• 0

IB aangifte 2006 startend ondernemer, alsnog doen, of wachten op fiscus?

Ik heb gelukkig niet erg veel ervaring met het boetebeleid van de fiscus. Ik zit nu met een kwestie waarbij ik niet kan achterhalen of er een boete kan worden opgelegd.

Het gaat om de aangifte IB 2006, particulier.

Er is wel een aangiftebrief gestuurd door de fiscus, begin 2007, maar er is geen aangifte gedaan. Volgens de normale gang van zaken stuurt de fiscus dan wel aanmaningen en legt uiteindelijk een aanslag op, maar dat is vreemd genoeg allemaal nooit gebeurd.

Recent kwam ik er dus achter dat deze aangifte nooit is gedaan, hij zou leiden tot een te betalen bedrag, niet al te schokkend, maar wel vervelend en er komt nog flink heffingsrente bij.

Er zijn nu twee keuzes:

1. Afwachten, na 2012 kan er geen aanslag meer worden opgelegd. Maar als de fiscus wel een aanslag oplegt, zou daar dan een boete bij zitten? Het nadeel hiervan is ook dat het jaar niet in middeling kan worden betrokken, als er geen aanslag is.

2. Alsnog uit eigen beweging aangifte doen, dan kan de middeling wel worden aangevraagd (levert iets minder op dan aanslagbedrag). Maar kan er dan een boete worden opgelegd voor de veel te late aangifte?

Ik heb de IB almanak er al op uitgeplozen, maar kan alleen de normale procedures vinden.

Wat is wijsheid in deze?

 

[Mod edit: titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Praslin,

 

Dat is niet zo mooi. De fiscus heeft niet de plicht om herinneringen te sturen of aan te manen. Jij hebt de plicht om die aangifte in te dienen. De fiscus heeft tot 1 april 2010 de tijd gehad om een aanslag op te leggen (3 jaar na de uiterste indiendatum).

 

Echter, de inspecteur kan tot 5 jaar navorderen als blijkt dat door jouw kwader trouw te weinig belasting is geheven. Daarvan is beslist sprake als je geen aangifte hebt ingediend.

 

Het niet indienen van een aangifte is beboetbaar met een vergrijpboete. Die boete kan oplopen tot 100% van de verschuldigde belasting. Zelf de aangifte indienen voordat de fiscus erachter komt, zal daar zeker een verminderende invloed op hebben.

 

Ik zou dit niet nog twee jaar in twijfel laten voortduren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De reguliere aanslagtermijn is 3 jaar (+ eventueel kenbaar verleend uitstel). Alleen als aan de voorwaarden voor opleggen van een navorderingsaanslag is voldaan (o.a. nieuw feit en geen ambtelijk verzuim), geldt de 5-jaarstermijn. Zonder aanslag kun je niet middelen, maar wellicht kun je ook met andere jaren middelen.

 

Hoeveel zou je moeten betalen en hoe heb je dat berekend? Zou er wel een aanslag volgen (als het nog binnen de termijn zou zijn)? Er kan een verzuimboete worden opgelegd als je niet binnen de in de aanmaning gestelde termijn aangifte hebt gedaan. Zolang er geen aanmaning is uitgereikt, krijg je dus geen verzuimboete. Het is lastige materie, maar ik zou niet te snel zijn met alsnog aangifte doen.

 

Edit: @Joost: ik zie een inspecteur niet heel snel met een vergrijpboete komen in deze, nu hij doorgaans niet aan kan tonen dat er sprake is van opzet. Er geldt geen bewijsvermoeden en ook geen omkering. Navordering zie ik overigens ook niet zo heel snel gebeuren, nu de inspecteur wel een uitnodiging heeft verstuurd, maar daar geen opvolging aan heeft gegeven. Dat lijkt mij een ambtelijk verzuim dat navordering in de weg staat, want hij zal immers niet zonder reden de uitnodiging hebben gestuurd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Er kan een verzuimboete worden opgelegd als je niet binnen de in de aanmaning gestelde termijn aangifte hebt gedaan. Zolang er geen aanmaning is uitgereikt, krijg je dus geen verzuimboete. Het is lastige materie, maar ik zou niet te snel zijn met alsnog aangifte doen.

