• 0

Twee dezelfde patenten: met wie te onderhandelen? En kan negeren kwaad?

Beste allen,

 

Een tijdje terug dachten ik en mijn collega's een goed idee te hebben voor een nieuw product. In eerste instantie leken er geen patenten te zijn die de ontwikkeling zouden dwarsbomen. Nu met wat meer kennis over het heb ik wel patenten kunnen vinden die precies dekken wat wij willen maken. Twee vragen:

 

1. Ik zit erover te denken een van de patenthouder te contacteren en te kijken of zij een licentie willen verkopen. Echter het vreemde is dat er twee patenten zijn van verschillende bedrijven die allebei praktisch hetzelfde dekken. Stel ik krijg een licentie van bedrijf A. Vervolgens worden we na het op de mark brengen aangeklaagd door bedrijf 'B' die praktisch hetzelfde patent zegt te hebben. Waar moet ik dan op letten?

 

2. Stel ik laat die patent bende links liggen en ga gewoon met een afnemer in gesprek. Op het moment dat die afnemer 10.000 producten van ons afneemt en hij bij het op de markt brengen aangeklaagd wordt. Wie is dan verantwoordelijk?

 

(Edit door moderator: de titel wat verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste allen,

 

Een tijdje terug dachten ik en mijn collega's een goed idee te hebben voor een nieuw product. In eerste instantie leken er geen patenten te zijn die de ontwikkeling zouden dwarsbomen. Nu met wat meer kennis over het heb ik wel patenten kunnen vinden die precies dekken wat wij willen maken. Twee vragen:

 

1. Ik zit erover te denken een van de patenthouder te contacteren en te kijken of zij een licentie willen verkopen. Echter het vreemde is dat er twee patenten zijn van verschillende bedrijven die allebei praktisch hetzelfde dekken. Stel ik krijg een licentie van bedrijf A. Vervolgens worden we na het op de mark brengen aangeklaagd door bedrijf 'B' die praktisch hetzelfde patent zegt te hebben. Waar moet ik dan op letten?

 

2. Stel ik laat die patent bende links liggen en ga gewoon met een afnemer in gesprek. Op het moment dat die afnemer 10.000 producten van ons afneemt en hij bij het op de markt brengen aangeklaagd wordt. Wie is dan verantwoordelijk?

 

(Edit door moderator: de titel wat verduidelijkt)

 

In het intellectueel eigendomsgebeuren geldt "wie-het-eerst-komt-die-het-eerst-maalt".

Dus antwoord op vraag 1 luidt, Ga in zee met de oudste octrooihouder. Echter ........ Er zijn enkele zaken die we niet weten,zoals; zijn de octrooirechten wel echt toegekend, zijn die rechten dan nog geldig, waar zijn ze geldig en waar wil ik op de markt, enz. enz.

Voor antwoord op vraag 2 gelden eigenlijk de zelfde vragen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat ieder die verdient aan de het product, direct dan wel indirect inbreuk maakt op de rechten en dus aangesproken kan worden.

 

Zaak is dus eerst te onderzoeken of er (nog) rechten zijn en bij wie die zitten. Raadpleeg hiervoor desnoods en octrooigemachtigde of maak een afspraak met een adviseur van NL Octrooicentrum (zie: www.octrooicentrum.nl) en leg hem/haar alles duidelijk uit.

Dan (indien nog nodig/mogelijk) onderhandelen en/of de markt op.

 

ik wens je/jullie veel succes.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Om uw vragen te beantwoorden is het noodzakelijk om te bepalen in hoeverre de beschermingsomvang van de octrooiconclusies van beide octrooien rechtsgeldig is en in hoeverre de conclusies betrekking hebben op uw produkt. Het is verstandig hiervoor een octrooigemachtigde in te schakelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.