• 0

Foto's van ontworpen producten op website?

Beste leden,

 

Ik was vandaag in gesprek met een mede-ondernemer o.a. over het feit dat hij een website wil gaan opzetten met gemaakt werk. Hij is goud/edelsmid en we vroegen ons af hoe het juridisch geregeld is met het tonen van foto's op de site van gemaakte producten. Moet je hiervoor toestemming hebben van de klant?

 

Concreet. Ik kan me best voorstellen dat sommige personen het niet zo leuk vinden als hun trouwring (of piercing) duidelijk herkenbaar (met naam/datum) getoond zou worden op een site. Zijn hier juridische afspraken of iets dergelijks over?

 

Alvast bedankt

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Strict genomen ligt het auteursrecht van foto's bij de fotograaf. Uitzonderingen hierop zijn portretten (in een aantal gevallen) etc.

 

Foto's van zijn eigen werk lijken me nooit een probleem, tenzij er privacy-gevoelige informatie zichtbaar is. Uit respect voor de klant zou ik bijvoorbeeld geen foto laten zien waarop leesbaar namen etc. zichtbaar zijn. Daarmee zeg ik niet dat dat verboden zou zijn, maar je klanten moet je toch te vriend houden, nietwaar?

 

Wat die piercings betreft: Wou je ze inclusief of exclusief het doorboorde lichaamsdeel laten zien?

 

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

In zekere zin is dit topic ook aan de orde in het topic "verboden Hyperlinks". De rechten van het werk liggen, tenzij anders overeengekomen met de klant, bij de maker in casu de goudsmit. Hoe legitiem ook, om geen verschil van mening met een klant te krijgen zou ik voorzichtig zijn om werk op bestelling zonder medeweten van de klant te openbaren. Je slaat de spijker wat dat betreft helemaal op z'n kop. Bij werk op bestelling bij een goudsmid is het toch veelal zo dat de klant een uniek product wil en er niet op zit te wachten dat er een tweede van in omloop komt, laat staan dat zijn of haar naam daaraan verbonden is. Voor het werk dat in eigen beheer is gemaakt mag dit in beginsel geen problemem opleveren.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Je/hij zou ook een vormgever de foto's kunnen laten bewerken. Op een reclamefolder had ik mijn eigen lcd-monitor gezet. Ik zorg dan dat ik het merkplaatje weghaal en dat eventuele andere kenmerken weggewerkt worden. Staat wel zo netjes, en de aandacht kan uitgaan naar wat je zelf bedoelde. Je de tekst op een bijvoorbeeld een ring ook digitaal aan kunnen passen zodat je een mooi voorbeeld blijft houden, en het persoonlijke weg is. Het grote nadeel is is dat dit tijd en dus geld kost. Zeker als je dit uit handen zou geven.

 

Groetjes.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reacties!

 

Dus als ik het goed begrijp zouden jullie hem ook adviseren om zoveel mogelijk toestemming te vragen en anders in ieder geval de foto's te tonen zonder privacy-gevoelige gegevens?

 

Het probleem is namelijk ook dat hij veel werkzaamheden uitvoert via een tussenpersoon (vooral reparaties van soms erg bijzonder dingen), dus niet altijd rechtstreeks contact heeft met de klant.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

 

Tjongejongejongejonge...

 

Mag een makelaar zonder toestemming van de architect foto's publiceren?

 

Mag ik een foto van mijn tweedehands auto op marktplaats.nl zetten?

 

Leg nou niet elk wissewasje voor aan een jurist, want je wordt helemaal gek gemaakt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Niet zeuren: foto's plaatsen!

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een makelaar of marktplaats van auto's brengen geen veranderingen aan, zij zijn slechts tussenpersoon. Het punt is dat je met name bij restauratie een ingreep doet die het origineel kan aantasten. Kunst is dus om bij de presentatie op je website duidelijk maakt dat het om reparatie gaat van andermans werk 'in de geest van' of 'conform algemeen geldende methoden' . Tenminste dat is mijn mening naar aanleiding van ervaring in de architectuur. Doe er je voordeel mee of niet. ;)

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Een makelaar of marktplaats van auto's brengen geen veranderingen aan, zij zijn slechts tussenpersoon. Het punt is dat je met name bij restauratie een ingreep doet die het origineel kan aantasten. Kunst is dus om bij de presentatie op je website duidelijk maakt dat het om reparatie gaat van andermans werk 'in de geest van' of 'conform algemeen geldende methoden' . Tenminste dat is mijn mening naar aanleiding van ervaring in de architectuur. Doe er je voordeel mee of niet. ;)

Helemaal gelijk Pim.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Je/hij zou ook een vormgever de foto's kunnen laten bewerken. Op een reclamefolder had ik mijn eigen lcd-monitor gezet. Ik zorg dan dat ik het merkplaatje weghaal en dat eventuele andere kenmerken weggewerkt worden. Staat wel zo netjes, en de aandacht kan uitgaan naar wat je zelf bedoelde. Je de tekst op een bijvoorbeeld een ring ook digitaal aan kunnen passen zodat je een mooi voorbeeld blijft houden, en het persoonlijke weg is. Het grote nadeel is is dat dit tijd en dus geld kost. Zeker als je dit uit handen zou geven.

 

Ik gebruik ik mijn folders ook deels het eigen materiaal, zelfgemaakte foto's, etc. Waarom zou ik de merknaam van mijn laptop wegvegen? Zie daar het nut niet van in...

 

Zolang er geen bijzondere informatie in de sierraden is verwerkt kan het gewoon geplaatst worden. Zeker als de fotograaf die sierraden ook ontworpen en gemaakt heeft.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.