsof je in de stad in een winkel naar een bepaalde jas heb staan kijken en vervolgens weken lang overal steeds door iemand gevolgt wordt met een reclame bord waarop die jas staat afgebeldd, bij de supermarkt, bij de bakker, in de kroeg, bij de bibiliotheek, bij de .... Overal staat diegene met dat bord omhoog met daarop die jas....

Link naar reactie
  • 0

Wat de boer niet kent vreet hij niet. Probeer Safari nu eens met de handige plugin "Cookies" en "Addblock". En de standaard feature "Click to Flash". Ben je van al die rommel af en je surft 10x sneller dan met je huidige browser. Maar ja, Goegle heeft dat natuurlijk niet zo graag.......

Link naar reactie
  • 0

Remarketing is anders wel een geweldig concept, omdat het de eerste vorm van online adverteren is die me ook echt tot een directe aankoop verleid heeft. Zoals misschien bekend ben ik filmgek (en niet zo'n beetje) en dus struin ik het internet af naar leuke koopjes op filmgebied. Een paar maanden geleden kwam Cosmox een van mijn voorkeuren op het spoor en trachtten ze me over te halen een aankoop te doen die inderdaad nog in mijn collectie thuishoort. En warempel, het is ze gelukt. Samen met nog een paar andere titels.

 

Het heeft z'n flaws en bedrijven zijn nu nog iets te enthousiast met hun banners, maar dit gaat wel de volgende vorm van effectief adverteren worden. Een markt puur gericht op lead generation zal ook veel dichterbij komen op deze manier. Dat is voor ons ondernemers natuurlijk heel erg interessant.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Price alerts in te stellen door de gebruiker vind ik dan sympathieker, maar dat is natuurlijk geen push marketing. Al kun je het aanbieden van deze service misschien wel daaronder scharen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de ergernis op dit moment vooral zit in het feit dat je je echt belaagd voelt door dit soort bedrijven. Ik word als filmliefhebber natuurlijk vaak geprikkeld door banners over films die ik ooit bekeken heb in een webwinkel, maar als mijn vriendin kleding shopt op mijn computer en ik vervolgens vijftien keer per dag banners tegenkom over kleding die zij bekeken heeft, erger ik me daar toch behoorlijk aan (ik háát kledingshoppen ;) ). Maar goed, remarketing staat dan ook nog in de kinderschoenen, dus feedback aan dit soort bedrijven is vast meer dan welkom. Ik zal een collega-bedrijf waarvan ik weet dat ze hiermee bezig zijn eens aantikken om te kijken of ze hier willen reageren.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

daar noem je dus ook direct een privacy probleem.

Iedereen die later op de computer zit kan dus ook zien wat de partner/ouders/kinderen bekeken hebben.

 

Nu zal dat meestal geen groot probleem zijn maar zijn vast genoeg situaties waarin dat wel een probleem is:

 

denk aan mijn productenw aarmee kinderen plots geconfronteerd kunnen worden.

Denk aan het opzoek zijn naar een cadeau voor een kind/partner dat spontaan verraden wordt

enz..

Link naar reactie
  • 0

daar noem je dus ook direct een privacy probleem.

Iedereen die later op de computer zit kan dus ook zien wat de partner/ouders/kinderen bekeken hebben.

 

Nu zal dat meestal geen groot probleem zijn maar zijn vast genoeg situaties waarin dat wel een probleem is:

 

denk aan mijn productenw aarmee kinderen plots geconfronteerd kunnen worden.

Denk aan het opzoek zijn naar een cadeau voor een kind/partner dat spontaan verraden wordt

enz..

Ja, daarom heb je de mogelijkheid afzonderlijke sessies per gebruiker te gebruiken of cookies niet te bewaren. Privacy is wat dat betreft zelden nog een echte issue.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

en hoeveel procent van de computer gebruikers weet van dat soort mogelijkheden af?

Dat zullen voornamelijk de ervaren en/of proffessionele gebruikers zijn maar 90% van de huis tuin en keuken gebruikers zal dat dus niet weten of niet gebruiken met de mogelijkheid tot vervelende gevolgen.

 

ik wil overigens benadrukken dta ik geen tegenstander of hater van banners ben.

Zelfs deze manier van adverteren vind ik byzonder goed gevonden en interesant maar de overvloed hieraan maakt dat het (bij mij) het tegenovergestelde effect krijgt als wat er bedoeld is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.