 

Hoi Ronaldinho, meer jouw koek denk ik. Is art 67 d AWR niet aan de orde hier?

 

Artikel 67d

 

1. Indien het aan opzet van de belastingplichtige is te wijten dat met betrekking tot een belasting welke bij wege van aanslag wordt geheven, de aangifte niet, dan wel onjuist of onvolledig is gedaan, vormt dit een vergrijp ter zake waarvan de inspecteur hem, gelijktijdig met de vaststelling van de aanslag, een bestuurlijke boete kan opleggen van ten hoogste 100 percent van de in het tweede lid omschreven grondslag voor de boete.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost en Ronaldinho: enorm bedankt voor het snelle meedenken!

 

De reguliere aanslagtermijn is 3 jaar (+ eventueel kenbaar verleend uitstel). Alleen als aan de voorwaarden voor opleggen van een navorderingsaanslag is voldaan (o.a. nieuw feit en geen ambtelijk verzuim), geldt de 5-jaarstermijn. Zonder aanslag kun je niet middelen, maar wellicht kun je ook met andere jaren middelen.

Er is geen uitstel verleend.

Ik wil de jaren 2004 t/m 2006 middelen (ca. € 500), en later 2007 t/m 2009, dat levert het meeste op.

 

Hoeveel zou je moeten betalen en hoe heb je dat berekend? Zou er wel een aanslag volgen (als het nog binnen de termijn zou zijn)? Er kan een verzuimboete worden opgelegd als je niet binnen de in de aanmaning gestelde termijn aangifte hebt gedaan. Zolang er geen aanmaning is uitgereikt, krijg je dus geen verzuimboete. Het is lastige materie, maar ik zou niet te snel zijn met alsnog aangifte doen.

Er zou nu zo'n € 800 betaald moeten worden. Dus geen aangifte doen is wel de gunstigste optie. Ik zou het daarom alleen doen om een boete te voorkomen.

Berekend met het aangifteprogramma van de belastingdienst IB2006.

 

Edit: @Joost: ik zie een inspecteur niet heel snel met een vergrijpboete komen in deze, nu hij doorgaans niet aan kan tonen dat er sprake is van opzet. Er geldt geen bewijsvermoeden en ook geen omkering. Navordering zie ik overigens ook niet zo heel snel gebeuren, nu de inspecteur wel een uitnodiging heeft verstuurd, maar daar geen opvolging aan heeft gegeven. Dat lijkt mij een ambtelijk verzuim dat navordering in de weg staat, want hij zal immers niet zonder reden de uitnodiging hebben gestuurd.

 

Dus als ik het goed begrijp kan er geen reguliere aanslag worden opgelegd (ook niet na alsnog aangifte) en ook geen navorderingsaangslag (dus ook geen verzuim- of vergrijpboete) vanwege het ambtelijk verzuim. Ik zou hier wel voor willen tekenen, maar zit er niet ergens een addertje onder het gras....

En als ik artikel 67 d AWR er zo op nalees, zou het voor de boete niet uitmaken of er nu wel of niet uit eigen beweging alsnog aangifte wordt gedaan, die wordt dan sowieso opgelegd. Dus dan zou geen aangifte doen toch de beste optie zijn.

 

M.vr.groet,

Annelies

 

 

Link naar reactie
  • 0
Er is geen uitstel verleend.

Ik wil de jaren 2004 t/m 2006 middelen (ca. € 500), en later 2007 t/m 2009, dat levert het meeste op.

los van de het ontbrekende aanslagprobleem..

 

Heb je de regels voor middeling gelezen?

 

Als laatste word de volgende voorwaarde vermeld:

 

•De eerste € 545 van het verschil tussen de verschuldigde en de herrekende belasting krijgt u niet terug. Voor alles boven dit bedrag krijgt u een teruggaaf.

 

dus als jou 500 euro het hele resultaat van de middeling is dan krijg je niets terug.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.