• 0

KVK jonge ondernemer en overige zaken

Hallo,

 

Ik zit al lang te zoeken over een paar zaken in de trant van ondernemen. Kan echter niet tot een duidelijk antwoord komen.

 

Zal ik nu inschrijven bij de KVK, of wachten tot ik 18 jaar ben (duurt nog 8 maanden ong)?

Aangezien er veel bureaucratisch gedoe erom heen gaat wanneer je 17 jaar bent, kan ik dan beter wachten tot ik 18 ben, waarbij je hetzelf helemaal kan regelen.

Waarschijnlijk val ik onder de kleine ondernemersregeling en dat betekent dat ik geen BTW hoef af te dragen. Maar moet ik wel inkomensbelasting betalen?

Is het mogelijk om bij een particulier uit Azië in te kopen, als je het maar aangeeft bij de douane en bij de inkoop BTW betaalt?

 

[Mod edit: vetgedrukt verwijderd, niet nodig]

 

Verneem graag reacties. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan eventueel handlichting overwegen. Als je je nu in zou schrijven zonder handlichting van de rechter dan zouden alle overeenkomsten die je aan gaat ongeldig verklaard kunnen worden gezien je leeftijd. Veel leveranciers zullen dit niet fijn vinden.

 

Voor wat de inkomstenbelasting ben ik geen expert, maar als je er loon of winst uit haalt dan zal je daar hoogstwaarschijnlijk belasting over af moeten dragen. Andere leden van HL kunnen dit waarschijnlijk beter toelichten. Ik denk overigens dat als je er al inkomsten uit haalt dat je omzet al dusdanig zal zijn dat je ook BTW af dient te dragen.

 

Ja, het is mogelijk om bij een particulier in Azie in te kopen. Je betaalt dan op het moment dat de goederen binnen komen in NL de invoerrechten, BTW en douaneheffing. Is veel info op de vinden op de sites van KVK en de Belastingdienst :)

Link naar reactie
  • 0

Oke,

Dat ging iets te snel :) Ik ga er vanuit dat je begint met een eenmanszaak of vof, aangezien deze het best (fincancieel) te dragen zijn als je jong bent. Voor de belastingdienst staat dan je prive bezit en bedrijf gelijk, maar dat is wel bekend :). Als minderjarige betaal je nog geen inkomensbelasting. Je betaalt alleen omzetbelasting over wat er binnenkomt. Voordelig dus!

Ben je minderjarig en wil je graag (blijven) ondernemen? Kijk op kvk18.nl voor meer informatie voor ondernemen onder de 18!

Link naar reactie
  • 0

nog maar een keer dan.

 

Je kan makkelijk beginnen met je onderneming als je nog geen 18 bent. Een handlichting is niet verplicht, en de meeste ondernemers van mijn leeftijd (ook 17), werken zonder handlichting, en het is best te doen.

 

Je zal alleen omzetbelasting (btw) moeten afdragen. Met inkomsten belasting heb je nog niet te maken.

De eerste 1300 euro (ofzo) aan btw hoef je trouwens niet af te dragen (startersregelling ofzo)

 

succes met je onderneming, wacht er niet mee!

 

Ben je minderjarig en wil je graag (blijven) ondernemen? Kijk op kvk18.nl voor meer informatie voor ondernemen onder de 18!

Link naar reactie
  • 0

aah nee zeg. ze weten ook altijd wel wat uit je te halen.. grr... Dan maar geen iPad dit jaar :(

 

Zo gemeen zijn ze nou ook weer niet: als je onder de ca. 5900 blijft, betaal je zoals Joost opmerkte geen IB. Dan heb je dus wel het voordeel van de KOR in de btw, maar niet de belastingheffing daarover - kan die iPad er nog net af ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.